Új Barázda, 1927. augusztus (9. évfolyam, 173-195. szám)
1927-08-17 / 185. szám
1927 augusztus 17, szerda Ára 6 fillér 185. «*. ■----------1 -«-W. ELŐFIZETÉSI ÁRAK: egész évre 17 pengő, fél SZERKESZTŐSÉG: VI. kerület, Ó-utca 10. szám. hór%r^Tfe°ngö 50n?if?éer E^es pSng ára %% Megjelenik hétfő kivételével mindennap : T ^4,2-49- L 998-04, éjjel T140-71, vasárnapokon 10 fillér. Hirdetéseket illlt- KIADÓHIVATAL : VI. kerület, Ó-utca 10. szám. méter díjszabás szerint vesz fel a kiadóhivatal. Telefonszámok: T 242-49, L 998-04, éjjel T 140-71 A sztrájkoló munkások felvették a munkát Borzalmas szerelmi dráma a csurgópusztai szőlőkben A vendéglátó Budapest Dobogódíszben várja a főváros a falu népét. Szent István hete kezdődött a mai nappal és megindult a Zarándoklás Budapest felé. Nem a »bűnös Budapest« felé, mert ez a Budapest már nincs. Jó útra tért, más vezetői vannak, mint az összeomlás idején, közelebb jött szellemben és gondolatban a magyar falu népéhez, jobban megérti már a nemzetfenntartó elem szívének dobbanássát, mint hajdan. És visszatért a régi szellem, feltámadtak a régi erkölcsök, megismétlődik az a zarándoklás, amely hajdan folyt minden Szent István héten Budapestre akkor, amikor még szekerek bonyolították le az országutakon a személyforgalmat, nem acélpáron szaladó gyorsvonatok, örvendetes a régi szellem feltámadása, örvendetes a fővárosnak és a vidéknek megértő, barátságos érintkezése. Mert ez a szellem csírája lehet a gazdasági téren való közeledésnek és megértésnek is, amire ma olyan nagy szükség van. Ez fogja megkönnyíteni a főváros megélhetését és ez fogja jobb helyzetbe juttatni a termelőt. A közvetlen kapcsolat első lépcsője ez a barátságos érintkezés, amelynek folytatása és befejezése a fölösleges közvetítők kártékony hadának kiküszöbölése. Régi igazság, hogy a fehér asztalnál kötött ismeretség megkönnyíti a zöld asztalnál való méltányos és igazságos megegyezést. A vendéglátó Budapest most fehér asztalnál találkozik a faluval, kívánatos, hogy itt jól megismerve egymást, legközelebb már a zöld asztalnál találják meg az élelmiszeruzsora orvosságát. Ezért is örömmel látjuk, hogy a főváros ünneplőbe öltözik, utcáit lobogókkal díszíti fel és így várja a legnagyobb magyar ünnepre érkező vidékieket. De nemcsak a mai határokon innentől vár a főváros magyarokat az ünnepi hétre. Vár onnan túlról is. Várja azokat, akiknek soha sem lesz fővárosuk Prága, Belgrád, vagy Bukarest, hanem mindig csak Budapest, ahol az első magyar király jobbját őrzik. Várja a főváros lobogó érezben azokat a magyarokat is, akiknek Isten segítségével talán már nem sokáig lesz szükségük vízumra és utazási engedélyre, ha Budapestre akarnak utazni. És amikor az első magyar király jobbját körülhordozzák az ünneplő fővárosban, szóljon minden vendéglátó és minden vendég első őszinte fohásza annak az időnek mielőbbi eljöveteléért, aminek el kell jönnie, ha még meg nem hajt a földön az igazság. Ez pedig meg nem halhat, mert az igazság halhatatlan. Isten teremtette halhatatlannak, ember nem teheti halandóvá épülőművek igazgatója, amikor értesült a repülők balszerencséjéről. Az óceánrepülők a hamburgi meteorológiai intézet vasárnap délutáni jelentése alapján startoltak. Elsőnek a G. 81. kisérőrepülőgép, aztán a Bremen, majd az Európa, amelyben Risztics, Edzard és egy Knickebocker nevű utas foglalt helyet, tűnt, el a szemek elől. Az elemi akadályokon kívül Risztics gépének már azért is vissza kellett fordulnia, mert egyik motorja elromlott. Risztics Brémában szállt le, ahol a leereszkedésnél a gép alváza is megsérült s a csavar és az egyik szárny eltörött. A repülőknek nem