Új Ember, 1965 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1965-11-21 / 47. szám

KATOLIKUS SZEMMEL Életünk számos időszerű és alapvető problémájáról tár­gyalt az országgyűlés most le­zajlott ülésszaka. Az oktatás reformja, iparunk és mező­­gazdaságunk eredményei, életszínvonalunk alakulása, a termelékenység és gazdasá­gosság érdekében kifejtett erőfeszítések, gazdaságirányí­tási rendszerünk megreformá­lása — valóban csupa olyan kérdés, amelynek helyes meg­oldása kihat az ország, a nem­zet életének alakulására, jö­vendőnk további bontakozá­­sára. Fontos helyet foglaltak el az ülésszak tárgyalásaiban a közszellem, a társadalmi er­kölcs problémái is, ahogyan azokat a miniszterelnök, a művelődésügyi miniszter, a Legfelsőbb Bíróság elnökének beszámolóiból és több inter­pellációból hallhattuk. Úgy fogalmazhatnánk meg: ezek az etikai és morális kérdések minden felszólalásban ott sze­repeltek. Joggal szerepeltek ott. Min­den kérdésnek, legyen az megannyira anyagi, szakmai jellegű, mindig megvan a ma­ga erkölcsi háttere, megoldá­suk nem lehetséges egészsé­ges szellem és erkölcsiség nélkül. A termelékenység és gazdaságosság egyik fontos előfeltétele az egészséges munkamorál, a gazdaságirá­nyítás helyes rendszerének, e rendszer helyes kialakításának egyik legfontosabb eleme a fe­lelősségérzet. Egyáltalán, az államvezetés minden erőfeszí­tésének egészséges társadalmi közszellemre kell támaszkod­nia, amely, mint a miniszter­­elnök mondotta beszámolójá­ban, a jogok és kötelezettsé­gek egységén épül fel, s amely fölébe tud emelkedni a lehú­zó erőknek, mozgatója tud lenni a jobbra való törekvés­nek. E közszellem tovább erő­sítése mindannyiunk gondja és feladata.• A Magyar Tudományos Aka­démián rendezett műemlék­­helyreállítási ankét alkalmá­ból Dercsényi Dezső a Magyar Nemzet hasábjain hosszú cikk­ben méltatta a hazai műemlék­­védelem úttörőit. „A visszate­kintést — olvassuk a cikkben — a magyar művészettörténet, régészet nagy generációjával kell kezdenünk, Henszlmann, Ipolyi, Römer nevét említeni, akik nemcsak múltunk megis­merésének új tudományát mű­velték, hanem építészeti, szob­rászati, festészeti emlékeinek ■megmentését, a­ jövő számára való megőrzését is a legfonto­sabb feladatnak tartották ... A szabadságharcos tevékenysé­, ge miatt katedrájától megfosz­tott bencés Rómer Flóris ... fáradhatatlanul járta az orszá­got, gyűjtötte az anyagot, s bár gyalogosan, legfeljebb ko­csival közlekedett, rajzolgatott, a fotografálógépet nem hasz­nálta, úgy ismerte műemléke­inket, hogy bátran irigyelheti bármelyikünk korszerű tech­nikai eszközök birtokában is. És bátran vállalhatjuk ma is a nagy triász talán legmesz­­szebben látó tagjának, Ipolyi Arnoldnak a jelszavát: , Őriz­zük, gyűjtsük össze emlékein­ket, nehogy végleg elvesszenek, s ezáltal is üresebb legyen a múlt, szegényebb a jelen és ké­­tesebb a jövő.” A két nagy pap-régésznek századunkban is akadtak lel­kes követői, így örömmel ol­vassuk Dercsényi cikkében Lépesd Antal méltatását az esztergomi királyi palota hely­reállításával kapcsolatosan: „Bár az esztergomi munka ma, úgy mondhatnánk, kollek­tív alkotás, aligha öltött vol­na testet Lenos Antal kano­nok történeti ismerete, lelke­sedése nélkül...” Nemrég történt, hogy az egyik nyugati nagyváros egy bérkaszárnya-lakásában több mint fél esztendeig hevert hol­tan a lakó s csupán a feles-­ó tetem bűze késztette cselek­vésre a Szomszédokat. Mert addig senkinek sem hiányzott. Borzadva olvastuk ezt, de azzal a megnyugtató