Új Ember, 1952 (8. évfolyam, 1-52. szám)
1952-10-19 / 42. szám
* &z Antiliáft angyala Október 24. : Tizenhét éves katalán íjjá ült elgondolkozva a hullámzó tengerparton és lábát áztatta a vízben. Ült, csak ült egyre, élete sorsát és jövőjét forgatva fejében. Vem vette észre, hogyan emelkedik egyre a víz, dagály ideje volt. Egyszerre csak hatalmas tarajú szürke hullám rohanta meg, magára kapta őt s a tengerbe vetette. Az íjjá nem tudott úszni és a sós vízben vergődve fuldokolni kezdett. A közelben járkálók ismerték és rémülten kiáltozták: »Antonio, Antonio!« A fiú a zöld háborgásban a Szűzanyához kiáltott segítségért és egy újabb hatalmas hullám szinte egy pillanat alatt kivetette a partra. Ezúttal megmenekedett. Élete ezzel éppen a kellő percben fordulatot nyert. 1807-ben született Katalóniában, karácsonykor keresztelték meg, már öt-hatéves korában nagyon jámbor kisfiú volt. Gyermekkorában már az volt a szíve vágya, hogy pap lehessen. Egy ismerős pap foglalkozott is vele, latinra tanította s a fiúcska szépen haladt, mikor tanítómestere váratlanul meghalt. Magára maradt, édesatyja, aki takács volt, nem tudta őt taníttatni, így hát beállt atyjának műhelyébe és remekül megtanulta ezt az ipart. Oly ügyességre tett szert, hogy már tizenhat éves nikai tanácsadónak korában techkérték fel itt is, ott is, sőt az éppen akkoriban alakulni kezdő szövőüzemek egyike meg akarta nyerni vezetőjének.. Antonio Claret azonban nem engedett a hívó szónak, mert még lehetségesnek tartotta, hogy gyermekkorának álma mellett azonban mégis teljesülhet. E válaszúton állott: hová, merre tartson• Ilyen állapotban érte őt a váratlan megmenekülés a vízbefúlás veszedelméből. E perctől kezdve ellenállhatatlan szózatot érzett lelkében. Az az evangéliumi hívás csendült meg benne, amely négyszáz év előtt Xavéri Szent Ferencet, földijét is , megragadta: »Mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri, lelkének ■ ellenben kárát vallja?« Félretolta maga elől a vezető pályát s a földi jólét útjáról a meredek ösvényre lépett. Viert püspöki székhelyt kereste fel és belépett a papnövendékek közé. Előbb még hiányos iskolai képzettségét kellett pótolnia, míg a teológia elvégzését megkezdhette. A várva-várt boldog nap végre reávirradt: 1835-ben, június 13-án, nevenapján, huszonnyolc éves korában pappá szentelték. Hivatását azonban nem érezte beteljesedettnek. Krisztus szeretete sürgette őt, mint egykoron Pál apostolt, akinek szűk volt Macedónia. Tágasabb munkatérre áhítozott és elment Rómába, hogy hitterjesztésre jelentkezzék. A Gondviselés azonban, akárcsak Szent Pált, kezénél fogva vezette őt. Nem lehetett misszionárius. Ehelyett fáradhatatlanul járta be hazáját és mindenütt lelkigyakorlatokat tartott. Óriási sikerrel jártak ezek, egész életében huszonötezer beszédet mondott, melyeknek egy része írásban is reánk maradt. Beszédein, melyek egyszerűek és népszerűek voltak, valami csodálatos, magával ragadó szellem lebegett. Híre nemcsak szűkebb hazáját járta be, hanem Rómába is eljutott és így legnagyobb meglepetésére 1850-ben kinevezték Cuba érsekévé. Elment tehát az Antillákra és átvette érseki székét. A kortársak csodálatos dolgokat jegyeztek fel róla. Nagyobb csoda volt azonban, hogy mekkora tömegek tértek meg tovább is mindennap hangzó szavára; egyszer megesett, hogy reggel hattól délután háromig áldoztatott három társával. Legjelentékenyebb csoda pedig szigorú, penitenciás élete volt: két-három óránál tovább nem aludt, húst és bort sohasem fogyasztott, anélkül azonban, hogy másoktól is ilyent követelt volna. Hét év alatt négyszer látogatta meg egész, hatalmas kiterjedésű egyházmegyéjét, rabszolgasorban sínylődő négerek később édesatyjuknak érezték őt. Hányatott sorsa visszavitte Spanyolországba, majd Franciaországba került, ahol 63 éves korában, október 24-én szent halállal távozott a földről. 