történt bajuk. Az Európa repülőgépet visszaszállítják Dessauba. A Bremen, amelyet Kohl pilóta vezetett, Írország nyugati partvidékéig jutott el és onnan tért vissza a kontinensre. Ez a repülőgép az Északi- tenger fölött áthatolhatatlan fűrű ködbe került és olyan ellenállhatatlan szélsebességgel kellett megküzdenie, hogy a repülők feladták az utat és visszatértek Dessauba. A pilóták jelentése szerint a Bremen olyan viharban tette meg az útját, aminőre alig van példa a repülés történetében. A Junkers-gyár vezetőségét meglehetősen lehangolta a repülők kudarca, amelyet a balszerencse és az elemek vihara idézett elő. Ha új repülőgépet indít útnak a gyár, amelyről most tanácskoznak, ismét az Európa pilótái jöhetnek számításba a repülésre. Junkers tanár nem hiszi, hogy ez évben ismét megkísérelhető az óceáni repülés, mert az őszi hónapokban állandó a köd és a viharos idő. Riszticsnek, aki hősi vállalkozásával a magyar nemzetnek is dicsőséget akart szerezni, Folkusházy Lajos alpolgármester a főváros közönsége nevében üdvözlő táviratot küldött az elmúlt héten, amikor a kiváló magyar pilóta a dessau-lipcsei távrepülés rekordját felállította. Az üdvözlésre ma délelőtt Folkusházy alpolgármester a következő táviratot kapta: ,Judapest közönsége nevében Méltóságod által tolmácsolt üdvözletet, hálásan köszönöm, Risztics János." Megint földrengés volt Várpalotán Ez idén már harmadszor riasztja a föld e lakosságot • Földbeomlások okozzák a gyakori várpalotai földrengéseket A veszprém megyei Várpalotán az idén már harmadszor történt földrengés. Vasárnap délben, mikor a falu lakói ebédnél ültek, fél percig tartó moraj kíséretében földrengés történt. Öt perc múlva az elsőnél erősebben megismétlődött a földrengés. A lökés erejétől több ember elesett, a falakon a képek megmozdultak s az épületek megrongálódtak, komolyabb baj azonban nem történt. A falu lakói közül többen el akarták hagyni Várpalotát a sűrűn ismétlődő földrengések miatt. Az elöljáróság a kormányt arra kéri, hogy vizsgáltassa meg a gyakranmegújuló földrengések okait. A földrengéstani observatórium kiküldöttje már a korábbi földrengésnél megállapította, hogy Várpalotán a rengéseket földbeomlások okozzák. Várpalota alatt laza szerkezetű a föld, nagyobb üregek vannak s ezek omlottak be. Nagyobb aggodalomra nincs ok, mert a beomlások után ismét megszilárdul a laza talaj és épen úgy lehet építkezni, mint a beomlások előtt. Valószínűnek tartják, hogy a mostani földrengést is földbeomlás okozta. Az „Európa” és a „Bremen” nem tudott megküzdeni a tomboló óceáni viharral Nem sikerüt átrepüli az óceánt , Risztics repülőgépének egyik motorja is elromlott s a gép súlyosan megsérült a kényszerleszállásnál Kodakok és filmfelvevőgépek pergőtüzében a szélrózsa* minden irányából Dessauba érkezett újságírók és nagyszámú érdeklődő jelenlétében libbent fel a levegőbe vasárnap délután az „Európa“, amelyet Risztics János, a nagyszerű magyar pilóta és a „Bremen", amelyet Kohl német pilóta vezetett. Az egész világ izgatott figyelmét felkeltette ez a vállalkozás. Mindenki nagy bizalommal várta, mindenki azt hitte, hogy ami nem sikerült Nungesnek és Colinak, sikerül majd a Junkers nevek vakmerő pilótáinak. Sikerül Európából is átrepülni az óceán túlsó partjára. És rövid órák alatt bebizonyosodott, hogy a dessaui repülőket nem kisérte útjukon szerencse. Az Európa és a Bremen nem tudott megküzdeni a hatalmas viharral s mindkét repülőgépnek vissza kellett térnie. „Az emberi erő nem tudja meghaladni a véletlen szeszélye által támasztott nehézségeket,“ mondotta Junkers tanár, a dessaui re Minden újságárustól követelte , ,az „ÚJ BARMOÁ“-t