Új Ember, 1982 (38. évfolyam, 1/1853-52/1904. szám)

1982-02-07 / 6. (1858.) szám

iífiljvd­ül. . . ? Egy-egy mondat, amit valahol, valamikor olvastunk — ki tudja már, milyen szövegösszefüggésben — olykor hónapokon át bolyong az emberben. Mint például Kurt Tucholskié: „És egy halk, mély hang szól egyszercsak: egyedül vagyunk.” Egyedül — mondjuk egy magányos, kihalt szobában, egy er­dőben, vagy a tenger partján, a zúgás különös csendjében. Egye­dül? Lehet az ember egyedül? Valaki azt mondta — ez már egy másik „bolygó mondat” —. Az emberről nem lehet beszélni anélkül, hogy egyúttal Istenről ne szólnánk. — Lehetünk egye­dül? Milyen szülő odúba bújhatunk, ahol ő ne férne még el mel­lettünk? Figyelmeztetés ez? Vagy vigasztalás? Ez is, az is? K. T. „Péter hitével - Pál szívével " —Brezanóczy Pálra emlékezünk— Ez év február 11-én lesz tíz éve, hogy az örök Főpap hazahívta szolgáját, Brezanóczy Pál egri ér­seket, aki a fenti jelmondat értel­mében hűségesen szolgálta egy­házát, hazáját és vezette az üd­vösség útján a reábízottakat. Megrendített bennünket 1972- ben, hogy 60 éves korában befe­jezte tevékeny és áldozatos életét. De felmérve munkásságát látjuk: a reábízott munkát elvégezte, s életművét 60 éves korára befe­jezte. Halálakor sokan a munkatár­sak szemére vetették: nem látták már korábban erejének fogyatko­zását, fáradt arckifejezését, hogy hamarább kezdődött volna a gyógykezelés? Erre csak egy vá­lasz van: annyit dolgozott és olyan munkatempót diktált, amelynek természetes következménye volt a fáradtság. Édesapja Szabolcs megyéből (Demecser) száműzött. Aknaszla­­tinán vásárolt egy kis birtokot. Így született ő a Cshszlovák Re­­publikában 1912. január 25-én. Anyanyelvével együtt tanulta édesanyja nyelvét, a németet. Amikor szülei beíratták Kassán a premontrei gimnáziumba még egy szót sem tudott szlovákul. Fél év­ben így tanulmányi eredménye elégtelen volt. De év végén — s to­vábbi tanulmányai során állan­dóan — kitűnőre vizsgázott. Csehszlovákiában született, azonban magyarnak érezte és val­lotta magát mindenkor, mégha ez áldozatot is követelt tőle. Ins­­bruckban karácsonykor éppen ezért mindig a magyar teológu­sokkal ünnepelt. Magyarnak val­lotta magát akkor is, amikor kas­sai tanárkodása alatt emiatt fize­tés nélkül kellett működnie. Kas­sán szentelték pappá 1935-ben, se­gédlelkész volt, majd teológiai ta­nár és gimnáziumi igazgató. 1942- ben püspöki irodaigazgató lett, 1946-ban általános püspöki hely­nök. Tíz év múlva főkáptalani helynök Egerben, majd apostoli kormányzó. 1964-ben szentelték püspökké. Brezanóczy Pál elsősorban a szó nemes értelmében ember, kö­zösségi ember volt. Demokratikus gondolkodásmódjának kialakítá­sában bizonyára szerepet játszott, hogy Csehszlovákiában nevelke­dett. Ellensége volt a hízelgésnek, köntörfalazásnak. Szerette az őszinte és egyenes beszédet, s ak­kor túlnézett még a hibákon is. Sokan becsülték közvetlensége miatt. Így tudták előtte bizalom­mal feltárni problémáikat, pana­szaikat. Meg így is előfordult, hogy ő maga jobban tisztelte paptestvéreit, mint ahogyan őt tisztelték. Sok felől kapott elismerést. Mégis egyszerűséggel és őszinte­séggel tudott szolgálni Istennek és hasznára lenni embertársainak. A Zsinat tanítása természetébe ivódott. Tudta, hogy Krisztus raj­ta keresztül fejti ki működését, így tanít, vezet és kormányoz. Ehhez Krisztust kell megérteni és hűen kifejezni. Vallásosságának kedves vonása volt a mély és őszinte Szűzanya­­tisztelet. A rózsafüzért minden nap elimádkozta. Amikor a nem csökkenő láz miatt az első rönt­genvizsgálatra ment, megjegyzett egy orvosi elszólást. Beszélgetés során megjegyezte: „Tudom, mi­ért mondták, tudom, milyen sors vár rám.” Ami utána történt, már csak