Új Ember, 1970 (26. évfolyam, 1226-1277. szám)

1970-11-29 / 1273. szám

Az egyszülött Fiú kinyi la­­ka.Ha az Atyát... a gyermekeknek is . A zsinati tanítás Aranyszájú Szent János szavait idézi, ami­kor kifejti az Istennek emberi természetünkhöz igazodó peda­gógiáját, nevezetesen azt, hogy megjelent közöttünk Jézus Krisztusban. Evvel a pedagó­giával kell nekünk is élnünk, amikor a kisgyermekekhez ha­sonulunk, hogy az isteni éle­tet közvetlenné és befogadha­tóvá tegyük számára. Ma már elég jól ismerjük természetünk fejlődési szakaszait a korai ösz­­tönösségtől az érett felnőtt gon­dolkodásig ahhoz, hogy a val­lási nevelésen is nyomon kö­vethessük. A gyakorlatban ugyanis két­féle túlzást szoktunk elkövetni. Amikor még időnkből futja, mesélgetünk a gyermekeknek hitbeli dolgokat, szentírási tör­téneteket,­­ de már az isko­láskorban nincs rá időnk, seb­tiben elküldjük esetleg­ vallás­­oktatásra, ami néha inkább nyomasztó kötelesség a gyer­meknek, mint élmény, és val­lási élete elakad, a naív világ­kép fokán,­­ miközben más­ban magas tudományos képe­sítést szerez. A másik esetben már előre aggodalmaskodunk a felnőtt­kori helyes Istenkép kialakulá­sáért, azért a kicsinek olyan szakszerűen és elvontan ma­gyarázunk, hogy nem érti, ta­lán oda se figyel. Majd beem­­lézi a tanrendszert, eljár köte­lességből templomba néha egyedül, mert a szülők küldik, de ők otthon maradnak, — ha­marosan elfelejti az egészet. Ismerkedni — találkozni Amikor Jézus a tanítás után fáradtan a Jordánon túlra visz­­szavonult, s az apostolok el­utasították az utána vitt ki­csinyeket. De Ő közbeszólt: „Engedjétek csak hozzám a gyermekeket és ne akadályoz­zátok, hogy hozzám jöjjenek, mert ilyeneké a mennyek or­szága.” (Mt. 19,14) Feltűnően sajátos jézusi magatartás, mert Keleten, — különösen egy tör­vénytanító —,nem sokat törő­dik a gyermekekkel, akik együtt játszanak a porban a kutyákkal. — A mi gyerme­künknek is mielőbb mutassuk be Jézust, már úgy amint gyer­mekké lett érettünk. Nagyon beleillik a gyermek sajátos vi­lágába, ne féljünk, vele együtt növekedik az isteni Barát és a gyermek komolyan veszi ezt a belső barátságot. Tévedéstől sem kell féltenünk, ha korán megsejti a keresztény időtlen­séget, hiszen liturgikusan min­den évben megszületik az Úr, misztikusan él és növekedik az egyházban a történelem során az idők teljességéig, ebből kö­vetkezőleg minden ember tes­ti fejlődésével arányosan ke­gyelmi valóságában. Ezért le­het, sőt fontos „együtt elmél­kedni” a gyermekkel — ami felnőttkorban is üdvös ima­mód lesz — mit is tenne a kis Jézus a te helyedben, mit mon­dana, ha most megkérdeznéd.. Így megszokja, hogy úgy él, játszik és rendelkezik, „mint­ha” a kis Jézus is vele volna, mint ahogy a keresztény élet­ben valóban „benne élünk, mozgunk és vagyunk”, meg­szokja, hogy „Velünk az Isten”, akinek a gondviselés folytán megtapasztalható neve: „Im­mánuel!” A kisgyermeknek az Istent, Jézust követve, a mi mennyei Atyánkat mutatjuk be, akinek erejéből élünk, a mint a tá­volban dolgozó apa gondosko­dásából él a család és neki kell beszámolni életünkről. Töre­kedjünk őszintén és hűségesen kialakítani a kis Jézus és az Atya helyes képét. Ne hivat­kozzunk rájuk, ha valamit ked­vünk vagy kényelmünk érde­kében akarunk a gyermektől kicsikarni,­ mert nem a val­lási nevelés lesz az oka, ha ké­sőbb kiábrándulva rájön, hogy mennyire kihasználták korai fogékonyságát az önző felnőt­tek. Megismerni azt,­­ ami az övé „Nem tudtátok, hogy az Atyám házában kell lennem?” (Lk. 