Új Ember, 1950 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1950-04-09 / 15. szám

I Pénzes Balduin­­­ tá­n leteszem életemet, hogy is­­­s­mét felvegyem. Senki sem ve­szi el tőlem, hanem én teszem le azt magamtól, és hatalmam van annak letételére, és ismét hatal­mam van annak felvételére. (Jún. 10, 17—­18.) Jézus valóra váltotta a feltámadására vonatkozó eme jövendölést és ezzel hitelesítette egész működését. Éppen nem csodálatos, hogy amióta csak folyik a harc Krisztus­hitünk ellen, támadják hitünk eme alapkövét is. Még azt sem átal­­lotta tagadni a Krisztus istensége ellen tiltakozó emberi elme, hogy Krisztus valóban meghalt. Nem halt meg, csak elalélt, s valami ti­tokzatos jóbarát a sírban életelixir­­rel újra életre keltette. íme, mire képes az emberi elme! Hol élt hát Krisztus a sírból való kiszállása után? Hogy tudott úgy rejtőzködni, hogy csak kevesen látták? És a szívét kettévágó lándzsa, a szak­értő bakók tanúságai... Hi­szen ha az emberek gonoszsága­­a megostorozás, a tövissel való megkoronázás, a kereszt vivése, a keresztre feszítés és lándzsával való átdöfés nem is ölte volna meg, megölte volna a szerető asz­­szonyok gondossága, akik, mivel nem volt idejük az ünnep miatt be­balzsamozni testét, legalább 100 font, azaz 50 kiló mirrhával ke­vert alpet tettek a vászonlepelbe csavart holttestre. E kétfajta por­rátört keleti gyanta a magas láz hevétől még forró holttesten meg­olvadva páncélt alkotott a test minden pórusán és a börlélegzés megszüntetése miatt a biztos ha­lálnak akkor is be kellett volna ál­lania, ha Jézus a teljesen elzárt, szűk sírkamrában nem is fulladt volna meg. A főpapok persze, biztosak vol­tak Jézus halálában. Mivel pedig ismerték a feltámadásról szóló jövendölést, még a temetés napján este lepecsételték a sírt, Pilátus kitért kérésük elől, mond­ván: „Van őrségtek, menjetek, őrizzétek ,amint tudjátok!” (Mt. 27, 63—65) A zsidók meg is fo­gadták Pilátus tanácsát s a temp­lom őrzésére rendelt katonaságból erős, valószínűleg 16 emberből álló szakaszt küldöttek ki. Pedig holmi sírrablástól azért sem na­gyon kellett félniök, mert a sír közel volt a városhoz és az ünne­pek alatt a Golgota környéke tele volt sátor alatt lakó zarándo­kokkal. De ki is vállalkozott volna a veszélyes és törvény szerint oly súlyosan büntetendő kalandra? A tanítványok sokkal kevesebbre se vállalkoztak; a Mester elfogatá­­sakor úgy széledtek szét, mint a nyáj, amelynek megverték pászto­rát. Közülük a legbátrabbik is egy szolgáló szavára esküvel tagadta meg a Mestert. Még temetésére sem mertek elmenni, hogy csak őket is valami baj ne érje, hanem elzárkóztak a Felsőváros egyik előkelő magánházának reteszei mögé. Hiszen ők dicső messiási országot vártak, s íme a Mester a gyalázat fáján halt meg. Ez az iszonyú tény kétségbeejtette őket, éjtszaka borult a lelkükre, mert a kereszt útját még nem értették meg. És ezek lopják el a Mester holttestét? Nemcsak, hogy értel­me nem lett volna ennek, de bátor­ságuk is hiányzott hozzá. |_­­armadnap korán reggel meg­* * rendült a föld, angyal szállt az égből alá, hogy elhengerítse a sír­kövét és Krisztus dicsőségesen feltámadt. A feltámadást magát ugyan senki sem látta, az őrök mindössze annyit láttak, hogy a sír üres. Egész idő alatt ott vol­tak, senki sem vihette el a holt­testet és az mégsem volt ott. Ők is látták azt, amit egy-két óra múlva János: miként volt a halotti lepel összehajtogatva, melléje letéve a