Új Ember, 1980 (36. évfolyam, 1/1748-52/1799. szám)

1980-12-28 / 52. (1799.) szám

Veletek vagyok mind — Quintilianus nagyon rendes ember — magyarázta Longinus. — Jóakaratú és békeszerető, de katona létére néha kicsit erély­telen. Ő maga ajánlotta Corne­­liusnak, hogy kérje áthelyezését, ezzel elejét lehet venni a további áskálódások­nak. ■ Cornelius nem nagy lelkesedéssel, de végül is be­leegyezett. Így már rám nem is ke­rült sor. Igaz, hogy én nem so­­kat jelentek a főpapnak. Pilátus r­ég örült, hogy egészet leve­tte a napirendről.­­ És itt téved Pilátus — kap­­odott bele újra a beszélgetés­­'Péter apostol. — Kaifás nem iszik, míg minket meg nem imisít. Pedig mi is zsidók va­­n, és a Názáreti Jézus is az­t. ■ - Így van ez rendjén — szólt efanosz. — Péter, nem te­mndtad el múltkor Jézus sza- ■■ t, hogy „bevádolnak titeket a nagógákban, és kizárnak tite­­kt onnét, és azt gondolják, hogy *­tennek tesznek szolgálatot”? — Igen, én mondtam — felelte éter apostol. — Csak tudod, mikor tettre kerül a sor, mindig éhezebb megérteni Jézus sza­v­ait. — Velünk legyen a Lélek, Jé­zus Lelke, ez a fontos. Mindnyá­jan megtapasztaltátok már, hogy ő adja ajkunkra a szót. — Én is szeretnék köztetek ma­radni — búcsúzott Longinus. — De most még nem tehetem. Min­denről beszámolok nektek. Majd elfelejtem. Cornelius üdvözletét küldi, és azt üzeni, hogy Cezáreá­­ban sem feledkezik meg rólatok. Ha arra jártok, nála mindig szí­ves szállást találtok. Ezt üzente. Longinus távozása után kicsit lehangolódva folytatták a beszél­getést. Mégiscsak egy jóbarátot veszítettek el, aki már majdnem Krisztus-hívő volt. S hozzá még nagy tekintélye is volt a város­ban, nemcsak a katonák, hanem a zsidók között is. Most már nem lesz senki a rómaiak között, aki szükség esetén megvédi őket. Ki vannak szolgáltatva Kaifás és a főtanács dühének, Saul kénye­­kedvének. Másnap reggel Sztefanosz és Márk a kyreneinek és a libertinu­­sok zsinagógájába mentek. Leg­nagyobb meglepetésükre sokan várakoztak rájuk. Egy csomó is­meretlen ember is volt köztük. Sem Márk, sem Sztefanosz nem tudta, kik ezek. A sorozatosan előforduló Saul-féle kémkedések után gyanúsnak tartották a fo­gadtatást. — Nem volna jobb, ha vissza­fordulnánk? — kockáztatta meg Márk a kérdést. — Nem szabad meghátrálnunk. Ami velünk történik, mind Isten dicsőségére válik. Kötelességünk, hogy tanúságot tegyünk Jézusról, Isten Fiáról. Bízd rám, majd én beszélek. Márknak eszébe jutott, hogyan jutott el azon az éjszakán, ami­kor Jézust elfogták a Getszemá­­ni-kertben. Talán most is ilyes­mire készülnek? Nem, most nem szabad elfutnia. Sztefanosz arcá­ra nézett, aki máris magyarázta az írásokat, és új erőt nyert tőle, átszellemült, sugárzó szavaitól. A zsidók egy darabig hagyták beszélni Sztefanoszt. Sokan ma­gukról megfeledkezve, szájtátva hallgatták. Aztán egyszer csak az egyik hátul álló, szúrós szemű fiatalember belekötött Sztefanosz beszédébe: — Azt gondolod, hogy állan­dóan csak téged akarunk hall­gatni? Mért beszélsz szüntelenül csak a Názáreti Jézusról? Sokkal különb rabbikat ismerünk mi mindnyájan, ők másként magya­rázzák az írásokat. Különben is te kinek a tanítványa vagy? Sztefanosz nem jött zavarba: — Én Isten tanítványa vagyok, aki egyedül az igazság. És Isten szolgájának, Jézusnak a tanítvá­nya vagyok, aki az igazságot hir­dette. — És az atyák és a próféták mit hirdettek? Te talán különb­nek tartod magadat? — kiáltotta egy másik átvéve a szót, mintha összebeszéltek volna. — Testvérek, értsünk szót. Nem tartom magam különbnek az atyáknál és a prófétáknál — vé­dekezett Sztefanosz. — Kivétel nélkül mindnyájan a Messiást várták, ahogyan mi is. És ez a Messiás érkezett el a Názáreti Jé­zusban. Nemde, köztetek járt, láttátok