Új Ember, 1982 (38. évfolyam, 1/1853-52/1904. szám)

1982-05-09 / 19. (1871.) szám

A „nagy Takács”példája — Dr. T­akács Jó. Egyik kollégája a Hittudomá­nyi Akadémián nem kis szarkaz­mussal csak így emlegette: „a nagy Takács”. Ugyanis társaság­ban szerette vinni a szót. Min­denhez hozzászólt. Mindenről volt véleménye. Igaz, sokszor lesújtó. Mindent jobban tudott, mint más. Az esetek legtöbbjé­ben igaza is volt. Ezt a modort az iskolából hoz­ta, ahol mindig első volt. Az egri ciszter gimnáziumban volt taná­ra, dr. László Vince, évtizedek múltán is csak lelkesedve szólt növendéke kiválóságáról. Rómá­ban pedig a Gregoriana Egyetem több ezer különböző nemzetiségű hallgatója közül aranyérmes első volt. Az egyetemi rendben levő vitákban félelmetes előadó vagy támadó volt. Tanulmányai mel­lett a keleti nyelveket is meg­tanulta, úgy, hogy pl. óperzsául olvasta Zarat­husztrát. Híre nö­vendék korában eljutott a Va­tikánba. Rómából hazajövet a papne­velés munkájába állítják, de ne­velési elvei miatt hamarosan kis hegyvidéki plébániára kerül. Gondolkodás nélkül ment! Ma­gas feszültségű tudásával egé­szen beleéli magát a világvárosi egyetem után a falusi életbe. XII. Piusz pápa 1946-ban a nála járó Mindszenty bíborostól ér­deklődik Takács felől. Ő nem tud információt adni róla. Majd­nem így járt Czapik érsek is 1948-ban. Ez késztette a főpász­tort, hogy előbb Törökszentmik­­lósra helyezze, majd 1950-ben útját egyengesse a Pázmány Eg­yetem­re Schütz Antal utó­dául. Mély benyomásokat hagyott hallgatóiban világos magyaráza­taival és széles körű tájékozott­ságával. Ünnepelt előadó volt országszerte, amikor a személyi kultusz légkörében fogant ren­delkezések értelmében megválni kényszerült egyetemi katedrájá­tól és főpásztorának irányításá­ra ismét egy valóban Isten háta mögötti kis hegyi faluba ment lelkipásztornak. És lelkesen, kedve­szegés nél­kül áll bele az egyszerű­ falusi nép lelkipásztori irányításába az, aki bármelyik világegyetem katedrájának várományosa le­hetett volna. (Meg is hívták.) 25 évi lelkipásztorsága alatt vitat­ható szempontok miatt­­ egyik faluból a másikba kellett men­nie, míg az ötödik helyen, Adó­csőn érte a váratlanul rátörő betegség. Közben lezajlik a vi­lágegyház nagy eseménye a II. Vatikáni Zsinat, és a magyar ka­tolikus szellemiség nagy alkotá­sa az új magyar Biblia fordítá­sa. Bár mindkettőben megállta volna a helyét, sőt hasznos szol­gálatot is tehetett volna Isten adta elmeélével és tudásával, de mindenekfölötti hitével az egy­házban, ő vidéken elfeledve a kisszerű emberek mindennapi problémáiba temetkezik el — sokszor a kelleténél is nagyobb hévvel és odaadással. (Érdekes, hogy mások ismerték adottságait. Egyszer például héber szövegek és lexikonok közé feledkezve ta­láltam. Ésak héber-magyar kiad­vány lektorálására kérték fel. Adtak neki 30 napot, de azt mondta úay elragadta a feladat érdekessége, hogy pár nap alatt végzett vele.) Mindezt nem Takács dicsére­tére kellett elmondanom, de szellemi naivlásának ábrázolá­sára. Amit viszont dicséretére kell elmondani, az az, hogy ek­kora ésszel és tanultsággal Gon­dolkodás és vita nélkül ment egyik