titokban figyelhettük meg. Odaállt a szirakuzai Szűzanya ké­pe elé s így imádkozott: „Szűz­anyám, sok szépet és jót kaptam életemben az Istentől. Ami ezután vár rám, készséges és engedelmes lélekkel fogadom el.” Készséges volt mint teológiai tanár és püspöki helynök. Ez a készség vezette akkor is, amikor az általa létesítendő hejcei sze­minárium felszerelését személyes irányítással szállíttatta Budapest­ről Hejcére s baleset következté­ben Mezőkövesd határában meg­sérült. A készség vezette az egri érseki székház renoválásának s utána az egyházmegye számos templomának, kápolnájának és plébániájának felépítésében is. Az isteni Gondviselés úgy ren­delte, hogy ne csak egyházának ügyeit intézze a jó pásztor lelkü­­letével és gondosságával, hanem hazája és magyar népe haladását is előmozdítsa itthon és külföldön egyaránt. Elődje, Czapik Gyula nyomdo­kán haladva meggyőződéssel és őszintén szolgálta az egyház és ál­lam jóviszonyának alakulását. A nézeteltérésekben tisztelték szán­dékának tisztaságát, bölcsességé­nek és élettapasztalatának meg­nyilvánulásait. Ez mindig elősegí­tette a megértést. Lelkes támogatója volt an­nak a munkának, amely a Magyar Népköztársaság és a Vatikán pár­beszédének elindulásához veze­tett. Tehetsége révén igyekezett az egész emberiséget szolgálni. Helsinkiben, Moszkvában, Prágá­ban, Churban és Rómában hallat­ta szavát az emberiség nagy prob­lémáinak megoldásában az egye­temes béke szolgálatában. Amikor XXIII. János pápa egy fontos ügyet tárgyalt, a megbeszé­lés után őt még visszahívta, s kér­te véleményét. A pápai hála csen­dült ki abból, hogy egy olyan mi­seruhával ajándékozta meg, amelyben egyszer a Szentatya is misézett (Rajta van a pápai cí­mer, kihímezve.) VI. Pál pápa is megajándékozta egy miseruhával, az sem történt ok nélkül. Amikor az Egyesült Nemzetek székhelyén részt vett egy nemzet­közi rangos delegációban, az ak­kori főtitkár U Thant kétszer is magához hívatta külön tárgya­lásra. Ott is megbecsülést szer­zet hazájának és egyházénak. Betegségében az volt a legna­gyobb keresztje, hogy idős édes­­anyja előtt eltitkolja betegségének súlyosságát. Édesanyjának szere­tete azonban ehhez is erőt adott. Amikor halála előtt két héttel neves egyházi és állami vendé­gek keresték fel, igyekeztem őt megnyugtatni, hogy minden rend­ben lesz. „Tudom, én is elme­gyek nemsoká” — válaszolta. So­ha nem fogom elfelejteni lelki­­összeszedettségét, mély alázatát és hitét, melynek utolsó szentáldozá­sa alkalmával tanúja voltam. Érseki beiktatása 1969-ben Szűz Mária lourdesi megjelenésének ünnepén,­­11 órakor kezdődött. Halála három év után pontosan abban az órában következett be. Nem volt véletlen végrendeleté­nek kitétele: „Életemet, halálo­mat és örök üdvösségemet a Bol­­dogságos Szűz Mária oltalma alá helyezem.” Koporsóját közel ötszáz papjá­nak és több tízezer hívének gyá­sza és imádsága vette körül. Igaz ember, mélyen hivő pap, bölcs, melegszívű főpásztor volt. Kegyelettel őrizzük emlékét. Csontos Barna Jézus és az emberi értékrend írta: Tarjányi Béla Meglepő, hogy Jézus az egyéb­ként értékes emberi célokat nem­egyszer akadálynak tekintette Isten uralmának megvalósításá­ban. Az ember arra törekszik, amit jónak, értékesnek tart. Igyekszik anyagi javakat birtokolni (gaz­dagság) , mindennapi életét szép­pé akarja tenni (boldogság); mi­nél többet tudni (okosság, böl­csesség); saját emberi értékeit mások előtt bizonyítani (siker, te­kintélytudat) ; szüksége van arra, hogy saját értékeiről önmaga is meggyőződj­ön (önmegvalósítás). Jézus honfitársai, a zsidók igyekeztek lelkiismeretesen meg­tartani Isten törvényét, mert úgy érezték, ezzel Isten akaratát tel­jesítik (mózesi Törvény), s mi­vel egyénileg sokszor nem láttak