Új Ember, 1970 (26. évfolyam, 1226-1277. szám)

1970-03-01 / 1234. szám

Katolikus szemmel Szentek hullása címmel írt irónikus hangvételű tájé­koztató kommentárt Máté Sán­dor a Népszabadság február 22. számában. A Katolikus Lexikont idézve mondja el, kit nevez a katolikus egyház szentnek, azaz azokat, akik életükben hősi fokon gyako­rolták az erényeket, főképp a hitet, reményt és szere­tetet. Mint ismeretes, a liturgiai naptár reformját, benne a szentek ünnepeinek elhelyezé­sét két elv irányította. Az egyik, vonják ki a tisztelet­nek, mondjuk így, „első sorai­ból” azokat a szenteket, akik­nek létezése nem bizonyítható. A létezés bizonyíthatóságára való törekvés rendkívüli igény és követelmény. Sok száz, gyakran ezer, ezerötszáz éve meghalt emberek esetében kö­veteli meg az egyház, hogy ok­­má­nyszerű bizonyítékok legye­nek egykor volt létezésük mel­lett. Ezzel nem azt mondja, amit a szerző, hogy ezek a szentek nem is léteztek soha­sem, hanem azt kívánja, hogy népvándorlás, háború, járvá­nyok, pusztulások tengere után is maradjon létükről bizonyí­ték. Roppant nagy kívánság! Nem tréfálkozást, hanem elis­merést érdemel az egyház ezért a törekvéséért. Miként a litur­gikus naptárreform másik ren­dező elvének érvényesítéséért is, nevezetesen azért, hogy az Európára szabott naptárt az öt világrészre átméretezték, most már a cikk adatai szerint Európát 120, Ázsiát 14, Afri­kát 8, Amerikát 4, Óceániát 1 szent képviseli. H­árom csillag v­annak az annak idején elsikkadt filmnek a neve, amely tulaj­donképpen három epizódot ölel föl az ország fölszabadu­lásának történetéből s amelyet most a negyedszázados évfor­duló alkalmából több filmszín­házunkban fölújítottak. A ren­dezők közt olyan nevek sze­repelnek, mint Jancsó Miklós és Várkonyi Zoltán, az egész aprócska trilógia ma előbb s érdekfeszítőbb, mint valaha. S egy valami minket katoliku­sokat mélyrehatóan érdekel benne. Kis, Pest környéki faluban vagyunk s egy fiatal asszony gyereket szül. A szülés nem egészen könnyű lefolyású, nincs orvos a faluban — nyu­gatra ment — és a gyermek­ágyas anya papot követel ön­maga számára, s hogy a gyer­mekét megkeresztelje. A falu fölszabadul a német katona­ságtól, három szovjet katona szállásolja be magát a házba. Nekik is otthon gyerekeik, fia­tal feleségük van. A háziak valahogyan szót értenek velük. A szovjet katonák persze or­vost keresnének a lázában fet­­rengő asszony számára, de az orvos „elmenekült”, így hát papért mennek és rögtön ket­tőt is hoznak oroszos nagyvo­nalúsággal, az öreg plébánost és káplánját. A keresztelő után aztán a lázbeteg anya is megnyugszik, mély­­ álmot alszik szüleivel együtt, mikor a három katonát riadóztatják. S a gyermek ott szunnyad a bölcsőben. A há­rom katona nem költ föl sen­kit, csak ajándékokat ad a böl­csőben ringó gyermeknek. Az egyik fél kilónyi kockacukor kincsét szórja a bölcsőbe. A másik egy kis kölyökkutyát szedett föl útközben s oda te­szi most a bölcső mellé egy szakajtóba. S a harmadik ajándékba kapott pálinkás üvegétől válik meg, bár bará­tai csúfolják, hogy minek az egy gyereknek. „Hát majd csak fölnő” — mondja a le­gény. Meghatódva néztük a filmet, amelyből szeretet és emberség sugárzott. Feloszlás fenyegeti-e a csa­ládot? Olyan kérdés ez, amely szociológusokat, pedagó­gusokat, szülőket egyaránt ér­dekelhet. Sokan jósolták, né­melyek állították, hogy a né­pesség fokozódó elvárosiaso­­dása, a termelés és a család hagyományos