Új Ember, 1982 (38. évfolyam, 1/1853-52/1904. szám)

1982-05-09 / 19. (1871.) szám

„Amíg szólnak még általunk az ősök... — Madách Mózesének 400. előadása — Amikor az alsósztregovai re­mete 1861. november 16-án Mó­zes c. drámáját befejezte, aligha gondolhatott arra, hogy művei­nek krónikalapjára egyszer rá­kerül a mű 400. előadásának idő­pontja: 1982. április 20. Nemzeti Színház. Csak itt, négyszázszor. S ki tudja, még hányszor az ország­ban! Legelőször: Veszprémben, 16 éve. A plakáton ez áll. ..Élő színpadra alkalmazta: Keresz­­tury Dezső.” A néző, aki a pesti premiert követően esetleg még többször is ült a földszinten vagy az erké­lyen, s élvezte a játékot, ezúttal hosszan elgondolkodhatott, míg fölötte a taps függönye lengett. Színész-siker? Sinkovits Imre már a 300. előadásnál tartott, amikor teljesen megújult Mózes szerepében. Vagy Agárdi Gábor, szintén kezdettől gyötrelmes bel­ső gonddal gyúria­ alakítja Abira­­mot. Aztán itt van Marton Endre rendezői koncepciója, amely pá­lyafutásának legeredetibb, leg­­intenciózusabb pillanata. (Szak­ember véleménye!) Ezek mind ott motoszkálhattak a fejben és a szívben, de elsősorban a darab, amely — mint minden színmű — önmagában hordozza sikerét vagy bukását anélkül, hogy bár­melyik is csalhatatlan értékmérő lenne. Madách Mózese is több próbán átesett. Először a pályázaton, ahová mindjárt a szerző benyúj­totta. Elhibázott mű — hangzott az ítélet. ..dramatizált eposz". Aztán az első bemutatón, Ko­lozsvárott (1888-ban), a közön­ség túlságosan is megilletődö, de két előadásnál többre ez sens futotta. 1023-ben pedig éppen a pesti Nemzeti sikerterem felújí­tási próbáján derült ki: koleri­­kus nén vagyunk. Elnézni tu­dunk, ám félebeni nem, s ezúttal a több mint fél évszázados pá­lyázati kritikát. — Megvallom, másom is csak szakmai lelkiismeretességből is­mertem a művet, s amikor a veszprémi Petőfi Színház arra kért, hogy próbál inni él simítani, felfrissíteni, kezdetben csak el­lenkezést éreztem. — A vallo­más Keresztury Dezsőtől való, akihez az előadás utáni napon — hónom alatt az általa gondozott két Madách-darabbal (Csák vég­napjai, Mózes), hozzájuk fűzött tanulmányainak ismeretében, no meg a Madáchot is oly elmarad­­hatatlanul kísérő Kölcsey Ferenc kötetével — beállítottam. Mint már annyiszor, most sem tagad­ta meg tőlem a szót (felért tíz egyetemi előadással!), s elmond­ta: kezdeti ellenszenvének oka a madáchi nyelv, stílus egyenet­lensége, a dráma eszmei tartal­mához fűzött irreális magyaráza­tok voltak, amelyekből kiderült: a Mózes „csak a mindent ma­gába nyelő nemzeti szenvedély kifejezése.” Kérdésem ez után nem lehetett más, mint a drá­mát mégiscsak — restaurálásra! — vállaló, önlelkén újra átvo­nultató tudós-költő gondolata a színműről: — Madách nem véletlenül vá­lasztotta a Mózes­t, az emberiség őskorának ezt a gigászi alakját.. minden népvezér példáját, drá­ma­ia hősévé. A zsidók története minden kis nén történetének példája lehet. S lett is a történe­lem folyamán. A Mózes távlatai sokkal messzebbre mutatnak az 1860-as évek nacionalizmusánál. Madách annak a liberális huma­nizmusnak volt lelkes híve, am­­ely reformkorunk legértéke­sebb ereként bukkan elénk. Leg­­nagyobb költsői erővel talán Vö­rösmarty Pázmány-enigrammája foglalta szavakba: „Legszentebb vallás: a haza­i emberiség." Munkám közben jöttem rá: a Csák végnapjai, a Tragédia, s a Mózes: trilógia a szabadságról. Az első darab a romantikus, sze­mélyekre szabott szabadság gon­dolatát veti föl, a második már az ember választási jogát, a har­madikban pedig az író megpró­bálja a népvezéri szerepet filo­zófiai, indulati síkon is gazda­gon megfogni. Mózes, a vezér, aki feláldozza magát népéért. Tömör, nehéz szavak elsősor­ban az Új nemzedék színe előtt, aki a 