érzéssel, hogy nálunk az ilyesmi lehe­tetlen. Az utóbbi idők némely híre azonban arra hívta fel fi­gyelmünket, hogy nálunk is van tennivaló. Előbb egy kis iskolásfiú szökik meg szülei fővárosi lakásából, s jó ideig él Kecelen a maga kenyerén, az állomáson dolgozva anél­kül, hogy bárki is keresné, vagy a helybelieknek feltűnne. Mintha természetes lenne, hogy egyszeresük, ki tudja honnan, jön egy kisfiú, aki senkihez sem tartozik, akinek nincs otthona, csak él bele a vak világba ... S egy ennél is megdöbben­tőbb eset egy négyesztendős fiúgyermek tragikus halála a Somogy megyei Szabás köz­ségben. Szinte az egész falu látja a sírva szaladó kis­gyer­meket, de nem akad egy te­remtett lélek, aki útját állná, kézen fogná, megkérdezné: mi baja? Hagyják futni, el­pusztulni. Törődni... milyen szép szó is ez. Törni magunkat máso­kért, embertársainkért. Segí­teni különösen a bajba jutot­takat, gyámolítani a tehetet­leneket. Mert enélkül nincs igazi közösségi élet. Simon Lajos „Levél faluról” című versét olvastuk az „Élet és Irodalom"-ban. A vers mottója: „A körmendi volt cselédek a hazalátogató grófot olyan alázatosan fogadták, mint akik mindent elfelejtet­tek.” Miben nyilvánult meg ez a paraszti alázatos fogadtatás? — Erre felel — szánók­­i kérdé­sek formájában — maga a vers. A keserű kérdésekre hadd feleljünk mi is a körülmé­nyek ismeretében. Ezúttal ugyanis egy rendkívüli esettel állunk szemben. A hazalátogat­­ó körmendi gróf ugyanis nyil­vánvalóan fia annak a példa­­adóan vallásos Batthyány- Strattmann Lászlónak, aki nemcsak „herceg” volt, hanem „doktor” is, nem jobbágynyú­zó, léha, mulatós arisztokrata, hanem kiváló szemorvos, aki előbb Köpcsényben, majd Körmenden magánkórházat alapított, ahol a szegénysorsú betegeket ingyenes kezelésben és ellátásban részesítette, ahol naponta rendelt és orvosi ta­nácsokkal és gyógyszerekkel látta el a messze vidékről hoz­zá sereglő betegeket. Nyilván­valóan ezt nem felejtették el a körmendi parasztok, és ezért fogadták a fiút az atya iránti emlékezéssel — nem pedig szolgalelkűen. Isten iránti szeretetünk ak­kor tiszta, ha öröm és szen­vedés egyként hálát ébreszt bennünk. Csak annak az embernek létét érthetjük meg igazán, akit szeretünk. Bizalom a másikban — úgy, ahogy van — ez a szere­tet. Tisztán szeretni annyit je­lent, mint elfogadni és sze­retni a távolságot, mely a szeretett lénytől elválaszt. Simone Weil Babits Mihály vallásosságához Az Új Ember november 14-i számának Katolikus Szem­mel rovatában Babits Mihály vallásosságáról írottakhoz sze­retném személyes tapasztalat alapján az alábbiakat hozzá­fűzni: 1939 novemberében, mint fiatal házas a II. kerületi Trombitás útra költöztem át, és ettől kezdve a Városmajori plébániatemplomot látogattam. Ebben az időben egészen 1941-ben bekövetkezett halá­láig Babits Mihály, akinek budapesti lakása az Attila utcában volt, ha Budapesten volt és betegsége nem akadá­lyozta, rendszeresen ott volt a vasárnapi fél 12-es misén és ugyanitt több ízben áldozni is láttam. E templom hívei kö­zül bizonyára mások is em­lékeznek rá. A gégéjébe be­épített légző berendezés sípoló hangját elég erősen lehetett hallani és talán ez is volt az oka annak, hogy Babits soha­sem ült be a pad­ba, hanem rendszerint az oldalhajóban állt. Sohasem gondoltam, hogy kétség merülhet­ fel atekin­­tetben, hogy Babits Mihály vallását gyakorló katolikus­ként fejezte be életét. Doromby Károly Milyenek legyenek a jövő papjai Nyilatkozat a keresztény nevelésről A papképzésről szóló dekré­tum, a