1950-ben avatták szentté Claret Antalt, kit még életében a Antillák angyalának neveztek el.'■ P HUYSMANS FUCCSRA MENT SZEÁNSZA Éppen hatvan esztendeje. Karl Joris Huysmans, a később világhírre emelkedett katolikus író, akit akkor még hátborzongatóan nyers témáiról ismertek, egy hideg estén azzal hívta össze párisi lakásán néhány ismerősét és barátját, hogy különlegesen érdekes spiritiszta szeánszot tartanak Néhány minisztériumi ember: Francois, Orsat, Robin, a szajnamegyei elöljáróságról Georges L. és Huysmans bizalmas barátja, Boucher vettek részt az érdekesnek ígérkező esten. A szeánsz tulajdonképpeni vezetője Francois volt, aki azt ígérte, hogy látó médiumot hoz magával, s annak révén talán arra is rá tudják bírni valamelyik szellemet, hogy testet öltsön. A társaság azonban meglehetősen csalódottan vette tudomásul, hogy a médium valamilyen oknál fogva nem jöhetett el. Csak Francois, a vezető maradt öntudatosan nyugodt. Sőt, amikor észrevette a belépő Bouchert, örömmel ragyogott fel az arca. Boucher jóformán agyból kelt fel, meglehetősen elgyöngülve az influenzától, mely néhány napja kínozta, úgy látszik, ez bírta rá Frangoist, hogy így szóljon hozzá: — Önnek nagyszerű médiuma képességei vannak! Minthogy tehát a hivatásos médium nem tudott eljönni, először az akkoriban még divatos, asztalkopogtatással kezdték meg az összejövetét. Szokás szerint körbe ülték és láncot alkottak. Egyetlen ember nem vett részt az ülésen, Georges L, aki arra hivatkozott,hogy mint öntudatos katolikus nem vehet részt effélékben. A szokásos ábécével kérdéseket tettek fel. Először összefüggéstelen szavak alakultak ki a kopogtatásból, majd később durva feleletek. Amint Boucher megjegyzi emlékeiben: »Meglehetősen rossz fényt vetettek a jelentkező szellem erkölcsi színvonalára.« Annyira, hogy Huysream bosszankodva kérte Frangoist: küldje vissza a pokolba a szellemet! Erre valamelyik kérdező felvetette az ötletet, nem lehetne-e megidézni az akkor nemrégiben öngyilkossá lett ismerősük, egy egyébként neves francia közéleti férfiú szellemét. Frangois kérdésére az asztalka, mint Boucher megjegyzi, viharos helyesléssel kopogtatta ki az igent. Csak azt követelte az ismeretlen feleletadó, hogy teljesen sötétítsék le a szobát. A jelenlevők teljesítették is a ■ követelést. Huysmans kivitte a lámpát a szomszéd szobába, a kandallót is eloltották. Feszült csöndben ültek szerteszét a szobában a Boucher, részvevőkmint elmondja, éppen szemben ült Frangoisval, aki az asztalka mögött egy díványon helyezkedett el Mögötte a falon két Dürer-kép, egy Madonna-szobor volt, a képek felett pedig két tányér. A feszült csöndben a gyengélkedő Boucher bágyadtan bámult az asztalka felé, s egyszerre csak úgy érezte, hogy lassanként valami súlyos erő nehezedik rá ... Az asztalka felett a háttérben egyszerre iszonyatos arc tűnt fel. Fel kellett ordítania: — Látok, látom... A társaságon óriási izgalom vett erőt. Huysmans kiszaladt a lámpáért és visszahozta a szobába, a többiek is felugrottak és odafutottak a kiáltozóhoz. Csak Frangois sopánkodott, hogy elrontották a nagyszerűnek és nagyszabásúnak ígérkező szellemi megnyilatkozást. Huysmans azonban "háborogva követelte, hogy hagyják abba az egészet, mert neki a barátai épsége fontosabb minden pokoli megnyilatkozásnál. A társaság el is széledt. Boucher is sietett haza. Sápadt