2,50) —Amint a későbbi­ megismerési fokon a természet szépségeit mutatjuk a gyer­meknek, és innen a Teremtőre utalunk, — addig a megisme­rés kezdeti fokán Isten házá­val ismertetjük meg, ahol je­len van Krisztus az Eucharisz­­tiában. Ebben a korban a moz­­gásosan, érzékszervileg meg­ragadó események élménysze­rűségeire fogékony a gyermek. Az adott helyen és helyzetben átélt, hallással, látással, szag­lással szerzett élményeihez dús érzelmek, indulatok kapcso­lódnak, amiben egyidejűleg va­lamit gyermeki vágy valósul meg. Az ilyen tudatélmények nyomai — Paget szkémái — egész életre megőrzik érzelmi feszültségüket, emlékképekben vagy a tudatalattiba süllyedve, hogy onnan később az egyéni állásfoglalást akár öntudatlanul is irányítsák. Ezért nem okta­lanság, ha már az egészen ki­csit is beviszik a templomba, hallja a szent muzsikát, beszív­ja a tömjén szagát, lát csodála­tos fényeket. Az ember ugyan­is természete szerint olyan, hogy „testi-lelki lényegének egészével, szemével, lélekzeté­vel, tapintó kezével, éhségével és jóllakottságával meg kell ta­pasztalnia Istent” — írja Kle­mens Tilmann, a modern pasz­­torál-pedagógus. A gyermek saját öröméhez, a karácsonyfa csillogó boldogságához kapcsol­juk a születési eseményt, lássa a kis betlehemet, az ünnepi díszt, hallja a templomi mu­zsikát, — a fény-zene együttes örömét. Nem kell hozzá sok magyarázat, hogey élménnyé formálódjon benne. — Ha pe­dig valami szomorúság éri vagy „rossz” volt, a keresz­­tenfüggő szenvedését — per­sze nem naturalisztikus részle­tességgel — vagy a fájdalmas Szűzanyát mutassuk be, hogy így időben társuljon, a saját gyermeki fájdalma Megváltónk szenvedésével, ami felnőtt lel­ki élete vigaszának és bűntu­datának fogja a magvát ké­pezni. — Vigyük be az üres templomba is, ahol járkálhat, kérdezhet, bemutatjuk a szen­teket, a keresztutat, mert ezek az ábrázolások nemcsak a kö­zépkori tanítás bibliai paupe­­rium­jai, hanem bibliai puero­­rum is, hogy az olvasás előtti korban képszerű ismeretet ad­janak. Mindig rövid ideig, ameddig a gyermek figyelmé­ből kifutja. Majd amikor a gondolatpárok kialakulása elő­készíti a fogalmi gondolkodást — ahogy Henri Wallon felis­merte — (7-9 és 9-14 éves kor­ban) a régi világkép felbom­lása egy új, még ismeretlen kialakulását serkenti. Ez a fej­lődési szakasz válságos lesz, de a konfliktust senki sem „spó­rolhatja meg” gyermekének, mert ebben válik naggyá, döntőképessé. Azonban továb­bi mélyebb megfontolásokat kíván tőlünk, hogy a gyermek tudatos segítőtársa lehessünk. it 360 éve halott Comenius A Nemzetközi Nevelésügyi Év keretében Budapesten és egykori működése helyén, Sárospatakon is kiállításokkal és konferenciákkal ünnepült a modern nevelésügy egyik leg­nagyobb úttörőjét, Johannes Amos Comeniust. Cseh-morva szülőhazája után pedig külön­leges joggal ünnepelhetjük mi a világ eme nagy tanítómeste­rét, mert 1650 és 1654 között a sárospataki főiskolán tanított, latin nyelvkönyvét még a je­zsuiták is használták oskoláik­ban és a legújabb kutatások szerint Jan Comenius székely határőrök leszármazottja és eredeti neve Szeges János volt. Különös érdeklődésünkre tarthat számot a Rákóczi Györgynek ajánlott „Gentis felicítás” című műve, amely sajn csak csekély példány­számú magyar kiadásokban szerepel könyvtárainkban, pe­dig az egész a XVII. század „két pogány közt egy hazáért” szenvedő magyarsághoz íra­tott. Szalatnai Rezső, Come­nius egyik legjobb magyar méltatója így ír erről a mű­ről: „A nemzeti boldogság ti­zennyolc ismérvét