Új Ember, 1949 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1949-12-18 / 51. szám

POMPEJI és a többi szent város MÉH KÉTSÉGES, hogy az em­­­­­berek gondolkodása elmélyült. Meglátszik ez a társalkodásban is: határozottan keresik a komoly időkhöz illő komoly témákat. Most a mi kis társaságunkban épen ar­ról beszélnek, hogy a pompéji ása­tások felszínre hoztak sok olyan adatot, amelyek világosan bizo­nyítják, hogy a Kr. u. 70-ben el­pusztult erkölcstelen város egyút­tal szent város is volt, pedig Pom­peji pusztulásáig csak három év telt el az apostolfejedelmek halála óta. Igaz ugyan, hogy kiáltóbb, élesebb színűek a város kiásott há­zaiban meglelt obszcén falfestmé­nyek, de mégis beszédesebbek azok a keresztény falfeliratok, amelye­ket ugyanabban a városban talál­tak. És mennyit elmondanak ezek az őskeresztények mindennapi éle­téről! A társaság csodálkozva hallgatja ezeket a szavakat, önkéntelen ösz­­szenézésükből megállapíthatta a szavak elmondója, hogy hallgatói éppen erről szeretnének hallani — Nem nehéz a tájékozódásunk, — folytatja tovább a társalgás ve­zetője — hiszen régészeti marad­ványokon kívül nagyszerű ókori írók is állanak rendelkezésünkre. Tertullianus például elmondja, milyen volt a keresztény család reggele. Mikor fölkeltek, a család tagjai keresztet jelöltek homlo­kukra. Ezt majd napközben szám­talanszor meg fogják ismételni­ kimenéskor, bejövéskor, ruhájuk felvételekor, fürdés előtt, asztal­nál, lámpagyújtáskor és lefekvés­kor. Utána a családetya reggeli imádságot mond. Egy ilyen szép imádságot Origenés őrizett meg számunkra: „A lelkek és minden test Istene, hasonlóhatatla­m és semmire sem szoruló, tekints jó­akaró szemmel mireink! Fogadd el hajnali hálaadásunkat és könyörülj rajtunk, kik nem idegen istenhez tárjuk ki kezünket. Nincs szá­munkra más isten, mint Te, örök és halhatatlan! Krisztus által ad­tad­ nekünk azt, hogy jól vagyunk. Tégy minket őáltala méltókká az örök életre! Velé együtt legyen Neked dicsőség, tisztesség és tiszte­let a Szentlélekkel" . — Ezután következik a nap legszentebb pillanata. A családatya jól elzárt szekrény­ből kis dobozt vesz elő, amelyben kenyérdarabkák vannak. A vasár­napra virradó éjjeli szent gyüle­kezetből vitt mindenki haza a püs­pök szava által átváltozott szent kenyérből. A család minden egyes tagja, mielőtt még bármi más ételt venne magához, az otthon hajnali csendjében részesül Krisztus tes­téből.­­ Ebédjükben is, amelyet az antik nagyvárosok munka­rendje szerint késő délután szoktak elfo­gyasztani, sok volt az utolsó va­csora áhítatából. Ennek leírását többek között Alexandriai Kele­mennél olvashatjuk. Mielőtt étke­zéshez ülnének. ..megízlelték az Istenhez való imádságot“. — Az őskeresztény család, amely a kereszt jelével indult neki imád­ságai lélekkel töltött napjának, természetesen estéjét is imádság­gal fejezte be. A sok szép imádság közül, amelyeket a katakombák korából ismerünk, az én lelkemet — mondja az előadó — a legjob­ban megragadta Athenogenés vér­tanú imádsága: „Szent, láthatatlan, boldog mennyei Atyánk! Felséges dicsőségednek ragyogó fénye. Jé­zus Krisztus, most, hogy a nap le­megy és az esti csillag feltűnik, a Te dicséretedet zengjük: Dicsőség az Atyának és a Fiúnak és az Isten Szentlelkének!