Mértékadó, 2012. december 24. - 2013. december 16. (9. évfolyam)
2013-01-28
Ónodi-Papp Tamás Egy gobelinre a hímzés majd szétfeslik egyszer és a minták elszabadulnak a kanavászról boldogan repülnek hajlongnak előre hátra nem köti többé őket sem szín sem fonál sem idő Zsoltár Olyan vagy köztünk, mint a vándor, ki éjjeli szállásra tér be, de elzavarják. Olyan vagy köztünk, mint a megkopott hős, ki segíteni nem tud, vagy többé nem akar, rongyos vándor, hontalan. Csak hallgatsz a suttogók közt, csak hallgatsz a fecsegők közt, csak hallgatsz az ordítók közt, csak hallgatsz a káromlók közt, csak hallgatsz, íme, mostantól csak a csöndeseké lesz az ige, a szó. A vihar előtt Ring a bárka a Tibériás-tavon, az evezők behúzva, vitorlánk pihen, s a hajó, mint egy bizonytalan talán inog a lét élén, lebeg a felszínen. Babiloni vizek partján A Kebár vizei mellett idegen por, vigyorgó csontmező, fényesség, forgószél nem érkezik. Leballagok a barna folyópartra. Tört hárfáink még az ágakon, lógnak némán, mint száradó ruha. Sötét vizek partján délelőtt hőség, délután végítélet, számban a langyos víz nem oltja szomjamat. Ónodi-Papp Tamás (1971) Szegeden élő biológus, a Szegedi Tudományegyetem munkatársa. Szépírás Isten, ember, tigris Vannak alaptörténeteink - a filozófia többé-kevésbé erre használja a narratíva kifejezést melyek arra szolgálnak, hogy segítségükkel megmagyarázzuk a világot. A keresztényeknél az üdvtörténet, a hinduknál a Rámájana vagy a Mahábhárata, a muszlimoknál Mohamed élete. Az ateistáknak is vannak történeteik, csak ők a tudomány köntösébe bújtatva szeretik eltakarni azok rendeltetését. Yann Martel spanyolországi születésű, de a világ számos helyén megfordult kanadai író nagy sikert aratott Pi élete című könyvével, melyben az emberiség nagy elbeszéléseit tartja szem előtt. Egyetemes történetet vetett papírra, mely összekapcsolja a vallásokat, a természet erőit és az embert. Martel három részre osztja könyvét. Az első spirituális rátalálások és egy állatkert története. A hindu Pi Patel szoros kapcsolatba kerül a kereszténységgel, majd az iszlámmal is. A különös az, hogy mindhárom vallást egyenrangúként fogadja el, egyiket sem szeretné kiemelni a többi közül. A második részben Pi hajótörést szenved. Egy jól felszerelt mentőcsónakban kénytelen több mint kétszáz napon keresztül hánykolódni a Csendes-óceánon. Útitársa pedig csupán egy tigris. Pi rendkívüli találékonysággal életteret alakít ki mindkettejük számára az óceán kellős közepén. Az emberi teljesítőképesség határát súroló kalandok során végül sikerül életben maradnia. Az első és a második rész között a harmadik teremt kapcsolatot. Az elsüllyedt teherhajót üzemeltető cég két embert küld a felépülőben lévő Pihez, hogy megállapítsa, miért is ért gyászos véget a Cimicum. Pi elmeséli történetét a tigrissel, a húsevő szigettel és a francia hajótöröttel. Persze egyetlen szavát sem hiszik el. Aztán Pi... De nem árulom el a végét. Martelnek sikerült rendkívül olvasmányos, talányos, velejéig modern regényt alkotnia. Kerettörténete szerint egy olyan elbeszéléssel találkozhatunk, melynek a végén hinni fogunk Istenben. Ám már az első rész is sajátos, hisz Pi számára nem a vallás mint olyan az érdekes, hanem Isten. Főhősünknek nincs szüksége tanokra, csak gyakorlatra és hitre. Joggal teheti fel a kérdést a gyanútlan hétköznapi olvasó: most ez akkor vallásos könyv, vagy nem? A kötet korszerűsége épp abban rejlik, hogy nem a regény fog erre választ adni, hanem mi, olvasók. Elsősorban azért, mert saját előfeltevéseinkkel közelítjük meg már az elején, ezért aztán végkövetkeztetésünk is ennek felel majd meg. Láthatjuk benne Isten és ember különleges kapcsolatát, érthetjük úgy is, hogy a vallás csupán jól kifundált mesék gyűjteménye, s köztes megoldásként mindkettőt leleplező pszichológiai regényként is olvashatjuk. A mai ember mintha már semmire nem várna magyarázatot. Sokkal nagyobb szükségét érzi annak, ami élmény, tapasztalat, ami elragad és magával sodor. Mint egy regény vagy egy film. És ha valaki olvasta már a regényt, annak azt üzenem, én is az állatosat választottam. Baranyai Béla YANN!UARm Pi élete 10MISL.AV TOBI NIC dbsdYácaekrei 4