Új Barázda, 1929. szeptember (11. évfolyam, 197-221. szám)
1929-09-01 / 197. szám
1929 szeptember 1. vasárnap tJMRÁZM Verik megdicsesülése Krisztus után kilencszázhetvenötöt írtak Rómában, amikor egy távoli országban, a nyugati kereszténységnek egészen friss törésű területén, abban a városban, amelyet ottan Strigoniumnak neveztek, a nép vezérének fia született. A nagy római birodalom összedőlt. Egymásután vesztek el a provinciák, az is, amelyet ők Pannóniának neveztek. Pannóniát előbb a hunok, majd az avarok, legutóbb pedig a magyarok foglalták el. Mi, magyarok, akik Isten segedelmével azóta is, több, mint ezer éve itt vagyunk. Strigoniumot Esztergomnak ejtette a magyar nyelv, az a neve ma is annak a városnak, ahol Géza vezér fia, Vajk, ebben az időben megszületett. Géza vezér a fia születésekor már hajlott a kereszténység felé. De hát akkoriban ez is egészen megszervezetlenül ment meg. A nyugati eszmék és ezek legelsője: a kereszténység, nem hathatta át még a nemzetet, amely alig száz éve került ide Európa szívébe, a végtelen ázsiai mezőkről. Géza vezér kereszténysége is ilyen újvezetű volt, arról sincs semmi adat, hogy valaha is megkeresztelkedett volna. Annyi bizonyos, hogy fiának a pogány Vajk nevet adta és a vezérurfi már felserdült ifjú volt, amikor István névre megkeresztelték. Atyja halála után átvette a vezérséget. Ővele fordul a magyar sors keletről nyugatra. Amint kezébe kapta a vezéri pálcát, azonnal hozzáfogott élete nagy művének megvalósításához. Azzal a határozott és világos éleslátással, amelyet fajtája a pusztáról hozott magával, tekintette át és szabta meg tennivalóit. Ezeket két ágazatban látta meg. Az első volt: az addig felszínes és így is csak szórványosan terjedő kereszténységet belesajtolni népének vivőereibe; a második: a keresztény vallással egyidőben felvenni és megvalósítani a keresztény országok államformáját és berendezkedését. A kettő közül a második volt nehezebb. Annyi bizonyos, hogy őseink az ősi valláshoz nem ragaszkodtak valami túlságosan. Pásztor és harcos nép volt a magyar, hite inkább a pusztákon barangoló nép egyszerű pogány hite volt, mintsem rendszeres vallás. A megkeresztelkedés tehát nem kívánt különösebb áldozatot, valami nagy és megcsontosodott hagyománytól való megválást az akkori magyartól. De már az államforma, az állami berendezkedés, a társadalom első fogalmainak megismerése, az egyén alárendelése a közösségnek; — ahhoz túlságosan kevés volt a száz esztendő, hogy ez a nomád nép ezeket az új és terhes, nagy áldozatokat kivánó fogalmakat felismerje és a maga egyéni szabadságának korlátozásával magáévá tegye. István vezérnek nehezebb dolga volt, mint nagy ősének, Árpádnak. Mert annak elpuhult, alsóbbrendű népeket kellett legyőzni harcban edzett, mind a mai napig kiváló katonának ismert néppel. De Istvánnak magát ezt a nagyszerű népet, saját alattvalóit kellett beleszorítani abba az európai rendbe, amelyet a nyakas magyar nem tudott igánál egyébbnek érezni. Nem is mellkas simán. Már legelső intézkedéseinek megtételekor találta magával szemben az ellenzéket, amelynek élére Koppány vezér állott. Ezt a Koppányt sokan úgy ismertetik, mint az ősi vallás védelmezőjét az új kereszténységgel szemben. Valószínű is, hogy akkoriban Koppány valóban ezt hangoztatta. De egészen bizonyos, hogy amikor fegyverrel tört vezére ellen, nem az ősi hit elvesztése fájt neki, hanem az, hogy a hét részre osztott fejedelmi hatalom nyugati mintára egyetlen kézbe kerül. Ez a szabad és meg nem fékezett ázsiai léleknek elképzelhetetlen, elviselhetetlen volt. István leverte Koppányt, az utolsó ősmagyar vele elveszett és akkor már mi sem állott útjában annak, hogy megteremtse az új, az európai magyart, amelyik alkalmas arra, hogy a dicső apák által elfoglalt földön meg is maradhasson. Még vezér korában számtalan egyházi intézkedést tett. A többi között fogadalmat tizenkét püspökség