“ — És milyen volt az első szá­zadok keresztényeinek vasárnapja? — Azzal kell kezdenem, hogy » vasárnap tulajdonképen szom­baton volt, mert a gyülekezetét természetesen nem lehetett világos nappal meg­tartani. Meg kell jegyeznem, hogy a mostani templomoknak nyoma s­em volt; magánosok házaiban, vagy a földalatti temetkező­helye­ken, a coemeterium­okban, mai ne­vükön katakombákban gyűltek össze. És most engedjék meg, hogy pár percre Rómába varázsoljam önöket. Épen szombat este van. Holnap az Úr napja. Az­ éj leple alatt mindenfelől emberek sietnek, ki magánosan, kik kisebb csopor­tokban a Via Appia felé. Nagyon sokan jönnek a Tiberisen túl, vá­rosrészből, ahol a szegények lak­nak, de jönnek az előkelő negye­dekből is, sőt néhány csoport a Császárhegy, a Mons Palatínus lej­tőin ereszkedik alá. A vizsgáló szem könnyen észrevenné, hogy valami történik a Via Appia men­tén. Az esti vándorok most egy kertbe érnek, ahol mind elt­űnnek egy kút széles kávájában. Nem kút az, hanem kúttal álcázott lejárója egy katakombának. És most már a föld alatt, a puha túra-kőzetbe vájt folyosó labirintusaiban járnak-kel­­nek a testvérek, kis fáklyákkal, vagy olajmécsesekkel a kezükben, így érnek mindnyájan a cubicu­­lumbe, ahol szarkofágban, négy­­szögletes kőládában pihen a vér­tanú. A püspök mér ott ül a kathedrán. Megkezdődik az isten­­tisztelet. Zsúfolva állanak a hívek a fáklyák rőt fényében. Az összes folyosók telve vannak velük, és hallgatják a lektor szavát, amint az messzecsengő hangon ünnepé­lyes lassúsággal énekel az isteni és szent Iratokból. Utána az üldözés­ben rettegő egyházközség zsoltár­éneklésbe kezd: „Körülvettek min­ket a halál gyötrelmei, az alvilág fájdalmai vesznek körül minket."­ Sokáig zeng a zsoltár, míg a püs­pök felére megvigasztalt, lélekkel abbahagyják. A püspök fölkel katedrájáról, és az ég felé emeli kitárt kezét. Majd elkezdi az álta­lános imádságot. ..Kérünk Téged, Urunk, légy segítőnk és oltalma­­zónk! Akik közülünk szorongatást­ szenvednek, azokat tedd szabaddá! Irgalmazz az alázatosaknak, karold föl az elesetteket, segéld az ínsége­seket, gyógyítsd a betegeket, táp­láld az éhezőket, támogasd a ta­pasztalatlanokat, vigasztald meg a kislelkűeket! Hadd ismerje meg minden nép, hogy csak Te vagy az Isten, és a te Fiad, Jézus Krisztus, mi pedig a Te néped és a te lege­lődnek juhai vagyunk.“ A nép zúgó Amen-jére elkezdődik a szent titok ünneplése. A hívőktől összehordott kenyér és bor fölött a püspök el­mondja a nagy hálaadást, az eucharistiát. Szárnyaló szavakkal ad hálát a teremtésért, az életért, annak jótéteményeiért, azért, hogy elküldötte Gyermekét, Jézus Krisztust. A hálaadásba — görö­gül: eucharistiába — beleszövi a püspök az utolsó vacsora elbeszé­lését is, amelyben a szent szavak: Ez az én testem, ez az én vérem a nagy titkot végrehajtják: a hír,­vők között a kenyér és a bor színe alatt megjelenik Krisztus. Keresz­tény őseink pontosan úgy hitték, mint mi, hogy az ő testét és vérét veszik magukhoz- odajárulnak a püspök elé, mindenki kezébe kapja az eucharisztiát, megjelöli vele homlokát, szemét és tisztelettel magához veszi. Ezzel be is fejező­dik a szent titok ünneplése,­­ így történt ez Pompejiben és igy történt a Római Birodalom ezer és ezer városában és falujában. Igaz, hogy Pompejiben is, másutt is még antik, sokszor parázna