szemfedőkendő. Tolvajok nem csi­nálnak rendet. Megijedve az ég­ből suhanó jelenéstől, mely „olyan volt, mint­ a villám” rohantak a város felé, az alvó város vissz­hangzott caligáik csattogásától. A papi fejedelmeknek jelentették a tényt: az angyalt és az üres sírt. Tőlük azután pénzzel aláhúzott parancsot kaptak: „Mondjátok, hogy mialatt aludtatok, a tanítvá­nyok jöttek és ellopták őt.” És meg is tették ezt — csak azért, hogy ezzel a feltámadásnak leg­erősebb tanúi legyenek, mert, amint Szent Ágoston mondja: alu­­székony ravaszság az, amely alvó tanukra hivatkozik. És ha a tanítványok ellopták volna a testet, valahol el kellett volna azt helyezni. Az meg lehe­tetlen, hogy a bátor asszonyok, majd a félelem csökkentével a gyá­vább férfitanítványok is időközön­ként meg ne látogatták volna Mesterük elrejtett tetemét. Mily fel­becsülhetetlen fegyver lett volna a főpapok kezében a holttest helyé­nek kinyomozása, amit óhatatlanul elárult volna az éjtszaka leple alatt odasettenkedő tanítványok és nők serege. A főpapok a holttesttel a nép elé állva mondhatták volna: „íme, az óriási, minden gonosz­ságnál gonoszabb világcsa­lás! Azt mondják, hogy feltámadt. Íme, itt a holtteste annak, aki feltámadt halottaiból! Haljon meg hát min­denki, aki ebben a szörnyű csalás­ban részes!” Ezzel egy csapásra megsemmisíthették volna a Názá­­retit művével együtt. Ámde nem ez történt: pár héttel rá az apos­tolok nyíltan prédikálták a feltá­madt Krisztust. A főpapok meg­­vesszőzték őket és hallgatást pa­rancsoltak rájuk, de soha senki kérdőre nem vonta őket az állí­tólagos rablás miatt. A „mindörökre meghalt Krisztus"­­ természetesen meg sem jelen­hetett halála után. A feltámadásá­ban és megjelenéseiben való hitet a tanítványok, különösen pedig Mária Magdolna hallucinációs hiszékenységének rovására kell ír­nunk. Így gondolkozott többek között Renan, aki oly szép nekro­lógot írt a feltárrtaszthatatlanul meghalt Krisztusról és aki Mária Magdolna istenfeltámasztó szere­péről is ihletett sorokat ír: „Is­teni hatalma a szeretetnek! Szent pillanatok, amelyekben egy hallu­­cináló nő szenvedélye egy feltá­madt Istent ad a világnak!... A feltámadás dicsősége tehát mag­dalai Máriát illeti. Jézus után Má­ria az, aki legtöbbet tett a keresz­ténység megalapítására. Az árny, amelyet Magdolna fogékony érzé­kei teremtettek meg, ott lebeg a világ fölött, királynéja és patro­­nája az idealistáknak. Magdolna mindenki másnál hathatósabban tudta fenntartani álmát, átszár­maztatni az összesekre szenvedé­lyes lelkének szent látomását. Nagy női állítása: „Feltámadt!”, vetett alapot az emberiség hité­nek.” Mi viszont azt kérdezzük: mire képes az emberi elfogultság? Mert de másképpen áll ez az alig né­hány évtizeddel később keletkezett evangéliumokban. A jámbor asz­­szonyok hírt visznek a Tizenkettő­nek. Elbeszélik azt, amit láttak. Az apostolok azonban az egészet asszonyi fecsegésnek tartják és nem hisznek. Sőt akkor sem hisz­nek, mikor a két nagyon is kiáb­rándult és nagyon is reális felfo­gású emmauri tanítvány azzal ro­han vissza Jeruzsálembe, hogy megjelent nekik az Úr. Azután megjelenik az Ur Simonnak és az apostolok még mindig kételked­nek. Ekkor a zárt ajtókon keresz­tül egyszer csak ott áll közöttük Jézus. S most az apostolok még a saját szemüknek sem hisznek. Erre mondja Jézus: „Lássátok ke­zeimet és lábaimat, hogy innen magam vagyok; tapintsátok meg és lássátok.” Az apostolok azon­ban még mindig