Új Élet, 1982 (24. évfolyam, 1-24. szám)

1982-09-10 / 17. szám

ritM Bábszínház VALÓSÁGOS CSODÁK Aligha mondhatjuk el, hogy «mi, fel­nőttek» értjük, ismerjük a bábszínhá­zat ha véletlenül nézzük is, sohasem jelen időben — egykori patyolattiszta voltunkon töprengünk. Kívülről-felül­­ről szemléljük a bábuk világát; ez már nem a mienk. Életünkből hiányzik az önfeledt, felszabadító játék izgalma. Hagyjuk ezt a gyerekekre meg a művé­szekre!... (Ennyire gazdagok volnánk?) Az utóbbi időben egyetlen tömör, lírától mentes és frappáns megfogal­mazását olvastam a bábszínházi mű­fajnak, Horváth Sz. István tollából: «Szerintem a bábszínház szíve-lelkes lényege: a költői szöveg, a képzőmű­vészeti látvány, a jó zene és a mindezt összefoglaló jó rendezés». Egyetlen gondolattal szükséges megtoldanom ezt a tételt A mimézis játék — szerep — alakítás — színlelés fokozataiból a bábszínházban az első két mozzanat felé tolódik a súlypont Ez a hátránya a műfajnak i s egyben fölbecsülhetet­­len többlete. — A báb csak a lényeget fejezi ki, a puszta eszmét ám ezt sal­langmentesen — mondja Antal Pál, Maurice Maeterlinck A kék madár című mesejátékának rendezője. A bábjáték mai vetélytársa nem a színház, hanem — a korszerű kommu­nikációs eszközök és a fejlett technika jóvoltából — a rajzfilm. A bábelőadás viszont háromdimenziós; a marionet­tek mögött/mellett tudjuk-sejtjük (néha látjuk) az élő, s nem gépileg reprodu­kált embert Ebben az alig is kendőzött, bár jól kimunkált titokzatosságban fe­dezhetjük fel a Marosvásárhelyen be­mutatott A kék madár varázsának ké­zenfekvő , de nem egyetlen magyará­zatát. Nem hiszem, hogy Maeterlinck neo­­romantikus-szimbolista, egészében a szecesszió végeláthatatlan őserdejé­be sorolt művét korhű eszközökkel lehetne színpadra vinni ma, amikor mindenfajta színházi irányzat — az abszurdtól az újnaturalizmusig — a mégis­ realizmus jegyében fogant. An­tal Pál interpretációjában szürrealista előadást láttunk. Amiként szürrealista minden mese, amely a jól ismert tiszta forrásból fakad. A marosvásárhelyi előadás anya­gában is a mesei jelleg dominál, rész­ben őrizvén ezzel a helyi (mostanában szerencsésen megkérdőjelezett és át­értékelésnek alávetett) hagyományt, miszerint a bábjáték elsősorban gye­rekeknek szól. A mesei szüzsét való­ban minden kisiskolás izgalommal kö­vetheti: valahol az álom és az ébrenlét — azaz kifogástalanul működő reali­tásérzékünk szélső— határán elmoz­dulnak helyükről otthonunk megszo­kott tárgyai, megjelenik előttünk az alakját változtató Tündér, hogy útnak indítson a kék madár felkutatására. Keressük «a kék madarat, vagyis a dolgoknak nagy titkát»: az Emlékezés országában, az Éj palotájában, a Fák lelkéinél, a temető «ébredésében», a (Folytatása a 23. oldalon) SZÁSZ LÁSZLÓ A díszleteket és a bábfigurákat Haller József és Sigmond Eliz ter­vezte Sztárok albuma Laura Antonelli alakítja A tol­vaj és a rendőr című új olasz film női főszerepét A színésznő ez­úttal elegáns társaságbeli dá­mát játszik, aki mindenkit el­bűvöl szépségével, előkelő fel­lépésével, ám egy hibája neki is van: ragadós a keze.... A ma­gánéletben is felrónak Laura An­­tonellinek egy hibát: előfordul, hogy évekig nem lép a felvevő­gép elé. Pedig Luchino Viscon­ti, aki 1976-ban Az ártatlan című filmet vele forgatta, fényes pá­lyafutást jósolt a szép színész­nőnek. A lustasági korszak azonban, úgy látszik, elmúlt: hírek szerint Laura Antonelli a Szórakozás című, Dino Risi ren­dezte filmben újra megjelenik a vásznon. Hemingway unokája, a huszonhét éves Margaux — hírek szerint — a világ egyik legjobban fizetett fotómodellje. Játszott ugyan három filmben is, de ezek alig keltettek érdeklődést Sokkal nagyobb Mar­gaux érdeklődése nagyapjának élete és életműve iránt Elhatározta, hogy férjével, Bernard Foucher francia rendezővel együtt nagysza­bású dokumentumfilmet forgat Hemingwayrel Amivel valószínűleg nagyobb sikert fog aratni, mint eddigi filmszerepeivel. Új Agatha Christie-film készül, immár a harmadik az utolsó három év alatt A nagy sikerű Gyilkosság az Orient expresszen és a Halál a Nílu­son után most a Gyilkosság a nap alatt című regény nyomán rendezett szuperprodukciót Guy Hamilton. Képünkön: jelenet a filmből (balol­dalt: Peter Ustinov — a belga szuperdetektív, Hercule Poirot szerepé­ben).

Next