helyről a másikra. Nem­ esef emlékének — dramatizálta sérelmeit, ha ne­hezére is estek a dolgok. Az egyházkormányzatnak sokszor megmagyarázhatatlan rendelke­zéseire tudott ráfigyelni. Mint a latin mondja: ob­audire. Enge­delmeskedni. Ebben mutatott példát nem­zedékének, úgy látszik ezt érez­te prófétai küldetésének. Hiszen az egyházban jelentkező problé­mák — külföldön és itthon egy­aránt — ebben összpontosulnak: tudunk-e engedelmeskedni. Vé­lemények, felfogások, elképzelé­sek, értelmezések lehetnek kü­lönbözők, de egyház csak egy van. Ami ezt összetartja, az a tisztán hitből való engedelmes­kedés. És Takács ezt tanulta Urától, Jézus Krisztustól. Olvas­ta Szent Pál himnuszát, hogy Jézus Krisztus „Istennel való egyenlőségét nem tartotta olyan dolognak, amihez föltétlenül ra­gaszkodjék. .. megalázta magát és engedelmes lett mindhalálig”. (Fi­ 2,6) És a Zsidóknak írt levél­ben is olvasta: „Annak ellenére, hogy Isten Fia volt, a szenvedés­ből tanulta meg az engedelmes­séget.” (5,8) Megfigyelte, hogy Jézus egész élete az engedelmes­ség jegyében zajlott le. Hisz olyan törvényeknek lett alatt­valója (Gál 4,4), amik neki sem­mi lelki többletet nem adtak. És olyan embereknek fogadott szót, akik lélekben és kegyelem­ben lényegesen alatta maradtak — még ha az a Boldogságos Szűz Mária vagy Szent József volt is. Jézus az engedelmességnek megváltó erőt adott. Minden idők egyháza elsősorban nem, az­zal fogja a kor problémáira a megváltó erőket kiárasztani, hogy hogyan értelmezi a Szent­írást. Még azzal sem, hogy ho­gyan tud átélten imádkozni vagy nagy célokért, illetve a feleba­rátért önemésztő áldozatokat hozni. Ez mind nagyon jó és szükséges, de mindeneknek a lelke a szeretet, mely „mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel. A szeretet nem szűnik meg sohasem”. (1 Kor 13,7) Ezt tanulta Jézustól, és élet­programmá tette. Heves viták­ban szokta mondani: — Nekem a tisztelettel volt bajom. Az engedelmességgel so­hasem. Halálában érik be az ember. Ahogy meghal, az jellemző rá. Takács mikor rosszul lett, nem akart orvoshoz menni, mzétt is meghalhat az ember” — mondta. Végül is érseke parancsolt rá. Mikor közölték vele, kérdezte: — írás van? — Van — felelték. — Akkor megyek — válaszol­ta. De bizalmasának odasúgta: — Időmorzsolás ez csupán. És ment. Az orvosoknak és ápolószemélyzetnek szót foga­dott ő, aki életmódjába nem en­gedett beleszólást senkinek sem. Panasz szó nélkül viselte a ha­lálos beteg kiszolgáltatottságát. Itt is engedelmeskedett. Takács Józsefnek ez a nagy tette: oda is jó szívvel menni, ahová magától nem ment volna, igaza tudatában is vállalni fel­adatokat, amik nem neki valók, és az áldozatok érthetetlenségé­­ben egy magasabb rendű értel­met látni. Pappá szentelésével legmagasabb karrierjét érte el. Olyan pap volt, aki nemcsak ál­dozott, de áldozattá lett. Az en­gedelmesség áldozatává. És ez­zel többet tett, mintha ragyogó üstökösként futotta volna be egy­házunk egét. És ő hitte, hogy az engedelmesség áldozatában meg­váltó erők vannak. Belon Gellert Az „élő szentolvasó” eredete Május a katolikus jámborság hagyománya szerint „Szűz Mária hónapja”. Ennek egyik közismert és közkedvelt megnyilatkozása templomainkban a májusi litánia, de más népi ájtatossági formákat is ismerünk. Az is köztudott, hogy a legtöbb egyházközségben ma is elterjedt az ún. „élő rózsafüzér” imádkozási módja, elsősorban a rózsafüzér társulatok buzgó kö­zösségeiben. Az már azonban ke­vésbé ismert, honnan is ered ez az imádkozási mód, az „élő rózsa­füzér” ? 