Új Ember, 1969 (25. évfolyam, 1-26. szám, 1200-1225. szám)

1969-06-29 / 26. szám

Készpénzzel bérmentesítve Bp. 72. sz. postahivatalnál Ára : 1,50 Ft Iog v­­érni ., í­gy út Munkával tovább A május 9-től június 17-ig tartó békehónap befejezése­ként a magyar b­ékemozgalom vezérkara június 17-én a par­lamentben díszülésen ünnepel­te a mozgalom két évtizedes fennállását A jubileumi ülésen megje­lent és felszólalt Brezanóczy Pál egri érsek is, aki a ma­gyar római katolikus egyház készséges részvételéről biztosí­totta a magyar békemozgal­mat. Ugyanitt hozták nyilvá­nosságra, hogy a magyar ka­tolikusok képviseletében Ijjas József kalocsai érsek vesz részt a berlini béke-világtalál­kozón. Az Opus Pacis és az Országos Béketanács Katoli­kus Bizottsága már előbb, jú­nius 11-én együttes ülésén ün­nepelte az évfordulót. A katolikusok, íme, együtt ünnepeltek, mint ahogyan a békéért való munkban is kö­zösen vesznek részt magyar testvéreikkel. Nem is lehet ez másképp. A keresztény hi­ténél fogva is arra az oldalra tartozik, ahol tudják, hogy a háború manapság már nem valami jónak kockáztatása, de minden jónak elvesztése. De nem is főként ezért, hanem azért, mert tudják, hogy a há­ború és mindaz, ami ehhez ve­zet, sértés és kihívás Isten jó­sága ellen. Húszéves állandó, sokak ré­széről áldozatos, sőt hősies munka... De volt-e eredmé­nye?”" Az egyszerű, hatalom nél­küli ember ma sem tudja el­intézni a kínzó külpolitikai kérdéseket, sutba dobatni a fegyvereket, tilalmi listára ten­ni az atombombát. De a húsz­éves békemozgalmi munka eredményeként is minden nemzet egyszerű tagjai hozzá­járulhatnak annak a hazai és világközvéleménynek kialaku­lásához, amely hatástalanít­hatja az erőszakot, kiiktathat­ja a háborút. Nagy eredmény ez, különö­sen, ha emlékezetünkbe idéz­zük, hogy a szervezett béke­mozgalom kezdetén még az egyes békéért küzdő csoportok is bizalmatlanul, néha ellen­ségesen nézték egymás tevé­kenységét. De a munka hát­ra levő része is igen nagy, és nehéz közegben kell elvégez­ni. Ez a nehéz közeg az em­ber lelkisége, azé az emberé, aki napról napra többet ter­mel, de akinek igényei gyor­sabban nőnek, mintsem a ki­elégítésükre szolgáló javak, s ezért harcban áll embertársai­val, hogy a legtöbbet szerez­hesse meg magának azok ká­rára. Ez az erőszak gyökere, és ez ellen nehéz a harc. Nagyon idevág Alain Res­­nais-nek, a „Szerelmem, Hiro­sima” alkotójának vallomása: „Egyszerűen nem tudom elfo­gadni az erőszakot... Ebből ered védekező reakcióm: fé­lek, s megpróbálok saját esz­közeimmel védekezni. Homok­szemet homokszem után szó­rok, s talán egy szép napon sikerül majd megállítani a gé­pezetet.” — Mi is félünk, és joggal félünk, mert ez a gépe­zet, a háborúé, óriási. De ha nem elkülönülve, hanem egy­más erőit egyesítve szórjuk fogaskerekei közé a homokot, a keletkező homokvihar végül is megállásra kényszerítheti. Pénzes Balduin Saád Béla berlini tudósítása PRIX, PEACE, PAZ, MIR, FRIEDEN - BÉKE A véletlen úgy hozta, hogy jelen lehettem a berlini béke­világtalálkozó megnyitó ülé­sén, a sportfórumban, a Dy­namo hatalmas sportcsarno­kában, ahol ezerötszáz embert tudnak íróasztalok mellé ka­rosszékekbe elhelyezni. Min­den asztalon hallókészülék, amely a rövidhullámú rádió segítségével közvetíti a talál­kozó öt hivatalos nyelvén az elhangzó beszédeket, azaz