Új Ember Magazin, 2003 (4. évfolyam)

2003. április

Nagy idők nagy tanúja Shvoy Lajos: Önéletrajz Shvoy Lajos (1879-1968) Szé­kesfehérvár tizennyolcadik püspö­ke volt, Prohászka Ottokár utódja. 1927-től haláláig töltötte be a szék­­főváros püspöki tisztségét. Nagy idők nagy tanúja volt, megélte Szé­kesfehérvár háború előtti, látványos fejlődését, ennek sötét ellenpontja­ként a háború borzalmait, majd az ország újjáépítésének reménykeltő éveit, a kommunista diktatúra létrejöttét, kiépülését. A főpász­tor 1964-ben fogott hozzá emlékei megírásához, régi munka­társai unszolására. Könyvében felidézi a Regnum Marianum­­ban eltöltött éveit, római és amerikai útjait, megemlékezik Mindszenty József hercegprímás személyéről, az 1956-os for­radalomról, kitér az Állami Egyházügyi Hivatal embereinek ténykedésére. Mindezek említése munkatársainak kifejezett kérése volt. Ennek megfelelően a nyolcvanöt esztendős püs­pök először ezeket a részeket diktálta le, majd következett az egyházmegye háború utáni évei történetének bemutatása, időrendi sorrendben. Az önéletrajz szerkezete ezért tér el az emlékiratoknál megszokottaktól, így a főpásztor nem emléke­zik meg külön gyermekkoráról, szüleiről, tanulmányairól. Shvoy Lajos megfogadta XI. Piusz pápa tanácsát, hogy ne tudósokat, hanem lelkipásztorokat neveljen, és különös gond­dal foglalkozott azoknak a helységeknek a lakosságával, ahol nem volt templom és pap. Visszaemlékezéseiben részletesen leírja, hogyan szervezte meg az egyházközséget, karolta fel a KÁLÓT- és a Kalász-mozgalmakat. A kötet megerősíti azon szemtanúk és történészek véleményét, hogy 1945 után hatal­mas lelki újjászületés volt kibontakozóban a katolikus egyház­ban, amit azonban megszakított a kommunista hatalomátvétel. Az ellentétek kibékíthetetlenek voltak az egyház és az állam kö­zött, a hatalom semmitől nem riadt vissza céljai elérése érdeké­ben. A könyv legmegrázóbb részei azok, amelyekben Shvoy püspök az állami egyházügyi előadók papokat megalázó csele­kedeteit írja le. Szomorú, hogy a békepapok készségesen asz­­szisztáltak mindehhez, sőt, gyakran támogatták is az állam túl­buzgó hivatalnokait, akik időnként kellemetlenné váltak megbí­zóik számára, amikor öntörvényűen eltértek a párt egyházi stra­tégiájától, és a tervezettnél korábban bújtak farkasbőrbe. Ilyen­kor más beosztásba kerültek, ma úgy mondanánk, felfelé buk­tak, téeszelnökök lettek, vagy az illetékes tanácshoz kerültek ve­zető, jól fizetett állásokba. Shvoy Lajos emlékirata mindenféle gyűlölködés, indulat nélkül, csupán a tényeket bemutatva leplezi le a kommunista hatalomnak kiszolgáltatott egyház nyomorúságát, ugyanakkor egyes tagjainak hősies erőfeszítéseit, ahogyan gúzsba kötve, szűk korlátok közé szorítva is az Evangéliumot hirdették. Műve alapvetően fontos forrásmunka a korszakkal foglalkozó törté­nészek számára. (Székesfehérvári Püspöki és Székeskáptala­ni Levéltár, 2002) Könböző nézőpontú megközelítések egyvalamiben megegyez­nek: a köztársaság leple alatt a Diktátor valójában kiépítette korlátlan egyeduralmát, minden kérdésben az ő akarata érvé­nyesült, az embereket vagy megvette, vagy ha szükséges volt, félreállította. Különösen érdekesek az egykori főemberek val­lomásai: túlélve a zsarnokságot, el akarják hitetni környezetük­kel, hogy folyamatos árulásuk csupán álca volt, ők mindvégig szemben álltak a rendszerrel, s a Diktátor utáni időkért dolgoz­tak, akkor