Művészet, 1958 (1. évfolyam, 1-9. szám)

1958-04-01 / 1. szám

(Mohi Sándor rajza) Színészek, mi lehet E széles föld felett Szebb a színészéletnél ? Holott alkonyatkor Csak fülemire dalol, Mind, ki színész, ugyan él! (Balassi után szabadon) Sütő András, kedves enyedi is­kolatársam (legalább harminc év korkülönbséggel), látogatásával tisztelt meg a minap. Az induló új művészeti laphoz segítségemet kérte és ebből az alkalomból — mint szokás — kölcsönösen szépe­ket mondtunk egymásnak. András mind­­ valami munkaterv-félét em­legetett, és tele volt tippekkel, egyszóval : valamicske konkrétu­mot szeretett volna kivasalni be­lőlem, hogy elővehesse a noteszt és beírhassa márciusra „három flekk emlékezés a régi színházi kezdeményezésekre“, áprilisra „há­rom flekk turnézás parasztszínház­zal“ és így tovább. Bennem, be­tegágyamban, a szokásos tavaszi náthaláz már javuló szakaszában, kaján kisördög öltögette a nyelvét. „Izzadj csak, én most betegállo­mány vagyok, nem kötöm én le magam egyelőre semmilyen for­mában.“ — Ebből most nem lesz konkré­tum, András­­— szólalt meg a kisördög fennhangon. — Előbb jelenjetek meg a lappal. Abból lás­sam, milyen igények maradtak gazdátlanul velem szemben. Ha ezt valaki nekem fiatal szer­kesztő­ koromban így kereken meg­mondja, én annak az illetőnek soha le nem nyomon a kapuja kilicsét, ha még olyan öreg pen­narágó. "Hogy elment Andris, kissé borongós homlokkal s félárbocra eresztett szempillákkal, akkor ju­tott csak eszembe : na, ezt szépen megsegítetted ! És azóta egyet sar­­kantyúz a gondolat, hogy utolér­jem valahogy a maga dolgában. Ne menjen haza üres kézzel Vá­sárhelyre. (Meg se kínáltam, ágy­ban lévén, legalább egy kupica jóféle háziszőttessel. Ő pedig meg­kínált engem, mikor nála voltam.) Úgy gondoltam ki, hogy ifjú színészek egykori tanárához illően, színészeinkhez szóljon ebben az új lapban legelső szavam. Már az ősszel, a Kolozsvárott összeült első színházközi összejö­vetelen úgy éreztem, hogy va­lamit meg kellene mondanom népköztársaságunk hat magyar színháza gyakran jó tanácsra váró és ime most tanácskozás szüksé­gességére ráeszmélt színészeinek. Ha akkor a betegséggel küzköd­­ve beszélni tudtam volna... Meg kell mondanom, hogy ne féljék, ne fájlalják és ne kerülges­sék a szót , mi bizony provinciális színházak provinciális színésztagjai vagyunk. A műszakiak pedig : mi bizony provinciális színházak lát­hatatlan oszlopai vagyunk, csak a gondjaink nagyobbak néha fővá­rosi műszaki káderek gondjainál. Az igazgatók : mi bizony provin­ciális színházakat igazgatunk és egy provinciális irodalom bajvívóit noszogatjuk olyan viharálló mai színművek előállítására, melyeket provinciális dramaturgok fognak nyesegetni, provinciális rendezők agyonmagyarázni és provinciális színészek fognak kiejteni a kezük­ből, mert-mert nem Shakespeare vagy Csehov lesz a színlapon a darab címe alá írva, „csak“ Balla Károly, vagy Kiss-Kováts Ma­rosvásárhelyről. A színész a szívét, a teljes be­leélő készségét, egész megpróbált kicsiny életét beleadja a szerepbe, de őt sem Duse Eleonórának hív­ják, „legfeljebb“ Tarnói Emminek vagy Bányai Évának Szatmárról avagy Nagyváradról, s még bár egy énekbetéttel sem lehetett ezen a sorson valamit enyhíteni... Színészek, tudjátok, hogy meny­nyire