franciául, angolul, spanyolul, oroszul, németül. Ugyanezen az öt nyelven, a címben adott sorrendben sugározták az óriás csarnok emelvényfaláról színes betűk a „béke” szó nyelvi variánsait, két sokat­mondó zöld olajág díszítésé­vel. A véletlen pedig abból állt, hogy csütörtökön és pénteken a Katolikus Keresztények ber­lini konferenciájának nemzet­közi bizottsági ülésére érkez­tünk Berlinbe Várkonyi Imré­vel, aki azonban hivatalos volt arra is, hogy e nemzetközi bi­zottságot néhányad magával a világtalálkozón is képviselje. Én viszont a visszaútra csak a szándékoltnál két nappal ké­sőbbre kaptam repülőjegyet, s így részem lehetett a béke­világtalálkozó első színes él­ményeiben.* A berlini konferencia nem­zetközi bizottsága évenként egyszer ülésezik, ez volt fenn­állása óta a tizedik. Áttekint­hettük a nemzetközi helyzetet a békeszerető emberiség, első­sorban azonban a békeszerető keresztények, azaz azoknak a szempontjából, akik nemcsak szívesen hallanak a békéről, hanem készek cselekedni is érte. Közben az elnöklő Otto Fuchs arra kérte a tizennégy országból jött részvevőket, hogy álljanak fel s hallgassák meg a belga Colignan páter imáját: a bizottság elhunyt tagjáért, a „nagy képzettségű és nagy tehetségű” Mihelics Vidért imádkozott, hogy „fo­gadja az Úr szeretetébe annak a lelkét, aki a világ átalakí­tásáért élt”. Emlékezetes, hogy Mihelics Videt a múlt év de­cemberi nemzetközi bizottsá­gi ülés előtt, helyesebben az elutazás reggelét megelőző na­pon érte az első szívroham, amely után több, majd az utolsó, a halálos következett. Nem lehetett nem rá gondol­ni akkor sem, amikor arról volt szó, hogy a berlini konfe­rencia negyedik teljes ülése 1970 májusában lesz. A har­madikon az egyik főreferátu­mot — kettő közül az egyiket — ugyanis 1968-ban Mihelics Vid tartotta. Helyzet­elemzések—egyezések A már említett helyzetelem­zés kapcsán megtörtént a kü­lönböző békekezdeményezések értékelése, különösen kiemel­ve a Varsói Szerződéshez tar­tozó államok ún. budapesti békefelhívását, s a finn kor­mány készséges ajánlatát, hogy vállalkozik egy európai békekonferencia összehívásá­ra, amelyre a részvevők min­den előzetes feltétel kitűzése nélkül jönnek össze. Ennél is mélyebb benyomást tett a bi­zottság tagjaira a kommunis­ta és munkáspártok moszkvai tanácskozásának békefelhívá­sa, amelynek külön említett címzettjei, ,,a vallási közössé­gek, egyesülések, a különböző hitvallású emberek”. A berlini konferencia kez­dettől fogva magáévá tette azt az elvet, hogy a béke megőr­zése, megszerzése érdekében fel kell sorakozni minden jó­akaratta embernek; egyezése­ket talált a maga dokumen­tumai és az újabb felhívások megállapításai között, ami az egységesülés jele, hiszen az történik, hogy jelenségek és történések elemzése különbö­ző békeszerető helyeken azo­nos módon történik, és azonos következtetéssel jár. Valóban a békemunkában minden jó­­akaratú emberre szükség van, fajra, színre, világnézetre, val­lásra való tekintet nélkül Két üzenet Üzenetet küldött a berlini konferencia nemzetközi bi­zottsága tizedik ülése Zagorsk­­ba, ahol rövidesen összeül a Szovjetunió vallásainak kon­ferenciája a béke és a népek közötti együttműködés szolgá­latára. „Egyek vagyunk önök­kel abban a meggyőződésben, hogy Isten szeretetét csak ak­kor érdemeljük meg, s Isten kegyelmét csak úgy nyerhet­jük el, ha magunkat minden nép és