tisztán a teljesítés lehetőségeit il­letően, az írástudók hagyomá­nyaiban kerestek eligazítást (írás­tudók hagyománya). Rendezett családi kapcsolatokra törekedtek, szüleiket tisztelték, feleségükhöz, gyermekeikbe ragaszkodtak (csa­lád). Mindez igen nagy érték. Megvalósítása igen nagy testi­lelki erőfeszítést igényel. Jézus mégis szembekerült ezzel az ér­tékrenddel. Ő mindezek ellenkezőjét dicsé­ri. Boldognak mondja a szegényt, az éhezőt, a sírót, a kitaszítottat, akit gyűlölnek és rágalmaznak (Lk 6,20—22). Barátai a bűnösök, a vámosok, a betegek. Példaképül állítja a bűnös asszonyt (Lk 7,46), a megvetett szamaritánust (Lk 10, 30—37). Arról beszél, hogy böl­csekkel szemben előnyös­ helyzet­ben vannak a tudatlanok (Lk 10, 21). A vámosok és az utcanők megelőzik az igazakat az Isten Országában (Mt 21,31). A gazdag­ság esztelenség (Lk 12,16—21); nem szabad azért aggódnunk, hogy mit eszünk, mit iszunk. Pél­dakép a holló, a mezei virág, amely nem törődik mindezzel (Lk 12,22—30). Megdicséri Máriát, szemben a szorgoskodó Mártával (Lk 10,42); tanítványainak el kell hagynia munkájukat­ (Mk 1,18), szüleiket, családjukat (Mt 15,29), temetetlenül hagyni (Mt 8,22), sőt gyűlölni őket (Lk 14,26). Hogyan lehetséges mindez? Jé­zus megveti az emberi értékeket? Lerombolja az általunk ismert, el­fogadott értékrendet? — S való­ban: Jézus gyökeresen másként látja, hogy mi a jó az embernek és mikor jó az ember. Nyilvános működése idején Jé­zus egyetlen, alapvető célja, hogy előmozdítsa az ő jelenlété­vel megkezdődött Isten uralmá­nak növekedését. Miközben taní­tásaival, tetteivel ezen fáradozik, állandóan azt kell tapasztalnia, hogy az emberek az Istentől ka­pott értékeket nem jól használ­ják fel. Ahelyett, hogy általuk Istenhez közelebb akarnának jut­ni, az ember megelégszik ezekkel az értékekkel, s egyedül bennük látja életének kiteljesedését. Ez a lezártság különösen nyil­vánvalóvá válik, amikor Jézusban feltárul az Isten uralmának le­hetősége. Jézus társakat keres, akik vele együtt, hozzá hasonlóan valósítják meg életükben Isten akaratát, viszont azt kell tapasz­talnia, hogy minél több értékkel rendelkezik­­valaki, annál érték­­telenebb, annál kevésbé képes túllépni azokon, hogy csatlakoz­hasson Hozzá. A gazdag ifjú elmegy, mert sok vagyona van. Aki földet vagy ök­röket vásárol, aki házasodik vagy apját temeti nem ér rá Isten hí­vását követni. Aki lót-fut, végzi a munkáját, nem ér rá Jézus lá­baihoz ülni, tanítását meghallgat­ni. Aki bölcs, képtelen szavait előítélet nélkül fogadni. Aki tel­jesíti a törvényt, megtartja az előírásokat, igaznak és jónak tart­ja magát, és nem érzi, hogy jobb is lehetne. Aki szüleivel, család­jával él, túlságosan ragaszkodik­ hozzájuk. Ugyanakkor a betegek ráérnek , és özönlenek Jézushoz. A bű­nösök, a megvetettek, a kitaszítot­tak, a szegények, a munkátlanok, az özvegyek, a vámosok pihenni sem hagyják, szinte üldözik. Vár­ják, hogy segítsen, vigasztaljon, hogy megoldást, értelmet, célt ad­jon életüknek. Isten adományai így váltak az ember kezében akadállyá, és így lett a nyomorúság és a kitaszí­tottság Isten útjára vivő jelzés. A fenti értékek azáltal vesztik el igazi jelentőségüket, hogy az em­ber megelégszik velük és nem használja a legnagyobb érték, Isten uralma megvalósításához. Nem Jézus borítja fel az érték­rendet, hanem az ember. Ezért ha ezekben az értékekben nem is ré­szesülünk nemegyszer előnyösebb helyzetben vagyunk azoknál, akik megkapták ugyan, de eltelve be­lőlük fakadó örömeikkel éppen azt veszítik el. Aki mindezt, sőt ezeknél mérhetetlenül többet akar ajándékozni nekik. Aki egyet befogad... A káplán szobájában találkoz­tam vele — először és utoljára. Várta a kórházi behívót, ame­lyikről tudta: a végleges