Új Ember, 1970 (26. évfolyam, 1226-1277. szám)

1970-08-02 / 1256. szám

­zpénzzel bérmentesítve 72. sz. postahivatalnál 1,50 Ft Az elhanyagolt testvériség A francia forradalom és nyo­mában a modern Európa sza­badságmozgalmainak sora há­rom jelszót írt zászlóira: sza­badság, egyenlőség, testvériség. Ezek nevében szárkolták fel a magát kereszténynek hirdető, ám az evangélium törvényeit oly sokszor és sokban megta­gadó, kasztrendszerré mereve­dett feudalizmust. Ám tegyük fel a kérdést: mi valósult meg a három esz­ményből a XIX. és a XX. szá­zad fehér civilizációjában? A szabadságból és az egyenlőség­ből kétségtelenül sok minden. Törvények és intézmények hosszú sora biztosítja a társa­dalmi, politikai, gazdasági és szellemi szabadság és egyenlő­ség olyan fokát, amelyről az előző századokban csak az utó­pisták ábrándoztak. Mégis, a XX. század vége felé minden gondolkozó elme azon panaszkodik, hogy bár­mily sok törvény és intézmény biztosítja az egyének, nemze­tek és az emberiség szabadsá­gát, egyenlőségét, szüntelen ve­szedelem fenyegeti valahol mo­dern életünk ez alapvető esz­ményeit. Fenyegeti országok, világrészek és az egész világ békességét is. S emiatt bicsak­­u­k meg rengeteg jó szándék, kezdeményezés, amely ki akar­ja küszöbölni a világból a nyo­mort és a tudatlanságot, jár­ványok és népbetegségek ré­meit. Ha végigelemezzük a kudar­cok és válságok végső forrá­sait, okukat abban találjuk meg, amire a Szentatya hívja fel az emberiség, elsősorban a keresztény katolikus világ fi­gyelmét, amikor odakiáltja fe­léje a következő világbékenap jelszavát: „Mindenki testvé­rem !” A modern emberiség hármas jelszavából, három alapeszmé­nyéből a harmadik, a testvéri­ség mintha még a mai napig sem tudott volna megvalósulni. Azok az elmék, akik annyi szí­vóssággal és tudással fáradoz­nak a szabadság és az egyenlő­ség megvalósításán, a harma­dik nagy eszméről mintha megfeledkeznének, nem érez­nék eléggé valóságosnak és megvalósíthatónak. Az emberiségnek, főként a keresztény világnak, végre el kell jutnia a felismeréshez: igazi, átélt, megvalósult test­vériség nélkül nincs igazi sza­badság és egyenlőség sem. Le­het törvényeket hozni, intéz­ményeket alkotni ezek védel­mére, de az intézményekben és az alkalmazásukban a lelket, a fenntartó és mozgató erőt a testvéri szeretet jelenti és biz­tosítja, amely szolidárisnak és nyitottnak érzi magát minden ember felé, kész az áldozatra mindenkiért. A testvériség egyetemes megvalósulása nélkül nem le­het biztosítani a világ béké­jét. De nem tud megélni nél­küle semmiféle intézmény sem, legyen az akár egy ember, akár egy kis csoport, akár a nemzet vagy az emberiség szol­gálatára. A harmadik eszmény, a test­vériség nélkül nem tudjuk el­érni azt a világot, amelyről az emberiség legjobbjai évszáza­dok óta álmodoznak és küzde­nek. Sinkó Ferenc PMDB A négyszáz éves Pázmány írta: Rónay György Pázmány Péter 1570-ben szü­letett Váradon, 1637-ben halt meg Pozsonyban. Ami e két évszám közé esik, megtalálha­tó minden irodalomtörténeti kézikönyvben és lexikonban. Szülei kálvinisták voltak, de mostohaanyja katolikus; en­nek, meg a Váradon missziós­­kodó Szántó Arator Istvánnak a vezetésével lett katolikussá tizenkét esztendős korában. Aratorral nemcsak a hitvitázó és hithirdető lendület képvise­lője jelenik meg életében, ha­nem az irodalomé, az írásé is. Arator az első katolikusok egyike volt nálunk, aki