Új Ember, 1948 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1948-08-29 / 35. szám

Őszintén és egyenesen a FAM­AK­E — egész pontosan vetve fel a kérdést mindjárt kezdetben —, lehetnek-e akár a magyar katolicizmusnak a nyilvá­nosság előtt be nem­ vallott és be nem vallható irányvonalai, tény­kedései, vagy akár csak tervei is? Fel kell vetnünk ezt a kérdést a nyilvánosság előtt és válaszolnunk kell rá. Éppen azért, mert a nyil­vánosság előtt (a sajtóorgánumok hasábjain és a közéleti megnyil­vánulásokban) egyre szaporodnak azok a sejttetések, egyenesen nyílt vádak, amelyek azt állítják, hogy a magyar katolikus Egyház veze­tői s a magyar katolikus társada­lomban jelenlévő egyes irányok: sötét pókokként sződögélnek lát­hatatlan terveket, építenek fel és szolgálnak ilyen programokat, irá­nyítanak titokzatos tevékenysége­ket. Fogjuk meg mindjárt a kér­dést a maga alapjánál, a lehető­ségnél: egyáltalán lehetséges-e ez? Mgg­­INDENEKELŐTT vessünk számot azzal a fekete legen­dával, amely szerint maga az egész katolikus Egyház nem egyéb, mint a világtörténelem legnagyobb méretű és sikerű titkos társasága, amelyet vezetői tulajdonképpen az emberek fölött való uralomért ala­pítottak és vezérelnek. Majdnem az összes egyházellenes vélemé­nyek törekvések mögött ez a naiv hiedelem és még vulgáris önámí­­tás áll, — olyan naiv hiedelem és vulgáris önámítás,­amely minden­hez méltó, csak a jelenségeket ép­pen társadalomtudományi fogal­makkal és módszerekkel pontosan körülírni kívánó emberek és irányzatok számára nem. Megvizsgálva az Egyházat s a katolicizmust és az egész keresz­ténységet éppen mint társadalmi és társadalomtörténeti jelenséget, mindent lehetségesnek kell látnunk róla, csak azt nem, hogy az egye­temes emberiségnek és a kultúrá­nak ezt a roppant méretű képződ­ményét valami afféle titkos tár­saság hozta létre s valamiféle ál­landó titokzatos összeesküvés há­lózatával kormányozza, kihasz­nálva az emberi alkat vallásos igényét és vallásos hiedelmeit egy belső, a lelkek felett val­ó hata­lom kormányzására, lehetőleg mindenkori szövetségben az adott hatalmasságokkal — a rabszolga­tartó római császárságggal éppúgy, mint a népvándorlás alakuló feje­delmi hatalmaival, a hűbériség­gel éppúgy, mint a polgársággal, vagy az annak fejére növő nagy­tőkével. Lényegében mindig az el­nyomók oldalán s mindig az el­nyomottak ellen! Ez az a fantasz­tikus vád és vélemény, amely le­hetővé teszi egy a világtörténet­­ben szakadatlanul az örök „reak­ciót“ képviselő Egyház fantomjá­nak az emberek képzelete elé való vetítését. Holott ez a félelmetes fantom maga sem egyéb,­­ mint képzelet­alkotta árnykép. Hát hiszen ha az Egyház célja pusztán az emberek fölött való hatalomszerzés és ha­talomgyakorlás lett volna és len­ne, akkor bizonyára azt tanítaná, ami az emberi természetnek meg­felel, vagy legalább is könnyű s nem követelné pontosan azt, ami nehéz. Nem követelne tisztaságot, önmegtartóztatásokat, böjtöket, misehallgatást, imádságot, szent­ségekhez való járulást,­­ és így tovább. Hanem az emberek fölött való hatalom megszerzéséért és könnyebb gyakorlásáért bizonyára­­ könnyebb dolgokat követelne vagy­­ egyenesen kedvezne az emberek­­ naturális természetének. Ugyan-­s így: nem tanítana olyan dolgokat,­­ amelyeket megérteni és elképzelni — nehéz, sőt nem is egyszer nem is­­ lehet megérteni és elképzelni — nem tanítana például a Szenthá­romság titkáról. Helyette könnyen felfogható és megérthető tanításo­kat „szerkesztett“ volna. Ha pedig a mindenkori hatalom­mal szövetkezett volna a minden­kori elnyomottak ellen, ugyan miért vérzett volna háromszáz éven át a római császársággal szemben? Ugyan miért nem ren­delte volna alá magát