Mértékadó, 2012. december 24. - 2013. december 16. (9. évfolyam)

2013-10-28

_________________Arcvonások_____________________________________2 Hithősök nótáriusa Múltidéző Tóth-Máthé Miklós íróval A színjátszás és az írás talentumá­val is megáldották, végül - bár Thália papjaként kezdte a pá­lyafutását - író lett belőle. A Deb­recenben élő Tóth-Máthé Miklós­sal folytatott beszélgetésből töb­bek között kiderül, miért érezte úgy, hogy pályát kell módosítania, és az is, miként segítette írói munkájában a mindig is benne élő színész. Az '56-os forradalom évfordulóját ünne­peltük és az azt követő szabadságharc le­verésére emlékezünk a napokban. Ön miként gondol az akkor történtekre? - Csodálatos napokat éltünk abban a szűk két hétben. Én segédmunkásként dolgoztam egy miskolci gyárban, mi­közben a színművészeti főiskolai felvé­telre vártam. A forradalom szele engem is magával ragadott, és megírtam egy verset, amit később elővigyázatosság­ból édesapám elégetett, de arra emlék­szem, hogy nem kíméltem benne se Rákosit, se az oroszokat. Október 25-én néhány barátommal a miskolci Petőfi­­szoborhoz mentünk, ahol éppen véget ért a tüntetés, és a tömeg az egyetemre indult tovább. A többiek heccelésére a zászlók alá léptem, és figyelmet kér­tem, hogy elmondhassam a költemé­nyemet, ahogy még aznap a szülőfa­lum, Tiszalúc tüntetésén is elszavaltam a Nemzeti dalt és a Szózatot. Pár hónap­pal később két pufajkás ugyan felismert Miskolcon, el akartak vinni, de a gond­viselés egy joviális rendőrt küldött arra, aki megmentette az életemet. Ezt a tör­ténetet A kapualj című novellámban ír­tam meg később. Színészként kezdte a pályáját. Mi az, amire igazán jó szívvel gondol abból az időszak­ból? - Az ifjúságomra. Fiatalok voltunk, gyönyörűek voltak a lányok, személy szerint örültem, hogy sikerült megúsz­ni az '56-os megtorlásokat, Istennek há­la ezért. Bár diktatúra volt, tele voltunk hittel és reménnyel a jövőt illetően. Szerepelni akartunk és híresek lenni. Most már elmondhatom: az egyik taná­rom, Sulyok Mária színésznő azt mond­ta az édesanyámnak, hogy büszke lesz még a fiára, merthogy ő nagyon tehet­séges színészt lát benne. Amikor azon­ban áttértem írónak, és az első köny­vemből, A csokornyakkendős című novel­­láskötetből tiszteletpéldányt küldtem - Ha jobban belegon­dolok, valójában előbb ké­szültem írónak, mint szí­nésznek. Ahogy a Pecárok című iskolaregényemből is kiderül, már kisdiák­ként cowboytörténetet ír­tam a számtanfüzetembe. Csak amikor Debrecenbe kerültem gimnáziumba, akkor csapott meg a színház szele. Ma már úgy látom, Isten keze is benne volt a döntésemben: egész életemben kísér­tett, hogy külsőleg nagyon hasonlítok Adyra. Többen mondták is, hogy én tud­nám igazán eljátszani a költőt egy film­ben, akinek azért még nagy kultusza volt akkoriban. A film végül nem szüle­tett meg, de ha elkészül, olyan népsze­rűséget hozott volna számomra, ami bi­zonyára megakadályoz a pályamódosí­tásban. Aztán a színészet előadó­, az írás viszont alkotóművészet. Ha valaki­nek mindkettőre megvan a képessége, de nem tudja párhuzamosan csinálni őket, mindig az utóbbi kerekedik felül. Végül azt is az okok közé sorolom, hogy a színészet a legkiszolgáltatottabb művészeti ág, akkor pedig különösen az volt. Nem tudtam vállalni, amikor kikerülve a főiskoláról szembesültem ezzel, neki, válaszra se méltatta. Másoktól tudtam meg: mélyen elítélt amiatt, hogy elhagytam - ahogy ő látta, elárultam - a szí­nészi pályát. Tényleg árulás volt ez? Tapshoz kérem a szereplőket! címmel írt novellafüzért a szín­házi életről. A nekem adott példányba azt írta, hogy az ott megszerzett tanulságokat magá­val hozta az írói életbe. Mik vol­tak ezek? - Hangsúlyozom, hogy színészi mivoltomat sem ta­gadtam meg soha. Nagyon becsülöm a pályán maradt kollégáimat, és talán nem vé­letlen az sem, hogy a baráta­im többsége is közülük való. A színészet tehát éppúgy hozzám tartozik, mint az írás, és a bennem lakó szí­nész rengeteget segített a bennem lakó írónak. A kettő . . mindig közösen dolgozott,­­ amikor a műveim születtek. A tanulság pedig a következ­­­ző: ha a színész nem éli át a szerepet, azt a közönség rög­tön észreveszi. Én íróként is a közönségnek dolgoztam mindig. Arra törekedtem, parasztember és az egyetem, hogy a szülőfalumban élő 1956-ban (Fotó: Farkas Gyula)

Next