tollá­val is küzdött a hitéért; ma már tudjuk, hogy a Káldi-féle, 1626-ban megjelent teljes ka­tolikus magyar biblia egy ré­sze az ő fordítása. Pázmány Kolozsvárott ta­nult a jezsuitáknál, aztán Ró­mában, utána Grácban volt tanár, majd Forgách érsek jobbkeze, 1616-tól esztergomi érsek és az ország egyik leg­súlyosabb politikai egyénisége. Ami ezt a már akkor is vita­tott, s azóta sokszor túlma­gasztalt, másszor túlócsárolt politikai magatartását illeti: ma már elég világosan látjuk, hogy egyrészt azokban a forró és forrongó időkben korántsem volt olyan könnyű eldönteni „az igazságot” (vagyis hogy mi is igazában az ország és a nemzet érdeke), mint utólag ítélkezni; hogy másrészt Páz­mányt, aki valóban népe javát akarta, semmiképpen sem le­het egy kalap alá venni a Habsburg érdekek későbbi ki­szolgálóival; s hogy, harmad­­sorban, az ő „politikája” is, mint minden igazán nagy po­litikusé, „fejlődött”, azaz szá­molt tapasztalataival és a vál­tozó körülményekkel, s végül is német és török közt olyas­féle — borotvaélen álló — egyensúlyállapot kialakítását javallotta, amelyben se a né­met „nem lökhet a gallérunk alá”, se a török nem gázolhat le. „Kedves, édes Hazám, ked­vezz­­en magadnak”: ez a mon­dat — a két rövid, könyvecske Bihar megyének szóló ajánlá­sából, ebből az „édes nevelő hazája” iránt tett, megindult lírájú öregkori vallomásból — ez lett végül politikájának alapszempontja is. Hatalmas méretű munkássá­gát már Grácban megkezdte, és ez a tevékenység már itt kétirányú: egyrészt polémia, védekezés és támadás, más­részt a hiányok pótlása, belső építés. Ha Magyari István sár­vári prédikátor nézeteit kell visszautasítani (hogy tudniillik az országban való sok romlás­nak okai a katolikusok); ha a Monoszlai András kezéből ki­hullott tollat kell fölvenni és helyette Gyarmati Miklósnak megfelelni, Pázmány tüstént készen áll. De készen áll ugyanakkor arra is, hogy ele­get tegyen a katolikus magyar asszonyok kérésének, akik imakönyvet kérnek tőle, „mert szűkön és ritkán találtatnék a mi nemzetünk közt keresztény imádságos könyvecske”, és ar­ra is, hogy a lelki igények ki­elégítésére lefordítsa (talán legelső „műfordítás-elméleti” megjegyzésünk szerint, „mint­ha először magyar embertől magyarul íratott volna”) Kem­­pis Tamás híres és kedvelt munkáját, a Krisztus követé­sét. igazi táplálék Fáradhatatlanul vitázik, vé­dekezik, cáfol; szinte megsok­szorozza magát és egy egész kör, egy egész front benyomá­sát kelti, holott egymagában áll.. 1613-ban jelenik meg Ka­lauza, ez az egész katolikus hitrendszert átfogó nagyará­nyú szintézis, amelynél — Riedl Frigyes szerint — „na­gyobb tudománnyal, stílusbeli ügyességgel, argumentum-ösz­­szeggel nem védték, valamint nem is támadták többé a ka­tolikus vallást. Ő mindent ösz­­szefoglalt, amit pro és contra lehet mondani, minden meg­van nála, többet erről a tárgy­ról, mélyebbet nem lehet mon­dani.” Amellett a Kalauz, mint Sík Sándor mondja Pázmány­ról írt kitűnő könyvében, „az első és nagyon hosszú ideig egyetlen monumentális gondo­latépítmény, amely magyar földön megszületett”. A kalauz védelmében a szórványos , és inkább sze­mélyes, mint elvi fegyverzetű támadások ellen aztán egész seregként vonult föl Pázmány. Ő saját személyében Pázmány Péter, de ő az a Letenyei Ist­ván is, aki Alvinczi Péternek „egészséget, üdvösséget” kíván, mert benne gyanítja a kassai Lelki orvosság előszavának a Kalauzt