1832-ben kelt XVI. Gergely pá­pa bullája „az élő rózsafüzér” gyakorlásáról: „ .. .mivégett is a mindenható Isten dicséretére s a legszentebb Szűz Mária, Isten Anyja tiszteletére bizonyos tudo­másból s hatalmak teljességéből minden mindkét nemű keresztény híveknek, kik azon jámbor áj­ta­tosságnak gyakorlása által, mely ,élő olvasónak’ neveztetik, a Szűz tisztelői közé számíttatnak, a megkezdett ■ jámbor gyakorlat után való első ünnepen, ha bűnei­ket igazán megbánván a gyónás­hoz és az Oltáriszentséghez illen­dően járulnak, teljes búcsút, hol­takra is alkalmazhatót enge­dünk.” Az „élő olvasó” gyakorlása Franciaországból ered. Egy Marta Jaricot nevű jámbor párizsi pol­gárasszony kezdi először terjesz­tését. Magyarországra kerülésének mikéntjéről nem tudunk, viszont kezünkbe került egy Pesten Bu­­csánszky Alajosnál 1872-ben ki­adott imakönyv: „Az élő Szent Olvasónak és a boldogságos Szűz Máriának könyve”, amely már ar­ról tanúskodik, hogy nálunk is megvolt ekkor már az igény a hí­vek részéről ennek gyakorlására. Itt a bevezető részben pontos leírását leljük a rózsafüzér társu­latok működésének: „Az új szent olvasó-ájtatosság azért nevezte­tik élő olvasónak’, mivel azon is­meretes régibb öt örvendetes, 5 fájdalmas és 5 dicsőséges megvál­tási titok felől való elmélkedések­ből álló ájtatosság most egy új gyakorlati formában tizenöt élő személyek szíveiben, kik a tizen­öt titkot maguk közt felosztják és külön-külön, ki-ki csak az egyik titkot imádkozzék, ismét feléle­­dett... ... A társulat szerkezete igen egyszerű, méltányos és értelem­dús. Egy ilyen tizenöt hívőből (ki­ket titkos értelmű rózsáról, Szűz Máriáról, rózsáknak neveznek) ál­ló egyesület jelképesen egy élő ko­szorút jelent, tizenegy ily rózsa­koszorú részen egy 165 élő rózsá­ból díszlő rózsabokrot, tizenöt vi­rágzó rózsabokor pedig, azaz: 2465 rózsákból álló, egy lett egy Mária rózsakertet ábrázol. De nem szükséges várakozni, még egy egész rózsabokor vagy kert kelet­keznék a hívekből, hanem egyet­lenegy koszorú elégséges pápai bulla szerint a búcsúk elnyerhe­­tésére csak tizenöt személy kíván­tatik. Gyakorlása pedig így megy véghez: 1- szer: Megszereztetvén a szükséges könyvecskék s czédulák száma, melyeken a titkok kivonatban külön egyenként ki vannak nyom­tatva, mihelyt tizenöt személy ta­lálkozott, ki kész azt magára vál­lalni, azonnal a tizenöt titkot vagyis ezédulát húzás által a ma­gok közt felosztják, egyik közü­lök felvigyázói tisztet kíván ma­gára vállalván. 