Új Ember, 1964 (20. évfolyam, 1-52. szám)

1964-08-02 / 31. szám

Kénspénzser bérmonteaítr« Bp. 72. ax. pontahivatalnál Ára: 1 forint igyetemi ió.c»yvtar 11 csittvi Kriszta A mostani vasárnap evan­géliuma Krisztus Urunknak egyik legmeghatóbb gyógyító csodatételéről szól. A Gali­­leai tengernél egy süketnémát vittek hozzá, és kérték, hogy gyógyítsa meg. Krisztus „fél­rehívta­ őt a tömegből, ujját a fülébe dugta és nyállal meg­érintette a nyelvét, aztán föl­tekintve az égre, fohászkodott és így szólt: „Effeta, vagyis nyílj meg”. És a süketnéma tüstént meggyógyult: hallott és beszélt. Krisztus megpa­rancsolta a szemtanúknak, hogy ezt senkinek se mond­ják el. De minél szigorúbban tiltotta nekik, annál lelkeseb­ben hangoztatták: „Mindent jól tesz: a süketeknek vissza­adja hallását, a némáknak be­­szédét”... Az evangéliumnak ebben a pár sorában is mennyi kime­ríthetetlen gazdagság van! Mennyi sok tanulság! Mit csi­nált Krisztus kora­ gyermek­korától fellépésének idejéig, harmincéves koráig? Volt­ egy olyan — ma már elavult — elmélet, hogy ezen idő alatt Indiában is járt, s ott elsajá­­tította a fakírok csodatevő „tudományát”. Ó, mily balga feltételezés! Micsoda „ég és föld” különbség van a Krisz­tusi csodák és a fakíri „cso­dák” között! — Jól ismerjük a fakírok „csodáit”. Felmász­nak a levegőbe feldobott kö­télre, élve eltemettetik magu­kat hosszú időre és azután „feltámadnak”, megmereve­dett testtel lebegnek alátá­masztás nélkül, kígyókat bű­völnek, és így tovább ... Csu­pa öncélú „csoda”: bűvészmu­tatvány, attrakció, produkció. Mennyivel másak Krisztus isteni csodái! Ezekben nincsen semmi önzés. Önmagáért nem tesz csodát. Rövid életében két ilyen kísértése volt. Mind a kettőt vsszautasította. Ami­kor negyvennapos böjtje után a sátán arra biztatta, hogy a köveket kenyérré változtassa, s amikor kereszten függve az arra járók káromolták őt, mondván: „Ha Isten fia vagy, szállj le a keresztről!” Nem csinált a kövekből kenyeret, és nem szállt le a keresztről. Pedig mennyi sok csodát tett, de mindig — a mások ja­váért. A szomjazóknak borrá változtatta a vizet, az éhezők­nek kenyeret szaporított, a gyógyíthatatlan betegeket meggyógyította, a halottakat feltámasztotta, hogy letörölje a hozzátartozók könnyeit... És a csodáiért még csak cso­dáltatni sem akarta magát. Éppen erre bizonyság az mos­tani evangélium mondata: „Megparancsolta, hogy ezt senkinek se mondják el”. Krisztus egész élete: taní­tás, példamutatás. A csodáival is tanít. Persze, nekünk nincs csodatevő hatalmunk. Nem tudjuk a betegeket csodás mó­don meggyógyítani, de meg tudjuk látogatni és vigasztal­ni őket. Mi nem tudunk ha­lottakat feltámasztani, de részvétünkkel enyhíteni tud­juk a visszamaradott hozzá­tartozók fájdalmát. Mi nem tudunk kenyeret szaporítani, de meg tudjuk osztani a sajá­tunkét, ha netán találkoznánk arra rászorulóval... A mi kis szűk emberi síkunkra levetít­ve végbe tudjuk vinni a sze­retet apró, emberi csodáit... És még egyet meg tudunk cselekedni. Van itt egy „pa­rancs”, amit szabotálni nem bűn, hanem erény. „Ezt sen­kinek se mondjátok el.” Igenis, mi, akik hiszünk Krisztusban, mindenkinek mondjuk el, hogy mások is tudják és higgyék: „Mindent értünk, és mindent jól tesz.” Kunszery Gyula SaAD BILAs A vatikáni nyári szünet előtt nagyjában-egészében a zsinati bizottságok is befejezték mun­kájukat, de ez korántsem je­lenti azt, hogy elvégezték vol­na feladatukat. A bizottsági ülések titkosak, az Orbis Catholicusnak­ azonban van­nak értesülései, amelyek meg­­bízhatóaknak tekinthetők. Mi a dolgok állása tehát alig két hónappal a harmadik ülésszak megnyitása előtt? Foglalkoz­zunk csak az öt, a zsinat lé­nyegéhez tartozó schémával. 