Új Ember, 1983 (39. évfolyam, 1/1905-52/1956. szám)

1983-01-02 / 1. (1905.) szám

• * $ Keleti mágusok Hosszú útra készülődött Áb­rahám, minden hívők atyja. Ő is nyugat felé vonult, és Is­ten hívását követte. Minden­kinek, aki hisz, el kell indul­nia életének erre a nagy uta­zására. Magános út ez. Olyan egyedül van az ember, mint Ábrahám volt és mint a böl­csek. A többiek otthon marad­nak. Nincsenek meggyőződve arról, hogy Isten a cél. Már a kérdés is idegen nekik. Egyéb­ként sok mindent tudnak, bol­dogan élnek családjukban, meg vannak elégedve munká­jukkal. De útkeresésünket nem értik. És milyen nehéz munka számunkra az utazás, ha még barátaink is fejcsó­válva otthon maradnak! Ak­kor érezzük igazán, milyen egyedül vagyunk! És aztán újra és újra útra kell kelnünk! Már réges régen úton vagyunk. Talán a csil­lag is elhalványodott a nap fénye előtt, mely a vidéket egészen kiszárítja. Fáradtak vagyunk és a gyermeket még nem találtuk meg. S a legna­gyobb meglepetés még hátra van: az egész fölbolydult Je­ruzsálem. De éppen ezért már nagyon közel vagyunk a Gyermekhez. Nemsokára le­borulhatunk mosolygó arca előtt, hogy imádjuk őt. Gerhard Lohfink Vízkereszt ünnepe Akit megváltunk A napkeleti bölcsek, vagyis — az ősi magyar felfogás szerint — a három királyok, amikor meg­találták Jézust, „leborultak és hódoltak neki, majd elővették kincseiket s ajándékot adtak ne­ki: aranyat, tömjént és mirhát” — olvassuk az Evangéliumban (Mt 2, 11). Aki ismeri a keleti embe­rek gondolkodásmódját, képi ki­fejezésformáit, az tudja, hogy — főleg Jézus korában, kétezer év­vel ezelőtt — majdnem minden dolognak jelképi értelme és je­lentése is volt. S fontos esemé­nyek alkalmával sokszor lénye­gesebbnek tartották a jelentést, amit megvallottak, mint a dol­got vagy eseményt, amivel meg­váltották igazságukat és szándé­kukat. Már a 3. században, Szent Iré­­neusz Sirmium püspöke is föl­vetette a kérdést, mit jelent az arany, a tömjén és a mir­ha? Így válaszolt: az aranyat a királynak, a tömjént Istennek, a mirhát a kereszten meghaló embernek ajándékozták. A csil­lag, vagyis a rendkívüli kinyilat­koztatás így jelezte nekik előre Jézus Krisztust: Ő a királyok királya, aki valóságos Isten és valóságos ember egy személyben. Ezt vallották meg a napkeleti bölcsek sajátos jelkép­rendsze­rükkel, adományaikkal. Tulaj­donképpen ezért indultak el messzi földről, s hozták meg a nehézségekkel teli utazás áldoza­tát. Ajándékaik így „áldozati” adományok lettek. Ennél a gondolatnál kapcso­lódik be a mai ünnep felajánlási könyörgése a napkeleti bölcsek történetébe. Az egyház a szent­misében — jelek, jelképek által — nem a bölcsek ajándékait ajánlja fel az Atyának, hanem magát Jézus Krisztust, akit ezekben az adományokban hit­tel megvallunk, sőt fel is áldo­zunk (helyesebben: megjelenít­jük áldozatát) és aztán visszaka­punk ajándékul a szentáldozás­ban ,amikor magunkhoz vesszük. Ennyivel jelent többet, drágább kincset minden szentmise a böl­csek ajándékainál. Tudatában vagyunk-e annak, hogy minden szentmisén való részvétel egyben hitvallásunk kifejezése is? Az egyszerű ke­nyér és bor legdrágább kincsün­ket jelképezi, ahogyan imádkoz­­zuk: Kérünk, Urunk, tekints ke­gyesen Egyházad adományaira: már nem aranyat, tömjént és mirhát hozunk eléd, hanem