Új Ember, 1970 (26. évfolyam, 1226-1277. szám)

1970-10-18 / 1267. szám

Missziós­ vasárnapra: Imádkozzunk a missziókért Az utóbbi években igen ör­vendetesen fejlődött az egyház Afrikában. 1960-ban 23 millió katolikust számláltak az afri­kai missziók, 10 év múlva 31 milliót. A határozott számbeli fejlő­dés azonban rengeteg nehézsé­get is jelent. Az afrikai püspö­köknek még mindig csak egy­­harmada afrikai (330 püspök­ből 110). A fiatal, önállósodott egyházmegyékben máris „euró­pai” problémák jelentkeznek. Megrázóan ecseteli ezeket egy kelet-afrikai püspök 1970. új­évi pásztorlevele: „Egyházme­gyénk 165 ezer megkeresztelt katolikust számlál. De hol vannak ezek ? Rendszeres szentségi életet mindössze 16 ezer hivő él.. Honnét származnak ezek a gondok, bajok? Kétségkívül, állandó nehézség forrása a túl­nyomóan pogány környezet és szokások hatása. Ez a hatás az első keresztény generációban a személyes odaadás és élmény erejét a legtöbbször nem tudja felülmúlni, de a második ge­nerációban már igen erős kí­sértésként jelentkezik. A legnagyobb gondot azon­ban a paphiány okozza. Kere­ken 13 ezer idegen missziós pap és 2500 afrikai származású lelkipásztor látja el a 31 mil­lió katolikust, számtalan misz­­sziós feladattal megterhelve, (Afrika összlakossága 310 mil­lió). Sajnos, a külföldi missziós hivatások száma is egyre csök­ken. Zoungrana kardinális Kampalában az 1969. júliusi pánafrikai püspöki konferen­cián azt jelentette: „Az euró­pai missziós utánpótlás — ösz­­szevetve az 1960—65. évekkel — a felére csökkent”. Segítene a problémán, ha az egyre job­ban önállósodó afrikai egyhá­zak sok saját hivatással ren­delkeznének. Az afrikai hiva­tások száma azonban — a kez­deti fellendülés után — egy­két év óta aggasztóan csökken. (Pl. Kinshasa-Kongó egyháza, amely 6,7 millió katolikust számlál. 46 egyházmegyéből csak 120 szeminaristát tudott toborozni. A kameruni Yaoun­dé érsekség 1950-ben 234 ezer katolikust és 30 szeminaristát tartott nyilván, 15 évvel ké­sőbb 337 ezer katolikust és csak 15 szeminaristát.) A pap­hiány miatt, a legjobb akarat­tal sem tud sok hívő szentmi­sére eljutni. Mindehhez jönnek az anya­gi gondok. A növekvő egyház mindig több épületet, intéz­ményt igényel. Csak kevés papnak tudnak fix fizetést biz­tosítani, a legtöbb püspök ugyanis nincs olyan helyzet­ben, hogy rendszeresen fizesse papjait. A paphiány növeli a veszélyt, hogy a megkeresztel­tek egyre nagyobb része csak névleges kereszténnyé válik. Ezeket a gondokat és nehéz­ségeket foglalta össze Theo van Asten, a legfontosabb afrikai missziós rend, a Fehér Atyák generális főnöke, amikor azt mondotta: „Abban a dilemmá­ban vagyunk, hogy mindin­kább csökken a missziók szá­ma, ugyanakkor az afrikai püspökök erőteljesen egyre több személyi segítséget köve­telnek. A munkánk egyre nö­vekszik, a kérés pedig min­dig sürgetőbb”. Nem csoda, ha az 1970. augusztusi pánafrikai püspöki synodus segélykiáltás­sal fordult a gazdagabb egyhá­zakhoz! segítsék Afrikát, tá­mogassák az Afrikai egyháza­kat s főleg küldjenek több szol­gáló misszionáriust. Imádkozzunk többet a misz­­sziókért! Az egyház minden tagja felelős — kisebb-nagyobb mértékben — az egész egyhá­zért A missziókért is! (Josef Brunner, missziós fehér atya jelentése alapján) Csanád Béla SZENT ISTVÁN-MISE ESZTERGOMBAN 171 magyar ordináriumot, a Szent István-misét énekelte az esztergo­mi Bazilikában október 4-én, vasár­nap este Tardy László vezényleté­vel az egyházzenészekből álló „Schola Cantorum” kamarakórus. Az új miseordinárium a magyar népzenei kincsből és a gregorián stílusból forrásozik. A szentmise után rövid