1. Az egyházról. A teológiai bizottság elkészítette a koor­dinációs bizottság által jóvá­hagyott négy fejezetet: a) az egyház titka, b) Isten népe, c) a hierarchia, d) a laikusok. Még két fejezet szövegezése hiányzik, éspedig a „Szűzanya az egyházban” fejezeté, ame­lyet valószínűleg másodiknak iktatnak a tervezetbe. Vita fo­lyik még arról, vajon külön fejezet szóljon-e a szerzetes­­rendekről éspedig ebben a schémában. A teológiai bizott­ság részéről hangsúlyozták, hogy határozataikat nagy többséggel, gyakran egyhan­gúlag hozták. A Mária-fejezet szövegének­ kidolgozásával a mariológia két ellentétes irányzatának szakértőjét, és­pedig Philips louvaini profesz­­szort és Balicót, a római Má­ria Akadémia titkárát bízták meg. Rendkívül sok javaslat állt rendelkezésükre, a leg­utolsó hírek szerint azonban a koordinációs bizottság ötödik üléséig nem tudták elkészíte­ni a közös szöveget. 2. Az ökumenizmusról. Az Albanói tónál tartott három­hetes szakértekezleten már februárban befejezték a ja­vaslat megszövegezését. Több, mint 500 javaslatot dolgoztak fel, s ezekből megállapítható volt, hogy az ökumenizmus je­lentős előrehaladást tett az egyházban. Figyelembe vették a megfigyelők észrevételeit is. Az első három fejezet, ame­lyet a zsinat már megvitatott, változatlan szerkezetű, tartal­mában azonban kívánság sze­­r­int bővült. A zsidókról szóló fejezet, mint nyilatkozat (dek­laráció) fog csatlakozni a schémához, amelynek negye­dik fejezete a vallásszabadság kérdéseit tárgyalja. A sché­­mákra jellemző, hogy széle­sebbre nyitották az egyház történelmi dimenzióit, s erő­teljesen hangsúlyozták a szol­gálat szellemét. Amíg a régi szöveg például „a 16. század reformációjából keletkezett közösségekről” beszél, addig az új szöveg ezt a körülírást használja, ,a nyugat, egyháza és egyházi közösségei”. Sok gondot okozott a vallássza­badság fejezetben a „közjó” kifejezés, amelyet a katolikus terminológia szívesen alkal­maz. Kísérlet történt a közjó közelebbi meghatározására, hogy félreértéseknek elejét vegyék. Bea bíboros nagyon bizakodóan nyilatkozott a schémáról. 3. A püspökökről. Az elké­szült schéma az értesülések szerint három fejezetből áll: a) a püspökök kapcsolódása az Apostoli Szentszékhez, b) a kollegialitás gyakorlati ki­vitele, c) a püspök feladata egyházmegyéjében és a világ­egyházban. Az új szövegezés­ben arra törekedtek, hogy a lelkipásztori szempontokra te­gyék a hangsúlyt a jogászi meghatározások helyett, ame­lyek túltengtek a zsinaton tár­gyalt első fogalmazásban. 4. A kinyilatkoztatásról. Ezen még mindig dolgozik a teoló­giai bizottságból és a Keresz­tény Egység Titkársága tagjai­ból alakult vegyes bizottság. Az eredeti cím megváltozott. A kinyilatkoztatás forrásai he­lyett: a kinyilatkoztatás. En­nél többet azonban a schéma szövegéről tudni nem lehet. 