sorolja elő, többek közt az erős népese­dést, az alkalmas földet, ide­genekkel nem keveredést, bé­kés szomszédokat, támadás esetén honát megvédő hadse­reget, belső egyetértést, okos törvényeket és elöljárókat, akik ne legyenek idegenek s megtartják a népet szabadság­ban. A boldog nemzet minden tagja végzi kötelességét, a gaz­dasági élet virágzik, s így bő­ség, hatalom és jólét van az országban, továbbá van jó !Szesszes János ?) ünneplése közbiztonság, magas fokú mű­velődés, az ifjúság helyes ne­velése s istenfélelem, vagyis jó erkölcsök... A mű befeje­ző részében pedig Rákóczi Györgyben látja a magyar sors új útra, fejlődésre térítőjét. Az olvasó egyszerre csak észreve­szi, hogy az idegen Comenius érvelése hevében úgy beszél, mint aki maga is magyar.” „Nálunk — írja a hatvanhar­madik bekezdésben —, ná­lunk, magyaroknál.” Ez az azonosulás már nem rejtély ... 1961-ben lengyel levéltárosok hosszas nyomozás után a szász­­országi Herrnhutban megta­lálták a német seregek által elhurcolt lesznói levéltárat s benne Comenius jegyzeteit. A kézirat végződése ez: „Kedves anyámnak, a morvák földjének, ajánlja emez írás­művét hűséges fia, Jan Ámos Ko ...” Itt megtorpant a kéz. Vízszintes, vastag vonással át­húzta a két betűt s odaírta jól olvashatóan: „Szeges”. Duse örmény, Dumas néger, Puskin etióp, Petőfi szláv ősökre tekinthetett vissza s mégis a tehetségekben oly gaz­dag olasz, francia, orosz és magyar nép büszkeségei let­tek. A vérkeveredést mai szemmel tehát már inkább hasznosnak, mint félni valónak tartjuk. Jan Ámos Comenius is az egész világé, nemcsak a cseh-morva testvéreké vagy a magyar protestánsoké. Bárha a magyar néphez írt intelmeit halála után 300 év­vel kezdenénk jobban megfo­gadni, mint azt ezideig ten­nünk sikerült Megszeretni Jézust és az övéit Még gyermekkoromban tör­tént, amikor elsőáldozáshoz válogatták össze a párokat, szé­pen fátyolozott kislányokhoz, nyalkán öltözött kisfiúkat,­­ egy bőgve kiállt a sorból: „én a koldus Jóskával nem me­gyek!” Talán tudta ez a gyer­mek, hogy ki a Jézus, de hogy mindnyájunk testvére, — azt már nem, elsikkadt a nevelés­ben. — A gyermek értékelésé­nek lassan kialakuló világnéze­tének a mércéje a mi minden­napos magatartásunk. Magatar­tásunk és cselekedeteink — ko­rábban, mint gondolnánk — nemcsak Jézus valóságát su­gallják, hanem azt is, hogy Jé­zus testvéreinkben él, és hogy — amit a legkisebbnek teszünk az ő nevében, — neki tesszük. Ezért már egészen korán a gyengébbre, az elesettre kell irányítanunk a gyermek részt­vevő figyelmét, segítő készsé­gét és szeretetét. Majd ezt az érzelmi együttest azonosítjuk az Atya, az egyszülött Fiú felé kialakult gyermeki gyöngéd­ségével és szeretetével. A mi gyermekeink lesznek az eljövendő vallás hívei, az, amelyről Karl Rahner így „jö­vendöl”: „A jövő vallása nem a sablonos előírások vallása lesz, hanem az egyedüli lénye­ges benne az Isten és a fele­barát szeretete­­ lesz ...” ;— azért próbáljuk már jó előre megértetni velük, hogy „Isten a megtestesülés egyedülálló és megismételhetetlen eseményé­ben — a Názáreti Jézuson ke­resztül — kivétel nélkül min­den embernek elígéri és oda­ajándékozza magát, és ennek az ajándékozásnak a betelje­sülése az igazi boldogságunk.” És ki ne szeretné gyermekét boldognak látni?! Sz. M. KATOLIKUS PAP AZ AMERIKAI KONGRESSZUSBAN Első ízben történt az Egye­sült Államok történetében, hogy a legutóbbi kongresszusi választások alkalmával egy katolikus papot választottak a képviselőház tagjai közé. Az új képviselő Robert