volt és kimerült. Másnap reggel első dolga volt beállítani az íróhoz. — Világos nappal akarom, megvizsgálni, hogyan is történt az egész eset. Pontosan leült az előző esti helyére és figyelte a szemben fekvő falat. Egyszerre csak felkiáltott: — Hiszen megvan! A képet, a tányért és a szobor talapzatát láttam én az öngyilkos arcának a sötétben. Frangois nyilván tele van hipnotikus képességekkel. Ö vitte át a maga akaratát a betegségtől meggyöngült idegeimre! Hosszú beszélgetés kezdődött a két jóbarát között a spiritizmusról, annak lehetőségeiről. Huysmans akkoriban írta meg regényét, a »La Bas«-t, amely tele van a boszorkányság és ördögidézés taglalásával. — Aki ilyen területeken tévelyeg, egész, bizonyos, hogy minden elképzelhető szempontból, tudományos szempontból csak úgy,, mint vallásiból, nagyon könnyen téved rossz útra. Ön is rosszul teszi, mikor a poklokon át akarja megközelíteni a szellem világát — mondotta a kialakult eszmecserében Boucher Huysmansnak. Az írót megrázta a mondat. Ettől az estétől és ettől a beszélgetéstől kezdve fordult el addigi poklokat kísértő témáitól, szakított végleg a spiritizmussal és indult új útjára. Esti nevelésese tes A pécsi egyházmegyében helyetplébánosok lettek: Nagy György királyegyházai plébános Fekeden, Gyalókai János fekedi plébános Királyegyházán, Fényi Sándor mecseknádasdi plébános Szászváron, Faludi Ferenc grábóci plébános Mecseknádasdon, Perz Viktor Szekszárd-belvárosi plébános Grábócon, Harsányi Ferenc Szekszárd-belvárosi s. lelkész ugyanott, Szigethy László paksi s. lelkész Sishontornyán, Sudár Dezső dombóvári hitoktató Sióagárdon, Horváth János pécsi hitoktató Egerágon, Lukács István pécsszigeti h. plébános Pécsszabolcson, Balogh Ferenc pécsszabolcsi h. plébános Pécsszigeten, Hahót Ferenc bikali plébános Abaligeten, Bárkai János sióagárdi h. plébános Kányán, Pleizler János , pécsváradi vikárius ugyanott. Lelkészek lettek: Kovács Kálmán Pécs-székesegyházi I. lelkész Komlón, Selych János sátorhelyi lelkész Nagyharsányban, Alberti János dalmandi lelkész Helesfán, Gáli Antal helesfai lelkész Dalmadon, Horváth József Szekszárd belvárosi s. lelkész Szedresen, Szűcs István villányi s. lelkész, Drávasztárán, Piliván Mihály gödrei s.lelkész Kozármislenyben. A szombathelyi egyházmegyében plébánosi megbízatást nyertek Slertha Sándor Lentibe, Fazekas Jenő letenyére, Gergye Sándor Szombathelyre, Holzedl Henrik Szarvaskendre, Hegedűs Vince Nickre, Koósz Vince Felsőszölnökre, Kühár János Izsákfalvára, Móricz Lajos Kőszegre, Németh Károly Zalalövőre, Rákos József Muraszemenyére, Rödönyi József Gellénházára, Székely László Györvárra, Tschida József Szent-györgyvölgyre, Somfai Ferenc Hosszúperesztegre. Lelkészek lettek: Bontó Ernő Vassurányban, Henc György Bázakerettyén, Holpert István Tófej-Lórántházán, Horváth Kálmán Kálócfán, Szűcs Dezső Szombathelyen. MISENAPTÁR Ennek a hétnek a vasárnapja pünkösd után a XX. vasárnap. Szín: zöld, Glória, 2. könyörgés: Alcantarai Szent Péterről, 3. a hírterjesztés sikeréért (missziós vasárnap), Credo, Szentháromság pranfatiója. Énekrend: 221., 119, 189. — Hétfőn, 20-án, Galatius Szent János, Gloria. — Kedden, 21-én, Szent Hilarion apát, Gloria, 2. könyörgés: Szenti Orsolyáról és társairól, 3. A cunctis. Ezen a napom valamint 22-én, szerdán, 23- án, csütörtökön és 25-én, szombaton mondhatók közönséges gyász- és votivmisék is. — Szerdán, 22-én, a vasárnapi mise mondandó Gloria és Credo nélkül, 2. könyörgés: A cunctis, 3 a halottakért (Fidelium), 4. tetszés szerint. — Csütörtökön, 23-án, ugyanígy, kivéve a halottakért való könyörgést. —Pénteken, 24-én, Szent