csipkedő íróját; ő Szél Miklós is, aki a Csepregi mes­terségben a „sócé” Zvonarics Imre csepregi prédikátort kél­ményén „orcázza”, amiért a tübingai Hafenreffer (Hat-fél réf) teológiai művének fordítá­sa elé előszót írt, s abban „les­re veszik Pázmány csavargó Kalauzát, ütik Pázmány Ka­lauzát, ágyazzák Pázmány Ka­lauzát’’. A kor marconaságai Hogy, hogyan ütik és ágyaz­zák? Íme ízelítőül a korabeli viták szelídnek egyik fél ré­széről sem mondható hangjá­ból: — „Mivelhogy nem kevés ideje immár, hogy Pázmány Péter, rendinek hámjából ki­hágván, halhatatlan hamis ká­romló gyalázattal sok ízben terheli a mi igaz vallásun­kat ... kénytelen vagyok vele, hogy az ő megszaladt elméjét, mint valami bomlott órát, ha­mis hírköltéstől s bába regék­től megvásott nyelvét s poklos káromlásnak tajtékjával meg­áztatott ajkait egy kevéssé megcáfoljam és az ő reánk kö­szörült cselvetéseinek álmából szoros rövid tapogatással föl­rázzam, az ő kaj tér szitkainak maszlagos részegségéből em­berséges beszédeknek és igaz­mondásnak józanságára inté­semmel hozzam...” — és így tovább. Pázmány persze az efajta „szoros rövid tapogatásokért” nem maradt adós: fantom­­fánttal adta vissza, amit ka­pott. A mai olvasó esetleg fi­­nomtalannak, durvának, netán mosdatlannak találja ezt a modort, az akkori időknek azonban ez volt a stílusa, nem­csak nálunk, hanem Európa­­szerte. Az imént említett Zvonarics például nem nyelte le békén a Csepregi mesterséget, hanem Pázmány Péter pironságai cím­mel adott rá „derék feleletet” (amire aztán Pázmány a Csep­regi szégyenvallást „hozta ve­rőfényre”); ebben a „pironság­­ban” olvasható Pázmány cí­mére a nem éppen pallérozot­­tan szellemes, de a kor vastag ízlésére jellemző anagrammás (betűcserés) epigramma: „A rózsa jó szagot ád, zöld majo­ránna is, higgyed. — Szegfű, szép liliom, ménta, cifros, vio­la. — Viszont a csalán, lapu, bürök, torma, belédfü — Orro­dat tekeri. Neveted? Úgy va­gyon ez. — Így Pázmány nem záp­­rút bűzzel fújt, álét, iz­zaszt. — Mit mondasz? Higy­­gyed: RUSNIA PAP EZ kis alak.’’ Ne gondoljuk azonban, hogy Pázmány nem kapható ilyes­mire. Íme, egy hasonló „já­ték” az ő tollából és indulatá­ból, az Alvinczi Feleletének megrostálásából: „Amely poé­táknak feslett szidalmait elle­nem köszörülted írásodban, mivelhogy csak esztelen szi­dalmak mind azok, nem vesz­tegetek papirost a reájuk való feleletre. Ugyanis ha ki szitko­zódni akar, csak a titulusát és egy vagy két szót elváltoztas­son — (ez a műfaj „poétái re­ceptje”) — mind te reád for­gathatja a verseket. Példád ez legyen, ha tégedet akarnálak rágalmazni, a tetőled ellenem szerzett magyar verseket... így fordíthatnám igen könnyen reád: Hogyha te nem láttál magyar ÁL M­ÁL férfiakat, íme — Alvinczi Péter ne­ve is arra mutat. — Fordítsd ALVINCIT-t s ÁL s NIÁLCIV jő ki belőle. — Olvasd írását, s ezzel is arra tanít. — Semmi­rekellő tehát, mint NIÁL-t s Álkulcsokat, úgy tartsd — Al­­vinczit s könyvét, aki belőle tanulsz.’’ Mindezt, pedig — te­szi hozzá — nem a prédikátor szidalmára cselekedte, „hanem csak meg akartam mutatni, hogy könnyű efféle aprólékot feltálalni, és hogy ne vélnéd­­ nagyelméjű gondolatnak az ilyen marconaságot”. Monumentális gondolat­építmény • Ilyenek voltak az akkori idők vérbő, nagy indulatú em­bereinek „aprólék” szórakozá­sai. De ezek a „marconaságok” végül is valóban csak szórako­zások voltak az igazi munká­hoz képest, ahhoz képest, ami a Kalauz hatalmas rendszeré­ben és a gyakorlatibb célú Prédikációk élete legvégén megjelent két kötetben maradt ránk. Ez utóbbi volt az igazi, közvetlen és valóban emészt­hető táplálék, amit kora hívő népének nyújtott. Akik ezeket a beszédeket a pozsonyi vagy a nagyszombati templomban végighallgatták, kerek egy órán át, útmutatást vártak tő­le, gyakorlati irányítást arra, hogyan kell az életben visel­kedniük, egyáltalán hogyan kell élniük. A prédikáció ak­kor ebből a nevelő és a szó minden értelmében „informá­ló” szempontból is sokkal fon­tosabb volt az emberek életé­ben, mint amióta számtalan másféle forrásból kaphatnak tájékoztatást és eligazítást. 1620 körül például az, akit az az igen fontos kérdés izgatott, hogyan nevelje a fiát vagy a lányát, nem talált a keze ügyé­ben húsz-harminc népszerű vagy tudományos pedagógiai munkát; Pázmány prédikáció­jából viszont bőséges erkölcsi és nevelési ismereteket szerez­hetett. S ugyanígy az élet egyéb kérdéseire és állapotaira vonatkozólag: mindennek va­lóságos enciklopédiája a Pré­dikációk két vastag kötete. De nemcsak gyakorlati mo­rált adott. Ez a szigorú, de — leveleiből látjuk — melegszí­vű és emberséges ember talán sehol sem mutatta meg olyan leplezetlenül a maga „líráját”, lelki életének legmélyebb ér­zelmi rétegeit, vallásos élmé­nyének forróságát, mint ami­kor a hívek fölött, a hívekhez szólva a szószék magányában voltaképpen négyszemközt ma­radt Istennel. Mit érezhettek ilyenkor hallgatói? Még ma is megsejthet valamit megindult­­ságukból, aki a Prédikációkat olvassa; valamit abból, hogyan fordult Pázmány (és hogyan fordította híveit) Isten felé, hogyan forrósodott át vallásos megrendülésében a lírája (pél­dául amikor Jézus születéséről vagy Krisztus haláláról be­szélt), mint ahogy kitárul az olvasó szeme előtt az a világ­kép is, amit hallgatói elé tárt, megmutatva, hogyan szemléli a létet, s hogyan értékeli, nagyságában milyen semminek és semmiségében milyen nagy­nak vallja a teremtésnek a ha­gyományos aszkétikai gondol­kodás szerinti koronáját is, nyomorultját is egyszemély­­ben: az embert. Katolikus hetilap 1256. szánt 1970. augusztus 2. A Szent István jubileumi év megnyitása Augusztus 20-án, Szent István napján, reggel 9 órakor or­szágszerte a katolikus és protestáns templomok harangszava jelzi a Szent István jubileumi év kezdetét. A római katolikus ünnepségeket megnyitó budapesti bazilikái koncelebrációs szentmise ugyancsak 9 órakor kezdődik. A Szent István jubileumi év programja a szombathelyi egyh­ázmegyében 1970. augusztus 20-án Kovács Sándor megyéspüspök és dr. Winkler József segédpüspök részt vesznek a budapesti bazi­likában mondandó koncelebrá­ciós szentmisén. Ugyanaznap este 7 órakor a szombathelyi székesegyházban ünnepélyes püspöki szentmise lesz szent­beszéddel, mellyel a Szent Ist­ván jubileumi évet a főpásztor egyházmegyéjében megnyitja. A papi rekol­lekciók közül Szombathelyen szeptember 28- án és Zalaegerszegen szeptem­­ben 30-án lesz megemlékezés Szent István királyról. A szombathelyi egyházme­gyében 1971. nagyböjtjén egy napot szentelnek a triduum ke­retében Szent István királyról szóló megemlékezésnek. Az egyházmegyében búcsú­járóhely is van az országala­pító király tiszteletére. Külö­nös ünnepélyességgel tartják meg a Vas megyei váti Szent­­kútnál a szokásos István-napi búcsút. Árpádkor­ búcsújáró- Hely az ősi Vasvár. Szeptem­ber 13-án lesz a­­ búcsúnap. A celldömölki búcsúkat is 1. év­ben Szent István királynak szentelik. Kiemelkedő ünnepet rende­zünk Pápócon. Pápóc papfalut jelent, olyan központot, melyet Szent István alapított. A ke­­rtzenesaljai 10 község közül Pá­pócon volt a templom, mely középkori kolostorral volt egy­bekötve. A pápóci prépostság győri, a pápóci perjelség szom­bathelyi kanonoki rang. A pá­poci ünnepség az 1970. augusz­tus 6-i búcsúval kapcsolatos. A szombathelyi egyházme­gyében több templom van Szent István király tiszteletére benedikálva. Ezeken a helye­ken különösképpen ünnepel­jük a helyiségek búcsúünnepe­it. Vas megyében Szombathely külvárosában, Szentkirályon, a jánosházi esperesi kerületben: H­osszú­peres­ztegen, Celldömölk vidékén: Vönöckön, Zala me­gyében: Bagod­vitenyéden, a zalai olaj­vidéken: Gellénhá­­zán, Dél-Zalában: Gutorföldön és Kerkakutason. Természetesen a filiálisok­­ban is vannak Szent István ki­rálynak benedikált teplomok. A Vas megyei Csatár község­ben szembemiséző oltárt állíta­nak fel Szent István tiszteleté­re. Az egyházmegye papsága képviselettel kíván részt venni az országos ünnepségeken. A záróünnepséget Zalaeger­szegen tervezzük 1971-ben, ahol sántán püspöki szentmise lesz. A fiatal egyházmegye szé­keskáptalanja Árpád-kori ere­detű, mint vasvári társaskáp­talan a győri püspökséghez tartozott. A káptalan tagjai a jubileumi év folyamán főespe­­resi minőségben felkeresik az ősi plébániákat. Koronák al­kalmával az illető kerület pap­ságával koncelebrációs szent­miséket mondanak, ahol meg­emlékezések lesznek Szent Ist­ván királyról. « A drezdai kendős asszony A legszebb, legmodernebb építkezés ellenére, akkor is, ha néhány év alatt új városrész születik a Német Demokratikus Köztársaság városaiban, ott kí­sért a háborús pusztítás ször­nyű emléke. Megható ahogyan egy-egy régi emléket a legnagyobb gonddal újjáépítenek, felkutat­va a hajdani építész minden írásos emlékét. Az egykori épü­letek megmaradt faragott kö­veit, szobrait beleillesztik a he­lyére épült útba. Ez a törekvés, amely a jövő mellett a múltat sem hanyagolja el, jellemző a német művészet hajdani és mai bölcsőjére, Drezdára. A szétfutó sugárutak mögött ott áll még a hatalmas evan­gélikus templom­ romja úgy, ahogyan összeomlott azon a szörnyű éjszakán, 1943. márci­us 14-én. Ez áll egy szobor Drezdában. Kevéssé látványos, nem magas talpazaton, szinte elvész a ha­talmas park zöld gyepén. Fá­radt, kissé kemény vonású nő­alak. Férfinadrágot hord el­nyűtt ruhája alatt, lábán ba­kancs, fején kendő. Kezében kőműveskalapács. A drezdaiak „kendős asszony”-nak hívják. Ezzel a szoborral állítottak em­léket annak a sok ezer drezdai nőnek, akik esztendőkön keresz­tül napról napra az ép téglá­kat mentették a romokból. Le­tisztították és halomba rakták. Az ő munkájuk nyomán indult az újjáépítés első szakasza s az a két utca, amely ott indul a szobor közelében, ezekből a mentett téglákból épült, így emlékezik rájuk Drezda. Nincs felirat. Minden szöveg­nél beszédesebb az a kereset­len egyszerűség, ahogyan áll a parkban. S az NDK jólöltözött fiataljai, ha átvágnak a fű kö­zött és felpillantanak a város­ház tornyára, hol újra aranyo­san ragyog a várost jelképező férfialak, anyáikra emlékez­nek. Azokra az asszonyokra, akik fiatalságukat áldozták a városért. S megilletődve gondol rájuk az idegen, nélkülözéseikre és megérti, miért szeretik úgy a szász fővárost lakói.

Next