Mértékadó, 2013. december 23. - 2014. december 22.

2014-12-08

Nézőtér Fekete-fehér nyomorúság • Az Éjjeli menedékhely a Nemzeti Színházban A Viktor Rizsakov által rendezett Éjjeli menedékhely premierje november 8-án volt a Nemzeti Színházban. Rizsakov a Sztanyiszlavszkij által ala­pított moszkvai Művész Színház rendezője és színészpedagógusa, a Mejerhold Művészeti Központ igazgatója. Most először rendezett Gorkij­­darabot. Hogy miért, arról az ötvennégy éves alkotó így vallott: „Érzed, hogy eljött az idő, nem tudod kikerülni, nem tudsz nem beszélni róla. Sze­retnék valamit megérteni önmagamról, és Gorkij olyan kérdéseket tesz föl, amelyek nem engedik, hogy ezt halogassam." Ehhez az alkotói útkereséshez Ri­zsakov „jó" darabot választott. Hiszen az Éjjeli menedékhely tanulsága távol áll a szájbarágós válaszoktól. A kérdések megmaradnak kérdéseknek, Luka, a fő­szereplő alakját pedig száz éve hol így értelmezik, hol úgy. Rizsakov különle­ges, de itt-ott nem teljesen végiggon­dolt értelmezési szálon vezet bennün­ket. A nincsteleneket kiemeli a sötét pin­céből, és kiteszi őket a(z orosz) hóra. (A fehér szösszel borított színpad egyéb­ként szabadon értelmezhető.) A nyo­mor, a mély (a darab eredeti címe: Na­dnye - A mélyben) egyáltalán nem jele­nik meg, vagy legalábbis nem a meg­szokott módon. A szereplők fehér ruhá­ban játszanak, és mindegyikükhöz tar­tozik egy életnagyságú fekete báb. Van, aki maga után vonszolja, van, aki ját­szik vagy táncol vele. Van, aki átöleli, de akad olyan is, akit a báb ölel át. A fe­kete figura szimbolizálhatja a szereplők fizikai nyomorát, múltját, bűnét, megti­port emberi méltóságát. A báb az, „aki" meghal a szereplő­k helyett". Rúgják és pofozzák őket. Jelenlétük (bár szokat­lan) nem zavaró, sőt elgondolkodtató. Rizsakov összesűrítette a darabot. Aki nem olvasta a művet, nehezen iga­zodik el az amúgy is töredékes párbe­szédekre fűzött cselekményen. Ráadásul a színészeket összemossa egyforma öl­tözetük és maszkjuk. Nyilván ez volt a rendezői szándék. Csakhogy Rizsakov nagy árat fizet egy újabb értelmezési szint kedvéért: feláldozza szereplőit. Fi­gyelmünket az is próbára teszi, hogy az előadást nem tagolják szünetek. A színészek kántáló beszédmódja ér­zékletesen adja vissza a darabbéli vég­telenített fecsegést. Az alkoholisták, a panaszosok, a vigaszkeresők örökös „dumálása" ez, amely nem ismeretlen jelenség az orosz irodalomban. Ám hogy miféle üzenetük van a darab vé­gén a napozóágyon fekvő, bábjaiktól megszabadult, immár saját arcukkal játszó szereplőknek? Kritikus legyen a talpán, aki erre választ mer adni. Igaz, a belemagyarázások tárházának kapuja nyitva áll, én azon­ban ódzkodnék be­lépni rajta. Törőcsik Mari Lu­ka szerepében legin­kább Törőcsik Mari­ra emlékeztet. S e megállapításban a kritika inkább csipet­nyi. Jelenléte vitatha­tatlanul erős. Az ál­tala megformált Lu­ka vigasztaló szavai­ért mi, nézők is oda­telepednénk a szín­padra, még akkor is, ha úgy érezzük: válaszai időnként közhelyesek. Gorkij darabjának fő kérdése éppen ez: a nyo­mor közepette segíti-e az embereket az önámító illúziókeltés, vagy éppen ellen­kezőleg, még mélyebbre löki őket? Sza­­bad-e reményről beszélni azoknak, akiknek már semmijük sincs? Egyálta­lán illúzió-e a remény? Van-e Isten? Vagy csak annak van, aki hisz benne? Az Éjjeli menedékhely nem tartozik a katarzist nyújtó drámák közé. Nincs feloldás: „Fölkel a nap s lehanyatlik, / S börtönöm sötét marad..." - szól a darab végén a dal. A mű által fölvetett kérdé­sekre mindenkinek magának kell meg­keresnie a választ. Rizsakov sem erőltet ránk semmit. S ha a néző nem is ért egyet minden rendezői megoldással, a látottakat és a hallottakat még sokáig viszi magával. Koncz Veronika Viktor Rizsakov

Next