egyházzenei áhítat ke­retében elhangzott az Ó-magyar Mária-siralom, Jeremiás siralmai a Thuróczi-kódex alapján. Bach Esz­­dúr triószonátája, Olivier Messia­en: La Nativité sorozatának né­hány darabja, és egy székely-csán­gó Őrangyala. A rendkívül nívós egyházzenei műsor a Szent István­­év szép eseménye volt Esztergom­ban. Dogmatika — dióhéjban 41. Feltámadás — örök élet Keresztény hitünk leghihe­­tetlenebb tétele sokak szemé­ben ez a tanítás: Krisztus má­sodik eljövetelére minden em­ber saját testében föltámad. — Nehezen tudjuk elgondolni, ho­gyan lesz lehetséges a léleknek ugyanazt a testet újra emberré formálnia, amely a halál után fölbomlott, sőt más élők vagy emberek testébe — esetleg egymás után többször is — be­épült. Temetőink kapuján mégis ott a felirat: „Feltámadunk!” — és a Hiszekegyben is napon­ta mondjuk: „Hiszek a test fel­támadásában!” „Alapvető igaz­ság a holtak föltámadása.” (Hb. 6, 2.) „Ha bennetek van annak lelke, aki feltámasztotta Jézust halottaiból... életre kelti a ti halandó testeteket is a bennetek lakó lelke által." (Róm. 8, 11.) „Ha a halottak nem támadnak föl, akkor Krisztus sem támadt föl. Ha pedig Krisztus nem támadt föl, semmit sem ér a ti hitetek.. (I. Kor. 15, 16—17.) Nézzünk szembe a problé­mával: ésszerű-e az a hit, hogy minden ember a saját testében támad föl...? Szent Pál is fel­vetette a kérdést: a holtak „milyen testtel jönnek majd elő?” (I. Kor. 15, 35). És fele­letében megjelöli a megoldás útját is: „Amit vetsz, nem a növény, mely csak azután fej­lődik, hanem a puszta mag, például a búzaszem vagy más egyéb. Isten pedig testet ad neki tetszése szerint, mégpedig minden magnak a neki megfe­lelő testet.” (uo. 37—38. v.) Az apostol hasonlatából ki­tűnik, hogy valami egészen ki­csiny dolog, „mag” is elegen­dő ahhoz, hogy az élő test egyediségét meghatározza. A modern biológia ennél még többet is mond: a magnál ki­sebb valami, egyetlen moleku­la is alkalmas arra, hogy egy akármilyen nagy test egyedi „tervét” magában hordozza: gondoljunk a DNS és RNS el­méletére. — Nincs tehát sem­mifé elvi akadálya annak, hogy minden ember egykor a saját testében támadjon fel. — Sőt tovább is fejleszthetjük a hasonlatot: a modern geneti­ka tanítja, hogy az utódokban az összes elődök valamiféle tu­lajdonsághordozója megtalál­ható. Feltételezhetjük tehát, hogy minden egyszer már élt emberből megmarad a feltá­madásig egy stabil molekula, valamilyen nem élő „terv”, amelynek alapján Isten külön­leges beavatkozásának a hatá­sára felépülhet az egyedi em­beri test. Hitünk szerint azonban az új testben az ember már örök­ké él, vagy a mennyországban vagy a pokolban. Ismereteink szerint azonban a mai anyagi test semmiképpen sem alkal­mas arra, hogy egy örökké élő szervezet hordozója legyen: előbb-utóbb felbomlik, szétsu­­gárzik, nem elég stabil. — Ezért tanítja a teológia, hogy a feltámadt új testnek — bár az is valóságosan anyagi lesz — valamiképpen más tulaj­donságai lesznek, mint a mai­nak. Krisztus feltámadt testé­hez lesz hasonló: minden testi szenvedésre képtelen lesz, könnyen mozog, áthatolhat más testeken, nem lesz szüksé­ge táplálékra stb. A feltáma­­dottak között nem lesz fiatal és öreg, szegény és gazdag, egészséges és beteg ... Mind­egyikben valóra válik az a program, amelyet Isten erede­tileg elgondolt az emberről, s tökéletesen megvalósul az a terv is, amely az embereket egyediesítő „magban” — DNS- molekulában — van elrejtve. A feltámadás és az örök élet hite Krisztus biztos taní­tása; — az egyik legfontosabb tétel, amely az embert keresz­ténnyé teszi. Ha nem hinnénk, „ha csak ebben az életben reménykednénk