Drinan 49 esztendős bostoni jezsuita atya, aki Massachusetts államból a demokrata párt jelölt. Drinant, aki a Boston­ College elnöke volt, választóinak békejelölt­ként ajánlották. Mauriac ravatalánál Gabriel Marcel meghívásá­ra féléves tanulmányutat tet­tem Európában. Ha most em­lékeimben visszalapozgatok — miről is számoljak be elsőnek? —, azt hiszem, nem szorul kü­lönösebb magyarázatra vá­lasztásom. Ifjúságomban a nagy oro­szok után Mauriac volt szá­momra a következő jelentős fölfedezés a regényírás biro­dalmában. Mondatai valóság­gal arcon lehettek. Hogy a modernség semmi egyéb, mint az örök emberinek örökös ak­tualizálása, tőle tudtam meg. S ő tanított meg még valami­re: a nagy író föloldhatatlan magányosságára. Persze, ezt a magányt az­előtt is ismertem. Rimbaud, Baudelaire magányát De Mauriacé ezeknél is megle­pőbb volt, mondhatnám, a ma­gány egy mélyebb változatá­val lepett meg. Mauriac ugyanis a büszke különállás helyett az Egyház legősibb ér­telemben vett közösségi mele­gét választotta szálláshelyéül. S mégis: írásai épp alázatuk pontosságával, azzal, hogy az igazi kicsinyek hangját tol­mácsolták az irgalom irgal­matlan hűségével — hosszú időn keresztül „gyanúsaknak” számítottak. Halála hozta a másik meg­lepetést. Most épp fordítva: a fölvonuló tömeget s a hivata­los elismerést találtam elide­genítőnek. Nagyságának külö­nös magányát a katonai pom­pa, ha lehet, talán még a kez­dő évek gyanakvással teli sikereinél is jobban kihang­súlyozta. , Koporsóját az Akadémia lép­csőjére helyezték el. Kétol­dalt a kormány és az akadé­mikusok tribünje, szemben a katonai díszszázad, köröskörül a nép gyűrűje. A vakító reflektorfényben azonban időnként madarak re­pültek át, rendetlen árnyéko­kat hajítva az épület fogalom­má vált kupolájára. De ez a „rendbontás” mindennél in­kább őt idézte; oly jellemző ,volt rá, annyira az ő „pillan­tására” termett. Legstílsze­­rűbben, úgy hiszem, ezek a „véletlenül” idevetődött ma­darak búcsúztatták. S támadt még egy ,,repedés” a zavartalanra tervezett­­ren­­d­ezésen. A miniszteri búcsúz­tató közben egy kiskatona ki­ájult a feszes oszlop utolsó so­rából. Az „incidens” a közel­állók figyelmét percekre el­vonta a beszédről. Személy szerint mégis úgy éreztem, s ismét nem véletlenül, hogy épp e hirtelen zavar illet legjob­ban hozzá, a „repedések kró­nikásához”. Az ünnepség végén, mikor a tömeg elvonulására került sor, még az eső is megeredt. „Mauriaéi eső” — fordultam hátra barátomhoz. Bólintott, elmosolyodott. A kiskatona és a madarak után a felhők is megérkeztek végre. Pontosan úgy, ahogy a mesékben szólal meg a végtanulság: egy nagy író tollát se a gyanakvás, se az ünneplés nem képes ketté­törni. Pilinszky János Kék Miatyánk írta: Erdélyi József Legszebbek a néma imák. Imádkozik minden virág: kék imát mond a kék katáng, kék virága kék Miatyánk. Gyalogutak, dűlők tele kék virággal van most tele, mélyült keréknyomok között mill­ió kék Miatyánk köszönt. Ki itt jársz, légy jó emberünk s néma imát mondj mivelünk, tekints némán az égre fel, egy pillantást megérdemel. Szekérkerékkel töretünk, kocsikenőcs a kenetünk, innen mi el nem mehetünk, mégis szép a mi életünk. Mégis víg a mi életünk, mert az égre felnézhetünk, néz ránk a nap, az ég szeme, nyitott szemünk felnéz bele. Minden tőrön száz kék katáng mondja némán, hogy „Mi Atyánk", s hervad hamar és boldogan, benne mert új élet jogán. Mert küllőkkel bár töretünk, kocsikenőcs a kenetünk, míg az égre felnézhetünk, örök élet az életünk­re. Messzi utakon