Új Ember, 1966 (22. évfolyam, 1-52. szám)

1966-09-11 / 37. szám

­ Európa játszani akar A délutáni napsütésben harmincegy európai nemzet zászlaját ragadták magasba a Népstadionban eleresztett, hatalmas léggömbök: meg­nyílt a VIII. Atlétikai Euró­­pa-bajnokság. Jelkép kívánt lenni e zászló­találkozó a magas­ban, eszményi kifejezője az európai népek testvéri kö­zösségének. Annak, hogy a játék örök, s valódi értelme­zésében a szép versengés nem elválaszt, hanem egye­sít, összeköt. A játék egyik legszebb emberi adottságunk, s épp öreg Európánk tudja ezt a legjobban. Minél szebb egy nép játéka, annál mélyebb önismeretre vall. Az atlétika is ezért maradhatott mind­máig a legszebb játék , mert egy önmagát mélyen ismerő nép ajándékozta meg vele a világot. Akik ma itt a zöld gyepen és a vörös sala­kon találkoztak, hogy össze­mérjék erejüket, tudva vagy öntudatlanul: kontinensünk egyik legmélyebb folytonos­ságát, az európai játék foly­tonosságát szolgálták. Játé­kos múzsáival közös szülőnk, maga Európa ihlette őket. Ez a kontinentális ihletett­­ség volna ma talán a legfon­tosabb „felhangja” egy ilyen találkozónak. S ezt az „euró­pai ihlet”-et annál is inkább vállalnunk kell, mivel olyan valódi összetartozás szülője, amely ugyanakkor senkit se zár ki magából, hanem ép­pen ellenkezőleg, egyetlen lehetséges alapja egy még tágabb, az egész emberiség­gel osztozó élménynek. A szép, igaz játék nem is annyira „játék”, hanem va­­­lójában eszményien meg­emelt valóság. Magasabb ér­telemben a munka is érdek­nélküli játék, s rokon a mű­vészettel, sőt a teremtett vi­lág „játékosságával”, a ten­ger hullámainak, s a csilla­gos egyetem gyönyörű erői­nek hatalmas és finom játé­kával. Az igazi játék rekord­jaiban is megőrzi érdeknél­küli végső szépségét. Csak ha ezt elveszti, süllyed a já­ték önmaga szintje alá, s vá­lik üres ellenségeskedéssé. Addig boldogok a népek, amíg a játék magasában mé­rik össze erejüket, s keresik egymás közelségét. A valódi játék valódi szintézis: vetél­kedő küzdelem és testvéri vonzás szintézise. Camus azt írta,­­hogy a zöld gyep közelében mindig ártatlannak érezte magát. S ez épp nem „irodalom”, ha­nem nagyon is reális kifeje­zője annak, hogy milyen is a valódi játékok levegője. Komoly, nagyon komoly dolog: az örök gyermek ját­szani akar. Európa játszani akar, örüljünk játékának, örüljünk örömének. Pilinszky János Késméntzel bérmentesítve Bp. 72. sz. postahivatalnál Ára: 1 forint SAÁD BÉLA: Lezárul a zsinat utáni korszak első, a könnyebbik szakasza Hírt adtunk már VI. Pál pápa Ecclesiae Sanctae kez­detű motu propriójáról, amely tulajdonképpen a végrehajtá­si utasítása a négy zsinati ok­mánynak. Ezekhez szükséges volt hivatalos értelmezést ad­ni, minthogy az engedelmes­ség és fegyelem szempontjait is érintik. Ez a négy okmány a püspökök lelkipásztori fel­adatairól, a papi életről és szolgálatról, a szerzetesi élet megújításáról és az egyház missziós tevékenységéről szól. A végrehajtási utasítás kiadá­sával tulaj­donképppen le is zárult a zsinat utáni korszak első, s mondhatni, könnyebb szakasza. Ezt, maga VI. Pál pápa egyik legutóbbi beszédé­ben úgy jellemezte, hogy a zsinati atyáknak sem volt könnyű dolguk, mikor azon