csodatetteit. Ki tud cso­dát tenni az emberek fiai közül? Hát mért nem juttak el odáig, hogy Jézus az Isten Fia, akit hiá­ba öltek meg a főpapok és a fő­emberek, Isten életre keltette őt, feltámasztotta a sírból, hogy az igazság és az élet tanúja és for­rása legyen mindnyájunknak... — Elég volt ebből! — szólt köz­be egy tekintélyes hassal rendel­kező idősebb ember. — Jézusról nem szabad beszélnetek. Megtil­tottuk ! — Mit vitázol vele? — szólt az előbbi szúrósszeműnek a hangja. — Nem hallottad, hogy károm­kodott? Jézust, a Názáretit, aki­nek egész rokonságát ismerjük, Isten Fiának nevezte. Aki pedig káromolja Isten szent nevét, méltó a Törvény büntetésére. — A halálra! Vigyük a főta­nács elé! — kiabáltak néhányan. (Folytatjuk) Karácsonyi dal Fénybe borult az ég alja gyönyörű a táj, Betlehemben rózsás lett a sötét láthatár. Majorjában megszületett a kis Jézuska, azért van most ez a tájék dics­fénybe vonva. S egy istálló szegletében kapott csak helyet, koldus módon az isteni Örök szeretet, s nem selyemből, csak szénából van a párná­ja, azon pihen Szűz Mária aranyvirága. Kaposi Ferenc -XVI.(ü Elon, a kis pásztorfiú nagy só­hajtással fűzte szorosabbra a sa­ruja szíját. Akkor, amikor a töb­biek éppen meglazították, sőt meg is oldották. Csakhogy a töb­biek pihenőre tértek egész napi legeltetés után, ő pedig­­ útra készült. Titokban. Nem is ült kö­zel a melegedőkhöz, arra várt, hogy elcsöndesedjenek, és amikor kettő-három már horkolni kezd, akkor ő messzebb húzódik, mint­­ha dolgát akarná végezni, és­­­elszökik. Tudta jól, hogy az „öreg” meg­szidja majd, talán meg is vessző­­zi érte, mégsem tehet mást: meg kell keresnie „azt a bárányt”. Napok óta nem látták, de más­nak nem hiányzik, mert a fehér­szőrű nyájban azt az egyetlen fe­ketét a juhok sem szívlelték, el­­lökdösték maguk mellől. Talán éppen azért szerette meg ő, aki szintén árva volt. Amikor meg­védte a többitől, a kis jószág ki­mutatta ragaszkodását, szép szo­morú szemével úgy nézett Elon­­ra, hogy a kisdojtár azt érezte: az oktalan állat érti, hogy az ő neve azt jelenti: tölgy, ami erőt és védelmet is jelenthet... ... ha azon a csapáson keresi, amelyen máskor is elkószált, Betlehem felé, a dombok között már szólongathatja, ide nem hal­latszik, de a bárány megismeri az ő hangját. Csak olyan sötét ne lenne! Ám ha megint úgy fénylik az a csillag, amit egy ideje csodál­nak, annak a világánál bátran útra kelhet... * " Már egészen közel járt a betle­hemi mezőkhöz, amikor meghal­lotta síró bégetését. Meg is látta: ott vergődött egy sziklás olda­lon, beleakadt a tüskés bozótba. Mire kiszabadította, őt is meg­­tépték a szúrós ágak; keze és csu­pasz lábszára több helyen vérzett. Magához szorította a haszonta­lan kis bégetőt, és meleg gyapjas teste közelében érezte, hogy ő mennyire fázik. A foga is vaco­gott. — Megfagyok, mire hazaérek — gondolta dideregve, és hirtelen elhatározással futni kezdett —, de nem haza, hanem a betlehe­mi mezők felé. — Közelebb van — biztatta magát —, megmelegszem ott, ta­lán észre sem veszik, ha odafek­szem közéjük, jól ég a tüzük, az­tán amikor pitymallik . . .— de mi ez? Milyen világos lett hirte­len ! Már ott is volt közöttük. A pásztorok is észrevették, — nem őt, hanem a különös fényessé­get. Rémülettel húzódtak egy­máshoz. És akkor egy hang hal­latszott valahonnan, körös-körül zengett, mégis halk volt és sze­líd, mint a simogatás: — Ne féljetek! Úgy érezte, őhozzá is szól. De hiszen akkor már — nem is tud­ja, hogyan történt — ő is ott szo­rongott a betlehemiek gyűrűjé­ben, egyikük sem tolta odébb, sőt érezte, hogy egy kar belecsim­paszkodik. A hang újra szólt: — ... nagy örömet hirdetek néktek! ... mert született nék­­tek ma a Megtartó... a Dávid városában ... Döbbenten meredtek a magas­ba, ahonnan a világosság áradt, és úgy látták, mintha a fény nya­lábokra osztódva, alakokat vilá­gítana meg... — ... ez pedig néktek a jele, hogy találtok egy kisgyermeket, bepólyálva feküdni a jászol­ban ... Az utolsó szó már alig hallat­szott, beleolvadt a soha nem hal­lott dallamba, mintha mennyei angyalok énekeltek volna: Dicsőség mennyben az Isten­nek ... Elon megdörzsölte a szemét. Mire kinyitotta, olyannak lát­szott újra minden, mint az égi je­lenés előtt. A fény is eltűnt, de ő ott volt — nem álmodta — szo­rosan a többi pásztor között, és valaki még mindig a karjába ka­paszkodott. — Keljetek föl! — ocsúdott föl a legöregebb — menjünk el Bet­lehembe! — A többiek is talpra ugrottak: — menjünk! — kiáltot­ták lelkesen. Erre Elon is ölébe vette a lábánál alvó bárányt, és ment ő is a többiekkel. * Hajnal lett, mire hazabotor­kált, a saját társai közé. Nem ka­pott büntetést. Annyit mondott csak az „öreg”: — Tudtam én, hogy nem talá­lod meg! Az ilyen fekete bárány­nak az a sorsa, hogy addig kó­­dorog pásztor nélkül, amíg elra­gadja valami. Ne is sajnáld! Elon nem szólt semmit. Hogyan is mondhatta volna el azt, ami egészen átmelegítette a szívét. Lukátsi Vilma A fekete bárány ! Kari ISahnir Kinrávsán tji­gmátistiff Szent Atyánk, Fiad valóban emberré lett! Imádattal hajtjuk meg térdünket előtte. Ki merné felülbírálni szeretetednek szinte érthetetlen mélységeit! Vannak mégis, akik zokon veszik jóságodat, és az igét, mely Fiadnak megtestesüléséről szól, ostobaságnak és értelmetlenségnek tartják. Mi azonban hiszünk a megragadhatatlanban és szereteted tékozló merészségében. És mert hiszünk, áldott reménnyel ujjongunk. Krisztus bennünk a megdicsőülés reménye! És ha te Fiadat ajándékozod nekünk, lehet-e valami, amit ne adnál meg, van-e, amit megtagadnál tőlünk? És ha miénk lett Fiad, akinek mindent, egész létedet odaadtad, van-e, ami hiányozhat nekünk?! Fordította: Csanád Béla Ellesed pillanatok „a jászolban ” A karácsonyéji pásztoroknak égi fények és angyalsereg ad bi­zonyosságot, hogy megváltó szü­letett. Ezzel az égi fénnyel és ez­zel az égi bizonyossággal sietnek Betlehembe, és ott megtalálják „a jászolban fekvő Kisdedet”. Az evangélium nem írja, hogy ott a barlangnál is láttak volna fénye­ket és angyalsereget, mint ahogy mi a betlehemeinket elképzelni sem tudjuk ragyogó csillag és éneklő angyal nélkül. És nem is lehetett ott sem fény, sem an­gyal, hiszen a pásztorok ,miután látták, elmondták, amit már előbb megtudtak a Gyermekről. Aki hallotta, csodálkozott... Mária szívébe véste szavaikat és el-el­­gondolkodott rajtuk.” Ha ott lát­ták volna a fényeket és az an­gyalokat, akkor nem lett volna mit elbeszélni, hiszen csak azt mondhatták volna el, amit amúgy is láthatott az, ki a barlangnál volt. És éppen ez az, ami a pászto­rokat a karácsony hőseivé avatja. Kinyilatkoztatást kapnak, és en­nek a kinyilatkoztatásnak egyet­len emberi garanciája van csu­pán: a jászol. Nem látják újból az égi fényeket, és nem hallják újra a mennyei seregek énekét, mégis hittel borulnak le a Kisded előtt. Nem azért, mert anyja ölén lát­ják, hanem mert jászolban fek­szik. El kell tűnődnünk a történel­met formáló Istenen, hogy eny­­nyire csekély emberi garanciával igazolja földre lépő Fiát. Hol van­nak az isteni lények? Feje fölül hol van a glória? És miért nem hangos az angyali énektől az is­­ ekvő Kisded á­ tálló csendje? Ha már az ószö­vetség evangélistája, Izaiás úgy jövendölt: „Gyermek születik és fiú adatik nekünk, s az ő vállára kerül az uralom, így fogják hív­ni : Csodálatos, Tanácsadó, Erős, Isten, örök Atya, Béke Fejedel­me. Messzire kiterjed majd az uralma.” (Iz 9,5.) És ez mind nincs szemmel láthatóan a pásztorok szeme előtt a