kételkednek. Ek­kor Jézus „halat és lépesmézet evett előttük, hogy őket meggyőz­ze” (Lk. 27, 34). Tamás ekkor nincs jelen. A többiek örvendezve újságolják neki: „Láttuk az Urat!” De Tamás nem hisz nekik: „Ha­csak nem látom az ő kezein a sze­gek liogatását, és ujjamat a sze­gek helyére nem bocsátom, és ke­zemet az ő oldalába nem bocsá­tom, nem hiszem!” Íme, ilyen fér­fiakat csapott be egy asszonyi hal­lucináció! Nyolc nap múlva az­után zárt ajtókon keresztül újra megjelenik az Úr és Tamásnak sa­ját szavait idézve mondja: „Ereszd ide be ujjadat és lásd kezeimet, és hozd ide a kezedet és bocsájtsd az én oldalamba és ne légy hitet­len, hanem hívő!” Azután még megjelent többször is a Tizenket­tőnek, egyszer megjelent egyszerre ötszáz testvér előtt, akik közül, amint Szent Pál írja: „Sokan máig is élnek”. És­e hogy is lehetne megérteni a­­ tanítványok lelki változását Krisztus feltámadása nélkül! A gyáván szétszéledt, reményt vesz­­tett apostolok rettenthetetlenekké váltak és minden erőszak ellené­re hirdették az evangéliumot. Ott hagyták családjukat, üzletüket, foglalkozásukat, hogy a feltámadt Krisztus­­ apostolai legyenek. És sanyarú földi élet után vértanú­­halált haltak, hogy halálukkal is hirdessék ... mit? Egy halluci­­náló nő szenvedélyét?” Nem! Azt, hogy volt valaki, aki feltámadt, mert valóban Isten Fia volt, valóban feltámadt Aral forint MI. évfolyam 15. sz.* KATOLIKUS HETILAP* 1950 április 9­­ . M'c* ■ : ’ Nagypénteki sirató — fottisták és ypszilonisták — Zarándokként Jeruzsálemben — Új és régi húrok — Szent Péter sírja — Tojáshé,­darabkák­ ­ ! Keresztények öröme Irta: Rónay György K­risztus megtestesülé­sével, halálával és feltáma­dásával, a megváltás isteni művé­vel lezárul az emberiség történe­tének az a korszaka, amely az első emberpár bukásával, az eredeti bűnnel kezdődött.. Üdvözítőnk — mondja Szent Justinus — „szűztől született emberré, hogy a kígyó által keltett engedetlenség ugyan­olyan úton tétessék jóvá, aminen véghezvitetett“. Éva szűzen fo­gadta be a csábító szavát, hogy en­gedetlenséget és halált szüljön ne­künk, s Máriát is szűzen árnyé­kolta be a Szentlélek, hogy az Is­ten Fiának, a Megváltónak legyen az édesanyja. A Megváltónak, aki által „Isten megdönti a kígyónak és a hozzá hasonlatosakká váltak­nak az uralmát, és felszabadít­ja a halálból azokat, akik megbánják bűneiket és hisznek őbenne". Ez­zel új világ, új éra nyílik meg, a jelképek világa után a valóságé, az ószövetségi félelem világa után az evangéliumi szabadságé. AZ ÓSZÖVETSÉG EMBERE a­­ próféták ajkával „de profundis d­amavit“, a mélységből kiáltott. Az egész Ószövetség egyetlen nagy sóvárgás a „mélységből“ a Meg­váltó után. Ebbe a mélységbe száll le az Istenember, ebből a mélység­ből emeli fel az embert a megvál­tott istengyermekség magasságába. Mint ahogy a Szűzanya amaz ősi paradicsomi kígyónak a fejét ti­porja szét, úgy Krisztus is a világ­nak az eredeti bűnnel megzavart őseredeti rendjét állítja helyre, üd­vözülésünk okává váltva át azt, ami kárhozatunk oka volt- A kígyó azzal az ígérettel csábította bűnre ősszüleinket, hogy ha esznek a til­tott gyümölcsből, „olyanok lesznek, mint az Isten“, valami teremtett természetükön túlesőt, teremtett természetük fölöttit ígért nekik, olyasmit, amit csak úgy érhettek volna el, ha megszűnnek emberek lenni, ha mint ember megsemmi­sülnek; a gőg ösztöne az önpusztí­tás ösztöne. Krisztus pedig paran­csul szabta az ember elé, hogy