5. Az egyház a világban. Annyi kiszivárgott, hogy meg­történt harmadik fogalmazása is. Ez megkísérli, hogy teoló­giai magyarázatát adja annak, ami ma a világban történik s arra is, milyen kötelességek háramlanak ebből a kereszté­nyekre. A négy fejezetre ter­vezett schéma foglalkozik az ember hivatásával és jogaival, az emberek egyenlőségével, az Istent és a világot szolgáló egyházzal, a keresztények feladataival a modern világ­ban. Az utolsó fejezetet a je­len nagy kérdéseinek kívánják szentelni: éhség a világon, család, kultúra, a népek kö­zössége és a béke. A végle­ges szöveg — amelyet javas­latként a zsinat elé terjeszt­hetnének —, még nem készült el. A bizottságnak azért is ne­héz dolga van, mert nem is­meri a zsinati atyák felfogá­sát. Éppen ezért valószínű­nek látszik, hogy a harmadik ülésszakon ugyanúgy járnak el ezzel a schémával, mint tet­ték a másodikon az ökume­nikussal: néhány fejezetét vagy a tematikáját vitára bo­csátják, hogy begyűjtve a zsi­nati atyák indítványait, észre­vételeit, elkészíthessék a har­madik és a negyedik ülésszak között a végleges, a vitaképes fogalmazást. Voltak, akik az első és má­sodik ülésszak időhiánya lát­tán riadtan vetették fel az ag­godalmat, hogy évtizedekre el­húzódhat a II. Vatikáni Zsi­nat, ami a lehetetlenüléssel lett volna egyenlő, hiszen egyrészt a Szentszék számára a zsinat rendkívüli anyagi megterhelést jelent, ami hosz­­szú tátra elviselhetetlen,­­ másrészt a püspökök sem sza­kadhatnak el évekre egyház­megyéjüktől. Az ülésszakközi tárgyalások, bizottsági mun­kálatok eredményeiből azon­ban máris megállapítható, hogy a zsinat nem húzódik el s az ügyrend, a tárgyalás, a napirend ismertetett új mód­szerei segítségével két ülés­szak alatt végezhet feladatá­val. Azt is lehet találgatni már, hogy a nagy témák közül mi kerül elsőnek az őszi ülésszak napirendjére. A lényeges té­mák közül kettő teljesen érett a vitára és tárgyalásra: a püs­pökök és az ökumenizmus. Nyilvánvaló, a tárgyalási sor­rend is ez lesz, legfeljebb ket­tő közé beiktatódik néhány kisebb, speciális téma. A tör­ténelmi logika is ezt kívánja s a technikai előkészületek is ezt mutatják: a harmadik ülésszakon a II. Vatikáni Zsi­nat a püspökök zsinatja lesz, ahogy a pápai főségé és csalat­­kozhatatla­nságé volt az első — s így kapcsolódik szervesen bele a zsinati munka és szel­lem az ökumenikus gondo­latba. Az öt lényeges schema A zsinat ügyrendjének módosítása A zsinati sajtóiroda nyilat­kozatát ismerteti a párizsi La Croix a harmadik ülésszak ügyrendi módosításairól, me­lyekre azért van szükség, hogy a zsinat munkája minél gyor­sabb és eredményesebb lehes­sen. A módosítások között első­ként szerepel az a javaslat, mely a viták alaposabb elő­készítését szolgálja azáltal, hogy a zsinati atyák a jövő­ben az egyes tárgykörökben tartandó üléseket megelőzően — három-öt nappal előbb — felszólalásaik kivonatát írás­ban terjesztik elő. A javasla­tok között szerepel az is, hogy a moderátor bíborosok a fel­szólalni kívánó atyákkal egyet­értésben egy, esetleg két szó­nokot választanak, akik több felszólalás lényegét foglalják össze. Figyelemre méltónak tart­hatjuk azt a kezdeményezést is, hogy egy-egy tárgykör meg­vitatása után már csak abban az esetben lehessen vissza­térni a témára, ha ehhez az ülésszakon résztvevő zsinati atyák közül legalább hetve­nen