Mértékadó, 2012. december 24. - 2013. december 16. (9. évfolyam)

2013-01-28

Ónodi-Papp Tamás Egy gobelinre a hímzés majd szétfeslik egyszer és a minták elszabadulnak a kanavászról boldogan repülnek hajlongnak előre hátra nem köti többé őket sem szín sem fonál sem idő Zsoltár Olyan vagy köztünk, mint a vándor, ki éjjeli szállásra tér be, de elzavarják. Olyan vagy köztünk, mint a megkopott hős, ki segíteni nem tud, vagy többé nem akar, rongyos vándor, hontalan. Csak hallgatsz a suttogók közt, csak hallgatsz a fecsegők közt, csak hallgatsz az ordítók közt, csak hallgatsz a káromlók közt, csak hallgatsz, íme, mostantól csak a csöndeseké lesz az ige, a szó. A vihar előtt Ring a bárka a Tibériás-tavon, az evezők behúzva, vitorlánk pihen, s a hajó, mint egy bizonytalan talán inog a lét élén, lebeg a felszínen. Babiloni vizek partján A Kebár vizei mellett idegen por, vigyorgó csontmező, fényesség, forgószél nem érkezik. Leballagok a barna folyópartra. Tört hárfáink még az ágakon, lógnak némán, mint száradó ruha. Sötét vizek partján délelőtt hőség, délután végítélet, számban a langyos víz nem oltja szomjamat. Ónodi-Papp Tamás (1971) Szegeden élő biológus, a Szegedi Tudományegyetem munkatársa. Szépírás Isten, ember, tigris Vannak alaptörténeteink - a filozó­fia többé-kevésbé erre használja a narratíva kifejezést melyek arra szolgálnak, hogy segítségükkel meg­magyarázzuk a világot. A kereszté­nyeknél az üdvtörténet, a hinduknál a Rámájana vagy a Mahábhárata, a muszlimoknál Mohamed élete. Az ate­istáknak is vannak történeteik, csak ők a tudomány köntösébe bújtatva szeretik eltakarni azok rendeltetését. Yann Martel spanyolországi születésű, de a világ számos helyén megfordult kanadai író nagy sikert aratott Pi élete című könyvével, mely­ben az emberiség nagy elbeszéléseit tartja szem előtt. Egyetemes történe­tet vetett papírra, mely összekapcsolja a valláso­kat, a természet erőit és az embert. Martel három részre osztja könyvét. Az első spirituális rátalálások és egy állatkert története. A hindu Pi Patel szoros kapcsolatba kerül a ke­reszténységgel, majd az iszlámmal is. A különös az, hogy mindhárom vallást egyenran­­gúként fogadja el, egyiket sem szeretné kiemelni a többi közül. A második részben Pi hajótörést szenved. Egy jól felszerelt mentőcsó­nakban kénytelen több mint kétszáz napon keresztül hánykolódni a Csen­des-óceánon. Útitársa pedig csupán egy tigris. Pi rendkívüli találékony­sággal életteret alakít ki mindkettejük számára az óceán kellős közepén. Az emberi teljesítőképesség határát súro­ló kalandok során végül sikerül élet­ben maradnia. Az első és a második rész között a harmadik teremt kapcsolatot. Az el­süllyedt teherhajót üzemeltető cég két embert küld a felépülőben lévő Pihez, hogy megállapítsa, miért is ért gyá­szos véget a Cimicum. Pi elmeséli tör­ténetét a tigrissel, a húsevő szigettel és a francia hajótöröttel. Persze egyet­len szavát sem hiszik el. Aztán Pi... De nem árulom el a végét. Martelnek sikerült rendkívül olvas­mányos, talányos, velejéig modern re­gényt alkotnia. Kerettörténete szerint egy olyan elbeszéléssel találkozha­tunk, melynek a végén hinni fogunk Istenben. Ám már az első rész is sajá­tos, hisz Pi számára nem a vallás mint olyan az érdekes, hanem Isten. Főhősünknek nincs szüksége tanokra, csak gyakorlatra és hitre. Jog­gal teheti fel a kérdést a gyanútlan hétköznapi ol­vasó: most ez akkor val­lásos könyv, vagy nem? A kötet korszerűsége épp abban rejlik, hogy nem a regény fog erre vá­laszt adni, hanem mi, ol­vasók. Elsősorban azért, mert saját előfeltevéseink­kel közelítjük meg már az elején, ezért aztán végkö­vetkeztetésünk is ennek felel majd meg. Láthatjuk benne Isten és ember különleges kapcsolatát, érthetjük úgy is, hogy a vallás csupán jól kifundált mesék gyűjteménye, s köztes megol­dásként mindkettőt leleplező pszicho­lógiai regényként is olvashatjuk. A mai ember mintha már semmire nem várna magyarázatot. Sokkal na­gyobb szükségét érzi annak, ami él­mény, tapasztalat, ami elragad és ma­gával sodor. Mint egy regény vagy egy film. És ha valaki olvasta már a regényt, annak azt üzenem, én is az állatosat választottam. Baranyai Béla YANN!­UARm Pi élete 10MISL.AV TOBI NIC dbsdYácaek­rei 4

Next