vitatkoztak, miként fogalmaz­zanak meg általános elveket, de ennél is sokkal fáradságo­sabb és nehezebb lesz az el­vekből áradó szellemiséget ele­ven életté változtatni s tör­vényekké formálni, azaz — s ez a pápa hasonlata­s testet adni nekik, amely eleven hús­ból és szilárd gerincoszlopból áll. Éppen ezért történt, hogy a pápai motu proprio a végrehajtási utasítást magát kísérleti célúnak mondja, hogy alkalom legyen a gya­korlatból olyan tapasztalato­kat szerezni, amelyek az egy­házi törvénykönyvbe fogla­lást megkönnyítik. A végrehajtási utasítás dá­tuma 1966. augusztus 6, az életbelépés időpontjául pedig október 11-ét jelöli meg a pá­pa, tehát azt a napot, ame­lyen négy évvel ezelőtt XXIII. János pápa megnyitotta a II. Vatikáni Zsinatot. Ma már elegendő értesülés áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy értékelni tudjuk a végre­hajtási utasítások jelentősé­gét: 1. A zsinat utáni bizottságok felszámolása megkezdődött, mert feladatkörük megszűnik, csupán a központi koordináló bizottság marad még egy ideig aktív, tekintettel arra, hogy illetékes a kihirdetett zsinati okmányok értelmezésében. 2. A hangsúly most a tapasz­talatok gyűjtésére és a kodifi­kációs munkára tevődik át. Minden zsinati okmány, amely egyházfegyelmi jelentőségű, mint törvény, kánon fog meg­jelenni az egyházi törvény­­könyvben. Kánonok fognak eltűnni és újak megjelenni. 3. Augusztus 15-én lépett életbe a pápa június 11-én ki­adott rendelkezése, amely szá­mos felmentés (diszpenzáció) megadására hatalmazta fel a püspököket. Október 11-én újabb felhatalmazások jogo­sultjai lesznek a püspökök, s elmondható, hogy a pápa csak olyan diszpenzációs jogokat tartott fenn magának, amelyek valóban központilag kezelen­dők a világegyház egyetemes­sége érdekében. 4. A püspökök kinevezési joga továbbra is a pápáé, de a jövőben tekintettel lesz a püspöki konferenciák előter­jesztéseire. A püspöki konfe­renciák pedig „a nép szava, Is­ten szava” ősi keresztény elv jegyében figyelembe veszik a hívők érzelmeit és szükségle­teit. A pápa tehát gyakorlati­lag lemondott a monar­chikus abszolutizmusról a püspöki kinevezések terén is — ami a püspöki kinevezés folyamatát illeti —, elvben és jogilag azonban fenntartotta magának a végső döntést. Ez feltétlenül demokratikus je­lenség az egyházban. (Jugo­szláviában, mint legutóbbi utamon tapasztaltam, a püspö­kök plébános-kinevezés előtt megbeszélést folytatnak az egyházközség vezetőivel s meg­tudakolják tőlük a hívek óha­jait.) 5. Demokratikus jelenség az is, hogy kinevezett és válasz­tott papokból álló papi tanács létesül minden egyházmegyé­ben a kormányzó püspökök segítségére. Lelkipásztori tanács is alakul, s ennek papokon kí­vül laikus tagjai is lesznek. 6. A 75 éves korhatárt ta­pintatosan és szeretettel igyekszik érvényesíteni a végrehajtási utasítás. „Kéri” azokat a püspököket és papo­kat, akik betöltötték a 75. évet, hogy ajánlják fel lemondásu­kat. A korhatár érzékeny kér­dés volt már a zsinaton. Bí­rálták azért, mert merev, ad­minisztratív, s jogászi, nem veszi figyelembe a charizma­­tikus szempontokat. A zsinati többség véleménye végül is az volt, hogy a korhatár megállapítá­sának több az előnye, mint­­ a hátránya. Figyelmes