Mértékadó, 2015. január 5. - december 21.

2015-05-18

9 21. hét «2015. május 18-24. Mértékadó ■ Szemmérték Hiba a rendszerben Azzal, hogy néhány évvel ezelőtt elindult az M3 csatorna, akár egész nap nosztalgiázhatunk, ha megnézzük a régi idők műsorait. Köztük azokat a filmeket is, melyek évtize­dekkel ezelőtt készültek. Az már egy másik kérdés, hogy va­jon az ötvenes, hatvanas évek diktatúrájának szellemisége miként van jelen ezekben az alkotásokban. Ismerve a kor vi­szonyait, sokszor elcsodálkozom, hogy egyik vagy másik fil­met vajon miért engedték elkészíteni annak idején a cenzo­rok. Nem vették észre, hogy a szocialista klisék szajkózása mögött a fennálló rendszer bírálata is el-elhangzik? Úgy tű­nik, inkább arra figyeltek az illetékes elvtársak, hogy ha gond van, ne kerülhessen a film a nézők szeme elé, Így tör­tént ez Dömölky János első játékfilmjével is. Valószínűleg egyszer bemutatta a tévé a Mélyrétegben cí­mű alkotást (1967), ám legközelebb csak 2010-ben láthatta a nagyérdemű, annyira sikerült eldugni egy raktár mélyére. A kifejezetten keserű hangvételű film egy olajkitermelést irá­nyító mérnök (Latinovits Zoltán) küzdelmeit meséli el, egy frissen érettségizett fiú (Freinreisz Károly) szavaival. A fel­színhez közeli olaj elfogyott, le kell fúrni mélyebbre, ám erre már csak az hajlandó, aki kellőképpen megszállott, és szem­be mer nézni az elbocsátás következményével. A szimbólum jelentése nyilvánvaló: a szocializmus építésének kezdeti len­dülete kimerült, új energiákat csak akkor nyerhetne, ha a döntéshozók hajlandóak lennének berögzült gondolkodásu­kon változtatni. Palásthy György vígjátékában is úgy bukkanunk az uralko­dó ideológia finom bírálatára, hogy közben egy látszólag rendszerhű filmet látunk. Az örökösben (1969) Drapp Tamás (Sinkovits Imre), a jó kommunista egy százmillió dollár érté­kű gyárat örököl egy amerikai nagybácsitól. A Bankigazgató (Latinovits Zoltán) arra szeretné rávenni, hogy fogadja el az örökséget. Ám felmerül egy súlyos dilemma, melyet a mar­­xizmus-lenizmus talaján állva nem lehet megoldani. Ha ugyanis Drapp gyárigazgató lesz, akkor tőkéssé válik, akinek az a feladata, hogy a mun­kások elnyomása révén mi­nél nagyobb profitra tegyen szert. Ha ezt teszi, ki kell lépnie a pártból. Ám ha ki­lép, már nem irányítható. Tehát mégiscsak a pártban kellene maradnia. Ám egy tőkés mégsem lehet párttag. Akkor ne fogadja el az örök­séget. Ám ha nem fogadja el, akkor elvész a pénz... Hiába minden próbálko­zás, a hiba a rendszerben volt. Baranyai Béla Idéző ■ A hét témája Úton A Lélek ünnepén / A Lelket lesem én. /A Lelket, amely több, mint költemény. / A Lelket, amely sosem volt enyém. / A Lelket, amely sosem lesz enyém. / A Lélek ünnepén / Szomorún zendül egyetlen igém: / „Hogy születhetik újjá, aki vén?"... A XX. század egyik, ha nem a legnagyobb istenes költőjének verse ez: Reményik Sándor Pünkösdi szomorúsága, és tán mindannyiunk leghőbb vágya. Megfáradt életünknek, elgyötört önmagunknak ugyanis oly sokszor volna szüksége a Szentlélek kegyelmé­re, arra, hogy megújuljunk általa. Pünkösd a Szentlélek eljö­vetelének ünnepe, és jelentősége abban áll, hogy a tanítvá­nyok elindulnak. „Menjetek el az egész világra, és hirdessé­tek az evangéliumot minden teremtménynek" (Mk 16,15) — így küldi őket Jézus. Az, hogy az apostolok megkapták a Lelket, csupán valaminek a kezdetét, az előttük álló hosszú úton tett első lépést jelentette, ami a Lélek nélkül persze le­hetetlen lett volna. Ahogy egykor nekik, úgy most nekünk is szükségünk van a Szentlélek vezetésére és bátorítására, hogy rátaláljunk az utunkra, és legyen elég erőnk nap mint nap megújulva végigmenni rajta. „Egy lángot adok, ápold, add tovább" - áll Reményik verssora a sírján, a házsongárdi temetőben. A Száműzött ma­gyar irodalom soron következő epizódja a két háború közötti erdélyi irodalom kiemelkedő alakját, egy egyszerű költő ko­rántsem annyira egyszerű életútját mutatja be (péntek, 18.10, Duna World). Azt mondják, az út a fontos, nem a megérkezés, és nem a térben megtett út, hanem a lelki utazás, az, hogy az ember önmagára és Istenre találjon. A Magyar Zarándokút Esztergomtól a Pilisen és a fővároson át, a Duna mentén, Tol­na és Baranya megye tájain keresztül vezet el a máriagyűdi kegytemplomig, annak a több ezer kilométeres közép-euró­pai zarándokútnak a részeként, amely világhírűvé vált kegy­helyeket köt össze a lengyelországi Częstochowától a bosz­­nia-hercegovinai Medugorjéig, így a dokumentumfilm egy különleges belső útra hív (péntek, 17.20, Duna World; szombat, 15.55, Duna World). A Hold­fény királyság pedig egy egész másfajta úton kalau­zol. Két kiskamaszról szól a film, akik egymásba szeret­nek, és megszöknek, ma­guk mögött hagyva a szür­ke hétköznapokat, a szere­tetlen közeget, amelyben él­nek. Gondolják, jutnak, ameddig jutnak, közben pe­dig együtt lesznek, és vala­mi egészen újat tapasztal­nak meg (vasárnap, 00.00, Duna Tv). Lucius Caecilius Firmianus Lac­­tantius keresztény apologéta 250 kö­rül született. Diocletianus császár udvarában tanított retorikát, ám ami­kor a keresztényüldözés kitört, le kel­lett mondania hivataláról. Ettől kezd­ve nehéz körülmények között élt Niko­­mediában. Nagy Konstantin császár Trierbe hívta, és rábízta fia, Crispus nevelését. Lactantius a latin nyelv mestere volt, keresztény Cicerónak is nevezték. Fő művében, a Divinae institutiones-ban — mely magyarul is olvasható - az egész keresztény hitet összefoglalta. Trierben halt meg 317 után. Nagy Enikő

Next