járó költő ver­se ez. Imádság­os vers. Író­ja meghallotta a katáng imá­ját, amit az a színével mond el Erdélyi Józsefet, hogy meg­tisztelt bennünket versével, fölkerestük otthonában. Nagy, zöld cserépkályhája előtt egy kerekes, megbarnult rokka áll. A szoba közepén a fehérre lakkozott karosszékekbe virág­mintás párnákat vetett valaki. Amikor a szomszéd szoba aj­taja résnyire kinyílik, egy dobfelszerelést pillantunk meg, nagydoboz cintányérral, s rit­musdobokat. Minden párká­nyon, asztallapon, komód te­tején sárga, bordó üvegvázák sorakoznak. Ezek már az uno­kák művei. Amikor együtt ülünk nagy­apjukkal, figyelnek minden szavára. Különös, múltat idé­ző, eleven beszélgetés alakul ki, s olykor úgy tűnik, mintha ő lenne közöttünk a legfiata­labb.• Szinte szorongva nézünk szét nagy öregeink között, az utóbbi években úgy villog a kasza egyre gyérülő rajukban. Bennünket, fiatalabbakat nem az érdekel, hogy az életük si­került-e, vagy sikerületlen. Az érdekel bennünket, végigcsi­nálták-e? Gyarapították-e ta­lentumaikat? Minden bizony­nyal egy életnek az a legna­­­gyobb műve, ha útközben nem noílik ki belőle sem a hit, sem a tisztesség.* Erdélyi József szikár, közép­­termetű, hosszú fehér haja van s fehér kecskeszakálla. Fürgén mozog, lehajtja vagy inkább részegi a fejét. Amit nyelvészeti kutatásairól mond, valósággal kizúg belőle, mint egy áradás, tele költői lele­ménnyel, pontosan s logiku­san, illeszkedő feszültséggel. Föl-fölugrik, felemeli a kezét, s mielőtt szólna, megnémul egy pillanatig, majd kipattog­tatja tőmondatait, öregkori lázának minden hevességével. A zsellérnépből érkezett. Nyersen és élesen ejtették ki ott a szavakat, mert az em­ber nyomorúsága nem hagy sem időt, sem kedvet a díszít­­getésre. Valaki „telehinthetné szép halastavakkal — fürdők­kel a porfellegek alatt — rek­­kenő síkot, ahol a tüdővász — sípol és sárgult arcokat arat”, írja 1936-ban megjelent versé­ben. És most? Amikor az em­ber „élete napja rég lement”, fegyelmezett rezi­nációval megvallja: m­ásfajta dicsőség­re vágyik. Bibliás ember. De egy egyházakon kívüli országot keres, ahol szerinte az em­berre megigazulás­­vár, s amelynek láthatatlan határkö­ve maga az ima. (-) Isten népének felelőssége „Ne gördítsünk akadályt Krisztus evangéliumának út­jába” — figyelmeztet Szent Pál szavaival Kovács Sándor­ szombathelyi megyéspüspök körlevelében, s felhívja a fi­gyelmet arra, hogy a papok munkájának eredményességé­ért a hívek is felelősek. Ahhoz, hogy a papok hivatásukat, a hívek szolgálatát zavartalanul teljesíthessék, az evangéliu­mot hirdethessék, s a szentsé­gek útján az isteni kegyelmet közvetíthessék — szükséges az is, hogy megélhetésük anya­gi feltételei biztosítva legye­nek. A krisztusi élet elmélyíté­séhez, az evangélium hirdeté­séhez egyházunknak a papok és hívek áldozatos munkáján kívül intézményekre is szük­sége van. Templomok, plébá­niák, egyházmegyei központok, papnevelő intézetek, katolikus középiskolák, papi nyugdíjas otthonok kellenek , s ezek fenntartása jelentős anyagi eszközöket igényel. E feltételek biztosítása ér­dekében az egyház elsősorban azokra támaszkodhat, akik céljait magukénak érzik, hisz­nek isteni rendeltetésében és hivatása betöltéséért, az örömhír hirdetéséért és a ta­núságtételért áldozatot is szí­vesen hoznak — a keresztény emberekre, a hívekre. Nélkü­lük nem tudja leküzdeni gond­jait, betölteni hivatását. „Minden egyházközségnek elsősorban saját magának kell biztosítania temploma, plébá­niaépülete fenntartását, továb­bá