Kára? arkangyal, Gloria, Credo. — Szombaton, 25-én, Szűz Mária fogadalmi miséje mondandó, Gloria 2. könyörgés Szent Chrysanius és Daria vértanukról, 3. a Szentlélekről, Szűz Mária praefatió-ja. — A következő vasárnap énekrendje: 227., 144., 179 Október közepén állítják fel az olaszországi certaldói templomban Boccaccio síremlékét, amely Medii I firenzei szobrászművész alkotása. Assisi Szent Ferenc emlékünnepe Assisi Szent Ferenc napján, az elmúlt szombaton, ez évben is egyházi ünnepséggel emlékeztek meg Assisiben a Szentről. Az ünnepi szentmisét Canali bíboros mondta, majd megtörtént a szent sírjánál lévő lámpák számára az olaj ünnepélyes felajánlása. Budapesten a Kapisztránói Szent Ferenc-rend budai plébániatemplomában Szabó Imre esztergomi segédpüspök, budapesti vikárius mondott ünnepi szentmisét Szent Ferenc emlékezetére. A másik ünnepség az Alkantarai Szent Péter templom Szent Ferenc-oltáránál volt, ahol Endrét Mihály egri segédpüspök mutatott be ünnepi szentmisét. A főváros katolikusainak októberhavi első szombati ájtatosságát is Assisi Szent Ferenc emlékének szentelték. A Bakáts-téri Szent Ferenc tiszteletére szentelt plébániatemplomban megtartott ájtatosságot Szabó Imre püspök vezette. A szentbeszédet Bády Ferenc c. apát, Budapest-óbudai plébános mondta. Méltatta a temlom védőszentjének, Assisi Szent Ferencnek életét, kiemelve azt, hogy egész életének programmja a szeretet és a békesség volt. Majd idézte Assisi nagy szentjének Naphimnuszát: »Áldjon Uram Téged minden ember, ’ dicsérjenek a békességesek, akik a háborúk sárkányát visszaűztik.« Milyen mélységes gondolatok ezek — mondotta Bády Ferenc —, melyek magukba foglalják a legtökéletesebb istendicséretet, az emberek háláját, a felebaráti szeretetek a megbocsátást és ezen keresztül a békét a telkeknek és az embereknek. A szentbeszéd elhangzása után Szabó Imre püspök áldást adott a híveknek. A „KENYÉR HÁZA “ Az egyházi szertartások segítségével sok régi, ma már nemi használt nyelv szavait tanuljuk meg. Legnagyobb részt természetesen latin eredetűek ezek a szavak. Azonban mindenki ismer legalább két görög szót is, nevezetesen a Kyrie eleisont, amely mint tudjuk, azt jelenti, Uram irgalmazz. Sokan nem gondolnak azonban arra, hogy tucatnyi héber szót is ismerünk. Gondoljunk csak az annyiszor emlegetett Betlehemre, amelynek magyar jelentése a »kenyér háza«. További ilyen héber eredetű szavak a sabbat (pihenőnap), sabaoth (uralkodó seregek), Izrael (Isten harcosa), alteluja (dicsőítsétek az Urat), manna (mi ez?), Imánuel (velünk az Isten), Gábriel (Isten hőse), Rafael (Isten üdvözít), Michael (ki olyan, mint Isten?), József (sokasító), kerubim (pallosos angyal), szerafima (láng angyala) és így tovább. Szent Dimunkos narancsfája Róma egyik legrégibb és legszebb temploma a Szent Szabina bazilika. Még a Krisztus utáni V. században épült. Párosi márványból készült huszonnégy oszlopa, díszes főajtaja és a benne őrzött ősrégi mozaik világhírű alkotások. Van a templomnak még egy nevezetessége, azonban ez nem benne áll, hanem mellette. Egy egyszerű narancsfa. A hagyomány, de a feljegyzések is azt bizonyítják, hogy a fát az Egyház egyik legnagyobb szentje, Szent Domonkos ültette. A fa még mindig friss erőben van. Amint Lacordaire, a híres francia szónok római élményeiben beszámol róla, a múlt század negyvenes éveiben új hajtást eresztett. A narancsfáról egyébként olyan nagy szent is megemlékezik, mint Szialézi Szent Ferenc. A fát sűrű rács veszi körül, hogy a látogatók le ne kopasszák leveleit. Mill Hasábhírdetések díja mm-ként 6 Ft* szöveghirdetések szavanként 2 Ft, legkisebb hirdetés 10 szó Bundák, átszabások, szörmebélések, gyermeébundák. Irhatisztítás: Somogyi szűcsnél, Kossuth Lajos u. 5. szám. Oltár, szószék templom aranyozása, festése, javítása, laparannyal, garanciával. Falunyi Konrád, aranyozó, Budapest, József körút 49. Telefon: 141—947. Zongorák, piankjók javítása, hangolása/ értékbecslése Sasvárinál. Telefonszáma 426—819. Lenin-körút huszonegy.