Új Ember, 1979 (35. évfolyam, 1/1696-52/1747. szám)

1979-03-18 / 11. (1706.) szám

Böjt a keresztény ókorban és manapság A „Christ in der Gegenwart” c. folyóirat 1978. január 8-i szá­ma az NSZK egyik legtapasztal­tabb diétikai szakorvosának, dr. Karl Spiskenek Maimban „A böjtölés tegnap, ma és holnap az új életstílus vonásai” címmel el­mondott előadásáról közöl cik­ket. A szakember szerint, sajnos a katolikus egyház teljesen fel­hagyott a böjtöléssel, és ezért korunk emberének a böjtölés igen fontos gyakorlatát az orvos­­tudomány drága kerü­lőútján ke­resztül kell újra elsajátítania. Vajon jogos-e a tudós kifogá­sa, hogy az egyház abbahagyta a böjt gyakorlatát? Első pillanatra úgy látszik, nagymértékben igaza van dr. Spiskenek, akinek véleményét még inkább alátámasztva látjuk, ha a mai betű szerinti előíráso­kat az első századok böjti fe­gyelmével hasonlítjuk össze. A KERESZTÉNY ÓKOR EGY­HÁZÁNAK TAGJAI már az apostoli időktől fogva Krisztus szenvedésének emlékére egész év­ben szerdán és pénteken böjtöl­tek, és ezek a böjtök a Didaska­­lia tanúsága szerint Keleten ha­marosan kötelezővé váltak. A szerdai és pénteki böjtöt a nyu­gati egyházban sokfelé szombat­ra is kiterjesztették. Keleten, ahol szombaton nem böjtöltek, a hétfő lett a liturgikus hét har­madik böjti napja. Később fő­leg a nyugati egyház fokozato­san csökkentette azoknak a hó­napoknak a számát, melyeken kifejező volt a hetenkénti három­napos böjt. Az ókori, de a későbbi idők egyházának is a legjellegzete­sebb böjtje a húsvétra való elő­készületi böjt, a nagyböjt volt. A húsvét előtti böjtök vidéken­ként sokáig különbözőek voltak. Némely egyházközségben csak nagypénteken, másutt nagy­szombaton is, ismét másfelé negyven órán kérészről böjtöltek, és elsősorban Keleten igen sok olyan közösség is volt, (pl. az alexandriai), amelynek tagjai egész nagyhéten kenyéren és ví­zen böjtölve készültek a húsvétra. Hogy mikor lett a rövidebb ideig tartó húsvéti böjtből negyvenna­­pos böjt, illetve a Krisztus negy­­vennnapos böjtjére emlékeztető szent Negyvennap mikor került húsvét elé, pontosan nem lehet megállapítani. Az egykorú írók tanúsága szerint a IV. század kö­zepén már mindenütt az egész egyházban kötelező volt a Negy­vennap böjtje, mely Keleten, ahol szombaton nem böjtöltek, sokfelé húsvét előtt nyolc héttel. Nyugaton húsvét előtt hat héttel, a húsvét előtti hatodik vasárnap­pal kezdődött. A nyugati egyház­ban, hogy a 36 nap helyett, va­sárnap nem lévén böjti nap, a tényleges böjti napok száma 40 legyen, a VII. század elejétől a böjtöt az első böjti vasárnapot megelőző szerdán, hamvazószer­dán kezdték, melyet azóta ne­veztek­­ hamvazószerdának, mióta a hívek fejét ezen a napon kezd­te hamuval meghinteni az egy­ház. A böjti napokon általában a hívek csak egyszer, estefelé ét­keztek, és nemcsak a hústól, de mindenféle egyéb állati eredetű ételtől (tojás, vaj, zsír, tej­ stb.) megtartóztatták magukat. A liturgikus év, a szent idők böjtjei köz­é tartoztak még pl. az egyéb főünnepek előtti vigília­böjtök, továbbá a nyugati egy­házban fokozatosan elterjedt ún. kántorböjtök, a negyedévenként csupán egy-egy hétnek szerda, péntek és szombat napi kötelező böjtjei. A liturgikus év, a szent idők böjtjei mellett