barlangban, csak a jászol, ami a szegénységnek a jele. És ennek a jelnek ad az Isten minden más garanciánál erősebb bizonyító erőt. Akárcsak a keresztnek a Gol­gotán. A keresztfája sem a dicső­ség és a hatalom jele, hanem a megaláztatásé és szenvedésé. Mégis Jézus csodálatos vonzóerőt adott neki. „Én meg — mondot­ta halála előtt — ha majd föle­melnek a földről (ti. a kereszt­re), mindenkit magamhoz von­zok.” (Jn 12,32.) Csak az Isten ke­zében tud a jeltelenség jellé vál­ni! Mert akárhogy is forgatjuk a dolgot, Jézus ezzel a két eszköz­zel hódította és hódítja meg a világot: a jászollal­­és a kereszt­tel. Igaza van Szent Pálnak: „Is­ten ,gyöngesége,­ erősebb az em­bereknél.” (1 Kor 1,25.) Isten se­hol nem mutatkozott gyöngébb­nek, mint a jászolban és a ke­reszten, mégis ez a kettő az ő ere­je. A pásztoroknak a korábban lá­tott angyalfények világították meg a jászlk kietlenségét. Mind­nyájunknak vannak múltunkban hit­élmények. Ezeknek kell bevi­lágítani életünk betlehemeinek sötétségét. „Amikor nem Egy anglikán lelkész katoli­kus pap barátjával vitázott Jé­zusnak az Oltáriszentségben való jelenlétéről, és ezzel zárta állás­pontját: Ha én el tudnám hinni, hogy az Oltáriszentségben Jézus valósággal jelen van, sohasem mennék ki a templomból. Az ang­likán lelkésznek ez a megállapí­tása bennünk is fölveti azt a kér­dést, amit sokan érzünk, ha iga­zán szeretjük Istenünket és ko­molyan vesszük kereszténysé­günk szent titkait, hogy tt. hon­­nét van az, hogy Isten átérzett jelenlétéből olyan könnyen át­lendülünk mindennapi életünk gondjaiba. Hiszen, ha egy jó re­gényt olvasunk, látástól vakulá­­sig olvassuk, és kelletlenül tesz­­szük le, ha valami ok miatt abba kell hagynunk. Vagy egy izgal­mas filmet órákon keresztül ké­pesek vagyunk nézni, és nem saj­náljuk rá időnket. Hitoktatóink érzik át legjobban, milyen nehéz lekötni a gyermekek figyelmét akkor, amikor a mesének vagy történetnek vége van, és a ke­reszténység komoly mondaniva­lóira térnek át. Nem tudunk ver­senyt tartani sem a krimikkel, sem a filmekkel. A Keresztény­ségen kívül állók is mejegyzik: Ha a keresztények annyira sze­retik Istenüket, miért fordítanak rá olyan kevés időt. Ez mind igaz önmagában, és szerénységre és alázatra int ben­nünket, mert valóban ilyenek va­gyunk. De Isten nemcsak lesújt, de föl is emel. Ha gyarló voltun­kat tudomásunkra is hozza, ad vigasztalásokat is. A rózsafüzér találták...” örvendetes titkainak legutolsója Jézus megtalálása a templomban. Akit József és Mária megtalált, azt előbb el kellett vesztenie. És ez nagy tanítás, hogy Jézus el­­veszthetően bízta magát szüleire is, miránk is. Nem igényli azt a kínos figyelmet és minden pilla­natban való odaadást, amit az anglikán lelkész igényelt. Nem mintha Isten nem érdemelné meg, hogy minden időnket és minden mozdulatunkat az ő je­lenlétének eleven tudatában tölt­sük el és végezzük. Jézus tudja, hogy „eljön az óra, s már itt van, amikor szétszéledtek, ki-ki megy a maga útján és engem magamra hagytok”. (Jn 16,32.) Jézus isme­ri emberi természetünknek azt az irányultságát, hogy kétfelé nem tudunk figyelni. P. Szeghy Ernő mesélte el, hogy hasonló nehézségekkel ment a Jé­zus Szíve tisztelet nagy apostolá­hoz, P. Mateohoz. Ő azt felelte: Is­tent úgy kell kezelnünk, mint egy távollevő barátunkat, akit nagyon szeretünk. Feladataink végzése közben nincs a szemünk előtt, de ha eszünkbe jut, felderül az ar­cunk, és örömmel gondolunk rá. A Szűz Anya és Szent József a rokonokkal találkozva vesztet­ték el Jézust a szemük elől. Ugye nem mondjuk azt, hogy a roko­nok jobban érdekelték és lekötöt­ték figyelmüket, mint Jézus?! Mégis elvesztették. Nyilván eb­ben akarta Isten kegyelmi taní­tását nekünk megadni. Belon Gellért

Next