kapcsolódásának megváltozása lassanként fel­bontja a családot, a társadal­mi élet sok-sok évezredes alapsejtjét. Nos, egy nagyon érdekes szociográfiai felmérés és elem­zés, amit Pataki Ferenc ismer­tet a Valóság februári számá­ban, nem, vagy legalábbis nem egészen erősíti meg a sötéten látó jósokat. A fővárosi közép­­iskolások társas világára irá­nyuló figyelemre méltó felmé­rések közben a szerző többek között arra jött rá, hogy „a család dezorganizációs tünetei­nek és a fiatalok családtól va­ló elszakadásának közkézen forgó hiedelmeivel szemben fenntartásokkal kell élnünk, legalábbis, ami a középiskolás diákságot illeti. Az urbaniszti­kával foglalkozó szociológiai irodalom is rámutat arra, hogy az urbanizációs folyamat első hulláma valóban együtt­jár a primer szervezetek és társadalmi csoportok fellazulá­sával és a dezorganizáció je­lenségeivel. Ám a folyamat megállapítása és az urbanizált létfeltételek stabilizálódása is­mét koherensebbekké teszi ezeket az alakzatokat, s újra nagyobb szerephez juttatja az elsődleges társadalmi csopor­tokat, amilyen a család is.” A nagyvárosi életforma te­hát kezdetben a család fel­bomlásának irányába hat, utóbb azonban az irányulás megváltozik és sok tényező épp ellenkezőleg, a bensőséges csa­ládi élet, gyermekek és szülők bizalmas viszonyának kialaku­lását segíti elő. Úgy véljük, hogy ezt az irá­nyulást még határozottabbá tehetné, ha a — most már nem termelési, hanem fogyasztási érintkezési és művelődési kö­zösségként kialakuló — csalá­don belül az igazi lelki élet ápolására és elmélyítésére is törekednének szülők és gyer­mekek, öregek és fiatalok egy­aránt. Károly Irén Józsefről, a nagyváradi premontrei fő­gimnázium nagy tudású fizika­tanáráról közöl megemlékezé­seket az Élet és Tudomány. Károlyi professzor valóban megérdemli, hogy megőrizzék emlékezetét a magyar tudomá­nyosság történetének króniká­sai. A Magyar Életrajz Lexikon azt írja róla, „valószínű, hogy még Marconi előtt ismerte a drótnélküli távírás elvét...” Ezt a megállapítást az "Élet és Tudomány cikkírója, Nagy Ist­ván György pontos adatokkal támasztja alá: „...1895-ben Nagyváradra látogató Agliardi bíborosnak, a bécsi nuncius­­nak, bemutatta drótnélküli távíróját.” Nem volt ugyan a „szikratávíró magyar feltalá­lója” — ezt a dicsőséget nem is követelte magának —, de egyénisége, amilyennek pél­dául Dutka Ákos a „Holnap városa” című könyvében meg­rajzolja, ihlető példája volt a kereső szellemnek: „Szúrós fekete szemével mintha min­dig keresné valami új titok rejtélyét.” Az Élet és Tudomány ki­emeli : „Korának legkiválóbb pedagógusai közé tartozott.” Valóban, szebb ajándékot nem adhat pedagógus tanítványai­nak, mint a titkok kutatásá­nak és feltárásának, az igazság mélyebb megismerésének szen­vedélyét. S nemzetének se ad­hat többet, mintha az ilyen szenvedéllyel oltja be fiait. ÚjSmfat- - NAPI SZENTÍRÁSOLVASÁS Jézus pályájának utolsó szaka­szát kezdi el: elindul az „ünnep­re”, vagyis a húsvétra, mely a zsidók legnagyobb ünnepe volt. Jeruzsálembe indult tehát, útja elég hosszú ideig tartott, mert utoljára még tanítani akart min­denütt, tudta ugyanis, hogy Jeru­zsálemben a halál vér rá. A taní­tás mellett sok csoda jeleket is tett, hogy isteni hitelét megala­pozza. — Lukács itt mondja el az apostolok kiküldetését, utána el­beszéli, hogy Heródes, Galilea uralkodója, milyen nyugtalan lett. A nép viszont an­nál inkább lelke­sedett, mikor véghez vitte a máso­dik kenyérszaporítást. Péter a Tá­bor hegyén Isten messiásának val­lotta őt, másnap a nép hitét erő­sítette meg egy holdkóros meg­­gyógyításával. Eddig már kétszer mondotta meg, hogy Jeruzsálem­ben ki fogják végezni. Március 1. Vasa nap. (Nagyböjt 3. vas.) 1. olv.: Mózes II. könyve 20.1—3. — 2. olv.: I. Korintusi le­vél 1,22—25. — Evangélium: Szent János szerint. 