Új Ember, 1959 (15. évfolyam, 1-52. szám)

1959-09-27 / 39. szám

2 . (Ji&Mfi­ KATOLIKUS SZEMMEL Szentségi élet és erkölcsi magatartás A kudarc és a rákövetkező indulat lélektani kapcsolatá­ról és folyamatairól olvastunk érdekes cikket dr. Harsányi István tollából az Élet és Tu­dományban. Kifejti, hogy a kudarcra az állatok legtöbb­­nyíre félreismerhetetlen indu­lattal válaszolnak, ordítanak, harapnak, rúgnak, döfnek. Gyakorta hasonlóképpen tesz­nek az emberek is. A kudarcra úgynevezett agresszióval, tá­madással válaszolnak éspedig olykor nem a kudarc okozójá­val, hanem teljesen ártatla­nokkal fordulnak szembe. A hivatali kudarcot például családtagjaikon bosszulják meg. A kudarc leküzdése tör­ténhetik úgy, hogy elnyomjuk, menekülhetünk hatása elől valami álomvilágba, de ennél sokkal egészségesebb, ha meg­kíséreljük a sérelem raciona­lizálását, bánatunk másokkal való megosztását vagy igyek­szünk fölébe emelkedni, feléb­resztve magunkban a humor érzületét. Az egészséges lelkű ember nem törik meg a ku­darc hatására, nem is indulat­tal igyekszik a kudarc ártal­mait leküzdeni, hanem erőit újabb értékek kialakítására mozgósítja. A lélekbúvár kifo­gástalan következtetéseihez csak azt kívánjuk hozzáfűzni, hogy a katolikus valláserköl­csi élet gyakorlása többek kö­zött éppen az ilyen kudarcok­ra válaszoló Indulatok erköl­csi erőkké való átalakítására készíti fel a lelket. Az erköl­csi életben is gyakorta érnek bennünket kudarcok. Újra és újra elbotlunk. Az egészséges keresztény magatartás azon­ban nem az, hogy elkesered­jünk, esetleg önmagunk ellen forduljunk vagy másokat okol­junk elkövetett vétkeinkért, hanem hogy felismerve erköl­csi helyzetünket, újra, meg újra összegyűjtve erőnket, megpróbáljunk túlemelkedni a bűnös állapoton. Mindezt el is várja tőlünk az Isten, aki a bűnbánat szentségében bizto­sítja számunkra a kegyelmi erőket. A gyakorló, vallásos ember hibái és erkölcsi kudar­cai ellenére is így válik olyan egészséges és ép lelkű lénnyé, aki alkalmas arra, hogy jó, egészséges és a társadalmat is építő hatásokat sugározzon magából.­ A templomi hirdetőtábla, faliújság a nyilvánosság szá­mára készül. Mindenki elol­vashatja. A templomba járó hívő (akinek elsősorban szól) éppúgy, mint az oda betévedő (esetleg csak művészi érdek­lődésű) nem hívő is. Ezért rendkívüli felelősség terheli ezeknek a templomi hirdet­ményeknek, írásos buzdítások­nak szerkesztőit, mert munká­juk nyomán nemcsak róluk, hanem az egész hívő közös­ségről alkotnak ítéletet. Erre abból az alkalomból hívjuk fel a figyelmet, hogy egyik képes hetilapunk egy nagymúltú vidéki városról szóló riportjában részletesen idéz az ottani műemléki jel­legű templom hirdetőtábláján olvasottakból. Ha nem is ér­tünk egyet a cikkíró értelme­zéseivel és bírálataival (a »Ma­gyarország a nyugat védőbás­tyája« cím sokkal régebbi keletű, mint a fasizmus, ere­dete a török háborúkig nyúlik vissza és a címet a nemzeti romantika századaiban Auszt­ria és Lengyelország is köve­telte magának), azt el kell is­merni, hogy az idézett szöve­gekben, sajnos, akad néhány úgynevezett »ziccer«, és fogal­mazásuk semmiképpen sem mondható szerencsésnek. A templomi hirdetőtábla mindenekelőtt mondja meg azt, mikor vannak szentmisék. Még a fővárosban is találunk templomot, amelynek hirdető­­táblájáról az istentiszteletek rendje hiányzik. Ha pedig ta­nít és buzdít, elsősorban­ azt magyarázza meg a hívőnek, hogy a ma adott helyzetben, amelyben mindennapi