Új Ember Magazin, 2011 (8. évfolyam)

2011. március - április

Szó­ a rc­ kép EGY DÍJNYERTES KISFILM NYOMÁBAN „Alkotni születtünk..." Mit gondolnak a világról, az életről, a kötelességekről és a lehetőségeikről a fiatalok? Többször hallottam már elszomorító megnyilvánulást, de létezik olyan ifjú ember is, aki hisz a munka, a tudás értelmében és a teremtés erejében. Mint az Előszálláson élő és a Kecskeméti Főiskola tanító­képző karán tanuló Ferenczi Henrietta, akit néhány éve ismertem meg, egy József Attila-műsorban hallottam verset mondani, aztán színpadon, a Kalandozások Ihajcsuhajdiában című Sütő András­­darab tékásaként láttam. Különleges tehetsége már akkor megérintett. A Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom Jófej-pár című pályázatán különdíjat nyert alkotását (megtekinthető itt: www.youtube.com/watch?v­hpjx_mihXUw) nézve egyre erősebb lett bennem ez az érzés. A pályázatra beküldött kisfilm, amely a Boldogság­­ a jó párkapcsolat titka címet viseli, egy Brontë- idézettel kezdő­dik: „A lelkek találkozása sokkal megrendítőbb és megmagyarázhatatlanabb, semhogy beszélni lehetne róla.” A háromperces mozgókép tömör és erőteljes, egyrészt a választott idézetek, másrészt a képi megjelenítés rendkívüli ereje miatt. Két, egymás iránt vonzódó embert a szerelem, szeretet köt össze, de ahhoz, hogy a kapcsolatuk hosszú távon működőképes és harmonikus legyen, sok minden másra is szükség van. Ahogyan az alkotó megfogalmazta: - Egy jól működő kapcsolat szövetség, amely mindkettőnket átsegít a nehézségeken, és be­aranyozza a mindennapjainkat. De nem holmi rózsaszín felhőcskére kell gondolni, ami az örök szerelem egén úszik, hanem munkára. Mert egy kapcsolat megtartása, illetve karbantartása fo­lyamatos munkálkodást igényel mindkettőnk részéről. Minden kapcsolat más és más. De van­nak fő irányvonalak, amelyek Isten kegyelméből megkönnyíthetik a jó kapcsolat kialakítását és megőrzését. A film olyan értékrendről tanúskodik, amely ta­pasztalataim szerint nagyon ritka mostanában. - Nehéz olyasmiről beszélni, amit még csak sejthetek. Egyben biztos vagyok: embert az em­berhez igazán csak valami különleges szövetség köthet, ami egyáltalán nem könnyű. Kölcsönös erőfeszítés, fáradság, áldozatok. S miért mindez? Hiszem, hogy azért, mert a szerelemnek, a szere­tett személynek olyannak kell lennie, mint egy jin és jang magunkból kiszakadt mozaikdarabnak, ami egyszerre gömbölyű és szögletes, sötét és vi­lágos, lágy és kemény, akivel egészben egészen Mi vagyunk. S a közös küzdelem ezért az életre szóló csodáért legbelül, igazán mélyen örömmel kell hogy eltöltsön. Lehet-e annál nagyobb boldog­ság az életben, hogy társunkkal megtapasztaljuk ennek a szépségét? A húszéves Ferenczi Henrietta számára nem a film, hanem a színház az első. Részt vett az elő­­szállási általános iskolában működő Kincskereső­klub munkájában, számos alkalommal lépett és lép fel különféle rendezvényeken. A paksi Pro Artis Drámaműhellyel legutóbb a Duett című szobaszínházi előadáson szerepelt, ám kiváló színészi képességeit már a dunaföldvári Magyar László Gimnázium Lukas­sci színjátszó körének tagjaként is nemegyszer bizonyította. Volt Hékás kutya, Mátyás király udvari bolondja és Buga Jakab is, A kuruc három igazsága című színjá­tékban. A szakkör vezetője, Lukácsi Pálné ren­dezésében nemrég a Szaffit adták elő, Henrietta a gaz Puzzola bőrébe bújt. Az egyik néző szerint a szereplők megszelídítették és elvarázsolták a gyerekközönséget. - Nekünk is óriási élmény volt! - mondja Hen­rietta. - Mindig elcsodálkozom, hogy a színpad és a nézőtér mennyire egységet alkot, hiába vannak az előadók egy méterrel magasabban. A nézők is irányítók. Legalábbis én így érzem. Akárhány­szor előadjuk, mindig más a darab. Mindig jön spontán egy-egy újabb gesztus, egy újabb fordu­lat, amelyet ott, abban a pillanatban az aktuális nézők váltanak ki... Minden lélegzetvételüket lehet érezni. Mintha hirtelen ők lennénk, s újból

Next