2.13—25. Márc. 2. Hétfő. Lukács evangé­liuma 9,1—9, az apostolok kikül­detése. Márc. 3. Kedd. Lukács 9,19—17, a második kenyérszaporítás. Márc. 4. Szerda. Lukács 9,18—27. Péter megvallja Kocztust. Márc. 5. Csütörtök. Lukács 9,28—36. Jézus színeváltozása. Márc. 6. Péntek. Lukács 9,37—43, egy holdkóros fiú meggyógyítása. Márc.­ 7. Szombat. Lukács 9.44—50. a tanítványok versengése. TRIDUU­M MINDEN TEMPLOMBAN Az egyházmegyék ordiná­­riusai újonnan kiadott körleve­leikben kérik, hogy a húsvéti szentáldozást előkészítő tri­­duumot az ország minden templ­omában megtartsák, esetleg külön a férfiaknak és külön a nőknek. „AZ ŐRÜLT MAJOM” Szent-Györgyi Albert, az Egyesült Államokban élő ma­gyar Nobel-díjas biológus, rö­vid, alig negyvenoldalas köny­vecskét írt fiatalok számára „Az őrült majom” címmel — olvasható a Magyar Nemzet­ben. A világhírű tudós véle­ménye szerint az emberiség önmagát pusztítja el, ha jelen­legi irányvonalát folytatva a tudomány eredményeit­­ nem saját javára, hanem önmaga ellenében használja fel. A 76 esztendős tudós a könyv megjelenése alkalmával nyi­latkozott a New York Tintás­nak, s kijelentette, az ameri­kai társadalom és a világ nagy része esztelen, öngyilkos mó­don viselkedik, a halálra van orientálva. A világ nagy ré­szén a gyermekek fele estén­ként éhesen fekszik le, s köz­ben milliárdokat fordítanak acélra, vasra, tankokra. Nyi­latkozatában hangsúlyozza, er­kölcsi kötelességének érezte az állásfoglalást, mert — mint a magyar költő mondja — „Vét­kesek közt cinkos, aki néma”. KOMMENTÁR NÉLKÜL A Népszava 1970. február 21-i számában Jétkely Zoltán Huhogás? címmel többek közt ezt írta nyelvünk védelmében: „Valamikor, a harmincas évek derekán, még kecsegte­tett a remény, hogy a főváro­si-külvárosi habarcsnyelv és velejárója, a semmiféle ma­gyar táj­nyelv­ből nem szár­maztatható hanglejtés nem fog eluralkodni a szélrózsa minden irányából áramló nyelvjárásokon; bizony, remél­jük, ezek kerekednek felül, s hoznak létre egy, a XIX. szá­zadinál egységesebb, kifeje­zőbb, hajlékonyabb, korral ha­ladó idő mégsem mesterséges, erőteljes, magyar társalgási­­iroda írni­ tudományos nyelvet. Egyszóval a várva várt mű­velt magyart. Bagolyhuho­­gás-e, ha aggodalmasan úgy érzem, ez a remény csak ke­gyes óhajtás maradt, sőt, mint­ha éppen napjainkban távo­lodnának a leggyorsabb ütem­ben megvalósulása pillanatá­tól?” KÉT NŐI EGYHÁZTANÍTÓ Első ízben emel az egyház két nőt az egyháztanítók so­rába, mégpedig az olasz Sie­­nai Szent Katalint és a spa­nyol származású Avilai Nagy Szent Terézt. Az erre vonat­kozó dekrétumot a napokban írta alá VI. Pál pápa a Vati­kán illetékes ügyosztályán. Az ünnepélyes kihirdetés még eb­ben az évben meg fog történ­ni, ennek időpontját a pápa fogja meghatározni. Az egy­ház kétezer éves története fo­lyamán eddig csak férfiak ré­szesültek ebben a megjelölés­ben, közülük legismertebbek: Szent Ágoston, Apuin­ói Szent Tamás, Szent Bonaventúra. Hivatalos fogalmazás szerint az egyháztanítók a katolikus egyház olyan megvilágosított személyei, akiket szentségük, erős hitük, s főleg az írásaik­ból áradó s a szent dolgokra vonatkozó kiemelkedő tudásuk alapján külön dekrétumban ezzel a címmel ruháztak fel. LITURGIKUS KAPTÁR Márc. 1. Nagyböjt 3. vasárnapja. Viola. Vasárnapi saját mise, Gló­ria nincs. Credo, nagyböjti (va­sárnapi) prefáció. — Énekrend: 262­5. — 2340/1. — 50/2. — 136. — 67., vagy 71. — Vagy: 58/1. — 58/4,5. — 136/1. — 136. folyt. 