életét éli, hogyan járhatja Krisztus evangéliumi útját. Hiszen ez az út mindig járható és örök, függetlenül koroktól és társa­dalmi rendszerektől. r*w fttv Most jelent meg Móricz Zsig­­mond »Légy jó mindhalálig« című regénye új cseh fordítás­ban, s ez alkalommal Szalatnai Rezső egyik napilapunk hasáb­jain leközli Móricz Zsigmond­­nak a magyar olvasóközönség előtt mindeddig ismeretlen amaz írását, amelyet előszó­ként írt a műve első, még 1936- ban megjelent cseh fordításá­hoz. Érdemes szó szerint idéznünk ennek az előszónak lényegét hordozó mondatait, nemcsak azért a ritka alkalomért, mert ebben az író, mintegy saját­maga filológusaként, önmaga fejti ki művének »eszmei tar­talmát«, hanem azért is, mert ez a vallomás élénk fényt vet a kitűnő magyar író mélysége­sen komoly — mindannyiunk által megszívlelendő — erköl­csi felfogására: »A gyermeki lélek tragédiá­ja ez a könyv... A gyermek a felnőttben magánál különb lé­nyeket sejt. Érzése szerint az életnek az a rendeltetése, hogy a gyermekből felnőtt lesz, egy­úttal azt jelenti, hogy a rossz gyermekből a végén jó ember lesz. Valahogy úgy sejti, hogy nemcsak az iskolának, de ma­gának az életnek az a rendelte­tése, hogy erkölcsi lényeket fejlesszen ki... A felnőtt a gyermek szemében a fejlődés csúcspontján áll... Ha aztán egy szerencsétlen konfliktus­ban ... egyszerre csak leleple­ződnek a felnőttek, nemcsak nem tökéletesebbek, jobbak, belátóbbak, mint gyermektár­sai, hanem ellenkezőleg, közö­nyösebbek, lelketlenebbek, ak­kor összeomlik a világkép s mérhetetlen szenvedéseken megy keresztül. — A problé­mában benne van az emberi­ség fejlődésének minden fá­zisa. Mi az oka, hogy az ember oly nehezen fejlődik? Mi az oka, hogy nem bírják egymást megérteni? Hogy nem bírnak a már felismert és az unalomig hirdetett erkölcsi alapokon egymásnak testvérkezet nyúj­tani? Mi az oka, hogy vakok a legfontosabb kérdésekkel szemben? ... (Ebben a regény­ben) a fő kérdés az, hogy a fel­nőtt elbukik a gyermeki lélek előtt, mint értelmetlen lény...« Az író gránit-keménységű szavai vádló mementóként me­rednek a felnőttek társadalma — szülők, nevelők, elöljárók — felé. Azok felé is, akik az Isten IV. parancsolatára hivat­kozással követelik a gyermeki tiszteletet a felnőttek irányá­ban. Mert nem elég hangoz­tatni azt, hogy »tiszteld atyá­dat és anyádat«, s általában az idősebb generációt, hanem ennek az idősebb nemzedéknek is súlyos kötelességei vannak az ifjabbak felé, amelyeket tömören talán így fogalmaz­hatunk meg: életviteletek, magatartástok olyan legyen, hogy valóban tiszteletre mél­­tóaknak tűnhessetek fel gyer­mekeitek előtt. A Nyugat-Németországban egyetlen napon, pünkösd va­sárnapján száz ember vesztet­te életét autószerencsétlenség következtében. S ez a kataszt­rófa évről évre bekövetkezik a természeti jelenségek sodrával és következetességével. Mi en­nek az oka? — veti fel a kér­dést a »Wort und Wahrheit« szemleírója. A közvetlen ok nyilvánvalóan a túlhajtott se­besség, a rosszul értelmezett versenyszellem, s annak a pusztán közlekedési és előzési szabályokkal körülírhatatlan valaminek a hiánya, amit fe­lelősségnek, fegyelmezettség­nek, saját és mások élete meg­becsülésének lehetne nevezni. De van egy másik oka is sze­rintünk a katasztrófának: a menekülés. Azoknak a nyuga­ti embereknek menekülése a »távolba« és a »sebességbe«, akik önmagukkal, környeze­tükkel és üres óráikkal nem tudnak mit kezdeni, s az álló ürességét kívánják dinamikus