végrehajtás, a nyugdíjazottakról való méltó gondoskodás a legfontosabb ebben a kérdésben. De­ Bea, Frings, Liénart, Lercaro bí­­borosokat, akik elmúltak 75 évesek, nem nélkülözheti az egyház. A püspöki korhatár kérdése Olaszországban azért jelentős, mert a Szentszék a lateráni szerződésben ígéretet tett a törpe egyházmegyék meg­szüntetésére, s az egyházme­gyei határoknak a tartomány­határokhoz igazítására. Eddig e vonatkozásban nagyon kevés előrehaladás történt, mert úgy jártak el, hogy a megürese­dett törpepüspökségeket nem töltötték be, azaz a szomszéd püspök joghatósága alá he­lyezték. A korhatár a közel 300 főnyi olasz püspöki kar több­ mint negyedét érinti, az­az 70—80 püspököt. A Le Monde-ban felvetődött a kérdés, vajon a pápára, mint Róma püspökére, vonatkozik-e a korhatár? Helyesebben: van-e joga a pápának le­mondani? Idézik az egyházi törvény­­könyvet (II. könyv, első rész VII. Tóm. 221. szám), amely szerint a pápa lemondásának érvényességéhez nem szüksé­ges, hogy jóváhagyják a bí­borosok vagy más személyi­ségek. Hivatkozik a lap arra is, hogy a lemondás lehetősé­gét XII. Pius is fenntartotta. A lap ezután utal esetekre az egyháztörténelem régmúltjá­ból, amelyek érdekesek lehet­nek a történészek számára, de jelentőségük a ma számára nincs. 7. A Propaganda Fide bíbo­rosát a római köznyelv „vö­rös pápá”-nak nevezi. Hatal­mát a missziós dekrétum és a végrehajtási utasítás demok­ratizálja. Hatalmi rendelkezé­sekre többé nincs módja, a 24 tagból álló missziós tanáccsal kell együtt dol­goznia. A tanács döntési joggal ren­delkezik, s az egyház missziós politikájának meghatározója lesz. . .. 1967-ben összeül a püs­pöki szinódus, amelynek aulá­ja már épül a Vatikánváros­­ban. Segítője lesz a világegy­ház kormányzásában a pápá­nak, viszonyát pedig a Kúriá­hoz, azaz a végrehajtó szerv­hez, a Kúria nemrég folya­matba tett reformja során fog­ják tisztázni. 9. A végrehajtási utasítások kiadásával nem történt még meg a II. Vatikánum határo­zatainak megvalósítása. A kodifikálás is nehéz munka lesz, de még nehezebb az új szellemiség átültetése a pasz­­torációba és a hívek vallásos életébe. S még számos intéz­kedés is esedékes. A kuriális igazgatási szervek egy része kiszáradt, megszüntetésre ítélt, mások, pl. az államtitkárság szerepe megnőtt. Esedékes a tájékoztatás és a dokumentá­ció titkárságának a felállítása, a nemzetközi karitásztitkárság az elmaradt országok fejlesz­tésére és segítésére. A béke­titkárság? Feszült érdeklődés­sel várja a katolikus világ a napa döntését a születéssza­bályozás kérdésében. Esedékes az ökumenizmus direktóriu­mának kiadása. (Az egységtit­kárság kijelentette, hogy a vegyesházasságok kérdésében kiadott rendelkezés nem ki­elégítő.) Úgy hírlik, hogy a a direktóriumnak a közös istentiszteletekre, az átté­rők újrakeresztelésének vitatott kérdésére vonat­kozó része már nyomda­kész állapotban van. A Tridenti Zsinat rendelke­zéseinek végrehajtása száz évig tartott. De maga a zsinat is két évtizedig. De akkor nem volt még vonat, távirat, re­pülőgép, újság, rádió és tele­vízió. Ma gyorsabban gyöke­rezik meg egy hír hatása a lelkekben,­­ mint amennyi idő alatt egy bizottság képes a hír lényegét elvileg megfogalmaz-A