Új Élet, 1972 (14. évfolyam, 1-24. szám)

1972-01-10 / 1. szám

CÍMLAPUNKON Cs­entgyörgyi István mesterségét tanulja ez a négy fiatal Maros­­vásárhelyen. Azt a mesterséget, amely ma is, a XX. század technikai forra­dalmának teljében az egyetlen talán, amely megkönnyezteti vagy megne­vetteti az embert. A négy fiatal színészjelöltnek, amikor az új (és első, mert régi nincs) színház makettjét nézi, va­lószínűleg nem jut eszébe sem Szent­­györgyi István, sem Széppataki Róza leányasszony, s valószínűleg a 600 személyes új színház építési költ­sége sem. De talán arra sem gondolnak, hogy például Ionescu 100 személyes párizsi színháza — egy bérházban van. Mi arra gondolunk, és jólesik erre gondolni, hogy eljutott ez az összeg Marosvásárhelyre, hogy a közműve­lődés állandó, kizárólagos szenté­lyévé váljék a városban, amely közel száz esztendeje vár saját kőszínhá­zára. És említsük meg a több mint tízezer munkaórát, amelyet egy-egy ember dolgozott az építkezésnél. Körülbelül annyit, amennyi ideig — háromórás átlagos időtartamú előadást véve alapul — háromezer-ötszáz színházi előadás tart. 185 előadással számolva, évi átlagban ez közel 20 év előadása­inak a száma. Reméljük, húsz év múlva, ha majd az idő fakította címlapot előveszik a mai akadémisták — színészekként elmondhatják: méltóképpen meg­szolgálták az acélba, betonba fekte­tett energiát. (szekarnyés) M«r* Jóxiai falvét*!« □ i 1.) Amikor az én nemzedékem „startolt", a kapitalista világot az általános gazdasági válság recseg­tette-ropogtatta. Az ifjúság előtt bezárultak a munkalehetőség kapui. Idősebb nemzedékek tagjai is mun­kaalkalom nélkül ténferegtek az életben. Később működésbe lép­tek a hadigyárak, majd ropogni kezdtek a fegyverek is. A frontok életek millióit pusztították, nagy lett a kereslet „munkaerőben". De a „startolók" előtt nem az élet, hanem a halál kapui tárultak szélesre. Ma, hazai viszonylatban, a szo­cialista tervgazdálkodás szükséges­sé tette a munkaerő szervezett el­osztását. Ennek egyik fontos esz­köze a versenyvizsga. Aki diplo­mát vág zsebre, azt készen várja a munkahely. Általában. Aki pedig kihull a rostán, annak az illetékes állami szervek és a párt vezette tö­megszervezetek igyekeznek mun­kalehetőséget keresni. Újságközle­ményekből szerzett információim szerint a dolgozni akarókat általá­ban sikerül is elhelyezni. De van­nak élősködő hajlamúak, akiket ne­héz munkára fogni. Ezekre érvényes a szocializmus egyik alapelve, tud­niillik, hogy „aki nem dolgozik, ne is egyék". Távol áll tőlem, hogy lebecsüljem az ifjúság egy részének elhelyezkedése körül fölmerülő ne­hézségeket, azonban azt hiszem, a kérdést nem közelíthetjük meg csupán a munkalehetőség biztosítása szempontjából. A fejlődés meg­követeli, hogy minőségi igények­kel kezeljük az ifjúság sorsdöntő problémáját, az ideális az lenne, hogy mindenkit képzettségének és képességének megfelelő munkakör­ben foglalkoztassunk. Mert a munka csakis így válhat örömmé és szen­vedéllyé, ami beragyogja az egyén életét. Általában az úgynevezett „szubjektív" vonatkozások sokkal bonyolultabbá teszik a kérdést, mint felületei felületesen gondolnék. Az ember nem gép, hanem érző és gondolkozó élőlény, teli vágyak­kal, elképzelésekkel. A legtöbb em­ber életében, boldogságában igen fontos szerepet játszik a megszo­kott környezet, a vidék, ahol fel­nőtt, a szülőföld, ahol bölcsője ringott. (Magam is az ilyenek közé tartozom.) Amellett a szülőföld­höz való ragaszkodás, annak szere­­tete, lényeges alkotóeleme a haza­­fiságnak. Ha nem is mindenkinek, a legtöbb embernek nem mindegy az, hogy hol rendezkedik be egy egész életre. Ezt a természetes em­beri igényt általában szem előtt tartják az ide vonatkozó törvé­nyek. De maradéktalan megvalósu­lásához objektív feltételek is szük­ségesek, elsősorban elhelyezkedési lehetőség a szülőföldön. Ebben a vonatkozásban rendkívüli módon értékelem pártunk és államunk ve­zetőségének törekvését, hogy a so­ron lévő ötéves tervek megvalósí­tásával az ország minden vidéké­nek, minden megyéjének arányos ipari és kulturális fejlődését előse­gítse, így minden megyének al­kalma nyílik saját területén foglal­koztatni a lakosságot és csökken­teni az összevissza vándorlást az ország egymástól távol eső vidékei között. A nyikorgó bölcső deszkái akkor is zengik a feledhetetlen altatódalt, amikor az édesanyát már régen az anyaföld emészti. És a bölcső közelsége szorosabbra bogozza az ember erkölcsi elkötelezettségének fonalait. 