2- szer: A felvigyázó vagy felvigyázóné a czédulák hónaponkénti pontos beváltására gondot visel, amely végre egy-egy koszorú számára kétszínű czédulák p. o. tizenöt veres és tizenöt zöld, sárgás vagy kék szoktak a felvigyázónak ki­adatni. Ezekből ő a forgásban le­vőket minden hónap végén a ró­zsáktól beszedi, a nála levő más­­színűeket pedig a jövő hónapra köztök ismét húzás által kiosztja, a távollevőkhöz pedig valamelyi­kük által~elküldi. Így a czédula — vagyis titokváltás véghez mehet...” (Az említett „könyvecskék s ezédulák” szentképek voltak álta­lában, amelyeken a rózsafüzér tit­kait ábrázolták.) A Somogy megyei Niklán is pl. mind a mai napig él e szokás. Napjainkban már csak néhány idős asszony cserélgeti minden első vasárnapján „titkát”, ám va­lamikor ennek nagyobb jelentő­sége volt a faluban. Nikla 1934-ig Somogyszentpál (régebben Tótsz­entpál) filiája volt. Éppen ezért a rózsafüzér tár­sulat titokváltásának lebonyolí­tását, ennek vezetését előénekes, búcsúvezető asszonyok végezték. Ilyen jelentős „sicentasszony”-ként tartják számom­ra is az öregek Androsics Györgyné, szül. Szabó Juliannát (1849—1912), aki nem­csak előénekes, búcsúvezetője volt a községnek, de maga is írt és adott ki imádságokat, s ezeket széleskörűen terjesztette nemcsak a Somogy megyében található je­les búcsújáróhelyeken (Andocs, Buzsák-Fehérkápolna, de még az ország határain kívül is.) Járt többek közt Lorettóban Mária­­zellben, Rómában, sőt a hagyo­mány szerint a Szentföldön is. Ma is élnek a faluban öregek, akik emlékeznek arra, hogyan gyűjtötte maga köré a hét megha­tározott napjain a tizenéves ser­dülőkorú gyerekeket, s hogyan ta­nította őket imádkozni, énekelni. Ő volt a rózsafüzér társulat „fe­je”, vagy ahogy másképpen neve­zik: „ a bokoranya”. Amíg élt, a titkokat nem a templomban, ha­nem — minden hónap első vasár­napjának délutánján — az ő há­zából osztották ki. (Tavalyi gyűjtésem során mondta nekem valaki: „ ... én az olvasót most is úgy mondom, aho­gyan azt a Juli mama tanítot­ta ...”) Ezeknek a „szentasszonyoknak” tevékenységét és a rózsafüzér tár­sulatok működését érdemes tör­ténetükben­­, hagyományaikban mélyebben vizsgálni, hiszen ez is a népi vallásos megnyilatkozások, áhitatgyakorlatok egyik szép pél­dája. Tomisa Ilona Hazakerül az Ómagyar Mária-siralom? A közgyűjtemények múlt évi eredményeiről, idei terveiről tar­tott sajtótájékoztatót április 22-én Villangó István, a Művelődési Mi­nisztérium közgyűjteményi főosz­tályának vezetője. Az egyházi könyvtárak, levéltárak és múze­umok — mint eddig is — szerve­sen kapcsolódnak az ország köz­­gyűjteményeinek tevékenységé­hez. Az állami szervek szakmai és anyagi­ támogatásával. Ez a segítség nyilatkozott meg abban, hogy — mint már hírül adtuk — művészettörténeti diplomát sze­rezhettek a budapesti egyetemen múzeumi jellegű egyházi gyűjte­mények kezelői, egyházi szakem­berek. Az anyagi segítség az el­múlt évben is támogatta a Ke­resztény Múzeum, az egyházi könyvtárak és levéltárak munká­ját. Növekedett az egyházi gyűjte­mények látogatottsága is, mint ál­talában a magyar múzeumoké, ki­állításoké. Az ausztriai Schalla­burg várában május 7-én nyíló „Mátyás és a magyar reneszánsz” című kiállításra egyházi gyűjte­mények is kölcsönöztek értékes anyagot. Ezt a kiállítást — mint Villangó István most bejelentette — későbbi időpontban a Magyar Nemzeti Galéria is bemutatja. Ugyancsak örvendetes