Új Ember, 1983 (39. évfolyam, 1/1905-52/1956. szám)

1983-01-02 / 1. (1905.) szám

FIGYELŐ A „King’s Singers” Budapesten Ismét hazánkban vndégszere­­pelt a világhírű énekegyüttes. Közönségünk nem ok nélkül vár­ja mindig fokozott érdeklődéssel hangversenyeiket: az angol vo­kális kultúra több évszázados ha­gyományainak legméltóbb örö­kösei és továbbfejlesztői ők nap­jainkban. Tökéletes hangképzés, kristálytiszta intonáció, abszolút zenei biztonság a különféle ko­rok, stílusok és műfajok világá­ba, s hozzá valami utolérhetet­len könnyedség, természetesség és közvetlenség — röviden így lehetne jellemezni művészetüket. A hallgató nemcsak ámul és gyönyörködik, de közben úgy érzi, egy tisztább világ üzenete szól hozzá, míg éneküket hall­gatja. Két hangversenyt adtak ez al­kalommal a magyar közönségnek: november 23-án a Hilton Szálló báltermében (ezt a Magyar Rá­dió rendezte és közvetítette egye­nesben), majd 25-én az Országos Filharmónia rendezésében a zsú­folásig megtelt Erkel Színház­ban. (Jellemző, hogy a hat fia­talember úrrá tudott lenni a színház mostoha akusztikai kö­rülményein is!) Koncertjeik csúcsát a spanyol származású Palestrina-kortárs, Victoria komor szépségű Magni­­ficat-jának és a szintén XVI. századi angol Parsley: Jeremiás siralmai című művének átszelle­mült, ugyanakkor minden moz­zanatában izzóan eleven előadá­sa jelentette. Byrd-motetták, re­neszánsz dalok, angol madrigá­lok, valamint Dvorák-kórusok hangzottak el ezek után, egy­aránt magasrendű, hiteles elő­adásban. A zenei tréfát Menotti darabja — a szerző szavait idéz­ve : „ön­karikatúrája” — képvi­selte. Számunkra különösen jelentős eseményt is hozott mostani ven­dégszereplésük: első ízben szó­lalt, meg műsorukon magyar ze­­nei-~Szöllősy András kitűnően megírt, szellemes, itt-ott archai­záló, egészében mégis mai hang­vételű Phaedrus-meséje. A King’s Singers részére kompo­nált mű ősbemutatója olyan si­kert hozott a jelenlevő szerzőnek és az előadóknak, hogy az erede­tileg tervezett programon felül a második hangversenyen is eléne­kelték. Koncertjeik befejezéseképpen — szokásuk szerint — népszerű,­ „könnyű” feldolgozásokat adtak elő sok humorral, játékosan, de a „komoly” számokhoz hasonlóan magas művészi színvonalon. —­k — Tamási Áron emlékest Tamási Áron születésének 85. évfordulóján a Magyar Írók Szövetsége és a TIT közös ren­dezésében irodalmi estet tartot­tak a Kossuth Klubban. A nagy érdeklődéssel kísért műsort Czi­­ne Mihály egyetemi tanár nyitot­ta meg. Bevezetőjében elmondta, hogy a két háború­ közötti évtize­dek magyar valósága Móricz Zsigmond életműve mellett Ta­mási alkotásaiban teljesedett ki leginkább, s ugyancsak ő volt, aki a magyarság és emberség fogalmát a legmagasabb mércé­vel mérte írásaiban. Az est keretében közreműködő előadóművészek közül Sinkovits Imre és Gombos Katalin prózai és színműrészleteket tolmácsolt meggyőző hitelességgel; Ferenczy Csongor egy vérbő humorú no­vellát elevenített meg „székely­föld!” átéléssel; Havas Judit megrázó balladamondással, Fa­ragó Laura székely és csángó népdalok előadásával színesítette a műsort. Tamási Áron eszmei öröksége