is, ha látszólag minden erejükkel őt szolgálták. Sza­vaikból ugyanakkor kiderül, hogy a túlélés érdekében elköve­tett sorozatos megalkuvásaik súlyos rombolást végeztek a lel­kükben, s ebből a mentális mélységből képtelenek felemel­kedni. Az emberekkel kedvére játszadozó Diktátor pedig töké­letesen tisztában volt azzal: Az emberi hajlam, alaptermészet semmiféle társadalmi rendszerben nem változik... értett hoz­zá, hogy adoptálja az embereket, hozzáidomította őket ah­hoz, ami az időben szükségszerűen modern volt. Mi pedig el­gondolkodhatunk azon, hogy a főbb folyamatok más díszletek között ugyan, de szinte mindig ugyanúgy játszódnak le a történelemben... Az Erősítő a XVI. században játszódik, középpontba helyez­ve a S. Officium (Szent Inkvizíció) tevékenységét. A főhős, a kis inkvizítor levélben meséli el egy barátjának, hogy az eretne­kek bősz, kérlelhetetlen üldöző­­jeként hogyan jut el odáig, hogy föltegye magának a kérdést: cél­ravezető-e az inkvizíció módsze­re, hiszen ... maradhat vala­hol... mindig egyetlen eretnek, akit nem sikerült idejében meg­égetni. És egyetlen ilyen ember megfertőzi az egészségeseket, mint a leprás, aki nem visel csengőt a nyakában. Attól félek, akkor a mi munkánk meddő marad. S miután rádöbben erre az igazságra, soha nem érzett nyugalom szállja meg, s meg­érinti az Isten hitet erősítő csönd­je. . Az ítélet Canidosban témája a fiatal brazil köztársaság és az őserdők mélyén meghúzódó szekta véres háborúja, a XIX. század végén. Márainak nincs túl kedvező véleménye az újdon­sült hatalomról, leleplezi annak képmutatását, a demokratikus elveket felrúgó kegyetlenségét, de egyértelmű számára, hogy a köztársaság ellentmondásaira nem a Canidosban létreho­zott anarchikus rendszer a megoldás, amelynek módszereiben a XX. századi, kommunista és náci diktatúra előképét látja. A Harminc ezüstpénz esszéregény, amelynek központi alak­ja Jézus és Júdás. Márai kívülállóként, kétezer esztendő törté­nelmi tapasztalatának birtokában, a modern ember szemszö­géből elemzi a megváltás és az árulás történetét. Az író számá­ra Jézus legnagyobb, korokon átívelő cselekedete az irgalom és a szeretet középpontba állítása, és természetesen a megvál­tás, hiszen ha az ember elfordul Istentől, szüksége van a megváltásra. Júdás pedig a modern értelmiség gőgjével - amely mindent tudni és érteni vél - figyeli Jézus tevékenysé­gét. Miközben a többi apostol - akiket Júdás megvet tudatlan­ságuk, egyszerűségük miatt - nem kérdez, mert bizonyosan tudja, hogy Jézus a Messiás, Júdás állandóan kételkedik ben­ne. Máté azonban így fogalmaz: A rabbi megbocsátja a bűnt. Elnézi, ha valaki tolvaj. Vagy buja. Mert tudja, hogy ilyen az ember. De a kételkedés gonoszabb, mint a bűn. Lehet hinni, lehet megtagadni valakit. De aki kételkedik... a végén áru­ló lesz... Az áruló mindig egyedül marad. De nem jó az em­bernek Isten nélkül a földön. (Helikon Kiadó, 2002) ÖNÉLETRAJZ MARA­ SÁNDOR TÖRTÉNELMI REGÉNYEK 1. Könyvespolc nem jó az embernek Isten nélkül a földön” Márai Sándor: Történelmi regények I—II. A két kötet Márai négy történelmi regényét tartalmazza. A Valami történt Rómában a Julius Caesar meggyilkolását kö­vető órákban játszódik: a római társadalom legkülönbözőbb képviselői - rabszolgák, egyszerű iparosok, munkások, éksze­részek, gazdag asszonyok, úri szajhák, arisztokraták, ügyvé­dek, írók, költők - mondják el, hogyan látták a Diktátort. A kü­ 26

Next