Krisztusban, szánalomra méltóbbak len­nénk minden embernél” (I Kor. 15, 10). B. A. Tanácsolt ünnepek A vasárnapok megünneplését isteni törvény parancsolja a keresztényeknek. Az Anya­­szentegyház — Istentől nyert hatalmánál fogva — más na­pok megünneplését is előírhat­ja. Ezeket a napokat, amikor a szentmisén való részvétel kö­telező, parancsolt vagy kötele­ző ünnepeknek nevezzük. Mi­vel ezek megülését az Anya­­szentegyház rendelte el, az egyháznak joga van ezt a kö­telezettséget eltörölni is, ha — figyelemmel kísérve az idők jeleit — nyilvánvalóvá válik ennek szükségessége. Az a tény azonban, hogy eze­ket az ún. eltörölt ünnepeket hosszú időn keresztül megün­nepelte Isten népe, arra figyel­meztet, hogy e napok ünnep­lése nagy lelki haszonnal, ke­gyelmi gazdagodással jár. Ezért az Anyaszentegyház tanácsol­ja híveinek, hogy e napokat — kötelező jellegük eltörlése után is — a szentmiseáldozat közös bemutatásával ünnepeljék meg. (Ilyen ünnepek például kará­csony és húsvét másnapja, Gyertyaszentelő Boldogasz­­szony, Gyümölcsoltó Boldog­­asszony, Kisasszony napja.) Azok a hívek, akik megün­­neplik e napokat, minél telje­sebben el akarnak mélyülni az ünnep misztériumában. Ezért igénylik, hogy ilyenkor ünne­pélyes formában mutathassák be a szentmiseáldozatot: éne­kelve, ünnepi homiliával és egyetemes könyörgéssel. Ezt az igényt felismerve Cserháti Jó­zsef pécsi megyéspüspök egy­házmegyéjében ezt elrendelte. Ugyanakkor úgy határozott, hogy — mivel e napokon álta­lában kevesebben mennek templomba, mint vasárnap . Ilyenkor ne tartsanak vasárna­pi miserendet. Ha viszont a hí­vek igénylik, a hétköznapi mi­serenden túl esti szentmisét is kell mondani. Egyházunk nemcsak paran­csol és kötelez, hanem az édes­anya gondosságával tanácsol is; ráirányítja figyelmünket azokra a lehetőségekre, ame­lyek lelki életünk fejlődését, gazdagodását szolgálhatják. Rajtunk áll, hogy élünk-e ezekkel a lehetőségekkel. A CHILEI PÜSPÖKI KAR BIZALOMMAL FOGADJA ALLENDET Chile katolikus püspöki kara nyilatkozatot adott ki, s ebben hangsúlyozta, amennyiben Sal­vador Allende elnökjelöltet a parlament megerősíti tisztsé­gében, a választást demokra­tikusnak és jogszerűnek isme­rik el. Már a közös nyilatkozatot megelőzően pozitívan értékel­ték a chilei főpapok azt, hogy Allende nem fejtett ki soha egyházellenes propagandát és eleve biztosította a demokrati­kus jogokat, köztük a vallás­szabadságot is. Ugyancsak bi­zalommal tekintenek Allende reformprogramja elé, amely az ország szegény sorsú lakossá­gának nyomorát kívánja fel­számolni.­ ­ Feszültség a rodéziai kormány és az egyházak között Félévi időtartamra felfüg­gesztette az új ingatlan-tulaj­don törvény végrehajtását a rodéziai kormány, mivel emi­att rendkívül feszült viszony­ba került az ország egyházai­val. Eredetileg már szeptem­berben életbe kellett volna lép­nie a jogszabálynak, miszerint a jövőben az egyházakat „köz­hasznú egyesületek”-nek tekin­tik s ezért tevékenységük ki­fejtéséhez külön engedélyért kell folyamodniuk. Mind a ka­tolikus egyház, mind a többi vallási közösségek vonakodnak eleget tenni az új rendelkezés­nek. Ian Smith miniszterelnök úgy határozott, hogy a kor­mány 1971 márciusáig meg­hosszabbítja a türelmi időt. Az új törvény „faji zónákra” osztja az országot, ennek kö­vetkeztében a 250 000 főnyi fe­hér lakosság ugyanakkora te­rületet birtokolna, mint a 4,5 milliónyi bennszülött. A kirí­vó igazságtalanságot nem te­kintve lehetetlenné válna az egyházak működése, a kórhá­zak, iskolák, lelki gondozási központok fenntartása is. Székesfehérvár kincse: Szent István fejereklyéje Alighis van