meg kell emlí­tenünk a szentségekkel kapcso­latos böjtöket is. A szentáldozás előtti böjtölés, az étlen-szomjan való áldozás szokása a II. szá­z­adba nyúlik vissza. BÖJTÖLÉSRE KÖTELEZTE AZ EGYHÁZ azokat a felnőtte­ket is, akik a kereszt­ségre ké­szültek. Az előkészületi időszak­ban eleinte egy- vagy kétnapos böjtöt írt elő az egyház. Később a böjti napok száma emelkedett. A távolabbi előkészületi idő böj­ti napjain kenyeret, vizet és sót lehetett fogyasztani, a keresztsé­­get közvetlenül megelőző napon azonban minden étel és ital ti­los volt. Sokfelé azt is megkí­vánták, hogy ne csak a kereszt­­ségre készülők böjtöljenek, ha­nem lehetőleg a szertartáson részt vevő közösség tagjai is. A szentségi feloldozás előtt is gyakran súlyos böjtöket paran­csolt híveinek az egyház. A nyil­vános, igen súlyos, ún. főbenjáró bűnökért kirótt vezeklés gyakor­latai nagyon kemények voltak. Ezek közé­ a vezeklési cselekede­tek közé tartozott, hogy a néha évekig elhúzódó bűnbánati idő alatt ételben és italban állan­dóan megszigorításokkal kellett élnie a vezeklőknek, egyes na­pokon pedig a legszigorúbb böjt­tel kellett bűneit törlesztenie. HA AZ ÓKORI EGYHÁZ BÖJTI FEGYELMÉVEL VET­JÜK ÖSSZE a mai böjti szabá­lyokat, meg kell állapítanunk, hogy igen kevés önmegtagadást kíván ma tagjaitól az egyház. E könnyítések azonban, és ezt so­sem szabad szem elől téveszte­nünk, lelkipásztori meggondolá­sokból történtek, mégpedig úgy, hogy a böjt lényege, a bűnbá­nati szellem továbbra is töretle­nül érvényesüljön. Az egyház, amely minden kor­ban mérlegelni igyekezett az emberi teljesítőképesség határait, és a legfontosabbnak mindig a törvény szellemét tekintette, az ókori embernél sokkal fáradé­konyabb és idegileg sokkal erő­sebben igénybe vett mai átlag­embertől csak annyit kíván, amennyit egészsége veszélyezte­tése nélkül képes teljesíteni. Ezért a szigorú böjti napok (hamvazószerda és nagypéntek, melyeken tilos a húsétel fogyasz­tása, és a megengedett három ét­kezés közül csak az egyiken le­het jóllakni) kivételével megen­gedi a napi háromszorinál gya­koribb étkezést és az egynél több jóllakást. Ugyanakkor meg­követeli, hogy minden híve, ha­csak valamilyen jogos felmentő ok nem forog fönn, legalább pén­tekenként, elsősorban a nagy­böjtben a hústól tartózkodjék, és ezzel a megtartóztatással, vagy az évközi péntekeken más, sza­badon választott vezeklési cse­lekedetekkel gyakorolja az ön­maga feletti uralmat. Gondol­jon az érette meghalt isteni üd­vözítőre, és bűnösségét átérezve alázkodjék meg Istene előtt! Az egyház mai böjti fegyelmének lényeges eleme az a követelmény, hogy ha az őskeresztényeknél csekélyebb is a mai ember étel­ben és italban való önmegtar­tóztatása, esendő mivoltának át­élése, és a kereszhalált önként vállaló Krisztus iránti együttér­ző hálás szeretete legalább olyan vagy még mélyebb és őszintébb legyen, mint az első századok emberéé volt. AKI A MAI BÖJTI ELŐ­ÍRÁSOK MÖGÖTT MEGLÁTJA azok szellemét, az egészen bizto­san sokkal többet tesz az Isten­nel való kibékülés és a vele való barátság megszerzése érdekében, mint amit a törvények betű sze­rint megkövetelnek. És ez az ön­kéntesség és a szabad elhatáro­zásból vállalt többlet, mely az egyháznak egyik fő célkitűzése a böjttel