kiváló elemzőinek bizonyultak Kerényi Imre rendező és Pálffy István televíziós munkatárs, akik elmélyült vita keretében Tamási életművének időszerűsé­gét és várható jövőbeli hatását is felvillantották. Az esten meg­jelent Tamási Áron és Németh László özvegye is, a közönség hosszantartó tapassal jutalmazta az író szellemiségét híven tol­mácsoló művészeket. (szeghalmi) Belon Gellért Római szilánkok Negyvenkét év után kocsival érkeztem Rómába. Már besötéte­dett, pedig harmadnapi utunkon tapasztaltuk, milyen rossz este érkezni meg idegen városokba. Mégis így sikerült. Hiába, Ra­­vennából csak délben indulhat­tunk. És olyan csodásak az Ap­­peninek hágói és szorosai, hogy elidőzik az ember. Fáj csak úgy átrohanni a tömérdek természeti szépség és a kimondhatatlan bá­jos fekvésű kis város mellett. Vonatból azelőtt nem éreztem az olasz táj szépségének ezt a fájó vonzását. * Rómában esti csúcsforgalom. Méghozzá autóbusz-vezetők sztrájkolnak. Kétszer annyi az autó az utcákon. Kocsi­ kocsi mellett. A fő közlekedési utakon a Tiberis partján egyirányú a forgalom. Mintha a Tiberis áradt volna ki: autó-autó hátán. Nem túlzók: 10—10 centire van egyik a másiktól. Rengeteg az idegen is. Mindkét vasárnap lesz szent­téavatás. Reménytelenség fog el. Hogy fogunk ebből a tömegből szál­lásunkra jutni?... A jelzések és lámpák mintha nem is volnának. Ha egy ölnyi rést hagyunk, rög­tön belép egy szemfüles olasz, ki a másik oldalon szeretne le­térni. De mégis eljutunk szállásunkra anélkül, hogy koccanás is esett volna kocsinkon. A kétórás „küz­delemben” sehol nem történt ilyen. És semmi kiabálás vagy idegeskedés. Sőt, mintha valami humort éreznék a levegőben. A nagy áradatban­ azért valami do­minál. És a sok idegen átvesz valamit. Az emberek egyezmé­nyes jeleit, amit akartok, hogy veletek tegyenek, ti is tegyétek velük (Mt 7,12), így elboldogul­tunk. Milyen jó lenne­ a világ bonyo­lult kérdéseinek áradatában ezekre az egyezményes jelekre figyelnünk. Talán azokban is elboldogulnánk ... Régen jártam Rómában. Negy­venkét év mégis csak másfél em­beröltő. Azt hittem , nagy idő idegenséget lop a lelkembe. És az időbeli távolság valamilyen meglepetéseket tartogat szá­momra. De csalódtam. Mintha csak tegnap hagytam volna itt — a háború kitörése miatt — hirtelenül Rómát. Olyan otthon éreztem magam, mikor a sötét­ben felsejlett előttem a Sant Andrea della Valle kupolája vagy a kis Diana templom a Santa Cosmedia előtt. Cosmedin leg­kedvesebb templomaim közé tar­tozott. De ez az otthonosság fogadott a San Pietróban is, meg a többi bazilikában is. Vajon ez az otthonosság­ érzés Rómának, illetve az egyháznak az ajándéka? Aki Rómába megy, valahogy hazamegy. Otthon érez­­zük-e magunkat egyházunkban? A pápában csalódtam. Elő­nyére. A rádión keresztül hal­lott erős hangja és a fényképei erőteljes szláv alkatot sugalmaz­tak bennem. Ehelyett látok egy majdnem törékeny, szinte a föld felett járó alakot. Sokan azt mondták: fáradt. Rám a szellem­mel átjárt ember benyomását tette. A merénylet óta ilyen, vagy korábban is ilyen volt? Ezt nem tudom. Most mindenképpen lélekkel és szellemmel átjárt