2.) Remélem, a kérdés mögött nem rejlik olyan igény, hogy vala­miféle genetikai elméletet állítsak fel. Ezt azért sem tehetem, mert a genetika tudományában nem vagyok jártasabb az átlagos mű­veltségű embernél. Másrészt maga a genetika sem tudott ezidáig konkrét összegezésig jutni. Kü­lönben az „összegező" tételekkel szemben minden vonatkozásban bi­zonyos gyanakvás alakult ki ben­nem. Az anyagi világ s benne az anyagi és szellemi életet élő ember (tér és idő végtelensége!) sokkal bonyolultabb összefüggésű, sem­hogy szét ne feszítene minden — pillanatnyilag érvényesnek tűnő , összegező, általános érvényű meg­állapítást. Az egyház megpró­bálta dogmákban summázni a maga alapvető tanításait, ám a tudo­mány fejlődése azt már régen széttörte. Az egyén veleszületett hajlamai sok-sok nemzedék során alakultak ki. Persze, bizonyos hajlamokat tár­sadalmi és egyéb ráhatással fejlesz­teni lehet, másokat visszaszorítani. A fasizmus a bestialitás előtt nyi­tott utat. A szocializmus az ember humanizmusát ápolja. Viszont aki­nek nincsen zenei hallása, abból aligha válik zenevirtuóz. Nem vé­letlen, hogy a közösségi gondol­kozás, cselekvés és elkötelezettség épp a zenét lopta példálózásul a tollam alá. Mert a közösségi cselek­vés sem egyéb, mint hozzáértő, te­hetséges ujjakkal kicsalni a leg­szebb dallamot a társadalom életé­ből. Engedjenek meg egy irodalmi hivatkozást: a költő, aki arra buzdított, hogy akasszuk föl a királyokat, és messzi időbe zengő verset írt arról az „egy gondolat­ról", mely bántotta őt: nem csu­pán költészetének egy részét állí­totta a közösségi elkötelezettség szolgálatába, de szenvedélyes nép­szónok is volt, követválasztási bonyodalmakba keveredett, tehát ízig-vérig a „közösségi cselekvés" embere. (Én legszebb versének mégis A puszta télen-t tartom.) A Toldi viszont a közélet zajától a családi körébe begubózkodó köl­tő lelkében született meg. Arany János egészen más típus volt, mint jut­rdélyi Lajos felvétele 485041 Kovács Györgynél 1. / Hogyan fogalmazná meg az ifjúság számára a hajdani és a mai generá­ciók indulási, *8tartolási" lehető­ségeit ? 2. / Közösségi gondolkodás, közösségi cselekvés és elkötelezettség ••• veleszületett hajlama-e az ember­nek ? Kialakításának­­ véleménye szerint - melyek a legidőszerűbb eszközei " vonulás" nélkül talán meg sem írhatta volna örökbecsű népi epo­szát. De azért az adott pillanatban ő vágta arcul a szabadságharc vér­tanúinak főhóhérát A walesi bár­dokkal ! Kétségtelen, hogy mind­két költő egyformán lelkesedett korának haladó eszméiért. Más­ként nem is születhetett volna meg köztük a meleg, meghitt barátság. És mindkét költői mű igen nagy mértékben közösségi elkötelezett­ségű. De ez az elkötelezettség más­más vérmérsékleten átszűrve nyil­vánult meg. (Mindenki a maga mód­ja, a maga hajlamai, a maga vérmérséklete szerint.) Vannak sorsdöntő történelmi mozzanatok, amikor sok-sok em­berben, magában a tömegben lán­gol föl a közösségi cselekvés szen­vedélye. Hivatkozzam negyven­­nyolcra vagy az 1907-es roma­­ parasztlázadásra? Vagy a Nagy Októberi Szocialista Forradalomra és a mi népünk általános lelkesen­désére, amivel a Román Kommu­nista Párt zászlaját követte a fa­sizmus elleni véres harcokban? A hősiességre, amivel az országot újjáépítette és a szocializmust fej­leszti? Gondolom, nagyon fontos feladat ma nálunk biztos szemmel fedezni föl, érezni meg a közös­ségi elhivatottságra hajlamos, ön­zetlen, karrierista törekvésektől mentes lelkeket. Ezekből rekru­­tálódik a szocializmus és a kom­munizmus építésének élgárdája. Említettem: a szocializmus a hu­manista vonásokat ápolja az em­berekben, és elnyomni igyekszik a rossz hajlamokat. Persze, az időszerű eszköz: a széles tömegek kommunista nevelése. S ez álta­lános. Minden honpolgárra kötele­ző. Az új ember arculatát csakis ezzel a módszerrel lehet minél szeb­b mindig lobogó Petőfi. Az „el­­bé és emberibbé formálni. ”

Next