szél ilyenkor már bát­rabban jár. Nem tér nyugovó­ra naplemente után, mint nyá­ron. Pedig az erdők mélyén most már új avarból vetett, illatos ágy várja. Elbizakodottságában a ko­rán megsárgult levelekkel együtt talán a zöldelőket is leseperné a fákról, a most nyiladozó virágokat is megti­porná, ha a hervadás postásá­val szembe nem mosolyogna az ünneplő ruháján iskolába igyekvő gyerekek tavaszi ha­da. S ha ezen a szeptemberi első vasárnapon a templomok nyitott ajtaján nem áradna ki­felé a legszebb "orgonaszó: a soksípú gyerekhangon énekelt Jöjj Szentlélek Úristen pün­kösdi himnusza. Ettől a szél is megszelídül, felkuporodik a templom tágas padlására, hallgatózik, figyel egy másfajta szél járására. Megmelegszik a reggeli pá­rában megmosdott napsugár is. A templom ablakának szí­nes rajzát — ezt a fényből szőtt szőnyeget — odateríti az első padokra, ahol most elő­ször foglalják el helyüket azok a gyerekek, akik nemrégen még anyjuk ölébe bújva, ap­juk mellett szorongva játsza­doztak az imakönyvek szent­képeivel. Most , azonban már „saját” helyük­ van a temp- Szeptc­if béri vasárnap lomban, ezen a reggeli szent­misén, mely egészen az övék. A tavalyi elsősök hátrább vo­nultak, a „rangosabb” helyek­re, átadva helyüket az új el­sősöknek. Van ebben valami egészen megindító, akárcsak ha meg­áll az ember a csendes vizű fo­­lyóknak partján és eltűnődik, hogyan is van, hogy a vizek­nek folyása soha meg nem áll; kitől tanulják; merre kell folyni; annak a sok pataknak a vize mitől lesz egytermészetű­­vé és egyjárásúvá a partok között; s micsoda törvény hajt­ja a kis forrás vizét az Óceán felé? Források itt is, rakoncátlan patakocskák, megfontolt vo­­nulású folyók, már az Óceán leheletét érző, hazafelé bal­lagók. Együtt Isten házának partjai között; kisdiákok, nagyfiúk és lányok, az iskola­padokból már kikerült testvé­rek, szülők és nagyszülők. Együtt a forrón lüktető ének­ben: Áraszd reánk teljesen mennyből fényességedet... Együtt az imában a Szentlélek hét ajándékáért: a bölcsesség, az értelem, a tanács és tudo­mány adományaiért, a lelki erősség, a jámborság és isten­félelem kegyelmeiért. Annyi szép ünnepe van az egyházi évnek! Ki tudná megmondani melyik a leg­szebb? A szülők számára ez a szeptemberi vasárnap a leg­szebbek közé tartozik, amikor a gyermekek részére a jó ta­nulás, a kötelességtudás, a tiszta szív, az állhatatos szor­galom, a szülőket és tanítókat megbecsülő­­ tisztelet kegyel­mét kérjük Istentől. Ez a vasárnap reggeli mise máskor is az ifjúságé, övék a hely a padokban. Nekik szól s az ő nyelvükön a szentbe­széd tanítása. Az ő hangjuk szárnyal az énekben s az ő friss szavaikban alakulnak át maivá a szent liturgiának még legrégibb kifejezései is. Nem csoda, hogy az idősebbek kö­zül is sokan jönnek el erre a misére. Mert jó újból megta­nulni a régen megismert ta­nítást azokkal, akik most ta­nulják, annyi botladozás után újból elindulni a most indu­lókkal, megszokott imák és énekek régi ízére ráérezni azokkal, akiknek ajkán és szí­vében még nem koptak el a legszebb igék. Magyar Ferenc A†( Katolikus Ketirat) 1966 szeptember 11. XXII évfolyam, 37. szám Taktaszada egyetlen papja, a goriziai érsek Taktaszada kis­község Sze­rencs