em­ber. Valamelyik útjáról szóló ri­portjában az egyik világlap olyasmit írt, hogy a Szentatya alig eszik valamit. Italból is csak keveset, és azt is vizet. A pápai ebéden az asztalnak a pápával szemben levő oldalán ülök. Figyelem, lopva persze, mert bámészkodni azért mégsem illik a pápai asztalnál. Evett és ivott. Nem sokat, de nem is ke­veset. Annyit, amennyit olyan formájú embernek kell ennie, mint ő. A Rómában és a Vatikánban jár­va talán az ragadott meg legjob­ban, hogy itt a kereszténység monumentálisan jelentkezik. Márvány és márvány mindenütt. Óriási súlyok mindenfelé, ami­ket a zseniális emberi ész fara­gott és mozgatott az evangéliumi hit szolgálatában. Michelangelo, Bramante, Bernini meg a többiek, koruk zsenijei és vezérlő szelle­mei, a márványoknál is súlyo­sabban sodornak a hit élménye felé. Nem is beszélve az évezre­dek kiáltó tanúságtevéséről. A lelkek lángolása érezhető min­den sarokból, mely elsodor és hitre kényszerít. Úgy elgondo­lom, micsoda lendítő erőkbe öl­tözik itt az evangélium. Lehet ennek ellenállni? — kérdem magamtól. De azt is kérdem, hol van itt az a fölszereletlenség, amivel Jézus apostolait a világba küld­te. Azt mondta: „övetekbe ne szerezzetek se arany-, se ezüst-, se rézpénzt. Ne vigyetek maga­tokkal az útra se tarisznyát, se két ruhát, se sarut, se botot.” (Mt 10,10) És itt most elsősorban nem a fizikai segítségre kell gondol­nunk, hanem a vagyon nyújtotta biztonságra, a ruha nyújtotta vé­delemre a szellemjárások viha­rai között, és a hatalmat jelképe­ző bot biztosította tekintélyre és rendre. Hisz itt minden gazdag­ság, hatalom és szellem az evan­géliumot szolgálja. Hol van hát az a Jézus-akarta védtelenség és f­egy­vertelenség ?! Ezután került sor a pápával való személyes találkozásra. Nem érezteti, hogy világméretű hata­lom birtokosa. Szellemi fölényét sem mutogatja. Pedig fölényes szellem. Úgy kérdez, úgy aggó­dik velünk a világ óriási elke­­reszténytelenedésén, a hitetlen­ség mindent elsöpörni látszó ára­datán, mint mi. Nincsenek előre­gyártott receptjei, és mindent megoldani akaró elgondolásai. Ekkor láttam meg benne Azt, aki elődjét és társait így indí­totta el a világ meghódítására: „Úgy küldelek benneteket, mint bárányokat a farkasok közé.” (Mt 10,16) A sok felhalmozódott már­vány és szellemóriások minden ellenkezést elsöpörni látszó győ­zelmi tudatának mélyén jelen van a Bárány gyöngesége a vele szemben álló feladatok farkasnyi nagyságai előtt. Megéreztem a Bárány remegését, mely áttüzel minden márványon, minden sú­lyon és szellemi nagy valóságon át. És mégis biztat, bátorít, vi­gasztal és erősít a pápa. Mint Jézus tette apostolaival. Vagy ahogy Szent Pál által mondja az isteni szó: ,Isten gyöngesége erősebb az embernél.” (I Kor 1,25) Ebből a hitből fakadtak ezek a monumentális valóságok. De a hit ereje nem ezeken nyugszik. A Jelenések könyvének báránya „mintegy megölve” van jelen a világ történéseinek középpont­jában. Ezt a gyengeségében erős Bárányt éreztem meg Rómában. „Valahányszor arról van szó és lesz a jövőben is, hogy védel­mezni kell a kereszténység alap­vető és pótolhatatlan szerepét az Emberiség