Ügyvédek lapja, 1919 (36. évfolyam, 1-17. szám)

1919-01-04 / 1. szám

■ 54368 XXXVI. évfolyam. Budapest, 1919. január 4. 1. szám. ÜGYVÉDEK LAPJA JOGI ÉS ÜGYVÉDTÁRSADALMI HETILAP. A BUDAPESTI ÜGYVÉDI KÖR HIVATALOS LAPJA. Szerkesztőség: Budapest, VI. ker., Nagymező­ utca 29. sz. Telefon: 27 — 88. Kiadóhivatal : Budapest, VI. ker., Teréz-körut 46. szám. Telefon : 88­9 94. Főszerkesztő: Dr. WOLF VILMOS. Szerkesztők: Dr. GRÜNHUT ÁRMIN Dr. ÚJLAKI JÓZSEF. Előfizetési díj: Egész évre .............................. 48 K.­­ Fél évre........................................... 24 K. Negyedévre.............................. ... 12 K­ TARTALOM : Az 1918. év igazságügyi törvényhozása. •­­ Össz­­büntetés és együttes büntetés. Irta: dr. Tarnai János, ny. curiai tanácselnök. — A jogtudomány jövője. Irta: dr. Kende Ernő, tőzsde­­birósági jogügyi titkár. — Szerzőjogi esetek. Közli: dr. Szalai Emil, budapesti ügyvéd — Demokratikus adótörvényhozás Irta: dr. Újlaki József, budapesti ügyvéd — A ügyvédség jövője. Irta: dr. Mészöly­­ Imre, budapesti ügyvéd. — A magyar Népköztársaság Kormányának­­ 1­997.918. M. E számú rendeletéhez, irta: dr. Valkó Gáspár, barcsi­­ ügyvéd. — Vegyes. MELLÉKLET. „I. Sz. Jogesetgyű­jteménye — Magánjog és perrend. Szerkeszti: dr. G­a­á­l Vilmos, curiai biró — Hiteljog. Szerkeszti:­­ dr. Gergely Ernő, pestvidéki törvényszéki biró. A háborús viszonyok folytán, a lap előállítási ára horribilis módon emelkedett, úgy hogy — mint a napilapok és a többi szaklapok, — mi is kénytelenek voltunk lapunknak eddigi elő-­­ fizetési árát felemelni. A lap előfizetési ára ezentúl egész évre ... 48 korona fél évre.......................24 korona negyedévre . . 12 korona Az 1918. év igazságügyi törvényhozása. Évek óta szokásunkká vált, h­ogy az évforduló alkalmával ismertető és bíráló szemlét tartunk az elmúlt év igazságügyi törvényhozási alkotásairól. Gyakran j­utott ennek a szemlénk­nek gazdag törvényhozási anyag és bőséges bíráló megjegyzés; előfordul­­ az is, hogy a törvényhozás csak kis mértékben juttatott új alkotást igazságügyünk számára,­­ de mindenkor tanúságot tehel­tünk arról, hogy a magyar igazságügy fejlődése még nem akadt soha; ellenkezőleg, a fejlődésnek kisebb vagy­ nagyobb mértéke egyaránt amellett szolgált bizonyságul, hogy a magyar ügyvédi karnak tudatos és következetes állásfogla­lása folytán az igazságügy a közéletnek az a pe­re, amelyen a demokratikus haladás jut érvényre. De jött vészes fergetegként a háború és ennek a mosoch­­nak szolgálatába let­t állítva minden állami, társadalmi és egyéni erő. A szép fejlődésnek indult magyar igazságügy a törvényhozás mostoha gyermeke lett és ha történt is új al­kotás az igazságügyi téren, ez csak a háború okából a minisz­tériumnak biztosítod kivételes hatalom alapján, rende­leti uton, mint ideiglenes alkotás létesült. Mindazáltal a háború lefolyt éveiben elég új, habár ideiglenes igazságügyi alkotásról emlé­kezhettünk meg eddigi szemléinkben. A most lefolyt év, amilyen gazdag volt történelmi eseményekben, éppen, olyan szegényes igazságügyi alkotásokban. Ami természetes is. Az első tíz hó­napban a négy évet meghaladó háborúnak folyton fokozódó nyomorúságai, az év utolsó két hónapjában állami átalakulá­sunk forradalmi ideje nem volt alkalmas törvényhozási mun­kálkodásra az igazságügy terén. Visszapillantásunk tehát ebben az évben szegényes, ha csak az egy­éni és a­­forgalmi élet szabályozására hivatott jogszabályalkotásra gondolunk; ellen­ben alapvető törvényhozás áll előttünk, ha a közjogi térre vetjük szemünket. Magyarországnak a törvényekben és a koronázási