Mértékadó, 2015. december 28. - 2016. december 26.

2016-09-19

Arcvonások Oremus Beszélgetés egy tokaj-hegyaljai „borhumanistával" Bevallom, a magyar borkultúra témájával kapcsolatban családi hátterem - egyik, tragikus sorsú pécsi borász dédapám miatt - elfogult vagyok. S érzékeny mindarra és mindazokra, akik ezt a kérdéskört nem egyszerű vállalkozásnak, hanem válla­lásnak, az üzletin, a kereskedelmin túlmutató, ha úgy tetszik, megszentelt emberi tevékenységnek, a Teremtővel folytatott párbeszéd egyik formájának vallják. Ezért is vágtam bele először abba, hogy az Isten és a bor című, a magyar szőlős­kertek szakralitását bemutató Dékány Tibor-fotóalbum tizenkét képéhez 2015 karácsonya előtt verseket írtak, most pedig abba, hogy a tolcsvai Oremus Szőlőbirtokot, s annak igazgatóját, a legalább húsz éve személyesen ismert Bacsó Andrást egy kicsit másként, ezúttal nem borászati szakszavakkal és statisztikai adatokkal megtűzdelten mutassam be a Mértékadó olvasóinak. Azok is rendkívül fontosak, de Bacsó igazgató úr gazdag médiamegjelenései online elérhetők, így ta­lán vállalhatók ezek az ezúttal nem-praktikus, nem-praktikus, inkább munkája szellemiségét, lelkületét célzó kérdések. Nézzük először is a borbirtok szép nevét. Miért éppen „Oremus", miért „imádkozzunk"? Eset­leg a birtokot alkotó tizenhárom tolcsvai dűlő nevének egyike volt a névadó? - Ez csak részben igaz. Mint Nagy Kornél Oremus szőlőhegy című kiváló tanulmányá­ból is kitűnik, a birtok tizenhárom dűlője közül az egyiket valóban az egykori szerze­tes tulajdonosok, majd Lorántffy Zsuzsanna tiszteletére nevezték el így, aki Szepsi Laczkó Máté lelkész jóvoltából egy alkalommal épp innen kapott húsvéti úrvacsorás bort. Az „igazi" név mégsem ez, hanem egy má­sik, ugyancsak szakrális vonatkozású: va­lójában az Oremus a görög-latin Hyero­­mus keresztnév (magyarul: Jeromos, azaz: Szent Jeromos, a műfordítók atyja és ősmin­tája) középkori és kora újkori alakja. Az ő nevéből lett „Iremus, Iremos", végül az Oremus/Oremus alak. „A világ legnemesebb édes borának vagyok a szolgája... Nem önmagam ura vagyok, hanem egy birtokot képviselek, egy birtokon próbálok meg egy filozófiát megvalósítani." Ezek a sza­vak április 29-én, Budapesten, a Boscolo Hotel­ben akkor hangzottak el, amikor Bacsó András, jelölttársait kedvesen és szerényen maga mellé szólítva, átvette a 10. Borászok Borásza díjat. Tudjuk, hogy a magyar és a külföldi borlovagok és borlovag asszonyságok, ha nem is gőgösen, de változatos díszruhákban, méltósággal állnak az emberek elé. Ehhez képest Bacsó András szinte észrevétlen, finom, parádézás nélküli je­lenléte meglehetősen szokatlan. Tudatos vagy ösztönös magatartás ez? - Abszolút tudatos! Azt mondom, egy szolga ne parádézzon. Egy birtok életében soha nem a borász a főszereplő. Hiszen, le­gyen valaki bármilyen elkötelezett szakem­ber, szakmája-szerelmese „borosgazda", élete és munkássága legfeljebb csak egy korszakot jelezhet. Olyan munka, olyan szolgálat ez, amely nemzedékek munkáját tükrözi, így tehát nincs, nem lehet helye semmiféle gőgnek. Hiszen a bor keletkezé­si körülményei is szerények: a kövek ter­­mik ezt a tiszta gyönyörűséget, a tokaji bort. Ha kimondjuk: „tokaji aszú", az ün­nepek jutnak eszünkbe, s nem lepődünk meg, ha egy présház ezt a nevet viseli: Bor­templom. Van egy több mint tizenkét éves Bacsó-emlékem, egy 2004-es, Balassi-Gyöngyösi művészetével foglalkozó, sárospataki „régi magyaros" konfe­renciánkról, ahová a birtokigazgató úr saját ke­zűleg cipelt be egy ládányi Oremus-borajándé­­kot a konferenciázó és szomjas torkú irodalom­­történészek számára. Vajon miért? Irodalomba­­rátnak tartja magát, esetleg „boros" szépirodal­mi, szak- és bortörténeti könyvek gyűjtője is? - Igen, tény és való, hogy szeretem az irodalmat, a zenét, s általában a művésze­teket. Ezért gyűjtöttem össze régi hegyaljai bordalok kottáit, s ezért készítjük most elő Hegedűs Sándor, egykori tar­­cali vincellériskola-igazgató 1908-as, nagyon értékes kis könyve, a Királyok boráról, borok királyáról, tokaji nektárról, folyékony aranyról hasonmás kiadását. A kiadásban nagy segítséget nyújtott nekünk a világhírű sárospataki Nagy­könyvtár, ahol egy ép és teljes eredeti példány található. Az Oremus gárdá­jának, tulajdonosainak művészetbarát lelkületét mutatja továbbá az is, hogy a birtokközpontul szolgáló szép klasz­­szicista Körtvélyessy-, majd Kurucz­­kúria­­hátborzongató „irodaházi álla­potából" két építész, László Tamás és Takács Tamás tervei alapján állíttattuk helyre) nagyszalonjában hangverse­nyeket is szoktunk rendezni. A negy­ven év alatt elkallódott egykori beren­dezés helyére pedig árveréseken, régi­ségkereskedőktől stílusban ide illő bú­torokat vásároltunk. Nem a „luxus­­kergetés", hanem az egykori állapot valamelyes visszaállítása, rehabilitálása ér­dekében. Ez szőlőművelésünk egyszerre modern és hagyománytisztelő jellegét is tükrözni kívánja. Gyönyörű présházunk terve pedig egy Sárospatakról Pestre el­származott neves építész, Sugár Péter mun­kája. Oremus és az Ön egyik legnagyobb személyes sikere a klasszikus édes tokaji borok mellett az igényes­ elegáns asztali borként kiváló Mando-

Next