ké­pek voltak felfestve a falakra, de már sarjadt az új búza; akkor még láthatatlanul keletkezőben volt egy új élet, az előbbinél sok­kal tisztább és istenibb, majdan ki­tel­jesedő. Ezt azonban akkor még — fejezte be tudós barátunk — a titoktartás hét pecsétje zárta él el­lenségek és be nem avatottak sze­me elől. V. k. FORGÁCSOK A Haladás azt írja, hogy a zsi­dók Istene Mózes előtt az arany­borjú volt. — Úgy látszik, a Ha­ladás kézikönyvtárában lévő ószö­vetségi Szentírásnak hiányzik az eleje. Vagy a vége?? Egy missziós atya írja, hogy a karaib nők egészen más nyelvet beszélnek, mint a férfiak, így — mint mondja — sokkal kevesebb náluk a perpatvar s általában csend honol a portájukon. Érde­kes, hogy a modern világban is dívik a kétnyelvűség, de ez min­den egyéb, csak nem a béke kulcsa. A Vatikán állam kormányzója új pénzek kibocsátására adott ki ren­delkezést. Eszerint 600,000 Ura érték­ben 100 lírás aranypénzt, 1 millió líra értékben pedig 10—5—2­­­ 1 lírás ne­mes­fémből vert vatikáni pénzt bo­csátanak ki. Párizsban most ünnepelték rend­jük fennállásának százesztendős ju­bileumát az Isteni Megváltó Leá­nyai. A rendnek, mely elszászi ala­pítású és jelenleg 690 rendházban 5.000 tagja él, kitűnően vezetett kór­háza van Párizsban. Érdekes meg­említeni, hogy évekkel ezelőtt Clé­­manceau, a kém­ élhetetlenségéről és antiklerikal­izmusáról híres „Tigris" súlyos betegségében id® kívánkozott és ebben az apácák által vezetett kórházban akarta életének utolsó napjait eltölt®». Jeruzsálem nemzetközi fennhatóság alá kerül Az Egyesült Nemzetek Szerve­ bízta a Gondnoksági Tanácsot, zete közgyűlésén határozatot, fő- hogy dolgozza ki a jeruzsálemi­ság alá helyezik. A közgyűlés meg­­zatát. I OTT ÁLL. az öreg Harcos az embertől érintetlen őserdei tisztáson, a fenyőszagú csendben, a boly előtt, ahol hosszú idő óta zavartalanul élték állami életüket szorgos hangyatársai. Az öreg a bábkeltető városba vezető ország­út bejáratát őrizte ifjú barátjával. Az ifjú, a híres Futrinkaölő, a szomszéd fűszál alá húzódott s a láthatárt kémlelte. — Hidd el nekem, fiatal ember, hogy a hangya a Világtisztás leg­tökéletesebb lénye. S ezt nem ok nélkül állíthatja a mindenség. ■, tisztásan szorgoskodó valamennyi “ hangyapolgár. — Azt meghiszem —-- remegett bele a büszkeségbe „Futrinkaölő" csápja. —­ Tudod, hogy erre cáfolhatat­lan bizonyítékokat gyűjtöttem ösz­­sze. Mert bizonyítani is kell ám a dolgokat! Figyelj csak. Először :s fa fenyőfák a kedvünkért nőnek­­bele az égbe, hogy lehullott tűle­­t­veleikkel bőségesen ellássanak­­ építőanyaggal. Másodszor a pilz­­é­kos és értelmetlen melegvérű ál­latok értünk döglenek meg, azért, hogy legyen mit lerágni csontjaik­ról. Jól jegyezd meg, ami a világ­­tisztáson létezik, a Hangyaságé­t van, a tökéletes lényért, ki min­denen uralkodik.­­ — Uhüm — mondta a délceg fe­­­­kete harcos —, csak az a kár, hogy kicsinyek vagyunk. — Ugyan kérlek! Viszonylagos kicsinységünk ellenére a legna­gyobb tettek végrehajtására szü­lettünk. Igaz, hogy a szarvas több­­ezerszer nagyobb nálunk és hat­­vanmilliószor nehezebb... De kér­dem tőled, melyik az a tökéletes lény, amelyik épitkezni tud? — Csak mi! — Ki találta föl a csoportos élet kiváló rendszerét? ! — Állat erre nem képes csak fa mindenség legeszesebb ténye!