hozzájárulnak. A zsinati sajtóiroda kiemeli azt a módo­sítást, hogy az elnök külön hozzájárulása nélkül bármi­lyen irat, brosúra vagy könyv terjesztése az Aulában vagy annak környékén mindenkép­pen tilos. A módosításokat a zsinati egyeztető bizottság június 26-án megtartott ülésén vitat­ta meg, javaslatait a Szent­atya elé terjesztette, aki július 2-án azokat helyeslően jóvá­hagyta. Értesülések a spanyolországi protestánsok helyzetéről A Neue Zürcher Zeitung július 15-i száma rövid be­számolót közöl arról, hogy a Vatikán és a spanyol kato­likus egyház hierarchiája hoz­zájárult ahhoz a „protestáns statutum”-hoz, amelyet a kor­mány dolgozott ki. A hozzá­járulást az 1953-ban kötött konkordátum értelmében kel­lett a kormánynak kikérnie. A statútum szószerinti szö­vege még nem ismeretes, de a nagy protestáns világlap tudósítása szerint az új ren­delkezés jelentékeny könnyí­téseket ad a protestáns ki­sebbségnek. A protestáns ki­sebbségeknek joguk lesz arra, hogy telket vásároljanak, is­kolákat és könyvkiadóválla­latokat alapítsanak. Nem tá­masztanak nehézséget kato­likusok és protestánsok anya­könyvvezető előtti házasság­­kötésével szemben. A protes­táns katonákat a jövőben nem kötelezik katolikus isten­tiszteletek látogatására. A Rivista Romana beszél­getést közölt Fernando Maria Castella spanyol külügymi­niszterrel, aki kijelentette, az állam kötelessége, hogy min­den vallási közösség nyilvá­nos és magános szabad val­lásgyakorlatát pártfogolja. Olyan joga ez a vallásoknak, amelyet csal: az erkölcsi el­vek és a közjó érdekei korlá­tozhatnak. A pápának megadott tisztelet Krisztust illeti VI. Pál pápa a Szent Péter templomban lefolyt tömeg­kihallgatás alkalmával ki­emelte beszédében azt a kü­lönbséget, amely az apostolok fejedelmének szegénysége és a mai pápát körülvevő külső­ségek között fennáll. Kijelen­tette: „Vajon egy halászhoz vagy zarándokhoz illő szegé­nyes köpeny — kérdezte — nem jelképezné-e hűségeseb­ben Szent Péter alakját, mint az a főpapi és királyi öltözék, amely utódját övezi?” „A­ pápának, mint Szent Pé­ter utódjának megadott tiszte­let — folytatta — nem reá vonatkozik, és igazában véve Simon Pétert sem illeti, ha­nem magát a megdicsőült Krisztust, aki előtt soha sem /. Katolikus hetilap 1964. augusztus 2 XX. évfolyam, 31. szám A konstansi zsinat 550 éves évfordulójára König bíboros, bécsi érsek, Németország apostoli nunciu­­sa, Basile érsek, továbbá mint­egy 20 kül- és belföldi püs­pök vett részt július 11-én és 12-én azokon az ünnepsége­ken, amelyeket a freiburgi ér­sekség rendezett a konstanzi zsinat megnyitásának 550. éves évfordulóján. Ezt a zsi­natot 1414. december 12-én nyitották meg s 500 éves év­fordulója az első világháború kitörése miatt nem volt meg­tartható. A freiburgi érsek ezért és a II. Vatikáni Zsinat­ra való tekintettel határozta el az 550. évforduló megün­neplését. Az ünnepi program szomba­ton július 11-én kezdődött Konstanzban. Ez alkalommal König bíboros, bécsi érsek tartott ünnepi előadást „A zsinati eszme a konstanzi zsi­nattól máig” címmel. A frei­burgi érsek és a konstanzi polgármester is beszédet mondottak. Július 12-én König bíboros, a konstanzi Münsterben, a zsinat színhelyén mondott fő­papi misét, utána a főtéren hangzottak el a főünnepség előadásai. Jelentős volt