nem siratnivaló dolog ez ? Színészek, tudjátok, hogy idesto­va négyszáz esztendeje nektek találta ki a magyar renaissance örökéletre rendelt kalandorpoétája, a hadinépét és magát egy öröké­letre felderítő énekét : *­­ Végre megértük, hogy közönsé­günk nemcsak operaelőadásokban válogathat, hanem hangverseny­műsorokban is. Sose volt ennyi hangverseny Kolozsvárt. Bármily gazdag azonban ez a hangverseny­­élet, mégis kezd egyoldalúvá vál­ni. Bővelkedünk dalestekben, szim­fonikus hangversenyekben, hang­szeres szólóestekben sincs hiány, viszont kevés a kamarazene és hiányzanak az énekkari hangver­senyek. Orgonaművészeink is rit­kán szólalnak meg. Nagyon helyes, hogy a Filharmónia karmesteri dobogóján gyakran szerepelnek vendégkarmesterek, de méltán te­heti fel a kérdést Kolozsvár kö­zönsége : a külföldön már olyan j­ól ismert Constantin Silvestri miért nem látogat el egyszer már hozzánk is ? A „Preklasszikusoktól mai szer­zőkig“ című értékes hangverseny­­sorozat folytatja műsorait. Türel­metlenül várjuk, mikor érnek el a „mai szerzőkig“, ugyanis a „kor­­társak“ is csak nagyon ritkán jut­nak szóhoz. Állami Filharmóniánk is jobban betölthetné hivatását, ha a „Preklasszikusoktól mai szerző­kig" jelszóval alakítaná műsorát és nagyobb mértékben szerepeltetné a modern muzsikát. Hangversenyénekeseink bátrab­bak. Nemcsak egyes műsorszámaik tekintetében, hanem egy-egy egész Vitézek, mi lehet e széles föld felett szebb dolog a végeknél ?! A ti népetek nagy többsége, a­­melynek anyanyelvén elvinni az idők szavát éppen ti vagytok hi­vatottak : bizony itt él a perifériá­kon. Ökölnyi darabocska ott dobog és dobrokol, mint meséinek táltos­­naripája, az ország szívének, a fővárosnak közelében. A többi együtt­es elkeverten él a többségi és más kisebbségi népekkel a Ma­ros, a Szamosok, a Temes és a Bega partvidékén. Még a Kőrösök völgyébe is jut a jóféle hajduiva­­dékokból, Arany János népéből. A feladat, amely elétek magas­­lik — s ezt jegyezzétek meg egy életre ! — hajszállal nem alacso­nyabb és jottával nem alacso­­nyabbrendű semmiféle fővárosok semmiféle színészénél, műszakijá­nál, dramaturgjánál, direktoránál. A felelősségetek sem kisebb. Ám járják az országot keresztbe­­kasul filmvetítő karavánok, világ­híres filmcsillagok és egzotikus, mesebeli tájak mutogatásával. Ám fenyegessen versenytárgyként a televízió és a rádió, hogy immár a kispolgárnak ki se kelljen moz­dulnia lakása négy fala közül s kész színházat kap fülének és szemének ! Hát ki tapsol akkor nektek ? Érdemes lesz-e üres néző­tereknek bemaszkírozni estére ? Pillanatra se feltetsétek : az élő testben megszólaló eleven öröm és kegyetlenül hasogató fájdalom kiábrázolói ti vagytok az aiszkhü­­loszi egy-két színész óta. És ti estét betöltő dalest szempontjából is. Hallottunk egy Eisikovits-dal­­estet, Andreescu-Scheletti művei­ből összeállított műsort, Bartók- Kodály dalestet (Lengyel Xénia) és Fauré-estet (Ion Piso). Érdekes volt a jiddis népdal­est is. A ritkábban megszólaltatott „műfajok“ közé tartozik a kétzon­­gorás hangverseny. Ha eltekintünk a nemrég ittjárt lengyel művészpár rendkívül magas színvonalú két­­zongorás estjétől, elmondhatjuk, hogy évtizedek óta nem hallottunk kétzongorás produkciót. Enea Bor­za és Ioan Popa kétzongorás mű­sora