kapcsolatban, sokkal töb­bet ér, mint az a teljesítmény, melyet csak parancsra, kényszer­ből hajlandó megtenni valaki. Szántó Romád Masa Masa meghalt Egy egész kor, szinte egy egész világ utolsó hor­dozója ment el ővele. Feszty Árpád és Jókai Róza leánya. A most olvasott híradás haláláról úgy mondja, hogy a há­zaspár nevelt leánya volt. Én er­ről nem hallottam soha, pedig a századforduló körül, amikor kis Masa hatéves volt — jómagam pedig tizenöt — egészen más, me­seszerű történetet ismételgettek róluk. Jókai Róza, az igen, az Jókai Mór nevelt és örökbefogadott leá­nya volt, akit Laborfalvy Róza — a nagy színésznő. Jókai felesége — más apától származó unokája­ként juttatott családjukba, Jókai Mór jóságos szeretetébe. Amikor Laborfalvy meghalt, akkor a Kis-Róza lett (így hívták) Jókai egész családja Bajza utcai házukban. A fiatal leány kívánsá­gára Jókai egy ideig Münchenben taníttatta őt festészetre, és igen szép eredményt ért el. Színvona­lasat. Azután közbejött az, hogy Jó­kai Rózát Pesten meghívta ma­gához Jászai Mari — az akkor teljes dicsőségében sugárzó nagy­asszony — és az ő asztalánál is­merkedett meg a vékony, sápadt fiatal leány Feszty Árpáddal, aki kreol szépségű, daliás férfi volt. Jászai Mari több éves udvarlója és szerelme. Feszty hazakísérte Rózát és úgy fordult a dolog, hogy azontúl gyakran látogatta Jókai házát, mert ők ketten, fia­talok, egymásba szerettek. Fesz­ty megkérte Jókaitól Róza kezét és titokban jegyesek lettek. Já­szai mégis megtudta, nagy harag­ra lobbant, olyan szenvedélyesre, amilyenre talán csak ő volt ké­pes. Akkoriban bejárta a „várost” a hír, hogy a nagy művésznő halál­ra keresi Kis-Rózát, egy „szarvas­ölő kést” mindig magával hor­­doz. Hogy igaz volt-e vagy sem, nem tudom. Nem is hiszem. Tény az, hogy Feszty és Róza nem Pes­ten, hanem valahol az Adria partján esküdtek és onnét egy­két évre Olaszországba, nászútra mentek. Amikor végül hazajöt­tek, kisgyermeküket, Masát, már hozták magukkal. Akkorra azonban — Justh Zsigmond naplója szerint — már fellazult közöttük a szerelem és Justh följegyezte: Feszty külön lakásba költözött, zord és pana­szos lett, hogy művészi lobogása cserbenhagyta, ami nem történt volna meg, ha Jászai mellett ma­rad, mert attól az asszonytól any­­nyit kapott. Ezt soha nem írtam volna meg Masa — én úgy neveztem: Ma­­suka — életében. Mert reméltem, hogy Justh naplója nem kerül so­ha kezébe, és én semmiféle illú­zióját nem akartam volna elosz­latni. Masa is festő lett, anyja mel­lett nevelkedett. Én lágymányosi lakásukban ismertem őket meg — ötvenöt évvel ezelőtt. Kis-Róza szökés haja akkor kezdett őszül­ni. Masa pedig fekete haja és napsütötte bőre árnyalataival egészen apjára ütött. Ez a megis­merkedés pedig akkor jött létre, amikor én az emigrációból épp hogy hazaérkeztem. Raffay Ká­roly, az Esti Kurír főszerkesztő­je kérte tőlem, hogy egy újságol­dal terjedelmében ismertessem az olvasókkal özvegy Jókai Mórné, az író második felesége, Nagy Bella külső és belső lényét (az Akadémia utcában lakott ügy­védnek nevelt öccsével) és hogy egy egész másik oldalt szánjak a budai Műegyetem mellett lakó özvegy Fesztyné és leánya, Masa, ismertetésének. A cikk lényege az volt, hogy ki hogyan, milyen szeretettel