ürességre váltani. Mert ezek a száguldó kirándulók a meg­tett útból szinte mit sem lát­nak. S ez természetes is: a puszta rohanás, miért adná vissza látásukat, mit önma­gukban elvesztettek? Az ün­nep, a szabadidő csendes, ol­vasással és zenével eltöltött formája elviselhetetlenné vált számukra, miként a szemlélő­dés, az önmagukkal való meg­hitt barátkozás is, így aztán a megidézett veszély inkább vonzza, mint taszítja őket. S ezért nem tud véget vetni ka­tasztrofális futásuknak sem­miféle rendelet mindaddig, míg a rohanásba szédült em­ber ura nem lesz a rohanás­ Társasági beszélgetésekben, különösen ha katolikusok­ van­nak együtt, a legkülönbözőbb módon gyakran felmerül az a kérdés, amelyet leegyszerűsítve ebben a formában lehetne tipi­zálni: X rendes ember, kor­rekt, becsületes, mindig segí­teni kész, másoknak sohasem árt annak ellenére, hogy csak hiányosan vagy egyáltalán nem tesz eleget vallási kötelezett­ségeinek, sőt templomban is ritkán fordul meg. Ugyanakkor­­ állandó látogatója a temp­lomnak, gyakran járul szent­ségekhez, esetleg napi áldozó, ennek ellenére pletykás, rossz­indulatú, önző, másokat fúr­­káló stb. stb. Ki ne találkozott volna ezzel a két véglettel. Persze a probléma­felvetés ilyen formában nem mindig jóhiszemű, gyakran van mö­götte a saját jóravaló rest­ségünk önmagunk számára is szükséges magyarázgatása, de lehet jóhiszeműen rezignált megállapítás is, amely a való­ságban tapasztalt tényeken alapul. Azok számára, akik jó­hiszeműen állítják így élére a kérdést, idézni lehetne az Úr Jézust, aki maga mondotta, hogy nem mind­az, aki azt mondja: Uram, Uram, megy be a mennyek országába, hanem az, aki az Atya akaratát cselekszi. Ő tehát idejekorán figyelmeztette minden követő­jét, hogy a hangsúly nem a szavakon és a lobogó érzelme­ken, hanem az erényes és az Isten szándéka szerinti cselek­vésen van. Mindezzel azonban a kérdés még nincs egyértelműen tisz­tázva és ezért nem árt rá­mutatni néhány alapvető szempontra. 1. A legutóbbi évtizedek egyre inkább kiszélesedő lélek­tani kutatása tudományos esz­közökkel is igazolhatóan meg­állapította, hogy általános magatartásunkat milyen mér­tékben határozzák meg velünk született jellembeli adott­ságaink és általában karaktero­­lógiai alkatunk. A modern pedagógia már nagyon jól tudja, hogy ezen az alapvető alkaton lényegében nem is lehet változtatni. A nevelés célja tehát nem az, hogy valakiből egészen más embert faragjanak, mint amilyennek született, magában hordozva rengeteg örökölt adottságot, hanem hogy ezt a meglevő alkatot fejlessze, tökéletesítse, kibontakoztatva benne a jó hajlamokat és visszanyomva a rosszakat, a negatívokat. Ezek a modern lélektani megállapí­tások tették valójában egészen világosan érthetővé számunkra az evangélium talentumokról szóló példabeszédét. Most már világosan látjuk, hogy Isten ezeknek a talentumoknak alapján ítél meg majd bennün­ket, illetve mindenkit azokhoz az alkati adottságokhoz képest tesz majd mérlegre, amelyek­kel született. Ez természetesen nem jelenti, hogy Isten nem mér egyenlő mértékkel, csak talán objektíve nem mér egyenlő mértékkel, de szubjek­­tíve minden bizonnyal igen. Tudnunk kell azt is, hogy a modern karakterológia és annak egyik ága, az úgyneve­zett tipológia, ismeri a „vallá­sos alkatot” is. Ebbe azok az emberek tartoznak, akikben velük született képesség van a vallásos magatartásra, annak külső formáira és ezt a maga­tartásukat akkor is gyakorol­ják, ha