hírként je­lentette be, hogy „bizakodha­tunk benne, hogy hamarosan ha­zakerül a Belgiumban, a löweni katolikus egyetem könyvtárában őrzött Löweni Kódex, amely be­cses nyelvemlékünket, az Óma­gyar Mária-siralmat tartalmazza. ’ Az Atya egyszülött­ Fiában az egész kozmoszt üdvözítette, és minden dolgok egységét helyreállította. Mivel az ember valójában minden lát­ható és láthatatlan lény összekötő kapcsa, az Atya, minden dolgok Teremtője és Irányítója azt akarta, hogy egyszülött, egylényegű Fid- A saj­tó­tájékoztatóval egyidejű­­ben az istenség emberséggel való egysége, és ezáltal minden teremtő­leg kiállítás nyílt idén is a Min­­mény (Istennel való) egysége helyreálljon, hogy így Isten legyen mun­­kásmozgalmi Múzeumban a köz­­ben mindenben. (Damaszkuszi Szt. János) gyűjtemények új szerzeményei­ből, melyen az esztergomi Prímás­ Levéltár új iratát is bemutatták Prohászka Ottokár em­léksorai Remény­i Sándor albumában Prohászka püspök emlékére, halálának 55. évfordulóján közzéteszi a költő unokahúga, Imre Mária. Reményik Sándor (1890—1941, Kolozsvár) evangélikus költőre nagy hatással voltak korának nagy bölcselői, közöttük Prohászka Ottokár püspök is. A nagy magyar misztikus előadásai és művei mély benyo­mást tettek rá. A költő még egyetemi hallgató korában ismerkedett meg Prohász­­kával. Az ezt követő években személyes találkozásuk és levélváltá­suk egyre szorosabbá tette kettejük barátságát. Ennek szép bizonysá­gát mutatják Prohászka püspök emléksorai, melyet a költőnek, Szőcs­­né Szilágyi Piroska festőművésznő által készített és finoman illuszt­rált albumába írt: „Minek volna vágyunk, ha nem lehetne reményünk, s minek volna reményünk, ha nem lehetne megnyugvásunk? S minek volna érzeni, s az, hogy eljön az Úr, ha nem lehetne Karácsonyunk, azt, hogy tény­leg eljön, s köztünk is van az Űr! Az Úrba belegyökerezett lélek hal­hatatlan reményben zöldell ki, s a hinni tudó nemzet egy virágos, bá­tor, s tavaszias ifjúságban fakad ki. Ne féltsd a fát, ha gyökere ép, s ne féltsd a nemzetet, melyet derékbatörés után is a mélység életerői járnak át. Ez életerők őrangyala, s szítója a poéta — görög neve al­kotót, s alakítót jelent —, legyenek sugallatainak forrásai mélyebbek a nemzedékek gyökereinél — hogy ezek azokból táplálkozhassanak. 1923. XII. 21. Prohászka Ottokár’’ Az „Atlantisz harangoz” című új kötetének tiszteletpéldányáért Prohászka püspök egy levelezőlapon mondott köszönetet a költő­nek: M. T. Uram! Köszönöm szives figyelmet, s én hallom Atlantisz hangjait, s köszö­nettel vagyok a harangozónak, ki a harangkötővel végig is ver a süke­teken. Isten ihlesse tovább is! Őszinte tisztelője: 1926. március 25. Prohászka Ottokár Reményik Sándor Prohászka püspöknek 1927-ben tragikus hirtelen­séggel bekövetkezett halálakor a Szószéken című versében állított emléket. A halál aznap azt súgta neki: a Szószéken ma nem állsz egyedül, A szószéken ma én állok veled, é­ s amikor legjobban tündököl. Elmetszem szavad aranyfonalát, Ő visszanézett napsugár-szemével A néma szónok éjsötét szemébe: Jól van, halni, ma ketten prédikálunk — De harmadiknak Isten is beszél. 1920. április 1.

Next