emlékezik Jókai Mór­ra. Talán mondanom se kell, hogy miután özvegy Jókainé minden szerzői jogot örökölt, Fesztyék pedig semmit, mégis. Nagy Bella főként azt panaszolta, milyen so­vány a szerzői jog hozta örökség. Hogy a regények filmre alkalma­­zása milyen lassan halad. Kis­ Ró­za pedig bánatfelszántotta arccal Jókai szív jóságát emlegette. Egyetlen szóval nem érintette az anyagi kérdést, pedig ők majd­nem szegények voltak abban a jó ízlésű, kultúrát sugárzó műterem­ben. Azóta ismertem Masát. Külö­nös, senkihez sem hasonlítható teremtés és művész volt. Jókai -regényből lépett ki, élete olyan romantikus benyomást tett. Fő­ként portrékat festett, nem tu­dom, talán mást is, de legjobban az oltárképeket szerette. Mert mélyen vallásos volt. Hanem az oltárképei nem voltak sablonok, akadémikusak, hagyományt köve­tők. Mindig az ő belső látomását fejezték ki — teljes rajzkompo­zíció- és színskálatudással. Az ő szentjei élnek a vásznon vagy a lemezen, mert valahogy mindig őt magát ábrázolják — annak, aki látni tud. Már jóideje fenn, a Várban la­kott. A Dísz téren, a Vérmező fö­lé néző ablakokkal. Egy barátnő­je, aki anyja halála óta lakótár­sa volt, az gondozta. De utolsó éveit nem otthonában, hanem fa­lun, Domaházán töltötte, ahol ol­tárképeit és egy „betlehemi láto­mást” zavartalanul festhette, szí­ve vágya szerint. Ha nagyritkán Pestre jött, engem mindig fölke­­­resett, amióta én nem mehettem már hozzájuk. És akkor beszélte, milyen boldog ő Domaházán, fa­lun, nemcsak azért, mert folyton festhet, amit legjobban szeret, hanem azért is, mert a falu né­pe bejár a gyárakba, ipartelepek­re és jómódban él. — Ez egészen meghódított en­gem. Boldog vagyok, hogy a falu népének most olyan jó sora van. Az is örömmel töltötte el, hogy egyik oltárképe thüringiai ma­gyar Szent Erzsébetet ábrázolhat­ta, amint kötényében az alamizs­na rózsákká változott. Mert férje, a brutális nagyherceg nem tűrte jóságát. — Tudod, én gyermekkorom­ban, télen, ha az utcán kabát nélküli szegény gyermeket lát­tam, le akartam vetni télikabá­tomat, hogy odaadjam. De nem engedték. És most ez a sorsaján­dék. Hogy éppen ezt festhettem meg. Masa. Itt hagyott kis lakására gondolok. Egyik szobáját a kettő közül csak beteg állatoknak szem­­­telte. Elaggott kutyáknak, szár­­nyuktört madaraknak, kitett kis­macskáknak. És ki tudja még . .. De a nagy lakószobájában ott állt valamikor három csodaszék. A velencei dózsepalota (amely bi­zánci ezeregyéjszakából maradt ott) három széke. Ezeket kopott voltuk miatt dobták ki. Rájuk ta­láltak nászutazó szülei egy velen­cei ócskásnál és rögtön megvet­ték, magukkal cipelték, hazahoz­ták. Azokat a székeket Masa úgy szerette. Olyan nemesen patiná­san szép volt sz­ette kopott fá­juk, megsápadt színűk. Sorra meg kellett válnia tőlük, olyan szegény lett. Pedig az utolsót, amikor rá­került a sor ... úgy szerettem volna én ... de nem mertem föl­ajánlani. Legalább az emlékük álljon ott. Masuka, nagyon szerettelek. Dénes Zsófia Addig nyújtozz míg a takaród ér — mondja a közmondás elsősorban a pénzzel kevéssé jól gazdálkodók intel­méül. Győre Imre Fohász az idő­höz című versében azonban egy szokatlan társításban jelenik meg ez a mindannyiunk által ismerős szólás (Magyar Nemzet, 1978. dec. 