történetesen esetleg nem is hívők, illetve más valamiben hisznek, mint Isten­ben. Egészen világos, hogy az ilyen alkatú ember számára nem kerül természete küzdel­mes legyőzésébe, ha vallásos életet akar élni. Ehhez nem kell önmegtagadást gyakorol­nia, mert hiszen csak azt csinálja, ami felé hajlamai húzzák. Hogy a gyakori temp­lomlátogatók és gyakori szent­ségekhez járulók között sok ilyen alkatú ember van, azt aligha lehetne kétségbe vonni. Szerencsések ők, különös kivá­lasztottjai az Istennek, ez a kö­rülmény azonban óriási mér­tékben megsokszorozza felelős­ségüket is. Hiszen, hogy a példabeszédnél maradjunk, nekik lényegesen több talen­tummal kell majd elszámol­­niuk, mint másoknak. 2. Ide kapcsolódik azután a másik probléma, amely már a kegyelemtan körébe vág. Nagyon jól tudjuk, hogy a szentségek vétele nemcsak szubjektíve, de objektíve is rengeteg kegyelem kiáradásá­val jár. Hogyan lehet az, vetődhetik fel a kérdés, hogy ez a nagymennyiségű plusz­kegyelem mégis nem hoz lát­ványosabb eredményeket. A kérdésre, ha nem is tökélete­sen, de szemléltetésképpen az anyagi világból vett példá­val lehetne felelni. Természet­fölötti síkon a kegyelem éppen olyan ajándék, lehetőség és jó, mint az anyagi világban az ingyen kapott anyagi javak. A különbség az, hogy a kegyelem kimeríthetetlen, mint ahogy maga Isten is kimeríthetetlen. Tapasztalatból tudjuk azonban, hogy az anyagi javak és az azokkal való bánásmód tekin­tetében is milyen különbség van ember és ember között. Vannak, akiknek kezében a legnagyobb gazdagság is látha­tatlanul szertefoszlik, nem tud­nak vele mit kezdeni. Míg vannak emberek, akik az anyagi javak egész csekély mennyiségével is szinte csodá­kat tudnak teremteni, így vagyunk a szentségekből és szentelmény­ekből kiáradó kegyelemmel is. Van, aki el­pazarolja őket és egyáltalán nem is látszik, hogy hozzájuk jutott és van olyan, akit a kegyelem egyszerű fuvallata egészen más emberré formál. 3. A döntő szempont azon­ban mégis az, hogy az igazi keresztény élet a személyes Isten és a személyes ember viszonyának objektív tényein alapul. Az, hogy a szentségek­hez járulunk-e vagy sem, első­sorban nem érzelmi vagy alkati beállítottság kérdése, hanem hitünk egyenes következménye. Az egyház tanítása nem szűnik meg hangoztatni, hogy bár­milyen jelentős is a katolikus életben mindaz, amit mi közösségi istentiszteletnek, liturgiának nevezünk, a lényeg azért mindig az marad, hogy én, mint Isten lelkes teremt­ménye, teremtsek személyes kapcsolatot Istennel. És ebben a kapcsolat­teremtésben, amely teljesen személyes magatartás, semmiképpen sem befolyásol­hat engem az, hogy X így viselkedik, Y pedig amúgy. Az üdvösség útjának keresése számomra külön is kiadott sze­mélyes parancs és annak végrehajtása — ami engem illet — egyedül az én felada­tom. És éppen ezért kell élnem azokkal a kegyelmi lehető­ségekkel, amelyeket a szentsé­gek biztosítanak. De ugyan­ilyen fontos az, hogy kifej­lesszek magamban egy minél fejlettebb erkölcsi érzéket. Mert a bevezetőben említett két szélsőséges példára az is könnyen lehet magyarázat, hogy a kétfajta embertípus között az a különbség, hogy az erkölcsi érzékük éppen fordí­tott viszonyban áll a magatar­tásukkal. Lehet valaki gyakori templomlátogató, de elmulasz­totta fejleszteni erkölcsi érzé­két és fordítva, igen fejlett erkölcsi érzéke lehet annak, aki a vallásos kötelmek elvég­zésében kevésbé buzgó. Vigyázzunk azonban arra is, amire megint csak az Úr