71. — Márc. 2. Hétfő. Viola. Nagyböjti napi mise. Glória nincs, nagyböjt! köznapi prefáció. — Márc. 3. Kedd. Viola. Rítus, mint hétfőn. — Márc. 4. Szerda. Viola. Rítus, mint hét­főn. — Márc. 5. Csütörtök. Viola. Rítus, mint hétfőn. — Márc. 4. Péntek (hústól való megtartózta­tás). Viola. Rítus, mint hétfőn. — Márc. 7. Szombat. Viola. Rítus, mint hétfőn. — Márc. 8. Nagyböjt 4. vasárnapja. Viola. Saját mise, a Glória elmarad. Credo, nagyböjti vasárnapi mrpf.-íció. — Énekrend: 257/1. — 257/2.4. — 131/1. — 131. folyt. 7513. vagy 63. — Vagy: 257­. — 257/2,4. — 131/1. — 131. folyt. — 63.­ ­ Pincetörténet, 1945 Az óriási bér­ház közel négy­száz lakója szorongott az óvó­helyen. Pislákoló mécsesek hosszú árnyakat húztak az el­gyötört arcokra. Az éhség, mint fekete madár kerengett fölöttük. A nappalok és éjsza­kák furcsán egybeolvadtak, semmiféle vigasztaló esemény nem szakította meg a napok súlyos láncát. De egyszer va­sárnapra készült a pince. A közeli szerzetesház egyik atyá­­ja vállalta, hogy az éjszaka viszonylagos csendjében átkel a veszélyes utcán s reggel szentmisét mond. Három férfi várta a kapu­ban, de az atya helyett először öt német katona érkezett és két ló. A szétvert tüzérségi állás maradványa menekült az óvóhelyre. Lovaikat kint hagy­ták az Udvaron, és patkóik ész­bontóan kopogtak a keramit­­kockán. Aztán a pap is megérkezett és megkezdődött a készület. Még oltár is került és néhány gyertya a nemrég leszedett ka­rácsonyfákról. A rideg, meszelt falak a katakombák hangula­tát idézték. Nem volt különb­ség vallások között, mindenki az oltár köré gyűlt, a helyiség nemsokára párával telítődött. A halkan modott imádsághoz ki-ki hozzáadta saját fohászát. Minden egyszerűsége ellenére óriási élmény volt ez a pince­mise, égi vigaszt hintett a re­ménytelenségbe, egyfajta biz­tatást, mely erősebbnek tűnt, mint a felmorajló ágyúk rob­banásai. Csak a németek nem vettek részt az áhítatos percekbe­­sőt gyanakodva figyeltek Egyikük kivételével. F4­1?»’. szőke gyerek volt, s amikor a csoportot vezető őrmester tá­volabb került, magyarul szó­lalt meg. Lopva levelet húzott elő zubbonyából és arra kérte az egyik asszonyt, hogy őrizze meg, s majd juttassa el a cím­re, szüleinek. Kiderült, hogy dunántúli gyerek, akit német neve és anyanyelve miatt erő­szakkal az SS-be soroztak. Az egyik jóindulatú öreg­ember biztatta. Minek megy tovább, hiszen csak a vesztébe rohan. „De mit tehetnék — mondta kétségbeesetten —, nem engednek el. Az őrmester bizalmatlan és gyanakszik.” „Adunk civil ruhát, öltözzön át és megmenekül.” „Istenem, de jó lenne!” — sóhajtott. Megbeszélték, hogy lemarad és visszalopódzik. Alig volt vé­ge a szentmisének, a német őrmester embereit szólította és induláshoz készültek. A kis szőke katona visszamosolygott és intett, ha sikerül, visszajön. De az őrmester ismerhette em­bereit. Előhúzta pisztolyát. „Gyerünk, te mész legelőt!” — nézett gúnyosan a kiskatoná­­ra. „Tőlem nincs szökés.” A gyerek elsápadt, látta, hogy minden elveszett. Egy pillanat, mondotta és a miseruháját csomagoló