zsinat október 28-án kihirdetett harmadik okmánya, hét fejezetből és huszonkét cikkelyből áll és bár kifejezet­ten csak a világi papságra vá­ll­­atkozik, megfelelő alkalma­­­­zással érvényes a szerzetes papságra és a különféle rítu­sok papképzésére is. A dekrétum hangsúlyozza, hogy a papi hivatás előmozdí­tása az egész keresztény kö­zösség feladata és ehhez fel kell használni a sajtó nyilvá­nosságát is. A papnövendékek nevelőit — szemináriumi elöl­járókat és professzorokat — a legjobb képességű papokból kell kiválasztani és megfelelő kiképzésben részesíteni. A pa­pi hivatásra vágyó jelöltek ki­válogatása és vizsgáztatása „a szükséges keménységgel tör­ténjék, még akkor is, ha pap­hiány mutatkozik”. Az alapo­sabb kiképzés érdekében több egyházmegye, egész tájegysé­gek vagy egész nemzetek szá­mára közös szemináriumot ajánl. „Egész világosan meg kell érteniök, — mondja továbbá a dekrétum az ifjú papnövendé­kekről —, hogy nem uralko­dásra és megtisztelő állásokra vannak rendeltetve, hanem ar­ra, hogy egészen Isten szolgá­latára és a lelkipásztorkodás­nak szenteljék magukat. Külö­nösen arról történjék gondos­kodás, hogy a papi engedel­messég, a szegényes életmód és az önmegtagadás szellemében legyenek nevelve úgy, hogy megszokják a lemondást még a megengedett, de szükségte­len dolgokról is.” A növen­dékek előtt ne hallgassák el a papi élet nehézségeit. Ebben az összefüggésben szól a dekré­tum a cölibátusról és mondja egyebek közt: papjelöltek kel­lőképpen tudjanak ugyan „a keresztény házasság kötelessé­geiről és méltóságáról”, de „is­merjék meg világosan a Krisz­tusnak szentelt szüzesség előbbrevalóságát, úgy, hogy éretten mérlegelt és nagylelkű választás után teljes testi és lelki odaadással szenteljék ma­gukat az Úr Jézus Krisztus­nak”. Figyelmeztessék őket a cölibátussal a mai világban különösen együtt járó veszé­lyekre. A dekrétum azt követeli a továbbiakban, hogy a növendé­kek nevelésében vegyék figye­­lembe az új lélektani és peda­gógiai felismeréseket. A neve­lési célok: emberi érettség, jel­­lemalakítás, személyes bátor­ság, őszinteség éber igazságér­get, megbízhatóság a tárgyalá­sok során, jó modor és az il­lemszabályok ismerete, sze­rénység és szeretetnemtósá­g a társalgásban. A PÜSPökött­­tol­jon a növendékek tanmenetét megszakítsák-e megfelelő lel­kipásztori gyakorlattal, vagy emeljék-e a felszentelendők al­só korhatárát. A helyi viszo­nyoknak megfelelően a nem­katolikus hitvallás és a nem­keresztény vallások jobb meg­értésére kell törekedni, főleg pedig arra, hogy „a papjelöl­tekben olyan tulajdonságokat fejlesszenek ki, amelyek leg­inkább szolgálhatják az em­berekkel való párbeszédet, mások meghallgatásának ké­pességét és azt, hogy az embe­ri kapcsolatok legkülönfélébb helyzeteire lelkileg a szeretet szellemében nyíljanak meg.” Í1 keresztény nevelés eseményei A zsinat ugyancsak október 28-i ülésén fogadták el a ke­resztény nevelésről szóló nyi­latkozatot, amely az elő- és utószón kívül tizenkét cikkely­ből áll és néhány lényeges irányvonalat jelöl meg, „amit majd a zsinat után­­összeülő bizottság dolgozzon ki a továb­biakban és a püspökkari érte­kezletek alkalmazzanak terü­letük mindenkori helyzetének megfelelően”. „Minden embernek szárma­zására, állására és korára való tekintet nélkül — mondja az első cikkely — személyi mél­tóságánál fogva elidegeníthe­tetlen joga van olyan nevelés­re, amely céljának, rátermett­ségének és a nemek közötti kü­lönbségnek megfelelően hozzá­idomul a honi műveltség ha­gyományaihoz, ugyanakkor