tőszomszédságában. Szent István király ünnepén volt száz éve, hogy a falu templomát felszentelték. A ju­bileumi ünnepségek külön ér­dekessége, hogy ez alkalom­ból meghívták Magyarország­ra Pongráczi András goriziai érseket, az egyetlen papot, aki száz év alatt a faluban született. Az érsek, bár a meg­hívásnak nem tudott eleget tenni, kedves olasz nyelvű le­vélben válaszolt: „Nagy aján­dék volt számomra ez a meg­hívás, hiszen sokat gondolok az én szülőközségemre. Je­lenleg nem tudom teljesíteni kérésüket, mert erre az idő­pontra sok lelkipásztori teen­dőm van előjegyezve. Nem mondok le azonban szívem azon­­vágyáról, hogy viszont­lássam szülőfalum templomát és a keresztkutat, melynél 65 évvel ezelőtt megkereszteltek. Sajnos, ebben az évben ez még nem lehetséges. Kívá­nom, hogy a jubileumi szent­misén a hívek nagy kegyel­mekben részesüljenek.” A magyar származású ér­sek, mint kisgyermek került ki külföldre, szülőfalujáról azonban nem feledkezett meg. Innen kérte például, hogy a nevét „Pongrácz” helyett „Pongrácio”-nak jegyezzék be az anyakönyvbe. A II. Va­tikáni Zsinat alatt vendégül látta Brezanóczy Pál püspö­köt. Mostani leveléhez fény­képét is mellékelte, s a takta­­szadai plébános ezt a fényké­pet kiszegezte a templom aj­tajára. Szent István ünnepén egyéb­ként Schmotzer Pál mondta a jubileumi szentmisét, melynek kapcsán felolvasta Pongrácio püspök levelét. A hívek nagy meghatódottsággal fogadták messzire szakadt papjuk so­rait. Ugyancsak a szentmise alatt felolvasták az elmúlt száz év­ nevezetesebb esemé­nyeit, melyet a helybeli evan­gélikus lelkész állított össze, aki foglalkozik a helytörté­neti adatok összegyűjtésével. A pápa dél-, illetve északolaszországi látogatásra készül A Kathpress jelentése sze­rint VI. Pál pápa egyik kihall­gatása kapcsán kinyilvánítot­ta szándékát, hogy szeptember elején Castello di Monte Fu­­mone-ba látogat. Itt halt meg 1296. május 19-én a később szentté avatott Benedek-rendi szerzetes, Pietro del Murrone, aki 1294. május 5—december 13-ig V. Celestin néven Szent Péter trónját foglalta el. Rö­vid pápasága alatt szigorú rendelkezést bocsátott ki a konklávéra vonatkozólag, majd lemondott. Jól értesült vatikáni körök úgy tudják, hogy a pápa szep­tember végén vagy október elején felkeresi a felső-olasz­országi Piacenza városát is. Szent István-nap Belgiumban Kedves találkozót tartottak a Szent István király ünnepét követő vasárnapon a Belgium­ban élő magyarok. Színhelye a scherpenheuveli ismert Má­­ria-kegyhely volt. Bár a kegy­­hely nem mondható központi fekvésűnek, de Belgium egyik legszebb zarándok-központja Minden bizonnyal ez vonzotta ide az ország minden részé­ből érkező magyarokat, akik immár hagyományosan Szent István­­napján tartják évi ösz­­sze­jöve­telüket. Augusztus 21-én, vasárnap ragyogó nap­sütés árasztotta el a dombte­tőn álló kis bazilikát, melyben oly sok hívő kérte már a Szűz­anya közbenjárását. S bár a búcsújáró helyeken megszo­kott látvány egy-egy nagyobb zarándokcsoport érkezése, a bazilika előtt gyülekező ma­gyarok látványa mégis magá­ra vonta a környezet figyel­mét. Több száz magyar ajkán zendült fel az ének, több száz magyar alak imádkozott ezen a különös hangzású nyelven. X. A.

Next