valamelyest tá­jékozottabb magyar katolikus hívő, aki nem tudna első szen­tünk ereklyéjéről, a Szent Jobbról. Azt azonban lénye­gesen kevesebben tudják, hogy Szent István királynak nem ez az egyetlen maradványa. S azt is, hogy őriz belőlük valamit az a hely is, ahol élt és ahol eredetileg eltemették — Szé­kesfehérvár. Hartvik legendája szerint Szent István király tetemét halála után negyvenöt eszten­dővel Szent László emeltette ki a székesfehérvári sírból. Épségben maradt jobbját kü­lön, a Szent László által 1083-ban alapított Szentjobbi apát­ságban őrizték, a többi erek­lyéjét a székesfehérvári bazili­kában. Mindezek a török ura­lom alatt Boszniába kerültek, keresztény kereskedők váltot­ták magukhoz és megőrzésre elvitték Raguzába — a mai Dubrovnikba —, az ottani do­monkos kolostorba. Az erek­lyék két évszázadon át marad­tak ott anélkül, hogy Magyar­­országban tudtak volna létezé­sükről. A Szent Jobbot Mária Terézia hozatta el onnan 1771- ben először Schönbrunnba, onnan Budára. Az eseménynek tehát jövőre lesz kétszázados évfordulója. Szent István másik marad­ványát, fejereklyéjét, 1778-ban hozták el ugyancsak Mária Terézia közbelépésére Raguzá­­ból, Székesfehérvárnak, a haj­dani magyar fővárosnak, Szent István székhelyének ajándé­kozva azt. Az ereklyével 1778. már­­­cius 16-án indult el a menet Raguzából. Először Bécset érin­tette, s március 20-án érkezett el az akkor újonnan alapított fehérvári egyházmegye hatá­rához, Mórra ahol az új egy­házmegye első főpásztora, Sé­­lyei Nagy Ignác püspök fogad­ta és vette át hatalmas hivőse­reg élén. A visszaszerzett kincset nagy ünnepélyességgel vitték Szé­kesfehérvárra, ahol a városi magisztrátus és a környező falvak népe az 1739-ben épült és Szent Sebestyénről elneve­zett fogadalmi templomban fogadta. Négy napig maradt itt a fejereklye s április 2-án vit­ték be diadalmenetben a szé­kesegyházba, ahol Sélyei Nagy Ignác püspök hatalmas be­szédben köszöntötte, buzdítva híveit, hogy őrizzék hűséggel Szent István emlékét és gya­korolják tiszteletét. A püspök gyakorlati intézkedésekkel is megalapozta ezt a tiszteletet. Többek között litániát szerzett Szent István királyról. Nem csupán a kereszténység­ ter­jesztőjét magasztalja benne, hanem a békesség kedvelőjét, a szegények szerető atyját, a betegek segítőjét is. Szentünk fejereklyéjét azóta is a székesfehérvári bazilika őrzi a bejárat mellett jobbra nyíló kis kápolnában, az oltár felett, magyar és pápai zász­lókkal körülvéve. Az oldalfa­lon felírás: „Reménységünk vagyon Benned s Máriában.’* A szent ünnepének oktávájá­­ban minden évben énekes áj­­tatosságot tartanak, amikor is a Sélyei Nagy Ignác által ké­szített litániát imádkozzák. A litánia a jubileumi esztendő során többször is felhangzik. A jubileumi esztendő kap­csán az ereklye többször el­hagyta már helyét Augusztus 20-án a jubiláló pomázi temp­lomba, szeptember 13-án Bo­­dajkra vitte el az egyházme­gye főpásztora, Kisberk Imre püspök. Bodajkot a hagyo­mány szerint nemegyszer ke­reste fel a szent király fiával, Szent Imrével együtt gyalogo­san. Jövőre Szentháromság va­sárnapján Máriaremetén te­szik ki tiszteletre. Kisteleki Antal és ember a béke jele Beszélgetés egy főesperessel Amikor benyitok a mikolci plébánia irodájába, s megpil­lantom jól megtermett alakját, fehér haját, világosan rende­zett arcát (mélysége különös módon profiljából villan elő, szemközt arcának egyértelmű, szinte titoktalan nyíltsága lep meg), arra gondolok, János­i alkat. S később, a testvéri be­szélgetés közben, amíg a kert­ben sétálunk, ahogyan az utcát sepregető cigányasszonyt fo­gadja, majd amikor