Új Élet, 1975 (17. évfolyam, 1-24. szám)

1975-04-10 / 7. szám

dően viseli a bukaresti magyar művelődési ház Petőfi Sándor ne­vét. Ha majd valaki egyszer vál­lalkozik történetének tüzetes meg­írására, valószínűleg arra is ki fog térni, hogy a nemes hagyományok továbbfejlesztése mellett a költözés, átszervezés még a közelmúltban is ugyancsak „hagyományként" kisérte a ház működését.1. Valóban, nem kis hozzáértés, törődés szükséges ahhoz, hogy a művelődési ház a főváros világ­­színvonalon álló művészeti intéz­ményeinek árnyékában­­ vonzó, érdekes s a kölcsönös megismerést magas művészi vagy éppen tudo­mányos szinten szolgáló progra­mokat biztosítson látogatóinak. A Bukarestben élő magyarok nem­csak lélekszámban növekedtek, de művelődési és civilizációs igények­ben is. Az egyetemi tanártól az iparostanulóig kell ma vonzania a közönségét — éspedig olyan műsorral, amely a román közön­ség előtt is méltóképpen mutassa fel nemzetiségi kultúránk eredmé­nyeit. Nem irigylésre méltó tehát az Antal Miklós igazgató, Áment El­vira és V. Szepessy Katalin mű­vészeti irányító munkaköre. Fára­dozásuk következtében valóban nincs a hétnek olyan napja, hogy ne volna érdemes valamelyik mű­sorért betérni ide — és ez kétség­telenül az eljövendő évek mun­kájának biztosítéka is. A jól ellátott könyvtár, a 12 szabadegyetemi kurzus (román és magyar nyelven), az 5 gyakorlati kör (tévé, szabá­szat, idegen nyelvek, balett, a román és magyar színjátszó cso­port) állandó látogatottságot biz­tosít a Háznak. A legvonzóbbak a különböző klubok: a Bartók Béla zenei, a Szőnyi István képzőmű­vészeti klub, vagy a Kriterion könyvbarátok klubja. A földszinti csarnokban állandósultak a két­hetenként cserélődő képzőművé­szeti kiállítások, a vasárnap dél­előtti matinék, melyekre az ország legjobb előadóművészeit hívják meg vendégül. A Bartók Béla zenei klub kere­tében a zeneakadémián tanuló vagy dolgozó fiatal művészek mutat­kozhatnak be. Gyakoriak az ősbe­mutatók. Vancea Zeno vagy a vidéken élő magyar zeneszerzők is rendszeresen vendégei a műve­lődési háznak. Nagy közönségsi­kernek örvendenek az olyan elő­adások, mint Bányai László Hosz­szú mezsgye című esszékötetének megvitatása volt, vagy Méliusz József, Virgil Teodorescu, Con­stantin Olariu, Paul Drum­aru és Emil Giurgiuca közös estje a ro­mán—magyar irodalmi kapcsola­tokról, Benkő Samu Bolyai Far­kasról szóló megemlékezése, Eugen Jebeleanu és Lőrinczi László talál­kozói az olvasókkal, a Kriterion­­klub keretében — hogy csak a leg­utóbbi rangosabb találkozókat em­lítsük. Megalakult a műszaki értelmi­ség klubja is, hiszen a Bukarestben élő magyar diákság legnagyobb része a műegyetemen tanul. A fiatal műépítészek meg éppen a ház tatarozásában, szépítésében vállaltak most szerepet. A disco­­klub, vagy a szombati táncesték az egymással találkozni kívánó fiatalokat vonzzák, s ez utóbbi — a gyakorlati körökkel együtt — biztosítja azt az állandó bevé­telt, melyből a művelődési ház önmagát fenntartja. Csendes délelőtt a Művelődési Ház könyvtárában­ Fotó Victor Barcă A vadász monológja­ i­­minden valamirevaló erdészben lakozik egy kicsi vadászszenve­­dély. Az pedig tudnivaló, hogy a vadászféle szeret hosszadalmasan me­sélni. Van úgy, bejövök a havasok­ból, leülök a nehéz asztalok mellé, belekezdek valami csakugyan meg­történt eseménybe, s egyszer csak azt veszem észre, figyelnek, figyel­nek, de mintha mesére figyelnének, nem igaz történetre, mosolyognak, nem hiszik amit mondok, gondol­ják magukban: megint kitalált va­lamit ez a Majorán Jóska . Pedig énnálam kevés a kitalálás, nem is érdemes, hogy ilyesmin törjem a fejem. Sok minden megesik a nagy erdőkben, ha ott él az ember éjjel­­nappal. Különösen ilyen végtelen erdőkben, mint ez a tölgyesi. Ne higgye senki, hogy az erdész élete egyszerű, veszi a puskát s a háti­zsákot, nekivág a hegynek, ha elfárad, leül, ha megéhezik, kibontja háti­zsákját, ha megunja a menést, visz­­szafordul. Énnekem például ezer hektár erdőm van, ennyit bíztak reám. Ebben a megbízatásban ben­ne van a fák gondozása, csemeték ültetése, fiatalítás, benne van az itt található vadak számbavétele, té­len az etetése, még sót is viszünk nekik, cipeljük a nehéz sót, mert ez is benne van a mesterségben, ezenkívül cserkészutakat kell épí­teni az erdőben, hogy könnyen el­juthasson az ember mindenfelé. Ezek­ről nincs mit mesélni, szimpla feladat az egész, el kell végezni. A mesélnivaló dolgok a vadak selej­tezésénél kezdődnek, vagy ott, ami­kor farkaslesre megyünk, vagy vár­juk a medvét. Olyankor van, ami PILLANATKÉP­ ről beszélni. A farkasles olyan, mint egy izgalmas televíziós prog­ram... Van az a lyuk a fára épí­tett, piciny bódé falán, azt nevez­zük mi tévének. Ezen a kis abla­kon sokszor hajnalokig figyelem a vadak játszadozását, a sokféle visel­kedést, mert nem mindig jön a far­kas, a medve. El is felejtkezem a farkasról, annyi a gyönyörű őzi­kejáték, hát még a sokféle madár, s azoknak énekei, vagy a nyulak hancúrozása... Néha mesélek, mon­dom az igaz történeteket, s egyszer csak azt veszem észre, mosolyog a hallgatóság... Megint kitalált vala­mit ez a Majorán Jóska... ELEKES FERENC

Next