tö­rekedjék többé nemesedni önma­gánál, hogy törekedjék, most már nem a Sátán romboló, hanem az isteni Szeretet alkotó értelmezésé­ben, „olyanná lenni, mint az Is­ten“, azaz Krisztus. Mintha egy nagy ciklus zárulna le, egy nagy zarándoklat érné el célját: mintha az emberiség, mely a paradicsom­ból kiűzve, halállal megverten in­dult el keserves vándorútára, most, amint az Üdvözítő kilép sír­jából, most, midőn az angyal je­lenti, hogy „nincs itt, hanem feltá­madt”: — mintha most ez az ószö­vetségi mélységekben vándorló emberiség elérkeznék az élet ka­pujához, mintha az éjtszakából ki­lépne a hajnali fényre; és mintha ebben a sugárzó fényességben újjá­születnék, új emberiséggé változ­nék, megváltott emberiséggé. A feltámadt Krisztusban csalhatatlan bizonyossággal látja a remények megvalósulását, a próféciák betel­jesedését, a jelképek és példabe­szédek mögül metsző világossággal előlépő Igazságot; látja Benne az utat, melyen el kell indulnia, hogy elnyerhesse azt a romolhatatlan, mert az ő vérével megváltott éle­tet, amelynek nem lesz soha vége, látja ezt a diadalmas, halált le­győző Krisztust, aki a Krisztus­követés, a Krisztus-utánzás révén lehetővé teszi az ember számára ősi becsvágyának most már nem kárhozatba döntő, hanem üdvös­ségre vezérlő megvalósítását. Meg­valósítását egyben Isten teremtő tervének is, hogy olyanná legyen ez az Ist­en képére és hasonlatossá­gára teremtett ember, „mint az Is­ten“. Amit az első Ádám elveszí­tett, így nyeri meg azt számunkra ez „új Ádám“, Krisztus. Az Isten egyszülött Fia emberré lett, meg­halt és feltámadt, hogy az ember istenivé lehessen, meghaljon a bűnnek és feltámadjon az igazi életre. „Ő az igazi Bárány, aki el­veszi a világ bűneit, halálával megsemmisítette örök halálunkat és feltámadásával visszaszerezte életünket“ — énekli a húsvéti pre­­fáció. EZT A HALÁLT LEGYŐZŐ,­­ életet megnyerő Krisztust, az „élet vezérét“ ünnepli a Húsvét egész liturgiája; ünnepli Krisztus győzedelmes feltámadását és hir­deti a mi feltámadásunkat, új em­berré születésünket Krisztus feltá­madása által „Exultemus et lae­­temur“, örvendezzünk és vígadoz­­zunk! A kereszténység, az Egyház tónusa nem a szomorúság, nem a komorság, nem a ridegség; az Egy­ház alaphangja ez a húsvéti him­nusz, ez az örvendezés és vígado­­zás, a­­ megváltottság tudatának öröme, az örök életre hivatottság élményének „exaltatio­“ja. Annak a vándornak a kiáltása, aki előtt egyszerre feltűnik az áhított Vá­ros. Az a meg nem szakadó him­nusz, mely mint a boldogság szár­nyaló vallomása csap felénk az első keresztények minden szavá­ból, az egyházatyák minden írásá­ból. Milyen rosszul, mennyire csak karikatúráiból ismerik az Egyhá­zat, akik a kedélytelenség, világ­­fájdalom, gyász képviselőjének lát­ják! S mennyire tévednek, akik a Krisztus halálát ünneplő Egyházzal a pogányság tavaszi életörömét, ki­keleti exaltációját, a természet újraéledésén kitörő dioniszoszi má­morát állítják szembe! Igen, a téli sötétség elmúlta, a föld megfrissü­­lése, a természet kizsendülése va­lóban életörömmel töltötte el a po­gány embert s valóban létrehívta a Tavasz, a Termékenység, a Fény ünnepeit, de ezekre a tavaszi ün­nepekre mindig elkövetkezett az ősz és a tél. A pogányságnak ezek a termékenységet fakasztó „üdvö­zítői“ végül minden esztendőben újra és újra megadták magukat a sötétség, a hideg, a kopárság ha­talmainak Míg el nem jött az igazi Üdvözítő, aki megfordította a sor-

Next