400. előadásig jelen volt ugyan a nézőtéren, történelmi leckét kapva népről, nemzetről, nemzedékről, de tud-e valamit az elődökről, hogy mi az értelme nemzedékek váltásának, a nem­zetért hozott áldozatnak? Keresztury Dezső Kölcsey-kö­­tetembe — dedikációként — frissiben kelt sorait jegyezte be, melyekkel pontosan megfo­galmazta a Mózes-dráma örök időszerűségét is. ..Amin szólnék meg általunk az ősök, s kik le­­nyőzték a legnaoyabb­­ dep­ressziót, mert a szívükben őr­zött I húsén mindin erőt adott s nekik, s reményt, han­i a porrá törődött / nép megmarad és újra érzi­ fon: — / figyeljetek ránk s általunk reájuk,­­ hanii bátran s bölcsen éljen unokájuk." Tóth Sándor 95 Fráter György születésének 500. évfordulójáról emlékeztek meg Sajóládon áp­rilis 18-án. A templomban tar­tott ünnepségen dr. Szabó László történész méltatta az egykori pá­los szerzetes életét és tevékeny­ségét. A miskolci Madrigál­­kórus pedig több ének- és zene­­számot adott elő. Erdély történetében kiemelke­dő szerepet játszó bíboros a sa­­jóládi kolostorban kezdte meg szerzetesi életét noviciusként, 1506-ban. Majd 1520—28 kö­zött perjelként állt a szerzetes­­közösség élén. Ekkor ismerte meg őt Zápolya János király, aki öt hétig a sajóládi kolostor lakója volt. Sajóládon ma is ápolják a kiváló államférfi emlékét. A községi tanács utcát neve­zett el róla. Az általános isko­lában kiemelten foglalkoznak a történelemórákon az ő alakjával; az az osztály, amelyik az ő ko­rát tanulja, minden évben át­megy a plébániára, hogy tanári vezetéssel megismerje az akkori kolostorépületet. Gajzágó Sándor Fráter Györ­gyöt ábrázoló olajfestményt ké­szített az évfordulóra, amit a plébánián helyeztek el., M­ajóri képek Jöjjön hozzánk Ba­iótra, olyan dolga lesz, mint Szűz Mária kö­tényében ! — Ez a meghívás nem egy gondtalan nyaralásra szólt. Valójában azt jelentette: Jöjjön, megmentjük az életét. Szentend­rén mondta ezt egy ott dolgozó idősebb balóti asszony az egyre szorongatottabb helyzetbe került festőművésznőnek, Szántó Piros­kának. 1944 tavaszán. ..... egy hete vagyok Balaton... megpróbálok felszívódni egy so­sem látott parányi faluban, ahol egyedül Boris néni ismer, akinek családja is van. Isten tudta mi­lyen népek, s ki miért, miből fog rájönni, hogy bujdosó vagyok, akit rádión köröznek, és felje­­lent.” — Szántó Piroska írta eze­ket hajdani naplójában, amely­ből a Kortárs ez évi 3. számában idéz Sziklarajzok a Gerecsében címmel. Nem jelentették fel. Igaz, nem mindenki tudta, ki is valójában az az Eta, aki Lukácsiéknál la­kik, népviseletet hord, s együtt van velük a templomban és minden mezei munkán, és foly­ton rajzolgat.. . Az akkori szom­széd­ és barátnő ma is így emle­geti: Nekünk ő már csak Eta marad...* Bajót Árpád-kori eredetű falu a Gerecse szélén. A ma 1860 lel­kes községben 8 osztályos általá­nos iskola működik, de a fel­nőtt lakosság többsége eljár dol­gozni a környékbeli ipari- és bá­nyaüzemekbe. S persze távol tanulnak a közön­skólások is. — Missziós terü­let ez — mond­ja Balás Béla plébános. — Mivel a vallási hagyományokra itt ná­lunk manapság kevésbé lehet építeni, sok mindent szinte élőb­­ől­­ kell kezdeni. — A h­ogy nem eredménytelenül folyik az újabb alapvetés, azt mutatta, hogy ma 120 everek tanul hittant az isko­lában, míg 5 évvel ezelőtt csak 43, s ezek közül akkor csak 5 volt felső tagozatos.) — Már a háború előtt sem volt olyan egyértelműen vallásos község Bajót. A nagy gazdasági­ válság idején vagy harminc család franciaországi és belga bányák­ban talált munkát, s gondolkodá­sukra is hatottak az ottani szo­ciális mozgalmak, szocialista esz­mék. Hazatérve itthon a régi társadalmi igazságtalanságokat látták újra. A község környéke prímási erdőbirtok lévén voltak keserű tapasztalataik az egyház­ról (mint birtokosról!) is. Jgy itt a háború utáni évek megrázkód­tatásai még súlyosabban érintet­ték a­ község vallásos életét. * A bajóti egyházközség életé­nek jelentős eseménye volt, ami­kor egy tavaszi vasárnapon az Árpád-kori eredetű, nemrég res­taurált templomban megáldották Szántó Piroska új stáció-soroza­tát. De esemény volt ez az egész falu számára is: többeket lehe­tett látni a templomban, akik bár idegenül szemlélték a szer­tartást (nem újv a kéneket), mégis úgy gondolták, itt kell len­­niök. Valóban indokolt volt a naiv érdeklődés, a zsúfolt templom, Szántó Piroska alkotásai, ez a tizenöt papírra festett olalnakí­­tell kép jelentős művészi érté­ket képvisel. De nem lehet é s nem is kell elválasztani ezt at­tól a személyes, érzelemgazdag kötődéstől, amely ezeket a lapo­kat még fontosabbá teszi a ba­­jótiak szemében. Maga a művésznő is vállalta ezt a személyes kötődést. Balótra, kimondottan a bajótiaknak fes­tette (plébánosuk felkérésére) ezt a keresztúti sorozatot. Ott látha­tó az egyik lapon a háttérben a baltói templom, az idősebbek sok alakban ismerősöket véltek föl­fedezni, a szenvedő Jézust köve­tő asszonyok színpompás bajóti viseletben jelennek meg. .. A stációk megáldása és a ke­resztúti ájtatosság elvégzése előtt Cséfalvay Pál, az esztergomi Ke­resztény Múzeum igazgatója be­szélt a kénekről. — Ezek a festmények nem va­lami távoli, régen volt esemény­nek mutatják be Krisztus szen­vedését. Ismerős arcok és tálak között szenved Jézus, akihez ma is, nekünk is személyesen közünk van. Ma is, köztünk is elbotlik terhe alatt, megcsúfolják. S az utolsó kép, a feltámadás meg­je­len­ítése figyelmeztet: Bennünk akar megdicsőülni az Isten. — Ez a falu mentett meg en­gem — mondta a szertartás és az itteni ismerősökkel való hosz­­szas beszélgetések után Szántó Piroska. — Boriska néni vállalta, hogy az egész családját elhurcol­ják, ha engem itt megtalálnak. Amivel ennek a falunak tarto­zom, azt akartam visszaadni ezekkel a kénekkel. A feltámadás nem csak ott, egyszer történt meg. De megtörtént számomra itt stalat­on is, amikor 38 éve megtapasztalhattam, hogy van szeretet és irgalom ehhén ez ir­galmatlan világban. Kipke Tamás Molnár—­ Pál művészetéről !Amit én művelek, azt legszí­vesebben mágikus realizmusnak nevezném. Ez az én esetemben nem esik messze az egyházművész spirituális érzékenységétől” — vallotta lapunkban évekkel ez­előtt egy interjúban az azóta már elhunyt festőművész, Molnár­ C. Pál. A Bartók ’32 Galériában ren­dezett emlékkiállítását — melyet május 9-ig láthattak az érdeklő­dők — ezekkel a gondolatokkal jártuk végig. — A festők mágusok, ahogy a sziklabarlangok falfestményeit alkotó emberek is egykor vará­zsolni akartak műveikkel. Apám is így szeretett volna hatni ránk képeivel — mondja a festő Éva lánya, aki látogatásunkkor hűség­gel és alázattal idézte fel apja egy-egy gondolatát, küzdelmes pályáját, műteremnek is beillő budai otthonában. A retrospektív tárlaton mintegy harminc festményt, néhány grafi­káját, miniatűr temperaképeit és Pátzay Pálról készült büsztjét lát­hattuk. S mivel a Magyar Nemzeti Galéria a kortárs magyar festő­művészek állandó bemutatóját sajnos még nem tudta megnyitni — amelyen bizonyára M.