elbúcsú­zunk, ezt a hasonlóságot hatá­rozottnak s pontosnak érzem. Most hatvanöt éves. Negyven­éves papi múlttal a háta mö­gött szolgálja a szeretetet, s tapasztalatait ilyen mondatok­ban összegezi: — Az emberben él a jóság. Egyesekben világít, másokban talán nagyon is el van rejtve. De abban, aki él, a mégoly kis jót is érdemes föl­kutatni. Amikor meglelem va­lakiben, sokszor ő csodálkozik a legjobban. De ettől kezdve másképpen él, erősebben, élőb­ben, megfigyeltem. Senkit sem tartok számon ellenségemként. De nemcsak lelkiekben, anya­giakban sem lehetünk eléggé alázatosak. Úgyszólván napi tapasztalatom, hogy az aláza­tosság mindig megtérül, mert az Úristen nem hagyja, hogy megelőzzük.* Száva János főesperes kano­nok, de plébános maradt Mis­kolcon. Mondják, hogy a házá­ban mindig készenlétben áll néhány teríték, mert hol volt káplánjai, hol paptársai, bará­tai, városi vagy megyei isme­rősei, más egyházak papjai toppannak be hozzá, s a né­hány mondatos beszélgetés szí­vélyes vendéglátássá nő. Éppen főesperesi munkájában talá­lom. Egy egri érseki levélre érkezett esperesi válaszokat foglalja össze, hogy megküldje az érsekségnek. A levél igen érdekes egyházszervezeti gon­dolatot vet föl: a papi létszám fokozatos csökkenése miatt egyes plébániákat a nem túl távoli jövőben össze kell vonni, s ezeket az összevont egysége­ket lelkipásztori központokká kell szervezni. Ez az intézkedés megszüntetné a néhol nyo­masztó papi magányosságot, a hívek és a lelkipásztorok vi­szonya nem egyénivé, hanem általánossá válnék, minthogy a papok gyakran cserélnék egy­mást, s ez a hívő felelősebb és önállóbb hitéletét is jelenthet­né. Leegyszerűsödnék a papi háztartások gondja is, mert egy helyen többen laknának, étkeznének, és ez kevésbé len­ne költséges. A papi központok a nyugdíjas papoknak munkát és helyet adhatnának. — A főesperesség nemcsak közigazgatási tisztség — mond­ja a főesperes. — Sőt, elsősor­ban nem az. Inkább a legjobb értelemben vett atyasági vi­szony az esperesi kerületek papjaival. A főesperes az, aki a fiatal papokhoz vezető uta­kat újra és újra fölfedezi. Az igazi irányítás szívből indul ki. Nemcsak hogy szeretem a fia­talokat, de igen becsülöm is kemény, szívós és odaadó küz­delmüket. Jól tudom, hogy ma­napság nem lehet „beevezni” a kényelmes révbe, ma vagy szolgálunk, vagy nem hisznek nekünk. A főesperes a püspök nevében tartja a koronákat, vagyis azokat a gyűléseket, ahol találkozhat papjaival. Itt nem a főnök hangját hallatja, hanem a testvér hangját, aki­nek számtalan füle és keze van. A papi élet sosem volt köny­­nyű, ma sem az. Nagyon jól tudjuk, mit jelent egy talán el­szigetelten élő paptestvérnek az, hogy látja és érzi, vannak társai, akikre számíthat — mi is emberek vagyunk. A papnak nem az a legsúlyosabb magá­nya, hogy nincs közelében a másik pap; ez természetes. Ha­nem az atmoszférikus, társa­dalmi magány, hogy vannak helyek — ezt becsületesen meg kell mondani —, ahol nem mernek a paphoz szólni, ahol a zavarodottság, a hallgatás, az elfordulás némaságába fullad az őszinte kapcsolatot kereső pap minden igyekezete. Bizony, ezen változtatni kell. A mi tár­sadalmunkban nem lehet csil­lagközi a távolság — Juhász Gyula szavával élve — „lélek­­től-lélekig”.