T. V. Benedetti lodi püspök, Paul de Vought francia bencés és J. F. Csewlina lengyel érsek előadása. Lodi püspökének jelenléte azért érdekes, mert a konstanzi zsinatot Lodi­ban fejezték be, a lengyel püspö­köt pedig azért hívták meg, mert a kelet-európai országok teológusai igen nagy számmal voltak képviselve az itteni zsinaton, amelyen a párizsi egyetem teológusai vittek ve­zető szerepet, erre a francia egyházi tudományosság kül­­döttje emlékeztetett. Castelgameféi nyaralása előtt a pápa meglátogatta a Trasteverét A La Croix jelentése sze­­­rint a pápa Karmelhegyi Bol­dogasszony ünnepe alkalmá­ból, mielőtt elutazott volna Castelgandolfóba, meglátogat­ta a Trasteverét. Az Örök Vá­ros eme legrégibb és legfes­­tőibb városrészében nagy kul­tusza van ennek az ünnep­nek, amelyre mindig hatal­mas tömeg gyűlik össze. A pápa szentmisén vett részt, szertartás közben rövid be­szédet mondott, majd a temp­lomi ünnepség befejezése után megjelent a Szent Cal­­lixtus-palota középerkélyén, hogy újra szóljon a tömeghez és áldását adja rá. A palota elhagyása után, mint Jeruzsá­lemben is tette, beteget láto­gatott. Egy ütött-kopott ház negyedik emeletére gyalogolt fel és egy szélütött öregasz­­szonyt látogatott meg. Azután a tömeg ünneplése közben, nyitott kocsijában állva hagyta el a Trasteve­rét, hogy Castelgandolfóba menjen, ahol szintén lelkes ünneplő tömeg fogadta. A pápa itt is megjelent az er­kélyen, hogy válaszolhasson az üdvözlésekre. Mielőtt áldá­sát adta volna a jelenlevőkre, kijelentette: „A zsinat céljai­nak élünk. Egész papírhegyek várnak reánk.” fejezhetjük ki eléggé tisztele­­tünket.” Hírek egy új enciklika kibocsájtásáról Rómában nem ült el a híre annak, hogy új enciklika vár kibocsátásra. Sokan még az enciklika kezdő szavait is is­merni vélik: In nomine Do­mini — „Az Úr nevében”, azaz VI. Pál jelmondata ve­zeti azt be. Ezek a híresztelé­sek azonban egyelőre ellen­őrizhetetlenek és senkinek sem áll módjában, hogy a hír valóságát megerősíthesse. A pápa túlfeszített munkatempója A Szentatya tizenkét napra felfüggesztett minden pápai kihallgatást. A rendelkezés nyomán különböző híresztelé­sek röppentek fel arról, hogy a pápa beteg. Vatikáni körök­ben — mint az Universe be­számol róla — a leghatározot­tabban megcáfolták a híresz­teléseket. A pápa túl sokat dolgozott és dolgozik, emiatt, nagyon elfáradt és a hozzá közel álló főpapok sürgetésé­re függesztette fel a kihallga­tásokat. Az egyik prelátus ki­jelentette: „A pápát kímélni kell.” Tisserant kardinális, a bíborosi kollégium dékánja az egyik legutóbbi fogadáson fi­gyelmeztette a Szentatyát, hogy túlzásba viszi munka­tempóját. „Csodáljuk, de be kell vallanom, némiképp ag­gódunk” — tette hozzá. Frings kölni bíboros a kölni dómban mondott szentbeszé­dében elmondotta, hogy a pápa, amióta trónra lépett, nap­ nap után reggel 7 órától hajnali fél 2-ig dolgozik. Hír kihallgatási csarnok Az utóbbi időben oly tö­megben jelentkeznek a zarán­dokok pápai kihallgatásra, hogy egyetlen vatikáni foga­dási terem sem elegendő be­fogadásukra. A Szent Péter templom hatalmas tömegeket tudna befogadni, főhajóját azonban elfoglalják a zsinat padsorai. Elhatározták tehát, hogy hatalmas új fogadó csar­nokot építenek, amely 10 000, szükség esetén 12 000 zarán­dokot is befogadhat.

Next