államegy­­háziságok formájában a népván­dorlás utáni idők uralkodói hatal­masságainak? Miért nem szövet­kezett a feudális idők német­római birodalmával és annak hű­­béruraival és­­ miért állt harcban velük ugyancsak többszáz éven át? Ugyanígy állt szemben az új­kor kezdetén a fejedelmi abszolu­tizmusokkal, később a liberaliz­mussal, majd a kapitaliznussal, majd pl. a hitlerizmussal. A tör­ténete csupa harc a tanításainak tisztazásáért éit női megszentelésé­nek szabadságáért, s ebben a harcban, mindig tanításainak ter­mészetfölötti igazságaira és hívei­nek mellette való kitartásra tá­maszkodott. S ha afféle tömegámításra be­rendezett titkos társulás és hata­lom gyakorlásának a társada­lomba beleépített hálózata, ugyan lehetséges lett volna-e, hogy soha le nem leplezik, s akár érdekellen­ségei, akár maguk a tömegek, soha szétrombolni nem tudják ha­talmi­­középpontjait, s a megté­vesztettek számára nyíltan nem tárják a világ elé az emberiség ez alakzatának embercsaló, tömeg­elnyomó lényegét? És ha ez a lé­nyege, akkor ez a lényeg hogyan rejtődött el a népek elől, hogyan rejtődött el a magyarság elől is? Hogyan vált lehetségessé, hogy így ilyen lényegű társulás száza­dokon át szívta fel magába veze­tőül az egész magyar társadalom­nak, benne éppen magának a magyar népnek, a magyar jobbágy­­népnek fiait? Hogyan tehette volna ezt anélkül, hogy ez a mi­volta nem vált ezer év alatt isme­retessé, híre ki nem szivárgott? Mi volt az a titokzatos eszköz, amellyel egy ezer éven át való monumentális összeesküvéssé tud­­a fogni azokat, akik papokként, szerzetesekként vagy más módon, szolgálóivá és irányítóvá lettek? S mi volt az a monumentális em­­berámító fogás, amellyel gyűlölet helyett, millióknak tőle való el­fordulása helyett szakadatlanul szeretetet tudott maga felé kelteni, ■agaszkodást tanításaihoz és szer­kezetéhez, tüzes vonzást és von­­zódást s nem egyszer halált meg­­vető hűséget? *VÉGÜL PEDIG: lehetséges len­­*­ne-e ma, a modern társada­­lmban, amikor a társadalmi te­vékenység természete, az írásbeli­ség, a társadalmat alkotó emberek és irányok szellemi színvonala, az értelmi és akár közigazgatási el­­enőrzés olyan fokúak, hogy rönt­­genfényként képesek átvilágítani bármely titkos folyamatot, amint akciókkal érinti a társadalmat, —­los, lehetséges-e ilyen nyilvános­ságot meg nem bíró tevékenységet elképzelni ma, hozzá olyan nyil­vánosságot nem bíró tevékenysé­get, amely mégis százezrek, sőt milliók előtt folyik?! Az egész Egyház és a magyar katolicizmus minden szellemi és akarati vénáidnak, minden törek­vésének és szándékának az a tör­vényességi garanciája, hogy igenis, szakadatlanul százezrek és milliók előtt folyik, a legnagyobb nyílt­sággal és egyenességgel. Száz­ezrek és milliók előtt folynak Ibiséi, s olvasódnak föl körleve­lei; akárki letérdelhet a gyóntató­székekben és feljelentést tehet, ha titkos utasításokat kap­ott; vala­mennyi párt tagjai jelenlétében történnek az összes katolikus ösz­­szejövetelek , és így tovább ... Tudott dolog, hogy az Egyház a legszigorúbban tiltja tagjainak bár­milyen titkos társaságba való be­lépést, éppen azért, mert minden titkosság leplezést, a leplezés ha­zugságot feltételez, ezt pedig a Tízparancsolat tiltja. Hogyan áll­hatna meg az Egyház, ha saját rendelkezésével ő maga helyezked­nék szembe?. Egyszóval minden mögött és mel­lett, ami az Egyház bármely élet­­megnyilvánulása s akár legkisebb lélegzetvétele, akár legbensőbb életfolyamata: ott áll a nyilvános­ság és annak legszélesebb körű ellenőrzése. Titkaink nincsenek. Csak életünk van, s ez az élet bármely megnyilvánulásában sza­badon áll a vizsgáló tekintet előtt s az is az igénye, hogy így álljon: titkok nélkül és