az emberiség java szol­gálatába állítjuk” — mondja többek között ez a baráti kö­szöntés. Üzenetet intézett a bizott­ság a béke-világtalálkozó el­nökségéhez is, s ebben felele­veníti azt a történelmi levél­váltást, amely a Béke-világta­­nács felejthetetlen elnöke, Jo­­liot-Curie, és az akkori vati­káni alállamtitkár, Montini, a jelenlegi VI. Pál pápa között történt. A levélírók 1951-ben teljesen egyetértettek abban, hogy a fegyverek hatalma he­lyébe a jog hatalmát kell he­lyezni. „Meggyőződésünk — mondja az üzenet —, hogy nem lehet szó manapság rész­leges vagy részbeni békéről, nem lehet szó katolikus vagy nem katolikus békéről sem, hanem csak egyetlen és oszt­hatatlan békéről, amelynek munkájára, kivívására min­den jóakaratú ember testben­­lélekben elkötelezett.” Maga a világtalálkozó mé­reteiben lenyűgöző volt. Több mint hetven nemzet több mint ezer emberrel volt képviselve. Az volt a benyomás, hogy ki­sebbségbe került a fehér bőrű emberiség, ahogy az valóság­ban is kisebbségben van. A világtalálkozó öt bizottságra, s több albizottságra oszolva a béke minden problémáját, szempontját, s minden problé­materületét áttekintette. Kü­lönleges bizottságai között he­lyet biztosított a vallásos in­dítékú békemunka elemzésé­nek, s a vallásos békemunká­sok találkozójának is. A Budapestről a világtalál­kozóra érkezett küldöttség so­rában volt Ijjas József kalo­csai érsek is, aki körül vasár­nap reggel, minden külön szervezés nélkül a legegyhá­­ziasabb béketalálkozó alakult ki. A Szent V. Pius-templom­­ban Ijjas kalocsai érsek kon­­celebrációs misét mutatott be őrkanonokjával, Várkonyi Im­rével, s a belga Goor kano­nokkal, louvaini professzor­ral. (Miseruha hiányában a je­len volt többi húsz pap nem vehetett részt a koncelebrá­­cióban. Annál teljesebb volt azonban részvételük a szent­áldozatban, Kórusban mond­ták a válaszokat.) Latinul nemzetek fölötti volt a papok és laikusok közös krédója és paternosterje. S egészen ter­mészetes volt, hogy a béketa­lálkozó vagy húsz nemzetből kikerült katolikus részvevői, papok és világiak, együtt vol­tak a legszentebb áldozat fo­gadásában is, s szívükbe zár­ták a béke-világtalálkozó más­napján a Béke Fejedelmét. Saád Béla : A Szent István Társulat közgyűlése Ijjas József kalocsai érsek megnyitó beszéde a magyar kereszténység ezer éves jubileumáról A Szent István Társulat fennállásának 121. évében, jú­nius 18-án 17 órakor tartotta ez évi rendes közgyűlését a társulat helyiségében Réthly Antal ny. egyetemi tanár el­nökletével. A közgyűlésen megjelent Ijjas József kalo­csai és Brezanóczy Pál egri ér­sek, Dudás Miklós, Kovács Sándor, Cserháti József, Bánk József megyés püspökök, Sza­bó Imre, Kisberk Imre, Kaczi­­ba József, Udvardy József püs­pökök, apostoli kormányzók, Winkler József, Vajda József és Zemplén György püspökök, Monsberger Ulrik panonnhal­­mi benedekrendi kormányzó­perjel, Semptey László buda­pesti helynök, Beresztóczy Miklós, az OBKB főtitkára, Váradi Béla és Albert István rendfőnökök. A megnyitó beszédet Ijjas József kalocsai érsek mondta. — Népünk — és benne tár­sulatunk — szívesen és jó lé­lekkel ünnepel jubileumot és boldogan készül megünnepelni a magyar kereszténység ezer­éves jubileumát — kezdette az érsek. Keressük­ azt az évet, melyet jubileumi évnek te­kinthetünk. Három kérdés merül fel: Hogyan lehet meg­állapítani