Új Aurora, 1987 (15. évfolyam, 1-3. szám)

1987 / 3. szám

masina, mely hamis hangot ad; a nép világa azért eszmény, mert ott „az ember még nem báb”; s a barátok „kiforratlan Hamletek”, akiket a töprengés és a mély érzésvilág lefegyverez az élet durva harcaiban. S ugyanígy megtalálja Rónay György Justh műveiben a századvég halálhan­gulatát, a kacérkodást az őrülettel, a nagyvárosi eksztázist, s a pillanat ünneplését az élmény­ben, az impresszióban és a tüneményben. A történeti folyamatban ezek a motívumok részletvoltukban is érvényesek, eredendő közegükben — a művekben­­ azonban csakis a műegész hitelesítheti őket. S innen nézve Rónay György torzónak látja Justh életművét (A regény és az élet, 1947). Németh László alaptételét átveszi, de meg is toldja: a magyar századvégen - írja - Iványi Ödön mellett Justh Zsigmondban volt meg leginkább „a teljes társadalomábrázolás igénye... de míg Iványi a realista tárgyilagosságával festi korát, addig Justh föladja a műalkotás művészi önelvűségét... ” Rónay nem az író tehetségének korlátozott­ságára vezeti vissza az irányzatosság művészietlen következményeit, hanem koncepcionális jelenségeknek látja őket, amelyek egyidejűleg kortünetek is: „Irodalom és tudomány funkciói keverednek itt össze..., mint ahogyan az egész századvégre, s nemcsak a magyarra jellemző a funkcióknak ez az összekeveredése, a műfajoknak ez az egybevegyülése”, s ugyanazt az értékválságot fejezi ki, mint a logikus és egységes rendszert felváltó impresszionista szemlélet. Rónayt azonban ez a felismerés nem teszi relativista történésszé: Justh célzatosságában és tanulmányszerű ábrázolásmódj­ában mint kortünetben sem talál hitelesítő közeget, s uralmuk­kal magyarázza, hogy éppen a legigényesebb Fuimusban a jellemek állók, nem mozgatnak cselekményt, külön élnek az időtől, így közegük inkább csak album lehet, mint valódi epika. A Justh Zsigmond életművéről született gondolatok összegezésére - a szálak szétbogozá­­sára, majd újrarendezésére - Diószegi András vállalkozott. Szakértőtársai is az ő Justh­­pályaképét tekintik a legalaposabbnak és legtárgyilagosabbnak. Számos fontos észrevételét idézhetnénk, de az elődök felismeréseinek és ítéleteinek tudatában bizonyára Justh agrárius­reformizmusának értékelését kell kiemelnünk gondolatmenetéből: „A kilencvenes évek elején kiéleződik a liberális »merkantilista irányzat és az agráriusok« ellentéte... Czóbel István... az »agráriusok« egyik legkomolyabb teoretikusa... a földbirtokosok osztályérdekeit fejezte ki, midőn az »idegen tőke« ellensúlyaként a földbirtokos és paraszti érdekegyesítésnek osztály­harcot elimináló, nemzeti szempontokat hangoztató programját kialakítja. Az ő tanácsára, ösztönzésére fog hozzá Justh tervezett társadalomrajzának, egy nagy irányregényciklusnak munkálataihoz... Kétségtelen, hogy Justh regényeinek ez az agrárius, nacionalista koncepci­óba futó vonása: retrográd vonás. S negatív előjelet kap benne... a paraszti orientáció. Ignotuséknak objektíve igazuk volt, amikor szembefordultak Justh paraszti mitologizálásá­­val, nacionalisztikus illúzióival...”. (A magyar irodalom története, IV. 1965.) Diószegi Andrásnál is tüzetesebb elemzésnek veti alá Justh életművét Bori Imre. (In: Varázslók és mákvirágok, 1979.) Körültekintő műelemzések adják könyvméretű tanulmányá­nak gerincét, s erre van rárakva a kor-, művészet- és stílustörténeti részletkutatások eredmé­nye, meg a szakirodalommal folytatott viták érvrendszere. Bori Imre módszertanában itt voltaképpen ugyanazt a kettős megközelítést fedezhetjük fel, amellyel Rónay György justh­­tanulmányaiban már találkoztunk. Miközben a művek műalkotásértékét a belső érvényesség­ben méri, a tökéletlen kompozíciók részleteit is nagyra becsüli, ha az irodalomtörténeti folyamat logikája hívja őket elő. Senki annyi modern kezdeményezést, sejtést, gesztust és motívumot nem fedezett fel Justh Zsigmond műveiben, mint Bori Imre. Már kiindulópontja is nagy távlatot nyit: „Helyét nem abban az ízlés- és felfogásrendszerben kell keresnünk, amelyben diszharmóniái mutatkoznak meg, hiszen abban a korban élt, amikor a magyar irodalmon belül is szétváltak az utak, rétegeződésének a folyamata sokkal szemmel láthatóbbá vált, mint az előző... időszakban. Ám ezeknek a szétágazásoknak a leírásával, értékelésével mindmáig adósunk a magyar irodalomtörténet-írás". Ebben a távlatban a kortárs Bródy sejtésszerű megjegyzése próféciává nő: „Az ő fogalmainak köre terjedtebb, más, mint a mi szótárunk. Ezért van neki nehezebb sora és kevesebb sikere...” A szétválás pontjáról nézve Justh a művészet és élet konfliktusának megítélésében éppúgy úttörő, mint az impresszionista leírás vállalásában, az elidegenült ember felfedezésében, a kor dekadens jellegének tudásában és a népábrázolás új megközelítésében. A magyar modernség történetének összefüggésében a paraszti világ látvány, preraffaelita tárgy, a nazarénizmus szenvedés-vallás, mint a buddhiz­mus, a gányó nem kuriózum, hanem egy létezésforma, a létbizonytalanság és kiszolgáltatott­ság szabadságának megtestesülése, s az új ballada az anekdotizmus felváltója, a doktriner szöveg pedig olyan műalkotó eleme, amelyet novellatanulmányként kell olvasnunk. Ez utóbbi példa azonban azt is jelzi, hogy a műveken belül Bori számol a mégoly modern elemek 73

Next