hit­levelekben biztosítótt függetlensége valósággá vált; a kormány­zati forma megváltozott: a királyságból köztársaság lett; az ál­­­alá­nos, egyenlő, titkos és a nőkre is kiterj­edő­­választój­og alapján fog ezentúl kialakulni a nemzetnek törvényhozó aka­rata,­ amely az egy kamara-rendszeren alapuló nemzetgyűlés­ben fog kifejezést nyerni. A teljes és korlátlan sajtószabadság néptörvénybe lett iktatva és a sajtótermékeknek előzetes le­­foglalhatósága eltöröltetett. A jogszolgáltatás terén a nép­­esküd­ő bíráskodás elvét iktatták a törvénytárba. Az állam te­rületi felségjogát illetően a Ruszka— K­raj­na autonóm állam­­terület külön közjogi része lett a magyar népköztársaságnak. Közjogi jellegű törvényhozásunk, amelyet a népköztársaság­­nak az elmúlt novemberben történt kikiáltása után a kor­mány­ gyakorol, e rövid összefoglalásból is előtűnő módon mélyreható változást idézett elő a jus publicum terén. Egy­ észrevételt azonban ill tennünk kell. E törvények általában nem készültek az arra képes jogi szakerőknek megfelelő bevoná­sával; egynémelyük pedig, mint pl. a sajtótörvény­ és a nép­­esküdtbíráskodásról szóló törvény, megoldatlanul hagyott sok olyan kérdést, amely az eddigi törvényben szabályozva volt s­­most nem tudható, váljon a régi törvény", egészében, avagy" az í­j néptörvény elvi kijelentéseinek keretében van-e hatályon kívül helyezve. Ily­en kérdés pl. a helyreigazítás jogának, vagy a saj­óbeli közleménynyel okozott vagyoni és nem vagyoni kár megtérítést kötelezi".Ségzíten fenn v­agy fenn nem állása, és még számos egyéb kérdés. Egyéb igazságügyi törvényalkotás csak kettő van általá­nos jellegű. Az egyik az 1918. évi IX. néptörvény, amely­ a bíró­sági szervezetet új munkásügyi bírósággal szaporította és amely­nek hatásköre kiterjed az értékekre való tekintet nélkül mind­azokra a perekre, amelyek a magánjogi, szolgálati szerződés alapján szolgálati viszonyban álló munkaadó és munkavál­laló közt és ugyanegy üzemben szolgálati jogviszonyban álló munkavállalók közt a szolgálati szerződésből származnak. A másik az 1918. évi XII. t.-c., amely a közjegyzők díjának igaz­ságügyminiszteri rendelettel való felemelését tette lehetővé. Nem lehet azonban hallgatással mellőzni Gyöngyös város újjáépí­téséről szóló 1918. évi XXIII. t.-cikket, amelyben a modern­­ városfejlesztés érdekében a kisajátítási jog , sajnos, csak­­ Gyöngyös városára kiterjedőkig újonnan van szabályozva. Említést érdemel még az 1918. évi XI. t.-c. a vagyonátruhá­zási illetékről s pedig abból a­ szempontból, hogy e­bben a kifejezetten pénzügyi jellegű törvényben a magyar magánjog kellő méltatásban részesült abban ,az értelemben, hogy a pénz­ügyi szempontból megállapított vagyonátruházási kategóriák összhangba hozattak a magyar magánjog intézményeivel­. A háború esetére és a háborút követő átmeneti időszakra biztosított kivételes kormányhatalom alapján kibocsátott ren­­­­deletek közül az igazságügyet közvetlenül érdekli a kivételes magánjogi szabályokat tartalmazó az a rendelet, amely a ma­gán­alkalmazot­taknak állatában és a hadból visszatérteknek különösen való szolgálati jogviszonyait rendezi. Ide tartozik továbbá a múlt évi lakásrendeletet módosító új kormányren­delet is. Mind a két rendelet a közérdek szempontjából a ke­vésbé védettének jogát juttatja érvényre abban az érd­emben, hogy­ a cordractus facit jus inter partes elvét félretéve­ az eset­leges megállapodással szemben, a rendelet­­szabályát teszi kötelezővé és a lakásszükségre tekintettel a szerzett jogok bás­tyáján is rést tör­­i . Lapunk mai szánta 12 oldalra terjed.

Next