Azt, akit ezekben az adományokban megvallunk, föláldozunk és ma­gunkhoz veszünk, magát Jézus Krisztust. Ámen. Csanád Béla Ara: 4 Ft A Püspöki Kar Lékai László bíboros, prímás, esztergomi érsek elnökletével de­cember 14—15-én tartotta téli konferenciáját. Üdvözlő szavai után a bíboros értékelte a Püs­pöki Kar őszi római „ad limina” látogatását, majd beszámolt a bíborosok kollégiumának római üléséről, valamint a djakovói székesegyház százéves jubileumi ünnepségéről, melyen Cserháti József pécsi püspökkel együtt képviselték a Püspöki Kart. A jövő évi osztrák katolikus napok­ra — melyen részt vesz a Szent­atya is — a Magyar Püspöki Kar meghívást kapott. Az Európai Papi Szenátusok Titkársága 1983. április 11—15-re találkozót hívott egybe, ennek témája a papság pasztorális felelőssége. A Püspöki Kart Salzburban Póka György segédpüspök képviseli. Örömünkre szolgál — mondta a bíboros —, hogy a „Monumenta Vaticana”, vagyis a Vatikáni Könyvtár magyar vonatkozású levéltári anyagának kiadása to­vább folyik. A bíboros elnök ezután beje­lentette, hogy a leányfalui lelki­­gyakorlatos ház belseje teljesen elkészült, májusban beköltözhe­tő lesz. A mozgássérült, vak gyer­mekek számára a budai Szent Anna templom plébániája mellett készült otthonban 12 gyermek kap elhelyezést. A titkári jelentések­ben szó volt a külföldi segélyin­tézetekkel folytatott tárgyalások­ról. Szeretet­szolgálatot szeret­nének biztosítani az egyházköz­ségi betegek számára. Paskai László koadjutor-érsek a Szentatya spanyolországi útjá­ról referált. Kádár László egri érsek beszámolt a francia Püspö­ki Kar lourdes-i üléséről. Bánk József érsek-püspök a Püspöki Kongregációnak az „Opus Dei”­­ről kiadott deklarációját ismer­tette. Udvardy József megyéspüs­pök bejelentette egyházmegyéje új elnevezését. Szakos Gyula szé­kesfehérvári megyéspüspök az 1983-as Szentév meghirdetéséről, az országos liturgikus és egyház­zenei ügyekről beszélt és részle­tezte a Szeretet­szolgálat beszá­molóját az 1982-es évről. Timkó Imre hajdúdorogi megyéspüspök ismertette a görög-katolikus hí­vek ellátásával foglalkozó püs­pökkari körlevelet. Bagi István segédpüspök Rómában, a család­ról szóló pápai körlevél egyéves évfordulóján rendezett találkozón vett részt. 1983. január 2. (1905) Ai . u. : Az óra mutatója halkan átszökik az újesztendő első percére és hangzik a Himnusz: „Isten áldd meg a magyart, jókedvvel, bőség­gel .. Jókedvünk és bőségünk ügyével az elbúcsúzott esztendő vége fe­lé egyre sűrűbben foglalkoztak kormány­férfiak, gazdasági életünk tervezői és irányítói, legutóbb az Országgyűlés is. Tetszett, hogy se­honnan sem volt hallható olyan előrejelzés, ami vérmes reményekre jogosítana az 1983. év küszöbén. A legtöbb, ami ígéretben elhang­zott: igyekszünk megoldani azokat a közelről sem könnyű feladato­kat, amelyek az általános világgazdasági helyzet következményeként előttünk állanak. Köznapi nyelvre lefordítva ez annyit jelent, hogy a most kezdődő esztendőben alaposan össze kell kapnunk magunkat még ahhoz is, hogy tavalyi jókedvünket — azaz: közérzetünket — töretlenül megőrizzük akkor is, ha a bőség kosarába most talán ke­vesebb jut. AKIK AZ ELMÚLT KÉT ÉV­TIZEDBEN kritikusan — vagy éppen ellenségesen’ — kísérték fi­gyelemmel mindazt, ami hazánk­ban kibontakozott, most