________ Használt bútort, ruhát, varrógépet vesz, hívásra házhoz megy Doma. Nagysztva-iros-utca 14. Express kézikötőkészülékkel gyorsan, szépen köthet. Debreceni, XIII., Szént László utca 53., vagy XI., Kosztolányitér 12., f.1., Demeter. Zongora javítás, hangolás, bőrözés/ szakbecslés, Lipovnitzkynél, Rákóczi út 34. (220—413). Csillárt készítőnél vásároljon. Vogel csillárüzem, VIII., Horváth Mihály (volt Mária Terézia)tér 1.__________________ Harmonium, zongora, pianínó hangolása javítása Hörinél, II. Török utca 8. Telefon: 151—965. Kétszemélyes rekamier, fotelekkel, kékkel 4600-ért eladó, kárpitosnál szép Rákóczi-tér H. Fáj a tyúkszeme? Használjon Anticors tyúkszemirtót. Biztosan elmulasztja. Ára 5.80 Ft. Nagy drogéria, VIII., József körút 19. Orgonajavítás, hangolás, síppótlás. Győri József, Budapest, XIII., Lőportár utca 14/b. Kezdőket megtanítok magyarnótát zongorázni. Paulay Ede u. 56., f. 4. Rokka, villanyrokka, kártolószalag és kefe. Révai, Dessewffy u. 47. Gyöngyfűzést szakszerűen készít. Galluitzné, V., Párisi u. 7., I. 6. Misekönyv, magyar-latin szöveggel, Desclée-kiadású eladó. Cím a kiadóhivatalban. Kis kottás imakönyv Zsasskovszky-szöveggel, vászonkötésben kapható. Cím a kiadóban. »Magyarország művészeti emlékei« három kötetben, teljesen új állapotban eladók. VI., Lehel u. 5. Travnik István. Tizenegy éves kislányával hosszú gyakorlattal kántorságot, esetleg plébánia önálló vezetését vállalja szerényigényü férjes asszony, »Lakást kérek« jeligére. Nyugdíjas lelkész állandó kisegítésre és temlomi orgonálásra lakás- és ellátásért vállalkozik. Cím a kiadóban: Női kántort keres azonnalra kisebb plébánia, beteggondozással. »Pestmegyei« jeligére. Plébánia szerényigényű, vallásos, középkorú főzőmindenest keres. Részletes tájékoztatás, plébánosi ajánlást mellékeljen »Azonnalra« jeligére. A kifli eredete A kiflit a bécsi pékek hozták divatba a középkorban. A bécsi Szent István-dóm tornyán a kereszt alatt sokáig ott volt a félhold is. Ez a félhold adta az ötletet a kifli alakjához. A bécsi pékeknek egy másik hagyománya is fűződik a dómhoz. A nagy kapu mellett a falba illesztve látható egy 90 cm kerületű vaskapocs. Ennek megfelelő nagyságúra kellett sütniök a kenyeret. Mindenkit érdeke! A A Magyar Közlöny október 5-i száma közli a minisztertanács rendeletét a bíráskodásban részvevő népi ülnökökről. A rendelet értelmében a polgári és a büntető bíráskodásban részvevő népi ülnököket a Népköztársaság Elnöki Tanácsa, illetőeg a helyi tanácsok választják meg A népi ülnökök megválasztása az 1953. évi január hó 1. napjától kezdődő 2 évre szól. Népi ülnökké az magyar állampolgár választható, aki a választás időpontjában 23. életévét betöltötte és országgyűlési képviselői választójoga van. A népi ülnökök évenként 1 hónapon át működnek. 1932 OKTOBER 19 Levélcím: Budapest 4 postafiók 145. Telefon: 1S8—CSS és 188-068. Csekkszámlaszám: 16.820. Előfizetési díj: negyedévre 15 forint. Felelős szerkesztő: PÉNZES BALDUIN Felelős kiadó: SAAD BÉLA Az egyházi hatóság jóváhagyásával , Szerkesztőség és kiadóhivatal: Bpest, V., Ferenciek tere 7 1. lépcső I. emelet, 1 szám. Engedélyezési szám: 1852/M. E. 1945. 2528666 Athenaeum (F. : Soproni Béla)