őszintén, valósá­gosan és egyenesen. De az is igénye, hogy így mérjék föl (s így számoljanak vele] (^Bismarcktól Esztergomig írta: dr. HAMVAS ENDRE Csanádi püspök A „MAGYAR NEMZET­“ f. é. aug. 15-i száma fen’­i címmel vezér­cikket közöl, melyben egymás mellé állítja a northdakotai pöspö­­kök és a hercegprímás eljárását a Szerzetes tanítók iskolai alkalmaz­tatása tárgyában. North Dakota ál­lamban ugyanis, melynek fővárosa Bismarck, 93.000 szavazattal 85.000 ellen népszavazással kimondták, hogy egyházi jellegű ruhában (te­hát apácaruhában) nem szabad az iskolákban tanítani. Valószínűleg nem is katolikus iskolákról volt szó, hanem más közületi iskolákról, melyekben apácákat alkalmaztak, tehát feltételeket is szabhattak. Akárhogy is volt, North Dakota ál­lam két katolikus püspöke megen­gedte az apácáknak, hogy komoly szabású világi ruhába öltözve men­jenek az iskolába tanítani. Íme, mondja a cikk, milyen okosak a northdakotai püspökök, és velük szemben milyen merev a magyar prímás, aki a szerzetes tanároknak és apácáknak nem engedi meg a tanítást az államosított iskolákban, noha nem is kívánják tőlük, hogy levessék szerzetesi, ruhájukat. A párhuzam azo­nban nem állít­ható fel a két eset között.­­ És pedig egyszerűen azért nem, mert North Dakotában senki sem vonta kétségbe az Egyház iskola­állítási és fenntartási jogát és senki nem mondta ki az állami iskolamonopóliumot, minden is­­kolaszabadság megszüntetését. Sen­ki sem vette el az Egyház iskoláit és internátusait. Csak a szerzetesi ruha izgatta az állam lakóinak egy részét, nem is a nagy többségét, csak ez ellen volt kifogásuk a szek­­táriusoknak. A ruha pedig nem te­szi az embert. Franciaországban már régóta világi ruhában taní­tanak a szerzetesek, hasonlókép Törökországban. Nem kell tehát éppen North Dakotába menni pél­dáért, ha a bíboros prímás eljárá­sával szemben más püspökökre hi­vatkozni akarunk. Sőt megmond­hatjuk, maga az Apostoli Szent­szék adott engedélyt ezen orszá­gokban a szerzeteseknek világi ruha viselésére az iskolákban, a dakotai püspökök tehát már meg­előző példák szerint cselekedtek. Magyarországon azonban nem a ruháról van szó! Itt az elv forog kockán. Itt arról van szó: van-e az Egyháznak Istentől nyert elide­geníthetetlen joga iskolákat fenn­tartani, vagy nincs? Van-e a szü­lőknek természetjog alapján sza­badságuk a maguk vallási felfogá­sának megfelelő iskolát választani, vagy nincs? Ismételjük: a termé­szetjog alapján, nem pedig vissza­vonható miniszteri engedély alap­ján. Az Egyház ily elvi, kérdésekben nem köthet kompromisszumot. Nem mondhatja: elismerem, hogy az iskolák államosítása jogos volt, ha a miniszter meghagy nekem sokszáz iskolámból t­íz-tizenötöt. A miniszter távozhat és a következő miniszter elveheti a meghagyott iskolákat is, hisz a törvény szerint joga van rá, és akkor még nem is panaszkodhatunk, nem is tilta­kozhatunk, hisz a tíz-tizenöt iskola kedvéért már előzőleg lemondtunk alapvető jogunkról. Vannak jogok, amelyekről a püspökök le nem mondhatnak hi­vataluk súlyos elárulása nélkül. És ilyen jog az Egyház iskolajoga. Az Egyháznak joga van iskolái­hoz a többi közt azért, mert töké­letes társaság, azaz fennállásában és tevékenységében minden má­s társasággal, az állammal szemben is független, önálló. Ezt a tételt Schütz, ha nem is hittételnek, de biztos tannak, majdnem hittétel­nek mondja. (Dogm. H. 1923. 139. 1.) A tökéletes társaság fogalma azonban magában foglalja az ön­álló célt, és az ehhez szükséges eszközökhöz, tehát, az iskolához is való jogot. Ezt a jogot kodifikálta az Egyház törvénykönyvének 1375. kánonjában: ,Az Egyháznak joga van mindenféle iskoláknak, nem­csak elemi, de közép- és felsőfokú iskoláknak is, létesítésére.