17.). Rövidebb már a nappal, az éj is rövidebb. Rövidebb takaróval hosszabbodik a hideg. Térdünk felhúzva állig, talpunk mégis kilóg. Rövidebb fagyot­ adjál, vagy hosszabb takarót. Az egyre gyorsuló ütemben szaladó idő korunkban éppen a zsoltáros élményével ellenkező hangulatot teremt: ezer év tény­,­leg csak Isten szemében annyi, mint a tegnap, vagy az éjjeli őrt­­állás,(vö. Zsolt 90, 4). Nem győ­zünk versenyt futni nap mint nap a huszonnégy órával, a szűk­nek, bizonyuló évekkel, tulajdon­képpen az emberi élettel. Moz­gásterületünk megnagyobbodása, a közlekedés, a gépekkel segített ügyintézés, gondolataink sokaso­dása mind-mind rövidítik nap­palunkat és éjünket. Ám egyre inkább világossá válik az is, hogy az idő, mely alá mindennek be kell férnie, meghatározott mére­tű és egyáltalán nem tágulékony. Így születik az ember belső egyensúlyvesztése, a rövidebb takaróval meghosszabbodott hi­deg. A kép világos: az időtakaró alá minden nem fér be. Ha térdünk állig is fölhúzva, ha a kellemes pihenés minden kellékéről le is mondanánk —, talpunk mégis ki­lóg. Mit tegyünk? A fohász túlmutat a címzetten, nem csak az, időhöz szól, hanem akitől az időt kaptuk, a teremtő Istenhez. Akár a pénzt, akár a világ alakítható dolgait, akár a teret, s magát az anyagot, úgy az időt is adott méretben készen kapjuk ajándékba. A Teremtés könyvének kezdete és a Jelené­sek könyvének végórája nem csak a világ idejét szorítja hatá­rok közé, hanem az én emberi sorsom napjait is. Ezért tanítja minden kor em­berét Jézus örök evangéliuma: eljött az óra, itt az idő... Annak fohászértékű kijelentéseire kell figyelnünk, aki soha sem hibáz­ta el a fagy és a takaró mére­teit, akinek soha nem volt későn érkezett élménye, mert az idők teljességében érkezett és­ élt, s aki éppen ezért tud megtanítani arra, hogyan legyen rövidebb a fagy és hosszabb a takaró. Jézus szemét mindig a legvégső célra függesztette, s annyit juttatott kimért emberi idejébe, ami ,,jó­zanul” belefért. Volt ideje apos­tolaira, az értetlen tanítványok­ra, a farizeusok vádaskodásaira, de Mária és Márta házára, sőt a kánai menyegzőre is. Magam is így akarok a „fohász elé dolgozni”, mint az értékkel, úgy gazdálkodni az idővel s teendőimet okos válogatással a végső célnak megfelelően rendez­ni. Isten csak egy­ ideig hunyt szemet a kővé fagyott tudatlan­ság ideje fölött (v. Ap Csel 17, 30). Jézus eljövetelével minden órát és zord időt átmelegített, és az üdvösség órájává tett. Pákozdi István BOLDOG MAXIMILIAN KOLBE EM­LÉKESTET tartanak március­­1-én, szombaton este fél 6 órai kezdettel a Szent Kereszt plébániatemplomban (IX., Érsek­ út és Üllői út sarok). Meg­közelíthető: a Metró Nagyvárad­ téri végállomásától 81-es busszal és vala­mennyi villamos járattal. Program: Kolbe atya élete vetített képekkel, közben emlékmise. Közreműködik: Balássy Péter Pál és Balássy László. Tűz Tamás: Istenkeresés Kerestelek. Kezemben fáklya. Pillám fésűje túrt bele a laza kontyú éjszakába. Elrejtőztél. Nyomod se­ volt már. Se hang, se fény, se buborék. , Talán előlem bújdokoltál­! Hallgatásod jegében dermedt csuklómat forgattam feléd. Így vártam mindennap kegyelmed, ilyen sámáni révületben. Aztán zörrent a holt avar s ott álltál napnál fényesebben.

Next