egy nemzet életében a kereszténység kezdetét? Me­lyik évet tekinthetjük magyar népünk életében a keresztény­sége kezdetének? Hogyan ün­nepelhetjük meg a magyar kereszténység ezeréves jubi­leumát? A Magyar Püspöki Karban Hamvas Endre kalocsai érsek már 1966-ban felvetette a ma­gyar kereszténység ezeréves jubileumának ügyét, legutóbb pedig az ez év március 26-án tartott püspökkari konferen­cián foglalkozott ezzel, és az előkészítés kimunkálására bi­zottságot küldött ki, mely már megkezdte munkáját. Ijjas Jó­zsef kalocsai érsek ezután fel­vetette a kérdést, hogy ma­gyar népünk életében melyik esztendőt tekinthetjük a ke­reszténység kezdetének ? Rá­mutatott arra, hogy elsőnek Szent István születési éve kí­nálkozik, de ez bizonytalan. Azt kell mondanunk, hogy 969—975. között született Szent István. A magyar keresztény­ség kezdetének azonban sok­kal inkább Géza fejedelem és háza népének megkeresztelése tekinthető. A közelmúltban három kiváló magyar törté­nettudós véleménye megegye­zett abban, hogy 972-t fo­gadhatjuk el. Maga az érsek is tárgyalt e kérdésben két kiváló szaktudóssal. Vélemé­nyük szerint a 972. vagy a 973. év az, melyet a magyar kereszténység hivatalos kez­detének tekinthetünk. Annyi bizonyos — folytatta az érsek —, hogy Géza, amikor atyja, Taksony halála után átvette az uralkodást, azzal kezdte, hogy követet küldött Bajoror­szág fejedelméhez, békét és barátságot ajánlott fel és meg­ígérte, hogy megkeresztelke­­dik. Hittérítőket kért. Mind­ez 972-ben történt és ebben az évben érkeztek hozzánk az el­ső hittérítők Wolfgang eisie­­delni szerzetes vezetésével. Ezek a szerzetesek kezdték meg a magyarok általános té­rítését. Ezután még több ada­tot sorolt fel az érsek, majd hangsúlyozta, hogy ezek alap­ján kézenfekvőbb, hogy a ma­gyar kereszténység kezdetét erre az időre téve, ezeréves jubileumát 1972—73-ban jelöl­jük meg. Ünnepi beszédének befeje­zéseként felvetette a kérdést: hogyan ünnepeljük meg a ma­gyar kereszténység ezeréves jubileumát? Anélkül, hogy elébe vágnék a püspöki kar illetékes bizottsága által ki­dolgozandó tervezetnek — mondotta — itt csak arra szo­rítkozom, ami a Szent István Társulat ügykörébe vág. A Szent István Társulat úgy já­rulhatna hozzá a jubileumhoz, hogy olyan könyvekkel szol­gálná ezekben az esztendők­ben a hazai katolikus irodal­mat, melyek ma a legsürgő­sebb igényt jelentik hazánk­ban. Legyen szabad hármat említeni. Szaktudósaink szá­mára még sok feldolgozásra váró téma van a keresztény középkorból. Szép jubileumi ajándék lenne, ha társulatunk ilyen munkával is megaján­dékozná a szakirodalmat. A másik, mely inkább a kor igénye, egy olyan kézikönyv vallásos életünkben, mely ösz­­szefoglalva tartalmazza szent vallásunk hittételeit, ahogyan azt VI. Pál pápa ismert „Cre­­dimus”-ában foglalta össze a közelmúltban. Valami olyanra gondolok — mondotta az ér­sek —, amilyen a maga ko­rában Pázmány Péter „Ka­­lauz”-a volt. A legszebb és maradandó értékű mégis az lenne, ha a jubileum ünnep­lése idején a társulat szép ki­állításban és a mai igények­nek megfelelően kiadná a szentírás egységes és teljes új magyar fordítását. Ez való­ban „Monumentum aere pere­­nius” (ércnél maradandóbb alkotás) lenne. Ilyen szentírás­­kiadása már van a szomszé­dos országoknak s olyan igé­nye papságunknak és híveink­nek, melyet szükségtelen indo­kolni. Segítsük