Új Ember, 1985 (41. évfolyam, 1/2010-52/2061. szám)

1985-09-01 / 35. (2044.) szám

Augusztus 20-án este F­r­i­e­d­r­i­c­h Wetter bíboros mondta, ő mondta Wetter bíboros, müncheni érsek a homáját is. Kifejezte örömét ünnepélyesen megáldotta a bazilika amiatt, hogy velünk együtt ünne­­kupolájának új rézborítását és lelheti első szent királyunkat. Meg­­szentmisét mutatott be első szent köszönte a meghívást, majd így királyunk emlékezetére. Jelen volt folytatta: Lékai László bíboros, esztergomi ér­ — Bajorországból jövök, ahonnan sok, Kacziba József püspök, az AC. 1000 évvel ezelőtt a bajor herceg országos igazgatója, Keresztes Szi­­b­ánya, Gizella jött Magyarország­­lárd görög katolikus segédpüspök, rá, hogy István felesége és Magyar- Simeon görögkeleti püspök, a bél- ország királynéja legyen. Már ortodox egyház nyugat-európai — Már Gizella előtt is, István ap­­exarchája, a szerzetesrendek és in­­ja... Géza fejedelem kérésére, papok tézmények képviselői, sokan a fő­­jövök*a Bajorországból Magyaror­­városi papság soraiból. Az Állami szágra. Az egyik közülük megke- Egyházügyi Hivatalt Miklós Imre tesztelte Gézát és fiát, Vajkot, aki államtitkár, az ÁEH elnöke kép­ a keresztségben Szent István nevét viselte. Ott voltak a Fővárosi Ta-­kapta, aki a passaui dóm védőszent­­nács, a Műemléki Felügyelőség, va-­je is. — István és Gizella házassá­­ga mint a kivitelező vállalat képvi­­ga a népeink közötti béke szolgá­­l elői­­s­­lata volt. A történelemből ismerjük Mintegy 15 ezer ember szorongott a 10. századi fájdalmas háborús a bazilikában és a bazilika előtti küzdelmeket Magyarország és Ba­­téren, köztük népviseletbe öltözött Íorország között. Még ebben a szó­­asszonyok és lányok Rimócról, akik zabban kötött István és Gizella há­­elhozták azt a felékesített Mária-­zasságot. Ez a házasság nemcsak a szobrot is, melyet zarándokútokon két házastársat kötötte össze egy- szoktak magukkal vinni, mással, hanem a népeinket is, a Lékai László bíboros, prímás a­ba- magyarokat és a bajorokat. Feredes­­zilika előtti téren köszöntötte a ven­­meik gyermekeinek házasságánál a dégeket, elsősorban Wetter bíborost népek nem fonódhattak volna job- és a következő szavakkal nyitotta­­ban össze­ meg az ünnepséget: — Kétségtelen, hogy politikai „Eminenciás Bíboros Úr! Nagy megfontolások is szerepet játszót­­örömmel és hálával köszöntöm köz­tük, amikor Géza fejedelem köve­­zöttünk azon az ünnepségen, ami­ tett Henrik bajor herceg udvarába kér hálát adunk Istennek, hogy sor küldte, és István fia számára meg­kerülhetett a budapesti Szent István kérte az akkor még 11 éves Gizella bazilika kupolájának rézfedésére kezet. Ennek ellenére, ebben a nő­­annak a segítségnek a révén, ame­ pek határait túllépő házasságban lyet Eminenciádtól — München és mélyebb valami jut kifejezésre: a Freising érsekétől — kaptunk aján- Jézus Krisztusban való h egység, déliba. Ugyancsak tekintélyes ősz- amely előtt a nemzeti és népi kő­szeggel támogatott bennünket a­lönbözőségek eltörpülnek. Erről magyar állam, Budapest Főváros mondja az apostol: „Nincs többé Tanácsa, valamint az itthoni és kül- zsidó vagy görög, rabszolga vagy földi magyar testvérek. Így a kupé­ szabad, férfi vagy nő, mert mind­­ig már feszülő erővel ível fölfelé a annyian eggyé lettetek Krisztus fé­­lőváros magas palotái fölé és meleg tusban” (Gál 3,28). Az egység, színével beragyogja az épületek fa- amellyel Krisztus ajándékozott meg fáit és tetőit, így leginkább naple­ minket, relativizál minden különb­mente táján. Ezért most hálás szep­séget, amely különben oly nagy sze­retettel kérem Eminenciádat, hogy repet játszik és az emberek között azt a művet, amelynek megadta kéz- elválasztó falakat épít. A Krisztus­­heti lendületét, szíveskedjék befe- ban való egység a legjobb alapja az jezni. Ma, Szent István királyunk emberek közti békének, ünnepén,­­a magyar alkotmány és a­z A Krisztusban való egység a magyar kenyér nagy napján áldja Megváltó kereszthalálának gyümöl­­meg a bazilika kupolájának új ru­­cse. Urunk halálával két irányban hálát éspedig azzal a Szent Jobbal, szerzett békét: eltávolította az Isten amely a bazilika kupolája és ívei és emberek közötti ellenségeskedést alatt talált gondos otthonra. Hadd