magasabb rendű fej­lődésében, rám mindvégig lehet számítani.” Teilhard soha nem volt hűtlen ehhez a szíve mélyé­ből fakadó ígérethez, amelyet élete alkonyán említ egyik ba­rátjához címzett levelében. El­tökéltsége hegycsúcsként emel­kedik ki egész lényéből, amely­nek légköri változásai csak gaz­dagítják szépségét, s mintegy összefoglalása is vallásos inspi­rációjának. Ezen a magaslaton nincs sem­mi bizonytalanság, és semmit sem merevít meg a meggyőződés szilárdsága, amit a Szeretet dik­tál Teilhard­ nak. Vallásossága az ő keresztény hite, amelyet — így vélekedik — az ember alap­vető vágyakozásai bőségesen iga­zolnak. S valóban, Teilhard ere­detisége a vallás területén éppen az a mélység, ahol egyesül és differenciálódik a haladás meg a hit öröksége. Kulturális szempontból nála a világ már nem a régi görögök kozmosza, amit egy teljesen be­fejezett Univerzum mozdulatlan­ságához szegeztek, hanem „koz­­mogenezis”, amelynek kiterjedé­se és időtartama megdönti a tér­ről és időről vallott korábbi fel­fogásokat. Ami pedig az embert illeti, Teilhard meglátja és meg is mutatja benne azt a végső rü­gyet, amely az egész evolúció nedveit hordozza. Teilhard sze­rint ezt az ember magával hozza és kell is, hogy tovább sodorja a mindig nyitott világ emelkedő ösvényén: intelligenciájával, ke­zének alkotó munkájával, életé­nek lendületével és a planetáris egység tudatával, amelyek foly­ton növelik szeretetre való ké­pességét. Az egész emberiséghez (amely irányt mutató nyíl és felelős az evolúcióért) szól Istennek telje­sen személyes és személyesítő Adománya, gyökeret eresztve bennünk, hogy minket kibonta­koztasson saját magában. A ke­resztényeknek, de az emberiség­nek is, ilyen Istenhez­ tapadása Teilhard számára nem keveseb­bet jelent, mint belépést egy ma­gasabb fejlődésbe, ahol Isten ma­ga is gazdagodik azzal a lénye­ges gyarapítással, amiben min­ket részesített. Vallásos téren Teilhard min­dig arról beszél, hogy az embe­riség soha ne ütközzék egy ma­gába zárkózó Istenbe, mert ez indok­ lehetne arra, hogy mi is magunkba zárkózzunk. A me­részség, amivel tanúskodik egy olyan Istenről, aki „önmagában tökéletes” és aki „számunkra” soha nem szűnik meg születni, Teilhard-nál az emberi nagyság iránti szenvedély vallásos olda­la. Attól tart, hogy az ember ön­magát pusztítja el, ha célját nem tűzi elég magasra, elég messzire, és megfullad, ha visszautasítja Azt, Aki biztosítja valódi nagy­ságunkat — nekünk nyújtva a magáét. Mert az emberi „filum” elsorvad, ha elvéti az utolsó vá­lasztást, ami felé az evolúció len­dülete viszi, s ami lehetővé teszi ■ számára, hogy elfogadja az „ön­magán túlit”. Aki nélkül lehe­tetlen lennie, de Akit megsze­rezni sem tud önmaga erejéből. Ezt nevezi Teilhard „az Embe­riség magasabb rendű fejlődésé­nek”, aminek szolgálatára szen­telte életét, mint keresztény és mint pap. Teilhard hitében mindent a Szeretet tart össze, ami sajátos értékeinket alkotja: a szeretet­ sugalmazza nekünk a világ va­lóságát, ezt érezzük az ember iránt, ezt nyújtja felénk Isten, s mi ezzel tanúskodunk mellette visszafordíthatatlanul, bizonyos történelmi neheztelések