ezt a munkát, s ha kell, hozzunk érte áldo­zatot is. Ilyen áldozat mindig szabad — fejezte be ünnepi beszédét a kalocsai érsek, a Magyar Püspöki Kar elnöke. Az ünnepi beszéd után Fél­egyházy József alelnök olvas­ta fel az igazgató választmány jelentését a társulat működé­séről. A társulat megjelente­tett 110 ezer hittankönyvet, 80 ezer imakönyvet, 10 ezer szentírást, 13 ezer példány­ban tudományos és hitbuzgal­­mi művet, 26 100 zeneművé­szeti kiadványt és zsinati ki­adványt 42 ezer példányban. „Ez alkalommal sem mulaszt­hatjuk el — mondotta az alel­nök — hogy hálával ne emlé­kezzünk a Caritas Internatio­­nalis bécsi delegációjáról, mely külföldi ajándékpapír juttatá­sával katolikus könyvkiadói tevékenységünk folytatását le­hetővé tette. Az Állami Egy­házügyi Hivatal elnökségéről, kik az engedélyezések terüle­tén társulatunk törekvései iránt jóindulatot tanúsítot­tak.” Ezután megemlékezett Réthly Antal elnök jubileu­máról. Esty Miklós delegált admi­nisztrátor ismertette az elmúlt évi zárszámadásokat és az 1969. évi költségelőirányzatot, melyet a közgyűlés a szám­­vizsgáló bizottság jelentése alapján — melyet Bóka Imre kanonok terjesztett elő —, el­fogadott és a felmentvényt megadta. Görgényi Béla, a Hit­­tudományi Akadémia dékánja méltatta Esty Miklós eredmé­nyes és önzetlen munkásságát s a közgyűlés köszönetének jegyzőkönyvbe vételét indítvá­nyozta. Ezután az elnök ja­vaslatot tett az igazgató vá­lasztmány egyes tagjai lejáró mandátumának meghosszabbí­tására, s két új tag, Udvardy József püspök, Csanádi apostoli kormányzó és Mészáros Imre piarista házfőnök megválasz­tására, valamint számvizsgáló bizottság kiküldésére, melyet a közgyűlés egyhangúlag elfo­gadott. A hivatalos tárgysorozat után Szabó Imre püspök, esz­tergomi apostoli kormányzó köszöntötte Ijjas József kalo­csai érsek, a Püspöki Kar el­nökének ünnepi beszédét, s külön kiemelte, hogy mint a Szent Jobb őre hálás örömmel vette a kereszténységünk ezer­éves jubileumáról szóló beje­lentését. A közgyűlést Réthly Antal rövid beszéddel zárta. De Grazba új megyéspüspököt nevezett ki a pápa VI. Pál pápa a Graz— Seckau egyházmegye megyés püspökévé Johann Weber egyházi tanácsost, Graz—St. Andrä plébánosát nevezte ki, egyidejűleg Josef Schoiswohl volt megyés püspököt, aki 1968. december 31-én lemon­dott, a dél-olaszországi Mon­­teverde címzetes érsekévé ne­vezte ki. Johann Weber, az új me­gyés püspök, aki hatgyermekes családból származik, 1927. áp­rilis 26-án született Graz—St. Veitben. Tanulmányait Graz­ban végezte, érettségi után, 1943—1945 között, frontszol­gálatot teljesített. A háború befejezése után a grazi egye­temen hallgatott teológiát és ugyancsak Grazban szentelték pappá 1950. július 2-án. Fel­szentelése után előbb káplán, 1956-ban a katolikus munkás­ifjúság egyházmegyei lelki­gondozója lett, 1962 óta pedig a grazi St Andrä plébániát vezette. Weber püspök június 23-án vette át hivatala vezetését, felszentelésére viszont csak szeptemberben kerül sor. 4. Katolikus hetilap XXV. évfolyam 26. szám 1969. június 29. ORGONA HANGVERSENYEK TIHANYBAN A nyári idényben tizenhét orgonahangversenyt rendeznek a tihanyi apátság templomában, jórészt neves külföldi vendég­­művészek előadásában. Július­ban csehszlovák, román és szovjet, augusztusban pedig holland és német orgonamű­vészek szerepelnek a prog­ramban.

Next