pe­dig nyitva áll más népek test­véri partnersége előtt, hogy az igazi egységet és a békét szol­gálja ezen a földön. Az igazi nevelés az emberi személyiség kialakítására törekszik, az em­ber végső céljára és ugyanak­kor a társadalom javára való tekintettel.” A következőkben többek kö­zött utalás történik a helyes, az életkornak megfelelő, pozitív szexuális nevelés és a társa­dalmi életbe való ránevelés Szól a nyilatkozat a szülők lovairól és kötelességeiről (­a család szociális erények első iskolája” és a szülők „jól gon­dolják meg, milyen döntő je­lentőségű az igazi keresztény család Isten népének életére és növekedésen“ nézve”), majd az állam jogairól, valamint az­­erfölvíz egészen sajátra nevelői feladatairól emlékezik meg. A nyilatkozat ezután kifejezetten a katolikus iskolák felé fordul, amelyeknek ..különös felada­tuk elvan i­skolai közösség IZ­P«terem­té­se, am­elyben az evangélumi szokr'Sság és sze­retet szelleme lobog”. Na, ho­gy döntsenek arról, va- Ipatai beszámoló A bizonyos — időnkénti ri­portokban unalomig ismerte­­tett — „papi fapipáról” neve­zetessé lett Ibafán ezúttal vér­belien egyházi eseményről ad­hatunk számot. Egy templom­­megoldási ünnepről, mely a Zselicség kapujában őrködő község hivő népének sereg­szemléje és lelkiségének tükör­képe volt. Miként az áldást közvetítő, asszisztenciális ün­nepi misét végző Tandelmayer Lipót moz­­gói esperes történel­mű távlatú beszédéből hallhat­tuk, az idei évben megvalósí­tott külső restauráció, mely az 1865-ben épült igen szép temp­lom századik fordulójára ké­szült el, befejezése annak a nagyszabású munkálatnak, melyet még 1945-ben kezdtek az ibafai katolikus hívek. Tandelmayer esperes aki ti­zenhét esztendőt töltött Iba­­fán, valamint három utóda ke­gyelettel őrizték az annyira ne­vezetes pipatóriumot, sőt gaz­dagították is , holott nem pi­­nások, sőt nem is igen ciga­­rettások. De a tőlük nyert fel­világosításokból és a História Domus lapjairól könnyen tájé­kozódhattunk, hogy az ibafai lapoknak nem igen lehetett idejük a nyugalmas pipa-pö­­fögtetésre, hiszen öt községben élő, három nemzetiségű hívek lelkének gondozása hárult reá­juk. Olyan híveké, akiket tá­voli erdők­ mélyén, zsarodékkal körülvett szőlőkben, legelők között kellett megközelíteni a valóban úttalan utakon, hiszen csak most vette kezdetét a Zse­licség fejlődéséhez annyira szükségszerű útépítés. E fejlődés eszközeként tíz tanerős iskola és diák-kollé­gium létesült Ibafán; ez utób­bi éppen a környék megköze­líthetetlen tanyáin, szellőkben, erdészetben, stb. lakó tanuló­­ifjúság számára. Az ünnepi beszámolóhoz hozzátartozik, hogy művészi egyházzenei számok bemuta­tása közben Ibara régi, félszá­zados működésű kántortanító­ja, a 85 éves Alpár János is énekelt fiatalosan szép hang­ján és forró lelkességgel. D. G. OLVASTUK GYE­RGYAI ALIBERTNEHL a mo­dern világirodalom és képzőművé­szet nagy mestereiről írott tanul­mányait, valamint jó pár könyv­es színi bírálatát tartalmazza az a szép kötet, amelyet KOUTAR3AIL címen adott ki a Szépirodalmi Ki­adó. Hatalmas műveltség, gondo­­latgazdagság, ritka esztétikai érzé­kenység és a stílus eleganciája jel­lemzi Gyergyai írásait. A katolikus olvasó érdeklődésére kiváltképpen számot tartanak a kötet azon da­rabjai, amelyek Francois Mauriar életművével, Francis Jamm­es­­mal, Bernanos „Egy falusi plé­bános naplója” c. regény­ével vagy Paul Claudel ,,A selyem­­cipő” c. drámájával foglalkoznak. E kötetbe sorolta be Gyergyai Albert azt az emlékezetesen szép írását is, amely Rembrandt ,,Az irgalmas szamaritánus” c. fest­ményéről szól, — arról a fest­ményről, amely előtt a szerző — mint könyve oldalain elmondja — oly sokszor állott áhítattal a Bouvre-ban, kezében Lukács evan­gélium­ával, a*mnak a ftfeumstrh­émis lócsei''kod''t*r,őr!