megalapítására. Ez az erős átütőerejű térítő és államalkotó tevékenység nem maradt ismeretlen Rómában. Hiszen rengeteg olasz pap volt már akkoriban Magyarországon, több püspök vezetésével a hittérítők egész serege, akik ugyancsak élénk összeköttetést tartottak fenn Rómával. Ugyanakkor ott is kiváló pápa állott az Egyház élén: II. Szilveszter, aki rendkívüli megelégedéssel figyelte és ismerte el az ifjú vezér nagyszerű képességeit és tevékenységét. Alig négy év múlva, az ezeregyedik év elején, követével apostoli áldást és koronát küldött Istvánnak, hogy aki királyi képességekkel ékeskedik, legyen valóban király a maga hazájában és Európa, tehát az akkori világ színe előtt. Az ezeregyedik év Nagyboldogasz szs3 Fokozott teljesítőképesség -minden cseppben Az ön traktorának a legnehezebb műn- TM okát kell végeznie - úgy is lett megépítve. | Jókarbanmaradása és ezzel együtt teljesítő- A képessége is mindamellett kezelésétől és isk a felhasznált üzemanyag minőségétől függ. ||| | Használjon Sunflower petróleumot! Sunflower petróleum mindazon tulajdonságokkal rendelkezik, melyek egy jó tüzelőanyagot jellemeznek. Ezenfelül azonban a Sunflower petróleum mindenütt és mindig \ iga kiváló minőségben kapható. Még a leg- \ /flft / nagyobb munka idején is számíthat pontos \ \ eE&SL / szállításra. \ \ Iffil / / Gondoskodjon a helyes kenésről is 'v \|ml/ y' Gargoyle Mobiloil használata által! \ / Sunflower ||e* PETROLEUM 157 VACUUM OIL COMPANY R. T. BUDAPEST szony napján koronáztatja meg magát István Magyarország királyává. A fegyverrel bejött nép ezen a napon válik az európai élet szerves részesévé, jog szerint, formák között, úgy, amint az illik, tulajdonképpen ezen a napon jöttünk be Árpád földjére. Megszerezni könnyebb, mint megtartani. A hunok, az avarok is megszerezték ezt a földet, a hunok oly vezérrel az élükön, aki a világtörténelem egyik legjelentősebb alakja. Mégis, szétesett a birodalom, nyomtalanul eltűnt. Az avarok emlékét csak az avargyűrűk hirdetik, néhány vakondtúrás a történelem mezején. István király volt az, aki megmentette népét a hunok és avarok sorsától. Mikor gondoljunk rá nagyobb lelkesedéssel, Istennek való nagyobb hálaadással, ha nem ma, amikor látjuk, hogy az ő műve olyan tökéletes, olyan ezredévekre szóló volt, amit a közvetlenül mögöttünk lévő világég, meg tudott ideig-óráig tépázni, de maga a maga az európai Magyarország, mint meg nem semmisíthető szükségszerűség, ezredévek viharával, a szerencsétlenségek láncolatával dacolva, fennmaradt és fennmarad. Szentté avatta a pápa, de szentté avatja hálás nemzete, mi szegény magyarok is, akik rossz időkben vigasztalásul és biztatásul, az égi trónus küszöbén látjuk ragyogni halványulatlan alakját. Szegedi István. A csehi börtönöt Prágából jelentik. Ritka érdekes fogásra tett szert a mährisch-ostraui rendőrség a betörés közben tetten ért és letartóztatott Körinek Jaroszlav személyében. Vallatása közben ugyanis kiderült a betörőről, hogy ő tulajdonképpen fegyenc, aki az olmützi fegyházban tölti korábbi bűneiért kirótt büntetését, de összejátszott őrével, aki 50 százalékos ríszesedés ellenében éjszakánként kiengedte a fegyencet „dolgozni". Így történt ez tegnap éjszaka is és a fegyenc, alig hogy elhagyta a fegyházat, kiment az olmützi pályaudvarra, felült a gyorsvonatra és leutazott Mahrisch-Ostrauba, ahol azonban a rendőrség munkaközben tettenérte. A börtönőrt a rendőrség letartóztatta. Zeppelin Ferdinánd gróf, az egykori német huszártiszt, a merev rendszerű kormányozható léghajó atyja. Az öreg gróf nem érhette meg megvalósult álma gyönyörű dicsőségét, de a Gróf Zeppelin sikere alkalmából az egész emberiség hálás tisztelettel gondol a kormányozható léghajózás úttörőjére, Zeppelin grófra. jr m yp n m Ha ismét dolgozni akar, ha tervben szenvedek! Dr. Barrére sérvkötőt! — Ingyen próba és prospektus. — Óvakodjunk utánzatoktól, melyeken a Barrére aláírás hiányzik!