Új Élet, 1966 (8. évfolyam, 1-24. szám)

1966-01-25 / 2. szám

A mostoha körülmények között, súlyos betegen dolgozott, vé­gül a halál élete delén elragadta, mégis Ion Țuculescu utolsó lehele­téig művészi célkitűzéseihez híven festett és időtálló életművet hagyott hátra. Olyan életművet, melyre népünk az elkövetkező években egyre inkább és inkább büszke lesz, éppen úgy, mint ahogy az Constantin Brâncuşi-sal történt... Ţuculescu sikere nagy és példa­mutató. Azok közé a nagy reve­­lációk közé tartozik, melyek a mű­vész halála után időről időre fel­rázzák lelkiismeretünket, s az em­beriség szellemi kincsestárát gaz­dagítják." Ezt írja róla Geo Bogza az emlékkiállítás katalógusában, s igazat kell adnunk neki. Ki volt Ion Ţuculescu, akinek emlékkiállítását az ország majd minden nagy városában megcsodál­ták ; Bukarestben, Iaşi­ban, Te­mesváron, Konstancán, Szebenben, Craiován, Marosvásárhelyen, Ko­lozsváron. Mindenütt, ahol képeit kiállították, a látogatók — Bogza szavaival élve — megrázva álltak a vásznai előtt; most már nem kétséges, Ion Țuculescu a modern román piktúra egyik leghivatot­­tabb képviselője. Hogy műveit kellőképpen megért­hessük, tudnunk kell, hogy az ecset s a paletta e nagy mestere kiváló orvos és mikrobiológus is volt. Ez az oka annak, hogy gondol­kodásmódjának struktúrája sajá­tos művészi víziókat vetített ki a világról és a világ jelenségeiről. Művei az anyag immanens feszítő erejét, vagy ha jobban tetszik, feszülését lenyűgöző technikával, eredeti színhatásokkal fejezik ki. 1910 május 10-én született Craiová, s tizenöt esztendős ko­rában, 1925 májusában ren­dezte első kiállítását. Tizenhárom évvel később, 1938-ban, állít ki másodszor, már felnőttként. Közben sokat utazott, bejárta az országot, járt külföldön is. Szen­vedélyesen látogatta a nagy euró­pai városok múzeumait, Olasz­országban, Görögországban és Fran­ciaországban, de különös módon, egyetlen neves mesternél sem ta­nult. Nagy csodálója volt azonban Pătraşcunak, Luchiannak és Brân­­cuşi­nak. Miután hazatért, sokat és nagy lendülettel dolgozott. Ő az első képzőművészünk, akit a román népi szőttesek ihlettek modern stí­­lusának kialakításában. Az­ első neves hazai festők, akik értékelik munkáját és biztatják, Octav An­­gheluţa és Marius Bunescu voltak. „Tehetsége van, fiatalember— mon­dották neki —, sokat kell dolgoz­nia, s akkor még sokra viheti..." 1938-ban hosszas küszködés és sok sikertelenség után végre sike­rült kiállítási termet kapnia a fő­városi Athenaeumban, de csak az idény végén. (Jellemző és tragiko­mikus esetet jegyeztek fel erről a kiállításról. Tizenhárom napig egyetlen néző sem tette be a lábát, s amikor a felesége megkérdezte a tizennegyedik napon: „Ma volt-e látogató?“, így válaszolt: „Igen, ma volt egy látogatóm. Egy fáradt őszi légy...") U­gyanez év őszén egy magas rangú személyiség halála meghozza Țuculescu számára az első anyagi és erkölcsi sikert. Az elhunytat az Athenaeumban ravatalozták fel, s akik azért jöttek, hogy utolsó búcsút vegyenek az elhunyttól, kénytelenek voltak a művész kiál­lítási termén végigmenni, mert a termek egymásba nyíltak. Így fedezte fel a közönség Tuculescut. Ennek bizonyítéka, hogy egyetlen napon — a ravatalozás napján — tizenhétezer lej értékű képét vették meg. A következő évben újabb ki­állítása nyílik meg a fővárosban, a Dalles teremben, majd kiállított Londonban, Budapesten, Bécsben, Teheránban és Párizsban is. Mű­vészi fejlődése során bizonyos mű­faji ingadozásokon is keresztül­ment. 1947 — 56 között az úgyneve­zett folklór-korszak uralkodik el művészetén, majd hirtelen és szinte átmenet nélkül egy rövid, mintegy hét-nyolc hónapig tartó szimbolista korszak. (Ebben az időben a nevét háromszög alakban írta a vásznak­ra.) 1961-ben jelentkeznek a könyör­telen betegség első jelei, s 1962-ben, mielőtt kórházba menne, nagy­méretű 3x1,40-es képet fest, mely­nek a Képzőművészeti végrendeletem címet adja. A kép színeivel, formai megoldásával és belső ritmusával a jó és a rossz közötti harcot illuszt­rálja, s a művésznek azt a hitét, hogy a jó mindenek fölött győze­delmeskedik majd. Műtét után, még ugyanabban az évben, befejezi a Szem és az anyag spirálisai című vásznát, majd azonnal nekifog u­­tolsó művének, egy stilizált önarc­képnek. Erről a képről mondotta: „...Semmi sem maradt meg testem­ből, csupán élettől csillogó sze­mem..." Két szem a térben, háromszög alakban elrendezve, mintegy az élet véges voltát látszik hirdetni, mö­göttük három fej... a művészi vízió gyötrelmes nyugtalansága megráz­za az embert. „Azt akartam, hogy életörömtől duzzadó képeket hagyjak az em­bereknek, hogy minden szomorú­ságom, lelkemnek minden nyugta­lanságát lerázzam, de nem sike­rült... Hogy őszinte legyek, a min­dennapi életben már nem lehetek boldog... a boldogságot már csak a művészetben érem el... a festé­szetben és a zenében" —­ vallja Ion Țuculescu 1962-ben bekövetkezett korai halála előtt... VALERIU P. VAIDA Nagyapám Álarcok Hármas önarckép Kerek szőnyegen

Next