paphoz lépett. „Gyónni szeretnék, atyám” — mondotta. Az őrmester rá­ordított: „Nem pofázunk, in­dulj!” — és megemelte pisz­­tolyát. A pap már el­menőben, szinte a hátára rajzolta a fel­old­ozás keresztjét. Már nem mert vissza se nézni. A háború forgataga elnyelte ez­t."vú nélküli tüzéreket. A piru­­ soha többé nem ír+t a V-"katonát. M. L. Századik évébe lépett az ország legidősebb papja Február 13-án töltötte be 99-ik évét Leskó József, az egri érseki könyvtár nyugal­mazott főkönyvtárosa. Nem­csak őrizte a könyveket, ha­nem valóságos polihisztorrá is vált közöttük. Helytörténeti munkáit az ország legszínvo­nalasabb folyóiratai közölték. Ifjúkorában pedig a leghala­dóbb lelkipásztorok élén járt. Megtanulta a gyorsírást, hogy erre a tudásra is megtaníthas­sa növendékeit. És megtanult a süketnémák nyelvén beszél­ni, ujj és kézmozdulatokkal, hogy a hallás világából kire­kesztettek is ,részesülhessenek Krisztus igéjében. A süketné­mák, akik közöől annyi a be­felé forduló, lelki titkokat is megérző teremtmény. Leskó József emellett az egri do­hánygyár ifjúmunkásainak is patronálója, lelki vezetője volt. Az egri kis Carmen­ek, akik ma már nagyanya-sorba kerültek, ma is gálával emlé­keznek meg róla. És hálás neki a társbérlőnek is mondható derék, háromgye­rekes asztalos meter is, akitől csak egy ajtó választja el. „Bárcsak 120 évig élne!” — mondja, amikor a nevezetes születésnap előtti estén ellá­togatok a házba érdeklődni afelől, hogy mikor tiszteleghe­tek a házigazdánál. Ismervén a társbérleti rendszer visszás­ságait, szinte csodaszámba megy, hogy mennyi jót és szé­pet tud mondani Leskó József lakója a hajdani házigazdáról. Ugyanis Leskó tisztelendő úr az egyházra íratta házacská­ját. Az asztalosmester bizo­nyára kapna más, nagyobb, komfortosabb lakást is, hiszen az egri bútorgyár megbecsült szakembere, s bizony szűkö­sen is vannak az egy szoba­­konyhás lakáskában, amely­nek minden bútora egy-egy asztalosi remekmű. De hát Les­kó tisztelendő úr annyira sze­reti a gyerekeket, az ibolya­szemű leánykákat és pajkos kisfiút is, hogy nehéz lenne ettől a békés, szép udvarú ház­tól megválniok. Az idős papot egy szerzetes nővér gondozza. Naponta há­­romszor-négyszer megy át hozzá a közeli kórházból. Ép­pen jön esti inspekciójára s így megtudom, hogy másnap, a nagy születésnapon fél tizen­egykor gyónik és áldozik­ az öregúr. Mégis betartom az időpontot, csak fél tizenegy után keresem föl a közel ne­gyedszázada nem látott érseki könyvtárost, aki oly nagy se­gítségemre volt az érseki könyvtárban tett kutatásaim közben, mikor is hol Mikes Ke­lemen eredetiben itt őrzött le­veleit adta a kezembe, hol más unikumszámba menő földraj­zi mappákat és egyéb kézira­tokat. Brezanóczy Pál egri érsek­nél tisztelgek a születésnapi látogatás előtt. Kedves intimi­tásodat mond el az érsekség nagy öregjéről. Hogy ezelőtt a káposzta volt az ungvári szü­letésű agg lelkipásztor kedvenc étele s azt kapta évről évre a legkülönbözőbb szakácsművé­szeti formákban. De 99 év az 99 év. Az öregúr most foszlós ka­lácsot, püspökkenyeret és fi­nom borocskát kap, mert ez tesz jót a gyomrának. És az érsek is az ünneplők közt lesz, de nem tizenharmadikán, ha­nem a rákövetkező napon. Mert már a századik évében akarja köszönteni az ország legidősebb papját. Hófehér az egri utca, mint az ünnepelt galambősz feje, mikor áldoztatáskor a szobába belépek. S amilyen dúsan hullt a hó ezen a februári reggelen, olyan