már csak ezért is hangver­senyéletünk egyik legnagyobb ese­ménye... kellett volna hogy legyen. Sajnos, azonban csak afféle „meg­hitt családi“ légkörben zajlott le. A kifogástalan megszólaltatásban nem is annyira Enea Borza okozott meglepetést — őt már ismerjük —, mint inkább a kiváló muzsikus és zongorista , Ioan Popa. Fölényes muzikalitás, alkalmazkodókészség, minden nehézséget könnyedén le­­küzdő technika és művészi szerény­ség jellemzik. Honnan bukkant elő, hol működik ? Reméljük gyakrab­ban fog bekapcsolódni zeneéle­tünkbe. Ruha István, közismert és kivé­teles tehetségű hegedűművészünk hangversenye ízelítőt adott abból a műsorból, amellyel nemzetközi voltatok Reinhardt cirkuszi szín­padra méretezett Aidiposz királyá­ban, statiszták százainak bömbö­­lése közepette is. Shaw, Romain Rolland és Bert Brecht élő szí­nészben gondolkodva írták szín­padra népeket meggondolkoztató, vitázó, szónokló és elbeszélő szín­padi műveiket, Gorkij képes lett volna értetek a melodrámát is fetámasztani, ha ez az ára annak, hogy az egyszerű ember megtöltse a színház nézőterét. A többi aztán az író és a színész dolga. Mert a holdrakétánál is nagyobb erő az élő ember. Én mondom nektek, a maga és a mások bukásain holtomig nem tanult fanatikus öreg színházi em­ber. , Hordozzátok magasan a fejete­ket, provinciális színészek és szín­házi emberek és hordozzátok magasan a fáklyát. De a legkisebb faluban is olyan magasan, mintha fővárosi „ki­tanult“ publikumot kellene „meg­főznötök“, mintha jövőtök és ér­vényesülésetek sorsa azon az estén múlna. (És nem úgy, aho­gyan a temesvári színészekről Hajdú Győző az Igaz Szó ezévi első számában elpanaszolta. Taub elvtárs és Ebergényi elvtárs és Szabó Lajoska elvtárs ! Csak eny­­nyit tanultatok tőlünk a Szent­­györgyi István Intézetben ?) Szerkesztők, bajtársak ott az új művészeti lap szerkesztőségében ! Nézzétek el, hogy semmi konkré­tumot nem tudtam ígérni pillanat­nyilag. Mikor mondanivalóm lesz és el is tudom mondani, ígéret nélkül is adni fogok. Jó munkát és sok sikert kívánok a ti ugyancsak nem lekicsinylendő feladatotok megoldásához. SZENTIMREI JENŐ jelentőségű sikert aratott a moszk­vai Csajkovszkij-versenyen. Bra­vúros technikájával sok nehéz fel­adatot old meg könnyűszerrel, ezért jobban is „fekszenek“ neki a bravúr darabok. Hangszeres estjeink között meg kell említenünk az „Ifjú szólisták" hangversenyét — a jövő generáció koncertező művészeit , Vasile Curta első önálló hegedű-hangversenyét, Vladimir Orlov gordonkaművész vendégszereplését és azt a felejt­hetetlen gordonka-estet, amelyet Daniel Safran adott. Ez a nagy művész már másodízben bűvölte el Kolozsvár közönségét. Mindru Katz elmélyült zongora­­játékát mindig élvezet hallgatni. Ezúttal is nagy hatást gyakorolt hallgatóira. Biztos és fölényes tech­nikájával tökéletesen uralja hang­szerét. Egyetlen ütemben sem ma­radt adósunk Beethoven mondani­valóival s a legaprólékosabban ki­dolgozott részletekig érzékeltette a nagy klasszikus mester művésze­tét. J. S. Bach kettősversenyében Kolár Károly és Horváth László játszották a szólóhegedű-szólamo­­kat. Szép produkció volt, de maga az összetétel nem a legszerencsé­sebb : két különböző temperamen­tum, két ellentétes játékmód. RÓNAI ANTAL Hangversenyélet Kolozsvárt

Next