ellenére is. S ezzel a szeretettel magya­rázható, hogy ez a zseniális em­ber, akit éppen a keresztények sokáig vitattak, sohasem tagad­ta meg „Krisztus filumát”, aho­gyan az Egyházat nevezte, s amely őt egy ilyen hitre nevelte. Mindig a Szeretetről beszélt, amely gondolatait és életét irá­nyította, s amely egy napon erő­sebb lesz, mint a sok , értetlen­ség, amit ugyan nehéz elviselni, de az ő szemében mégiscsak mú­landó. Nem tévedett... Teil­hard valóban az Egyház és álta­la a „mindig nagyobb Krisztus” egyik legmeggyőzőbb tanúja lett az emberiség számára — Krisz­tusé, aki bevilágítja a távozó év-­­ezred horizontját és feltűnik majd az új évezred hajnalán. (Fordította: Golen Károly) Gustave Maridét Teilhard, a hit embere j\ Cecília Társulat december havi közös miséjén az Egyetemi templomban és az azt követő egyházzenei áhítaton a Terézvárosi plébániatemplom énekkara Kodály Zoltán Magyar miséjét, az Adventi éneket és a Laudes organi c. hatal­mas kórusművét adta elő Kryzewsky Sándor vezénylésével. Orgonáit Kasznár József. Összekötő szöveget mondott Tardy László budavári karnagy. A produkcióért Bárdos Lajos társelnök mondott köszönetet a teréz­városiaknak, majd Kistétényi Melinda, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola tanára ismertette Kodály Zoltán első feleségének, Sándor Em­mának háborús naplóját. Dékány Endre Epifánia ünnepére „Az ő fiai vagyunk. Ha tehát az Isten fiai vagyunk, nem szabad azt gondolnunk, hogy az istenség aranyhoz, ezüsthöz, vagy a mű­vészet, az emberi elme valamilyen alkotásához hasonló.” (Szt. Fal Ap. csel. 17.) Ismerjük-e őt, emberek? Ismerhetjük-e? A bölcsek — királyok úgy látták: ember gyermeke ... Csak hát a csillag! — s az évezredek várakozása s a feszültség lassú fúziója, lobbanása felszabadító, rejtelmes, asztrális fénnyé, misztikus, földöntúli örömélménnyé ...! Aztán eltűnik a látomás a földi zűrzavarban, a menekülés és az egyszerű évek Egyiptomban. S aztán Názáret. A templom: egy villanás. Titokban forr emberi pályán a gyermekkor, ifjúkor, férfikor. Szentté üdvözül a munka­­teremtő folytatás, ahogyan fölmagaslik a Fiú, Jézus, az ács, s mikor a keresztről letekint, Grál-kehelyben gyúl fel, s kínok tüzében ragyog a három év s lehull a fátyol és megrendül a föld, hogy új eget lássunk s Istent úgy, hogy „őbenne élünk, mozgunk és vagyunk.” Gustave Martelet SJ, Párizsban és Rómában a teológia professzora. Ez a cikk Teilhard de Chardin centenáriu­mán az UNESCO kiadványában jelent meg. Jonesco drámát ír Körbe átjárói Eugene Ionesco román szárma­ és a vallás középkori egysége zájú, világhírű író jelenleg Szent egykori formájában nem állít- Maximilián Kolberól szóló drá- ható vissza. Arra a kérdésre, mán dolgozik. A Franciaország- hogy „vallásos embernek” zárt­ban élő író egy újságinterjúban ja-e magát, az író ezt választót­­elmondta, hogy e feladathoz meg­ tó. „Az ember nem állíthatja felelő formát keres. Darabja maga magáról, hogy vallásos em­­„semmiképpen sem lesz katali­­ber. Szeretnék az lenni. Szeret­­kus propagandamű” — mondat­­nék jobban azzá válni, mint va­­la. Ionesco szerint a művészetek gyök.”

Next