dús még ma is az öreg­úr haja. Magához vette az Úr testét és vérét, s mintha Rafa­el rajzolta volna végtelenül fi­nom vonásait csontszínű kré­tapapírra, olyan átszellemült. Egyedül maradok a nagy időket látott aggastyánnal. Pa­nasza nincs semmire, csak ar­ra, hogy az újabban történt dolgokat könnyen elfelejti. Bezzeg nem a régmúltat. Úgy beszél az ungvári gyermekko­ráról, mintha csak most tör­tént volna mindaz, hogy a sze­gény szíjgyártómester apa, már nyersanyagot sem kapva mesterségéhez, szélnek eresz­tette a fiát s őt valami a pap­­ság felé húzta. Hogy temérdek küzdelmébe került, amíg 1894- ben pappá szentelhették s ne­kiindulhatott a káplánkodás sok erőt­ igénylő mesterségé­nek. El is panaszolja, hogy a jászok büszke rátartisága mennyi vesződást okozott ne­ki. Mert hát a jászok régen ki­váltságosak voltak s később a Habsburgok uralkodásával vesztették el jogaikat. Garast garasra rakva azonban meg­váltották magukat s amikor 1848 után amúgy is szabadul­tak a jobbágyterhektől, vissza akarták perelni a lefizetett váltságdíjat, mert hát másutt ingyen esett a szabadság a nép kezébe. S minden irománnyal, kérvénnyel a káplánt zaklat­ták, hiába magyarázta az ne­kik, hogy a kincstár bukszáját megoldani ilyen ügyben még bajosabb, mint másban. A tudásra, helytörténeti ta­nulmányokra éhes fiatal pap aztán beszerződött Egerbe, a hatalmas érseki könyvtár út­vesztőjébe. Lelkipásztorkodást tanított, de fő szenvedélye az egyháztörténet maradt. Úgy látszik, ez a szellemi éberség konzerválta őt 99 éves korára is. ősz haja szinte glóriaként övezi átszellemült arcát. Társ­bérlője 120 évet kíván neki. Mi is. Possonyi László LÁTTUK Krebsz, az isten (magyar film­szatíra, rendezte: Rényi Tamás). A túlbuzgó kisember tragikomédiája lenne ez a film, azé a korlátolt tí­pusé, aki helytáll, bármily fonák feladattal bízzák is meg, s akinek munkája eredményét végül ügyes­kedő senkiházik aratják le. A me­rész és sokatmondó alapötlet, saj­nos, a rendező mesterségbeli tudá­sának hiányán szenved hajótörést, lesz vontatottá, helyenként unal­massá. Ennek ,,köszönhető”, hogy a humor is többnyire ízléstelen­ségbe fullad. Bár a rendezőt nem egy tekintetben megihlette Fellini formanyelve, a magyar átültetés l­zony nagyon döcögősre sikerült és ha Kállai Ferenc nem nyújtana átlagon felüli teljesítményt, a film darabokra hullana. (b. L) Jancsó Miklós: Így jöttem c. filmje olyan tiszta, szép alkotás amelynek formai vonzóereje is eszk­öztelenségében van. Hőseinek életében, mint természetes, kérdő­re vonhatatlan környezet szerepel a háború, de személyes emberi kapcsolataik fényében ez a látszó­lagos természetesség elárulja a maga ostoba és gonosz mivoltát. Ebben a környezetben a „fogoly” és az „őr” barátságának szépségé­re is csak akkor döbbenünk rá igazán, amikor az már elve­szett. (s. gy.) Serafino (színes olasz film): Bő­vérű mediterrán komédia egy nő­­csábász hegyipásztorról, aki ősi tudatlanságban él barátaival a vi­lág s a város zajaitól távol, és ösztöneitől vezettetve követi el ap­­róbb-nagyobb vétkeit. Pietro Ger­­mi a legjobb reneszánsz vígjáté­kok hagyományait folytatja film­jében, fordulatai, helyzetei Boc­caccio pikáns-ironikus novelláit idézik, csupán a környezet mai. A rendező igazi remeklései azok az epizódportrék, amelyekben az örök életű emberi önzést, képmu­tatást és pénzéhséget rajzolja meg fölényes biztonsággal és nagy mes­terségbeli tudással. (h. b.) Hallottuk