Jézus figyelmeztet, amikor azt mond­ja, hogy ne ítélj, hogy ne ítél­tessél. Csak önmagunk felett ítélkezhetünk, mert saját magatartásunknak és cselekvé­seinknek rugóit ismerhetjük, a másokét nem. Bízzuk azt­ a mindentudó és igazságos Úr­istenre. Tőlünk csak azt várja Isten, hogy magunk megszen­telőd­jünk és hogy legyen ben­nünk elég szeretet. Mert végső fokon ez a titka annak, hogy a kegyelem hatékonyan mű­ködjék az emberi lélekben. Minél több valakiben a szere­tet, annál inkább fel tudja használni a kegyelmeket, és minél kevesebb, annál inkább elfecsérlődnek azok. Doromby Károly­ nak és önmagának. »Ki méltó látni a csodát, az a csodát ma­gában hordja« — írta Babits Mihály. S valóban: csak az az emberiség, amely szabadidejé­ben tudja kertjét művelni, tud olvasni vagy akár kvartettban muzsikálni, csakis az az embe­riség szállhat ki veszélytele­nül szárnyaló sebességgel az ünnepnapok országútjaira. A Vatikán pápai lakosztályá­nak restaurálási és átépítési munkálatai során V. Pál pápa idejéből (1605-1629) származó értékes freskókat találtak. Szűz Mária születése Írta: CSANÁD BÉLA Ha fáradtan kiülsz a ház elé így ősz felé, nyárvégi esteken, s szívedre száll a hűvös alkonyat, míg másokkal beszélgetsz csöndesen, érzed-e, milyen érett a világ?! Majd szétpattan, mint fürtökön a szem! Sejteni már a mustok illatát hajnalonkint a vén szöllőhegyen, itt-ott csépelve feldong még a gép, — borsát, kölest munkál, nem gabonát —, fecskék hada sürög a drótokon, tárgyalják útjuk száz gondját, baját... Érzed-e, sorsunk hogy beteljesül? Mint gyümölcsüket érlelik a fák, úgy érleli a Tervet az Idő, s aki remél, ínséget sose lát. Bárdos Lajos hatvan éves Bárdos Lajos a század elején feltűnt magyar muzsikus plejá­­dok egyik legfénylőbb csillaga, a Bartók és Kodály szellemé­ben megújhodott magyar zenei élet nagy értéke. Most, amikor ez a kiváló művész, zeneszerző, karmester, zenetudós és zene­­pedagógus hatvanadik élet­évébe lép, meg sem próbáljuk megkísérelni jelentőségének felmérését vagy bemutatását. Nem merünk vállalkozni rá szűkre szabott hasábjainkon, hiszen ha eredményekben oly gazdag munkásságát akarnék bemutatni, komoly és elmé­lyedő tanulmányokra volna szükség. Elemezni kellene világszerte ismert és gyakran előadott nagy kompozícióit, zenekari és kórus­műveit, szebbnél szebb miséit, népdalfeldolgozásait és zenetudományi munkáságán kívül azt a nem kisebb érde­mét, hogy egyike volt azok­nak, akik leghatásosabban és a legszélesebb körben terjesz­tették a magyar zene- és énekkultúrát. Akik hallhatták 1946-ban bemutatott Alexius szvitjét s annak mély belső drámaiság­­gal zengő, nagy jellemző erejű hangfestő zenéjét, vagy 1947- ben a »Megszabadítottak hála­énekét«, ezt a hatalmas ének­es zenekari művet, avagy egy­­egy miséjét, azoknak van némi fogalmuk ennek a magyar ze­neszerzőnek alkotóerejéről, gé­niuszának tiszta és harmo­nikus lángjáról. De nemcsak a zeneköltő, a karnagy is világ­hírű. Amikor idehaza vagy külföldön a Cecilia kórust di­rigálja, egy felejthetetlenül te­hetséges dirigens pálcája nyo­mán bontakoznak ki a zene klasszikus alkotóinak művei. A legutóbbi években jelent meg Bárdos Lajos két nagy jelentőségű zeneelméleti ta­nulmánya s ezek méltán kel­tettek nem csupán érdeklő­dést és visszhangot, hanem nagy elismerést is. Egyike azoknak, akik Bartók és Ko­dály nyomán a zeneelmélet­ben elmélyedve tárták fel nem csupán a magyar népdalnak, a pentatonikus skálának, a magyar zenei melosz