* Ki tehát a főesperes? Az egri egyházmegyei zsinat 1931. évi határozata szerint: „26. A főesperes tartozik felügyelni mindenre, amit az Egyház fe­gyelme, a hívek üdve megkí­ván. A főpásztortól nyert meg­bízatásokban lelkiismeretesen eljár.” Az egri egyházmegye 302 plébániája 28 esperesi ke­rületbe tömörül, kb. kilenc­­százezer hivővel. Az esperesi kerületeket négy főesperesség foglalja össze. Száva János ka­nonok a borsodi főesperesség élén áll, s egyben miskolci plébános, a papi békemozga­lom megyei elnöke. — A főes­peres egyik mai fő feladata (nagy területi és lelki hatóereje miatt is) az — folytatja a fő­­esperes —, amit az őszi rekol­­lekciónkon Zemplén püspök atya így fogalmazott meg: dol­goznunk kell a katolikus morá­lisnak a Második Vatikánum által szorgalmazott megújítá­sáért. A hit lényege ugyanis az, hogy Isten szólít engem, én pedig válaszolok. E válaszom hullámhosszára hangolódom. Ez a hangolódás az erkölcs, a tiszta vétel alapfeltétele. De a hangolódás nem lehet mégsem fontosabb magánál a válasznál. — Majd így folytatja: — A bé­ke szolgálata a társadalmi érintkezés síkján is igen közel vitt bennünket más egyházak­hoz, s az ökumené felé tett bá­tortalan lépéseinket meggyor­sította. Példa erre egyes he­lyeken a közös templomhasz­nálat. Ne higyjük azt, hogy itt puszta formaságról van szó! A téglalap alakú kertben őszi nap süt. Jobboldalt a figyelmes és bőkezű szomszéd, az építő­ipari vállalat üvegfalú épülete áll, balról a barokk műemlék templom, s a kert végét a plé­bánia új, egyemeletes épülete zárja le, mögötte pedig a dombnak emelkedő gyümöl­csöskert. — Igen, az ember a béke jele — mondja a főesperes. — A békesség tettei az emberi létezést szolgálják, és a teljes embert igénylik. Sokszor úgy látszik, mintha elmerülnénk a sokaságban, a sok tennivaló­ban, mintha láthatatlanná vál­nánk testvéreink között, akik keresnek minket. Katolikus és nem katolikus, hivő és nem hivő, honfitárs és idegen kö­zött. Dehát nem ezt kell-e ten­nünk? Van, létezik idegen? A jóakaratú embert megilleti a békesség. De ezért meg kell küzdeni. Ha az ember a békét harc árán véli elérni, e harcba is a béke víziója vezeti. Bizo­nyos, hogy a föld békéje, a látható béke is része a Krisz­tus meghirdette egyetemes bé­kének. Bizonyos, hogy a béke része a biztos kenyér, a biztos munka, a biztos szabadság. De a láthatatlan béke, a szív béké­je is halaszthatatlan. Ez nem lehet a harcok szünete, hanem éltető elem, ami nélkül nincs éle­t nincs növekedés, nincs emberség. Mi, papok, ilyen bő- KILENC ÚJ GYÓGYULÁSI ÜGY LOURDES-BAN A lourdesi Orvosi Irodában, mint annak idején megírtuk, június végéig t n nyolc gyógyulás ügyében kezdték meg a vizs­gálatokat. Most újabb jelentést adtak ki az azóta bekövetke­zett gyógyulásokról, illetve a velük kapcsolatos ügyekről. Az elmúlt negyedévben eszerint kilenc új ügyben kezdett az iroda vizsgálatot, úgy, hogy az idei jelentős, illetve vizsgálat alatt levő gyógyulások száma összesen tizenhét. Az iroda elnöke, Oliveri doktor áttekintést adott a gyó­gyulások fajtáiról. Eszerint a tizenhét esetből ötben rák, négyben féloldali bénulás, ket­tőben fehérvérűség, hatban pedig különböző más betegség, hashártya tuberkulózis, süket­ség, némaság, vérkeringési megbetegedés, cukorbaj és ha­si sipoly gyógyult meg. Ezért kérjük Isten kegyelmét, hogy növelje hitünket, erősítse reményeinket, és nagyobbítsa szere­tetünket. Hazafelé menet egy jó dara­bon a kivilágított kirakatok előtt haladok el. Valóban buda­pesti a forgalom, talán egy moziból árad ki a sok tiné­­zser­korú lány s fiú, és átkia­bálnak, átnevetnek, átinteget­nek rajtam. Egy percig ellep a hangzavar, ráadásul itt csattog mellettem a villamos, s valami traktor is errefelé kanyarog. Amikor már szinte fáj ez a személytelenség, egyszerre csönd lesz, és csak a sietős lép­tek nesze hallatszik. Igen, mintha „láthatatlanná vál­nánk”. Ez a láthatatlanság valóban a kovász tulajdonsága: elvész, hogy megtermékenyít­sen. Vasadi Péter!

Next