kényte­lenek beismerni, hogy a minden­felé nyitott magyar nemzetgazda­ság nemzetközi összehasonlítás­ban is életképesnek bizonyult; fizető- és hitel­képességünket nem vesztettük el, politikánk pedig tántorgás nélkül halad az 1957 után meglelt úton. Azt is tudják — bár ennek beismerését nem várhatjuk tőlük —, hogy a világgazdaság bennünket is érin­tő válságai közepette mi az, ami állóképességünket biztosította: a magyar haza legfőbb érdekei­nek megfelelő nemzeti közmeg­egyezés. Az elmúlt december elején, azon a találkozón, amelyen a Ha­zafias Népfront vezetői a magyar­­országi egyházak és vallások elöl­járóival kicserélték gondolatai­kat hazánk állapotjáról­­és tár­sadalmunk közeljövőbeli feladatai­ról, ez az imént említett nemzeti közmegegyezés hívta elő azokat a közérdekű kérdéseket, melyek­ben az egyházak és vallásfeleke­zetek erkölcsi értékrendszerének jótékony társadalmi szerepe le­het. Korántsem arról van azonban szó, hogy az előrelátott gazdasá­gi nehézségek és feladatok isme­retében most a kormányzat egy­szerre felfedezi a vallásokban rej­lő morális erőket és ezeket vala­miféle „segítő­ kampányra” moz­gósítja. Hogy az életszínvonal alakulásának esetleg egyenetlen­ségeket is teremtő mozgása ide­jén jó lesz igénybe venni a vallás türelemre és nyugalomra csende­sítő lehetőségeit. Vagy, hogy a kö­zös terhek jelentkezésekor min­dig felmerülő áldozatvállalásra „Isten nevében” szólítsák fel az egyházak híveiket. ENNÉL TÖBBRŐL VAN SZÓ. És ha csak egyetlen kérdést em­lítek — ami Pozsgai Imre főtit­kár részéről hangzott el —, hogy hazánkban a családnak vissza kell kapnia azt a nevelő szerepét, mellyel már nemcsak munkaerőt, hanem embert is nevel: ez túl­mutat egy „kampányon”; túlmu­tat a holnapon és a holnaputánon is! Ha pedig így van,­ akkor ideje volna az állam és az egyházak vi­szonyának rendezése után (ami amúgy is folyton alakuló és be nem fejezhető folyamat minden­féle államban) most már hoszabb távra is rendezni az egyházak társadalmi szerepét a szocialista hazában. Tudom, hogy ennek a rendezés­nek mindkét részről nagyon ko­moly előfeltételei vannak. Ne­künk, vallásos embereknek és egyházaink vezetőinek is előbb magunkban és magunk között kell tisztáznunk és helyére tennünk olyan kérdéseket, amelyeket ez a szerepvállalás felvet. Mostanában számtalan cikk és tanulmány jelent meg a II. Va­tikáni Zsinat huszadik évfordu­lója alkalmából. A legjobb elem­zések négy pontot találtak, ami­ben közös nevezőre jutottak a Zsinat jelentőségét illetően: 1. Egy legalista-juridikus szemlélet­ből kilépve elindult az egyház a lelkipásztori karakter felé. 2. Az apologetikus merevséget kezdi feloldani a párbeszéd. 3. A­­ mo­narchikus egyházkormányzást fel­váltja a kollegialitás. 4. Az esz­­katológikus merevségéből kilépő egyház nyitottá lesz a történel­mi folyamatoknak. A négy közül ez alkalommal — mivel idevág —, a negyedik megállapításra szeretném felhív­ni azok figyelmét, akiknek tekin­tete valamiképpen elcsúszott a Zsinatnak e korszakos törekvé­se felett. S akiket már kezdet­től fogva az is irritált, hogy ez­­a Zsinat olyan egyház­képet rajzolt fel, mely arra figyelmeztet, hogy miközben az égre nézünk, ves­sünk egy-egy tekintetet a föl­dön járó lábak alá is. Ne kárhoz­tassunk olyan helyi egyházakat, amelyek