­szóló tizedik fe­jezetét olvasgatva. D. L Uj templom épült Kaskantyún Tíz kép a templom hétköznapjáról Magyarország legújabb és legmodernebb temploma Kas­­kantyún áll. A felszentelés megtörtént, vörös téglafala nyers frisssséggel magaslik a házak fölé. Felszenteléséről nem írtunk beszámolót. Az ünnep fényei nem mindig a lényeget vilá­gítják meg. A hétköznap né­ha beszédesebb. Kaskantyút kevesen isme­rik, holott régi település. Csak éppen sokáig nem tu­dott lábra áll­ni a török pusz­títása után. Félig falu, félig tanyaközpont volt, szerkezeté­ben laza és elhagyatott. Még két éve is, amikor Várkonyi Imre, az Actio Catholica országos igazgatója letette a templom alapkövét, aki mint akkori káptalani hely­­nek a templomépítés legfőbb mozgatója volt, csak néhány utca állott a homok között, a szőlők sorában.­ A kisvasút állomása tágas térség. Farakásokkal, sürgő emberekkel. Az épülő emele­tes állomás alapfalai látsza­nak. Balra törpe vízmű s mö­götte a két esztendeje nőtt új lakónegyed befejezett és épü­lő házai. Fürdőszobák épül­nek s a Vízvezeték behálózza az egész községet. * A templom messzire magas­lik. Ez az első emeletes épülete a falunak. Három betonoszlop rajzolja ki homlokzatát s a sima falon lebegő hatalmas kereszt. Körülötte állványok, tégla, homok. A telek még parkosításra vár, sok részlet­­munka hiányzik, de a plébá­nos már beköltözött a hideg falak közé. A sekrestye mellől lépcsősor vezet a felső szint­re, ahol a tanácsterem, iroda, kicsiny lakás szolgálja a plé­bánia céljait. Aki a plébániá­ra jön, a templomban is jár. * Sima vonalak jellemzik a templom belsejét. És sok fény. Egyelőre a hajdani isko­la­kápolna oltára áll itt, a be­ton tartóoszlop márványbur­kolata hiányzik még, de így is arányaival, nyugalmával fel­emelő érzést áraszt a belé­pőre.» Kiss Ernő plébános a kony­hából harangozhat. A harang­kötél a konyhán át vezet a karcsú kórusra. Az Irodától néhány lépés csak és megszó­lalhat a templom harangja. « A plébános szobája. Az asz­talon breviárium és a „Kő­művesipari szakismeretek”­­ című kézikönyv egymás mel­lett. Nem építtetett, hanem épített, tetőt fedett, vésett, villanyt szerelt s ha kellet­t, irányított. Kaskantyúnak ezer mester plébánosa van. Rádió, motor éppen úgy ismerős te­rületek számára, mint a kő­­művesség. — Tulajdonképpen csak a szakmunkákat kellett megfi­zetni, amit lehetett, saját erőnkből végeztünk el, külön­ben nem állana a templom — mondja. Ami elkészült, célszerű, mo­dern. Tüzelőt is felvonóval le­het az emeletre szállítani. A felvonót a plébános tervez­te és építette meg. A plébá­nia legdíszesebb helyisége a tanácsterem, a többi csak a legszükségesebbre korlátozó­dik.• — A hitélet megélénkült — feleli. — A szentségekhez já­rulók száma emelkedett s ez a döntő szempont megítélésé­ben. A szentmiséket hétköz­nap este mondják, mert reg­gel mindenki elfoglalt, de a késő délutáni órák jó időpont­nak bizonyultak. Ilyenkor megtelik a templom, vasár­nap viszont mindenki délelőtt jár szentmisére. * — Plébános úr, be kellene mennem Kiskőrösre — nyit­nak be az ajtón. — Autó van, de a komám nem ér rá be­vinni. Nem tenné meg, hogy elvezetné az autót ebéd után? — Szívesen — feleli. * Kaskantyún szakszövetke­zet működik. A szőlőtermelés a község fő foglalkozása. Jól keresnek Kaskantyún, de meg is fogják a dolog végét. * A kiskőrösi állomáson kas­­kantyúi ismerős. — Hát készen a templom. Megdolgozott vele a plébános. Egész nyáron hol a tetőn, hol az állványokon láttuk. Az egész falu segített. Pedig­ csak fele katolikus, a másik fele evangélikus. De jó egyetértés­ben élünk. Én is evangélikus vagyok, de mondtam a fiam­nak, erigyi csak, segíts te is az építkezésen.