­C. P. is előkelő helyet foglal majd el —, az emlékkiállítás bezárása után „állandó templomi kiállításaiból" sorolunk fel néhányat: a város­majori Szentlélek, a Béke téri, a Tövis utcai és a Batthyány téri Szent Anna templomot, a Jaki kápolnát. A művész legjelentősebb egyházművészeti alkotásának tar­totta a belvárosi faplébánia templom szárnyas oltárát, amely különös karakterű szentjeivel a festő hitvilágára vet fényt. A mű friss színeivel tanúskodik alkotó­ja rendkívüli technikai ismeretei­ről is. (Molnár­ C. Pál vonatkozó szakkönyve, a Festészeti techni­kák remélhetőleg könyvalakban is megjelenik.) — Egyházművészeti kompozí­cióiról apám azt vallotta — meséli Éva lánya —, hogy az az igazi művész, aki áhítatra késztet egy hívőt. De hát mi az a varázslat, ami áhítatot kelt a szemlélőben? A Fellázadt Pegazus című kép a festő sorsának jelképe is lehetne. Pegazus mondabeli lény, szárnyas paripa, vágtat szélsebesen — és közben elveszíti, vagy inkább le­dobja szárnyait. Megtörténik a varázslat: a pegazus földi lénnyé, lóvá változik. S hogy nem fordít­va történt, ez a realizmus. Miközben vágtat tovább, meg­őriz valamit levetett lényéből: úgy vágtat, olyan erővel, mintha még az éppen most levetett szár­nyak röppenése is vinné. Ki tud­ja, talán felröppen újra, most már szárnyak nélkül, pusztán izmai­nak fergeteges erejével? Mert Molnár C. Pál varázslata nem ér véget, mert azokon a tájakon, ab­ban a világban — ami felé a fel­lázadt pegazus tart, s amivel a festő más képein is találkozha­tunk — minden megtörténhet. A tájképek legtávolabbi horizontján nemegyszer kietlen sziklacsúcsok emelkednek, meghódíthatatlan érintetlenségben — de lábaiknál ott tenyészik a növényvilág. S az égen délibábosan visszatükröződik a burjánzó természet gazdagsága. Akár szülőhelyét festette, ahol hó­födte birodalom fehérsége földet és eget köt össze (Battonya hatá­rában), akár az olasz városokon és tájakon a sokszor vissza-visszaté­­rő motívumot, az égbolt felé ki­nyíló, reménykedő fákat — verti­kális szemlélete nyilvánult meg. Hazaszeretetéről is tanúskodó hit­vallását Shakespeare „Coriola­­nus"-ának illusztrációja alkalmá­ból (1939) a kötet előszavában így fogalmazta meg: „Én egy kis nemzetnek, Magyar­­országnak vagyok a fia. Az én or­szágom horiiontálisan kicsi, de vertikálisan igen nagy, az ég felé nyúlik ...” Molnár­ C. Pál művészetét sok­féle kategóriába próbálták már besorolni: neoklasszikus, expresz­­szionista, szürrealista (a kiállítá­son meg korai, kubista alkotásai­ból is ízelítőt kaphattunk); ő azonban újra és újra kinőtte a stí­­luskategóriák határait, ahogy a hazáját, az egész emberi létet is vertikális irányban járta. Csak az értheti meg művészetét, aki vállalkozik a mélységeket és ma­gasságokat meghódító barangolás­ra. Ahogy Dante is bejárta a pok­lot és a mennyet... Molnár­ C. Pál felesége halála után egyre többet foglalkozott Dantéval. Az ő szellemében al­kotta meg a szárnyas oltárok mintájára a tisztítótüzet, a mennyországot és a poklot. Az In­­fernót egy tűzben izzó katedráiig jelképezi. Számára — ahogy Dan­ténál is — a pokol nem végállo­más, hanem a lét mélységeit meg­járó művész túlvilági „látogatá­sának” egy állomása. Ebben a látomásban a kárhozat olyan le­hetőség, ami talán sohasem válik valóra. Egy másik alkotása, a Holtak szigete ókori klasszikus mítoszt idéz: csónakkal érkeznek egy omladékos épülethez az el­hunytak szomorú, köpenyes alak­jai. Az elmúlást, a halál titokza­tos tényét jeleníti meg a Caesar halála is: csak a véres tört látjuk a hatalmas oszlopsorok közepén, s a fehér oszlopok mellett elsuha­nó, csuklyás árnyakat. így múlik el a világ, mégha oly dicső is volt, mint a görög—római vagy a hősi lovagkor —, így pusztul el az em­ber. Ámde van szép halál is, amit a 4 Boldog, halál című képén fo­galmazott meg, akik szeretteik körében vesznek búcsút az élet­től. A reménységet sugallják vallási tárgyú művei is. Az Utolsó vacso­ra — amit a kiállítás bezárása után adományoz lánya, apja aka­rata szerint az esztergomi Keresz­tény Múzeum­­ak — örökös meg­újulást hirdet. A főalakból és az asztal közepére helyezett kenyér­ből, serlegből meghittség árad. A felénk fordított, nyitott asztal mellett úgy érezzük, mintha mi is ott ülnénk az élet kenyerét és az üdvösség kelyhét ünneplő aposto­lok között. .. Giczy György

Next