Johannes-Ernst Köhler orgona­művész tolmácsolásában jelentet­te meg az NDK lemezkiadója, az Eterna Bach egyik leghatalma­sabb alkotását, a Kunst der Fuge sorozatát, amelyben a nagy lip­csei mester pontot tesz egész élet­­művére. Ehhez az egy alkotásá­hoz nem adott semmiféle utasí­tást, itt már csak a zene kombina­­tív öröme izgatta, s az, hogyan tudja új és új variációkban kife­jezni a teremtett világ és Isten di­cséretét. A mű orgonaváltozata meglehetősen ritka, így ez a lemez igaz öröme lesz a szép zene bará­tainak. Az Eterna folytatta Bach összes orgonaműveinek kiadását korabe­li hangszereken. Ezúttal a sorozat 2. és 3. lemeze jelent meg nálunk. Az előbbin Hans Otto szólaltatja meg a grosshartmannsdorfi Lil­­bermann-orgonát. Előadásában a többi között a híres „Dór”-tocca­ta és fúga című művet is hallhat­juk. A 3. lemezen Herbert Collum a reinhardtsgrimmai barokk orgo­nán egyebek között Bach legnép­szerűbb orgonaművét, a d-moll toccatát és fúgát is előadja. A Magyar Hanglemezgyártó új­­donsága Joseph Haydn hat, úgy­nevezett „Nap”-vonósnégyesének­ felvétele a Tátrai-quartett ragyogó előadásában. (Qualiton LPX 11332 —34) A műfaj egyik legszebb so­rozatának megszólaltatása a sa­­laktalan, tiszta szépség birodalmá­ba kalauzolja hallgatóját. (I. 1.) ) Olvastuk Gombos Zoltán: Budavári kertek (Natura, 52.— Ft) című könyve egyedülállóan érdekes alkotás. A budai vár kertjeinek történetét kutatva megismertet az egész ha­zai kert- és növénykultúra kiala­kulásával — amelyben többek kö­zött a kolostorok, különösen a ferences szerzetesek nagy szere­pet játszottak — s végül beavat­ja olvasóit e kertek ma is folyó rekonstrukciójának, újjáépítésé­nek bonyolult, de gyönyörű mű­helytitkaiba is. (s. gy.) Justh Zsigmond: A pénz legen­dája (Szépirodalmi Kiadó, 3.— Ft). Örömteli meglepetéssel olvashatjuk Justh Zsigmond regényciklusának elkészült töredékét: A pénz le­­gendá­ját, a Gányó Julcsá­t és a Fuim­us-t. A ciklus elme a Kivá­lás genezise volt, híven Justh Zsigmond darwinista szemléleté­hez. Justh, az első parasztszínház megteremtője, a parasztságból szerette volna fölfrissíteni a múlt század végén már erősen deka­dens arisztokráciát, amelynek min­den hibáját és mulasztását aggó­dó jövőfigyeléssel érezte, így egy kötetbe gyűjtve a parasztság és az arisztokrácia ciklikus története ma többet mond nekünk, mint elő­deinknek a XIX. században. Ő a magyar realista regény összekötő­je Kemény Zsigmond és Móricz Zsigmond között. Életművének, többi maradandó töredékét is szí­vesen látnók a mostanihoz hason­ló kiadásban. (p. 1.) Passuth László: Rézkor (Szép­­irodalmi Kiadó, 60,5 Ft). Egyre szélesedő nemzeti és önismeretünk hasznos kalauza lehet Passuth László Kutatóárok című önélet­rajz-regényének mostani folytatá­sa, a Rézkor. Akik ma közgazda­­sági ügykörben dolgoznak, jó ha elolvassák. Passuth ugyanis élete bankokban eltöltött korszakát írja le ebben a művében, a húszas és harmincas évek Budapestjét és Európáját pénzügyi kríziseivel, bankzárlataival, nyomorával és ..fenn az ernyő — nincsen kas” csillogásával. Aki nem ér rá átbú­­várolni a 30—40—50 évvel ezelőtti sajtódokumentumokat, itt klasszi­kus sűrítésben kerik ezeknek az éveknek eredalági és t politikai tör­ténetét öregebbek, akik átélték a kort, sok rejtett összeír­elésre éb­redhetnek belőle, a fiatalabbak pedig tanulhatnak — mi egy ál­lam pénzügyi, gazdasági, világ­piacoktól függő szerkezete Euró­pában. fp. i,l

Next