összefüg­géseinek, hanem az éneklés­nek a titkait is. Bárdos érezte és tudta, hogy a tudományos alapvetés, a magyar zene vilá­gába való áttörés csak akkor válhatik maradandóvá, ha a feltárt értékeket, az új utakat népünk legszélesebb rétegei is megismerik. Ezért igyekezett elősegíteni az igazi magyar da­lok kiadását. E téren »101 ma­gyar népdal«-át ma is felül­­múlhatatlannak tekinthetjük. Bárdos 1928 óta napjainkig, harminc esztendőn át tanított . Ilyenkor ünnepeljük Máriát, Kisasszonyunkat, ki midőn korok várakozása érett őszre vált, megszületett jelentve a napot, melyen beteljesül ezernyi Vágy, új korszak indul s Teljesség ragyog. Üdvözlégy égi Rózsa, Mária! Köszöntenek virágok s angyalok... * Talán ily fényes, szép nyárvége volt, lehet: hajnal felé történhetett. Joachim gondban járt-kelt udvarán, hisz Anna már idős volt, s gyermeket vártak. Megjött a szomszédasszony és néhány rokon nő is megérkezett... S hajnal felé, midőn a madarak hangolni kezdtek egy-egy éneket, egyszercsak nyílt az ajtó, szállt a fény, világosság űzte az éjszakát, s Joachim hallja: üdvözlő szavak szólítják őt a zengő fényen át, s mintha a föld szíve hatalmasat dobbanna, érzi, ujjong a világ ... Imába kezd, dicséri az Urat, s köszönti a Kisasszonyt, Máriát, s amellett nevelt is a Zenemű­vészeti Főiskolán. Növendékei nemcsak a tanárt, hanem az embert is értékelték benne, mint ahogy embersége nem marad el rendkívüli tehetsége mellett. Munkásságát 1955-ben Kos­­suth-díjjal jutalmazták. A hi­vatalos indokolás szerint: »Bárdos Lajos főiskolai tanárt, zeneszerzőt, több évtizedes ki­magasló pedagógiai munkás­ságáért, a magyar énekkart kultúra fejlesztésében szerzett érdemeiért és sikeres énekkari szerzeményeiért tüntették ki.« Hisszük és reméljük, hogy a hatvan éves Bárdos Lajos ereje teljében még sok alko­tással gazdagítja a magyar ze­neirodalmat. A harangöntő halálára A harangok most a halálára szóltak annak, aki annyi ha­rangot öntött: meghalt Szle­­zák Rafael, a magyar harang­­művesség — igazában tudo­mány és művészet — nagy­mestere, akinek nevét ismer­ték a legkisebb magyar fal­vakban is. Az első világhá­ború előtti évtizedektől máig­ ő öntötte templomaink szinte minden harangját, öntött egé­szen kicsinyeket, csengettyű­nél is alig nagyobbakat, de öntött kolosszusokat is, ame­lyek megremegtetik tornyukat és a földet, amikor szólanak. Általában alig köztudott, hogy a harangok ércébe, fém­ötvözetébe­ aranyat és ezüstöt kell keverni. Attól függ a hangjuk szépsége, zenéje. Azt se nagyon tartják számon az emberek, hogy a harangön­tés: többezeréves tudomány és művészet. A most meghalt harangöntőmester ennek a tu­dománynak és művészetnek szinte a költője volt. S amitől az ő harangjai oly szépen szólottak, azt nemcsak a ha­rangércbe kevert nemesfém adta, hanem az ennél is több és szebb: az a szeretet, ami­vel alkotta őket. Azt mondták róla, hogy szinte szerelmes volt minden harangjába. Nem típus-harangokat alkotott, ha­nem harang-egyéniségeket. Most, hogy meghalt, ne fe­ledjünk el imádkozni érte. Az ország egyik végétől a másikig szólnak a harangjai, nincs táj, amely fölött meg ne lebegne valamelyik harangjának sza­va: az Úrangyalát énekelve reggel, délben, este, a misére híva vasárnapokon, a sírok fölött, temetéseken. Most, hogy az ő temetése fölött kondul­­tak meg a harangok, emlé­kezzünk rá, mert nagy mű­vész és jó ember volt ő, aki most már a túlvilágról hall­gatja sokszáz harangjának énekét...

Next