* A község, mely az idők fo­lyamán hol ide, hol oda tar­tozott, ma saját lábán áll. Fürdőszobák épültek a homok közé, készül az állomás és áll a templom. Mindegyik szerve­sen hozzátartozik az új Kas­­kantyú előrenéző arcához. Márkus László Szemtanú a Bazilika felszenteléséről Hatvan esztendeje annak, hogy 1505. november 19-én a belső kiképzésében is teljesen elkészült Szent István bazili­kát Városi kalocsai érsek föl­szentelte. Az akkori beszámo­lókban kutatva olvastuk, hogy egy galambősz öreg hölgy, Keller operaházi gazdasági igazgató édesanyja is megje­lent az ünnepélyes alkalom­kor, aki még jelen volt a Ba­zilika 1851. évi alapkőletételé­nél, amikor a szabadságharc­ban földig rombolt kis lipót­városi kápolna helyére a fő­városhoz méltó templom épí­téséhez az első kapavágások megtörténtek. És ahogyan az alapkő leté­telétől a fölszentelésig átívelő több mint fél évszázadot egy idős hölgy képviselte, ma is él Budapesten egy szemtanú, aki a hatvan évvel ezelőtti tedeumos nagymise keretében Beethoven Missa Solemnisé­­nek szólóját énekelte. Beszél­getésre indulunk hát a csön­des budai villalakásba, ahol özvegy Bellovics Imréné. Both Paula nyolcvannégy évvel a vállán is úgy emlékezik a Ba­zilika megnyitásának gyönyö­rűséges napjára, mintha csak ma történt volna. A Bellovics család a velük rokonságban levő Sztojanovi­­csokkal együtt jelentős szere­pet vitt a Berlika zenei éle­tében. Bellovics Smetanának, a négy cseh muzsikusnak ta­nítványa volt Prágában, hogy aztán szülőföldjén a Buda­pesti Zenekedvelők Egyleté­nek és a Magyar Zenészek Országos Egyesületének meg­alapítója és vezetője legyen. Az 5 tanítványa volt Róth Paula a ritka énekhanggal megáldott fiatal énekesnő. A régi kotta Itt van kiterít­ve a zongorán, mellette belé­pőjegyek a Bazilika fölszen­teléséhez, újságkivágások, arc­képek. És özvegy Bellovics Imréné — mert nemsokára férjhez ment énektanára fiá­hoz — mesélni kezd a csodá­latos megnyitóünnepségről, amikor még újdonság volt a Bazilika villanyfényárban úszó belsejének világítási pompája is. De kívül nemzet­­színű és fővárosi zászlók er­deje borította a templomot A ünnepségen világhíressé­gek szolgálták a szakrális ze­nét. Schmidthauer Lajos or­gonáit, a hegedűszólót Kube­lik játszotta, a „Boldogasszony anyánk” ősi magyar éneke pe­­d'k a kor nagy operaére’"'se, Tokáts Mihály zengő bariton­ján csendült föl. S közöttük éde,’­Pife a Missa szólóját Rith Paula. Kották és emlékek egy fe­kete zongorán s előtte egy egyenes tartású idős hölgy sóhajt föl előttem. — Eddig mindig elmentem a Bazilikába az évfordulókra, de most már nem merek, ha­bár mosolyogtam hatvan év­vel ezelőtt mikor az újságok hírül adták, hogy a nagy so­kadatomban tizenegy hölgy elájult a hosszú szertatás alatt. Azt hittem, csak finy­­nyáskodnak de, most már meg­értem, hogy vannak gyöngébb szervezetünk is. Nyolcvannégy éves koromra én is az tet­tem. De azért nem válok meg egészen ettől a csodálatosan szép templomtól, úgy döntöt­tem, hogy halálom után em­lékeimet a Bazilika emlék­múzeumának ajándékozom. P. L.

Next