lesz. Törékeny testében még lobogott a lélek, csak szemeire borított fátylat a szenvedés. Minden érde­kelte: mit írok, hogyan készül a lap, hány évesek a kollégáim. Cikkekről szólt, helyeselt és — ilyenkor kigyúlt szemében a régi lány — polemizált. (Már nem tő­le tudtam meg: több nyelven be­szélt, olvasott.) Ült a dívány szélén, a mosolya időnként riadtan rebbent. Pár percig hallgatott, majd kezét nyújtotta, s a legtermészetesebb hangon­ búcsúzott. Otthon kisfiú várta, kama­szodó korba lépő fogadott fia. Éveken át nevelte, ruházta s rá­pazarolta magányos életének min­den szeretetét. Aztán már csak a templomajtó­ra függesztett halottas cédulát ol­vastam. A gyerekről — jóval előbb — gondoskodott: átadta valakinek. Ő maga választotta s felkészítette a folytatásra. Többször láttam a fiút azóta is, ünnepi­ tisztán, amint áll a gyer­tyafényben, vagy éppen leckéje fölé hajol, s fiatal pap vezeti a tollát. Ő mondta nekem: egy kicsit vadóc még, de temérdek szeretet szorult bele, amit kapott és­­ biztosan ezután is kapni fog... Arról a férfiról tűnődöm, aki majd lesz. Talán sohasem érti meg a környezetében élőket, ha felhőtlen gyermekkorunkról be­szélnek. Mégsem visel sebeket, mert megismert örömöket, me­lyek betöltötték gyermekéveit, s megtarthatják őt a sodró időben. (tóth) II. János Pál pápa döntése ér­telmében a legközelebbi, 43. Eucharisztikus Kongresszust Ke­nya fővárosában, Nairobiban ren­dezik meg. Afrikában eddig egy világkongresszust tartottak, 1930- ban, a tunéziai Karthágóban. Michael Wolohan, a 70 éves egykori elmegyógyintézeti ápoló az angliai szalézi rend legöregebb novíciusa. 40 éves ápolói pálya­futása után kérte felvételét Don Bosco rendjébe. Sinkó Ferenc Az öregedő kedvesnek, mikor tükre előtt sóhajt Kedvesem, anyának, ki szült és nevelt, nem egy tükre van, e fényes, de holt üveg, ne bánkódj hát, h­a látod benne a ráncokat, a barázdát, mit homlokodva szántott az idő ekéje s próbában gazdag életed, van más tükröd is, a te négy gyermeked s unokáid harsányan zsibongó sora, bennük szemlélheted igazibb valódat. .. Ne búcsúztasd tehát szépségedet, abból egyetlen vonás el nem veszett, szemed csillogását, ajkad puha hajlatát­, hajad jóillatú selymes barna hullámait, karcsú derekad friss, fürge ritmusát immár két nemzedék viszi, lásd, tovább a család végtelen felé ívelő szép és szent, nehéz váltófutásán.. Neked nem kell félned a számadástól, midőn elébe kell állnod a Lét Urának, aki adja, de számon is kéri majd az embertől, amit neki adott, a talentumot, amit te kaptál rossz adósként nem ástad el, miként e nemzedék női közül annyian, kiket meddővé tesz sors vagy vaksi kábulat, bátran adtad magad, nemcsak saját gyermekednek, de más csecsemők cseppnyi szájába is nyújtottad telt melled, ha rászorultak, és nemcsak tested adtad utódainknak, de a legdrágább talentumot is ajándékuló minden szépnek éhét s jónak szomjazását... Magadnak azt tartottad meg csupán, amit e fényes és rideg üveg mulat — ne is értsd tehát félre vallomását — álmatlan éjszakáid, éhezéseid, futásod és szorongásaid megannyi sebhelyét arcodon, homlokodon, szíveden, hirdetni, hogy nem adtál, csak kaptál sebet azokért és — azoktól — kiket szerettél. Kedvesem, midőn Éva egy-egy leánya, ki szeretett, szült, több gyermeket nevelt s az anyaság keresztjeihez végig hű maradt, ama Székhez lép, hol talentum-adó Urunk várja őt, jobbján Fiával és anyánkkal, Máriával s közöttük az angyalok kilenc karával, neki nem kell ama kérdésre válaszolnia, hová tette megannyi talentumát, amit kapott, válaszolnak e barázdák és e sebhelyek, amelyek akkor, ott majd szebben ragyognak, mint a földön a legtüzesebb rubin, mint a galaktikák koszorújában vakító, zafír fénnyel izzó csillagok. .

Next