­­ — így van ez, va­rátom — már­ imogta az öreg. — A legtöbb állat meg sem tudja érteni a boly­­állam tökéletességét. — Igazad van. Ki is tud ilyen gyönyörű épületet tervezni sok­ezer földfeletti és földalatti ország­­úttal? És azt megszervezni. Az Öreg Harcos egyre jobban beletüzesedett, semmi kétség: a hangyasav a fejébe szállt. — Te, fiatal ember! A legfonto­sabbra még­­csak most hovom fel a figyelmedet. Hallottál már olyan élőlényről, aki előrelátóan és jó beosztással tud gondoskodni a kéj­ről és a gyönyörűségről? Hát ki ejti rabul a vak hangyabogárkát, amely kizárólag a mi gyönyöreink szolgálatában izzad édes váladé­kot? Ezt is csak mi tudjuk. Csak mi vagyunk olyan előrelátóak, hogy az édes gyönyörökért cseré­be nagylelkű gondoskodással eles­jük picike rabjainkat. — Engem nem kell meggyőz­nöd — csapkodott a csápjával az ifjú tudom én, hogy mi, han­gyák, a mindenség legcivilizál­­tabb lényei vagyunk és egyben egyedüli értelme és célja. Az áfonyaszagú szél kellemes il­lata valósággal megrészegítette az őröket .A Futrinkaölő álmodozni kezdett. Azután hirtelen egy cin­kére figyelt fel. Gőgösen rákiál­tott: — Tanulj tőlünk kultúrát balga légtornász. Ám a cinke hirtelen vigyázásra kapkodta a fejét, azután elröp­pent. Most onnan, ahonnan az előbb áfonyailletű szél hömpöly­­gette hódító hullámait, földrengés­­szerű dobogás hallatszott. A dü­börgés egyre erősödött. A bábőrzők állampolgárok minden irányból vad rohanással igyekeztek a föld­alatti folyosók bejáratai felé. Már csak az őrök vigyáztak a helyü­kön. A földrengésszerű dobogás egy­re vadabb, egyre szívremegtetőbb lett. És ekkor a hangya-világmin­denség szélső határán, pontosan a világ végénél kettévált a páfrány­tenger. Soha ilyen különös kétlábú élő­lényt az őrök még nem láttak. Oly furcsa volt, hogy semmihez sem tudták hasonlítani. Csak egy volt bizonyos: élt. És tőle szár­mazott a földrengésszerű zaj. Amint lépegetett, országok rop­pantak össze a lába alatt. Az őrök dermedten nézték a kö­zeledő elemi erőt, A boly felé lép­kedett Egyre közeledett. Az eddig nem tapasztalt, nem érzékelt lény közvetlenül az ál­lam mellett leheveredett a harang­virágok sűrű bozótjába. Az Öreg Harcos még a lélegzetét is vissza­fojtotta, hiszen az ismeretlen tü­nemény alig néhány hangyacsáp­­nyira hevert mellette. Azután elő­vett valamit a zsebéből. Fény vil­lant s az öreg hirtelen meleget ér­zett. A csodálatos jelenség a tüzes fényt a szája elé tette. A szájból egy fehér cső fityegett ki. Néhány másodperc múlva maró, csípős szagot érzett az egész ál­lam. A harangvirágban heverő veszedelem fújta ezt a csípős fe­hér szelet a boly északi oldalára... Azután még több megrendítő cse­lekedetet hajtott végre. Ahogy ki­nyújtózott, elsöpörte az állam kül­ső védelmi övezetét Majd még el­­képesztőbb dolog történt. Egy élő­lény, akit sohasem láttak, akinek tehát a hangyaokoskodás szerint fogalma sem lehet a boly tökéletes berendezkedéséről, a hátára for­dult. A szemét lehányta. A lény felhúzott térdekkel fe­küdt egy ideig. Azután az egyik láb, ez a megrendítő és furcsa bőrbe csomagolt végtag megindult. Egyre jobban kiegyenesedett és közeledett, lassan, őrjítő és ellen­állhatatlan fenyegetéssel. S ahogy kinyújtózkodott, útjában ország­részek rombolódtak szét. Utak, fo­lyosók, kaszárnyák, raktárak