lelkipásztorainak és egy­házközségi alkalmazottainak méltányos fizetését” — írja körlevelében Kovács Sándor megyéspüspök. Ezen kívül az egyes egyházközségeknek hoz­zá kell járulniuk az egyház­­megyei központ, a papnevelő intézetek, a katolikus közép­iskolák fenntartásához és a kisebb, szegényebb egyház­­községek támogatásához is. Ehhez szükséges, hogy az egyházi hozzájárulások össze­gét minden egyházmegyében — az igazságosság és a szociá­lis szempontok figyelembevé­telével — rendezzék. A országosan kialakult gyakor­lat szerint az egyházközségi hozzájárulás (régebbi nevén: egyházi adó) minimális, tehát legalsó összege a fizetés fél százaléka. Ezt az önálló kere­settel rendelkező felnőttek fi­zetik. Természetes azonban, hogy az egyedül élő özvegyek, nyugdíjas házaspárok, sokgye­rekes családok, hosszabb ide­je betegségben szenvedők ke­vesebbet fizetnek. Mit jelent ez gyakorlatilag? Azt, hogy a hívő, aki keresz­ténynek, s a katolikus egyház tagjának vallja magát, ha önálló keresettel rendelkezik, köteles az egyházat anyagilag is támogatni. Hogy mennyivel? Jövedelmének arányában: ha például 1000 forint a fizetése, akkor legalább havi öt forint­tal, ha 2000 forint a fizetése, legalább havi 10 forinttal. „Ha őszinték vagyunk, köny­­nyen beláthatjuk, hogy az elő­irányozott egyházközségi hoz­zájárulások megfizetése senki számára sem jelent nagy ter­het — folytatódik a körlevél. Ugyanakkor viszont azzal a jó érzéssel tölthet el bennünket, hogy hitünk nem holt, hanem tettekben megnyilatkozó, áldo­zatos hit Aki azonban elfogadható in­dok nélkül elzárkózik a közös teherviseléstől, megtagadja a tőle várt egyházi hozzájárulás fizetését és igazságtalanul má­sokra hárítja át a terheket, melyeket neki kellene viselnie, önmagát zárja ki az egyházi közösség teljességéből. Tehát nem képviselheti az egyház­­községet, nem lehet kereszt- és bérmaszülő, egyházi szertartá­soknál nem igényelhet külö­nös ünnepélyességet Az üd­vösségre szükséges szentségek kiszolgáltatását azonban az­ egyház senkitől sem tagadja meg, aki hivő lélekkel és bűn­bánó szívvel kéri azokat” — fejeződik be a körlevél. Főpásztoraink Isten követ­ségében szólnak hozzánk. Szavaikkal, rendelkezéseikkel emlékeztetni és szeretettel rá­nevelni igyekeznek minket arra, hogy egyházunknak — a II. Vatikáni Zsinat szellemé­ben — valóban élő, felnőtt, fe­lelős tagjai legyünk. (galántai) A SZENTATYA LÁTOGATÁSA A FAO­NÁL Az ENSZ élelmezési és me­zőgazdasági szervezete, a FAO, november 16-án ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját. Ebből az alkalomból VI. Pál pápa látogatást tett a szerve­zet római székházában. A Szentatya délelőtt 11 órakor érkezett a székház kongresz­­szusi termébe, ahol a FAO el­nökének üdvözlő szavai után beszédet mondott. Francia nyelvű beszédében a pápa hangsúlyozta, hogy, rá kell terelni a közvélemény fi­gyelmét a világéhség problé­májára, mert az emberiség el­látása nem tud lépést tartani a népesség növekedésével. Igen nagy erőket kellene bevetni, hogy a katasztrófát megelőz­zük. De hiába a tudomány minden vívmánya, ha a tudo­mányos fejlődés nem párosul szociális és erkölcsi fejlődés­sel is — mondta a pápa. Ez­­pedig csak akkor lehetséges, ha megvalósul a népek és kormá­nyok közti együttműködés az emberiség megmentésére. Nem szabad megadni magunkat an­nak a hiedelemnek, hogy „az ember embernek farkasa”! Va­lamennyien testvérek vagyunk, és sohasem szabad másként gondolkodnunk. Ez a keresz­ténység alapvető tanítása — hangsúlyozta a Szentatya.

Next