küldetésüket a vissza­fordíthatatlan történelmi folya­matok által újjárendezett társa­dalomban akarják teljesíteni. AZ SEM KÉTSÉGES azonban, hogy a történelmi folyamatok felé nyitott egyház, amikor a társadalom átalakítására és az élet emberhez méltóbb berende­zésére irányuló közös erőfeszíté­sekhez társul, sohasem feledkez­­hetik meg arról, amit E. MOU­­NIER így fogalmazott meg: „Mi­vel az öröklét birtokosai elveszí­tették az evilág iránti érzéket, ne veszítsük el az újra megtalált evilágiban az örökkévalók érzé­két ... Az evilági feladatokban való elmélyülésnek meg kell fe­lelnie a lelkiekben való koncent­rációnak!” Francois Varillon erre a követelményre építi fel a kor­szerű lelkipásztori munka két pillérét: „Az ember misztériumá­ra és Isten misztériumára egy­szerre és egyaránt figyelő teoló­giára van szükségünk, amelyben nem­ érezhető a nép ügyei iránti megvetésnek halvány jele sem.” Még világosabban és a magunk helyzetére alkalmazva: olyan teo­lógiára, papnevelésre és lelki­pásztori munkára van szüksé­günk, amely feloldja a hivő em­bereknek azt az érzést, hogy ami­kor a „nép és a haza üdvének” szolgálatában saját hitelvei indí­tékaiból más világnézetű honfi­társaikkal összefogva tevékeny­kednek, valamiképpen kompro­mittálják az egyházat, azaz: Is­ten ügyét, ISTENT ÉS ISTEN ÜGYÉT a Benne hivő emberek csak egy­féleképpen kompromittálhatják: ha megvallott hitük és életük gyakorlata nem fedi egymás­t. Vagyis, ha tetteik nem igazolják, hogy Isten képére és hasonlatos­ságára teremtett emberek. Más oldalról világítja meg ugyanezt Gál Ferenc a Teológia decembe­ri számában, amikor a teremt­mény és Teremtő kapcsolatáról beszél: „A teremtmény nagysága éppen az, hogy felismeri lehető­ségeit, felelősségét és a világ ala­kításában is Isten partnere le­het.” Akik pedig a Teremtő igazi és hűséges partnerei ebben a világ­ban, azok a legküzdelmesebb tör­ténelmi folyamatokban is felelős partnerként állják meg helyüket népük és hazájuk, az egész em­beriség boldogulásának szolgála­tában. Megállja a helyét az egy­ház is — mint a hívők közössé­ge —, ha lelkipásztori küldetésé­nek teljesítésében nem akadályoz­zák. A fentiekben sem a jézusi ta­nítás, sem pedig a II. Vatikáni Zsinat tükre elé tartva nem talá­lunk semmi újat. De valami új lenne helyi egyházunk számára, ha a Krisztus születése utáni 1983. esztendőben erről a nagyon fontos közös ügyünkről szélesebb és szűkebb körökben eszmét cse­rélnénk és szót értenénk. MAGYAR FERENC­­ A Szentatya fogadta Puja Frigyest II. János Pál pápa december 17-én délelőtt 11 órakor kihallgatáson fogadta Puja Frigyest, a Magyar Népköztársaság külügyminiszterét, háromtagú kíséretével együtt. Sajtóügynökségek jelentése szerint a magyar külügyminiszter előzőleg meglátogatta a Szent Péter bazilikát, megtekintette a bazilika altemplomában létesített magyar kápolnát, melyet II. János Pál pápa 1980 október 8-án áldott meg. Svájcba látogat a pápa 1984 püskösdjén II. János Pál pápa ismét Svájcba látogat — mon­dotta Otmar Máder püspök, a svájci püspöki konferencia elnöke. A második svájci útja során a Szentatya erős ökumenikus hangsúlyt akar adni látogatásának. Egy teljes napot szán az Egyházak Világtanácsa genfi központja és a nemkatolikus egyházak képviselőivel való talál­kozásra.

Next