“ Hogy gondolja a Magyar Nemzet ér­demes cikkírója, hogy a magyar püspökök az Egyház ilyen egyete­mes törvényét önhatalmúlag fel­függeszthetik, vagy hatályon kívül helyezhetik, rest ütve az általános egyházi jogrenden és így rossz pél­dát nyújtva más országok katoli­kusainak, vagy jobban mondva, megbotránkoztatva a világ katoli­kusait? Ha ilyen meg nem értést nem katolikus vonalon tapasztalunk, azt nem vesszük rossz néven, de hogy valaki katolikus voltára hi­vatkozva bírálja a püspöki karnak törvényhez, hű álláspontját, azon meglepve csodálkozunk. A püspöki kart említjük,­ mert nem Mindszenty bíboros prímás önkényesnek képzelt elhatározá­sairól van itt szó, hanem az egész püspöki kar egyértelmű határoza­táról, nem véve ki azokat a püspö­köket, akik nemrég Rómában jár­tak, és az ott nyert benyomásaikat követhették. És a püspöki karral együtt haladnak a szerzetes­ren­dek főnökei is,, teljes egyetértés­ben az Egyház tanításával és hű­ségben fegyelmével. E ROSSZUL ISMERIK Rómát, akik “A. a magyar püspöki kar állásfog­lalásában csak egyéni felfogás és akció kifolyását szeretnék látni. Ilyen alapvető kérdésekben, mint az iskolajog, Róma szilárd és haj­­líthatatlan. IX. Pius pápa híres Syllabusa négy tételben is elítélte az állami iskolamonocolium tanát, így azt a tételt, mely szerint „az nyilvános iskolák kizárólagos ve­zetését, kivéve a püspöki szeminá­riumokét, lehet, sőt szükséges az államhatalom körébe utalni úgy, hogy semmiféle más hatóságnak joga ne lehessen az iskolai neve­lésbe, a tanítás irányításába, az akadémiai fokozatok osztásába, a tanítók­ választásába és megerősíté­sébe beavatkozni.“ (Lyll. 45. 1.) A múlt század liberális kormányainak a „liberális“ szó meghazudtolásá­­val szintén programjuk volt az is­­kolamonopólium, a Napóleon által megvalósított i­skolamonopólium mintájára, és Róma ezen iskola­monopólium elleni harcaikban eré­lyesen támogatta a német, francia, ír és amerikai katolikusokat. Hogy mennyire nem engedhet az Egyház alapvető jogait illető kérdésekben, arra példa a francia szeparációs törvény (1904), mely lehetővé tette volna a francia egyház 332.619.000 frank értékű vagyonának megmen­tését, egy ilyen alapvető jog fel­adása árán, de X. Pius pápa meg­követelte a francia katolikusoktól, hogy inkább e jelentős vagyonról mondjanak le, semminthogy fel­adjanak egy Istentől származó el­idegeníthetetlen jogot. A magyar püspöki kar állásfog­lalása is áldozatot kíván a szerze­tesrendektől. A tanító szerzetesek azonban tudják, hogy miről van szó, és az áldozatot meghozzák az­zal a fegyelemmel és lelkűsétt­el, mely jellemzi azokat, kik a világ­ról lemondottak. Hogy is kívánhat­ják tőlük, hogy abban az iskolá­ban, mely tulajdonuk volt, abban az internátusban, melyet ők nagy lemondások árán építettek, felsze­reltek, most mint idegen házban dolgozzanak úgy, hogy felelősségre is vonhassák őket egy esetleg el­vesző leltári tárgyért, melyet ők saját pénzükön szereztek, és amely­nek tulajdonjogát jószántukból ők senkire át nem ruházták. A kato­likus szülők megértik őket. Meg­értik, ha fájdalmukban félreállnak és így félreállással halkan protes­tálnak. Ezt nem veheti senki zokon tőlük-Ami pedig a „Magyar Nemzet“ ismételt hivatkozását a kiközösí­tésre illeti, melyben azok részesül­tek, akik az államosítást megsza­vazták, hangoztatjuk, hogy ezt a ki­közösítést nem Mindszenty herceg­­prímás, sem a püspöki kar mondta ki, hanem az Egyház törvényköny­ve a 2334. és 2346. kánonokban. Ezekkel a kánonokkal az Egyház védekezik saját fiai támadása el­len, mert más fegyvere nincs, ön­védelemre pedig joga van. A püspököknek csak fájdalmas fel­adatot jelent, ha ilyen bünt­etése­­ket kell kihirdetniök. 99

Next