ez­rei. Érthetetlen és szörnyű volt. A megrendítő lény hirtelen fel­ugrott, megdörzsölte a szemét és távozott, földrengés kíséretében. A bolyban leírhatatlan dermedés, lett úrrá. Jeges csodálkozás, féle­lem és bénultság. Valami nagy is­meretlentől. Az öreg Harcos a nagy zűrza­var után csak másnap találkozott a Futrinkaölőva! Még most is re­megtek a csápjai. Ezt dadogta: — Szóval. . hogy is van? Hát... természetesen mi hangyák vagyunk, a mindenség célja, teteje és ér­telme. Az öreg veterán először nem szólt, azután meghökkenve végig­mérte az egykor délceg fekete hangyát. — Mi történt veled? Egészen elhalványultál, szinte kifehéred­­tél Fehér letté! Talán csak nem a rémülettől? A Futrinkaölő harciasan kihúzta magát: — Hát azután? Ez is csak a Hangya tökéletességét bizonyítja. Új fajtáját teremtettem az örök hangyaság géniuszának erejéből. Az Öreg Harcos komolykodva bólintott. S a bolyban a hangyák azon igyekeztek, hogy folytassák a mindennapi életet KOLOZS PÁL: HANGYASZEMMEL öregek , a­­­AGUKRA MARADT öregek. 1®“ ki gondol rájuk így karácsony táján? Bérházak kis lakásaiban, albérleti szobákban, régi, kopott bútoraik közé húzódva vagy ide­gen tárgyak között idegenül viselik megfakult életüket. Filléres gon­dok, sok nélkülözés, apró munkák töltik ki napjaikat és jövő nélküli holnapokra virradnak. Az öregséget viselni akkor sem könn­yű, ha anyagi gondtalanság jár vele és , a család melegsége ve­szi körül. A test megrokkant, a szem nem lát már tisztán, a hallás megromlott, a kéz reszket és az értelem elfáradt. A lélekben az élet szűkösen mért örömei és sok csalódása sűrűsödik csendes szo­morúsággá. A tapasztalatok csak ritkán tudnak bölcseséggé neme­sedni. Ki törődik velük karácsonykor, amikor a Szeretet született és az emberek szeretettel igyekeznek egymás felé. Pedig milyen szerény eszközökkel is lehet örömet adni! És az árva lelkek hálásabbak, mint azok, akiknek asztalánál az öröm mindennapos vendég. Van egy nagy bérház itt Buda­pesten, sokféle ember lakik benne. Csak könnyen élő, sok pénzű nem akad közöttük egy sem. Valame­lyik kis udvari szoba-konyhás la­kásban egy magára maradt öreg­asszony lakik. Talán még él a fia valahol, ő mindenesetre várja ha­za, addig csak éldegél cseppnyi nyugdíjából. Tavaly karácsony előtt összesúgott a ház: „Széppé kell tenni az öreg néni ünnepét" Felosztották maguk között a ten­nivalót: a tanárházaspár nagyka­rácsony napján hívta meg ebédre, a kereskedőik vacsorára, a máso­dik emeleti nyomdász-család má­sodik ünnepén látta vendégül. Szenteste délutánján pedig egy­másnak adták a kilincset, ki fel­díszített fenyőgalyat hozott, ki ma­ga­ kötötte meleg keztyűt, egyik egy kiló cukrot, a másik mákos-diós patkót, akadt könyv meg szent­kép, lábas és portörlő is az aján­dékok között. Az öregasszony csak állt a sze­retetnek ebben az áradáséban, za­vart volt és megindultságában egyre ismételgette: köszönöm. •• köszönöm... és bizony csorogtak a könnyei. Mert olyan az öreg szív, hogy nemcsak fájdalmában, örömében is sírásra készteti az em­bert. Sokezer házban sok-sok ilyen öreg él. Nem hajtanak már látható hasznot a társadalomnak, nem je­lentik a jövőt, csak a múltat, — de emberek, akik betöltötték hi­vatásukat,­.., egyedül maradtak és szeretőire vágynak. Halász Alexandra 1919 DECEMBER 18. 3 .

Next