és kibékített minket Istennel. De emelje fel Szent István a jobb kezét lerontotta az emberek közötti ellen­­állóan a főváros és az egész ország­ségeskedés válaszfalát is és békét minden családjára és vigye ugyan­ hozott. Kereszthalálával Urunk miri­­rgy szerte a nagyvilágon élő magyar den ellenségeskedést megölt, ezért testvéreinkhez és szeretteinkhez az mondhatta az apostol Krisztusról: áldást.” „Ő a mi békénk” (Ef 2,14). Wetter bíboros első szent királ — Minden béke alapja Krisztus lyunk ereklyéjével megáldotta a keresztje. A Magyarország és Bajor­bazilika megújult kupoláját, majd ország közötti béke is, amelyet ist­­következett a szentmise, melynek ván és Gizella házassága koronázott igeliturgiáját Lékai László bíboros meg, végeredményben Krisztus be­­vezette, a mise áldozati részét pedig kőművének gyümölcse volt. Friedrich Wetter bíboros az ünneplő tömegben 1985. augusztus 20. A bazilika újjáépített kupolájának megáldása A fővárosi és vidéki katolikusok ezrei tisztelegtek a Szent Jobb előtt . Az a béke, amellyel Isten ak­kor népeinket megajándékozta, a mai nagy feladatunkra figyelmeztet. A világ tele van békétlenséggel. Az utolsó világháború 40 évvel ezelőtti befejezése óta a háborúk és a há­borús küzdelmek láncolata nem szakadt meg. Hatalmas pusztító ere­jű fegyverek — amilyet a világ még nem látott — fenyegetik az embe­riséget. Jeremiás próféta hatszáz évvel Krisztus előtt mondott szava még ma is érvényes: „Azt kiáltják, béke, béke. De nincs béke!” (Jer 8,11) Miért van ez így? Isten felkí­nálta az embereknek a békét. Jézus Krisztus a mi békénk. De mi nem fogadjuk el. — Ebben a bazilikában őrzik és tisztelik Szent István Jobb kezét. Jobb kezünkkel fogadjuk el az aján­dékot, jobb kezünkkel ajándékozunk meg másokat. István király a béke ajándékát elfogadta Istentől, de to­vább is adta azzal, hogy népét meg­békítette, és olyan rendet teremtett, melyben népe békében élhetett. — Szent István Jobbja legyen számunkra mindig figyelmeztető jel, nekünk is el kell fogadnunk a bé­két, melyet Isten Jézus Krisztusban felkínál nekünk, és hogy továbbad­juk mindazoknak, akikkel találko­zunk. Megajándékozva Krisztus bé­kéjével, teremtsük meg a béke olyan atmoszféráját, amely minden embert átölel és eltölti az emberi szív vágyát a nyugalom, rend és a béke után. — Kérjük, hogy Szent István ál­dó jobbját ma is emelje fölénk és tartsa védőn egész népünk fölött. De Jobbjával rázzon is fel minket, hogy mi is — miként ő — Isten ke­zéből elfogadjuk a békét és tovább ajándékozzuk. — Amen. Lékai László bíboros: „Emelje fel Szent István Jobbját áldóan a főváros s az ország minden családjára.. ” " (FOTÓK: KOOS) Hélelődi NxonimiM* Első szent királyunk ünnepén, augusztus 20-án délelőtt 10 óra­kor Pataky Kornél győri me­gyéspüspök főpapi szentmisét mutatott be a Szent István ba­zilikában. Ezen megjelentek: Szennay András pannonhalmi főapát, a Pázmány Péter Hittu­dományi Akadémia dékánja, va­lamint a főváros papságának, a­­ szerzetesrendeknek és az egyhá­zi intézményeknek képviselői. Pataky püspök homiliájában gondolatait a Példabeszédek Könyvéből vett napi olvasmány­hoz fűzte. A bölcsesség útját és az igazság ösvényét tárja elénk Jézus evangéliuma. Aki követi, gazdagodik, szellemiekben és lel­kiekben egyaránt. Mik ezek a gyümölcsök? Az élet egyenessé igazítódik. Pataky püspök a negatívumok­ra, életünk kísértéseire is rámu­tatott: alattomosság, hamisság, céltalan lődörgés, szellemi-lelki­­tompaság, a tisztátalanság ot­rombaságai. „A világ nyugta­an. Emberek egymás ellen acsark­od­­nak, napirenden vannak a terror­­cselekmények, az erőszak. Nö­vekszik a kábítószerélvezet, az önpusztítás, a magzatgyilkosság. Meg kell újulnunk lélekben és életszentségben. Tovább kell épí­teni a Szent István király megve­tette alapon! Becsüljük meg egy­mást, tiszteljük a verejtékező, az országot építő embert! Forrasz­­szon eggyé a szeretet minden jó­szándékú magyart, elsősorban minden magyar családot. Legyen a család az ifjúság nevelésének hatékony munkálata első Szent Királyunk intelmeinek szellemé­ben.” _____________) A Szentatya a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson II. János Pál pápa augusztus 17-én este érkezett meg Kenya fővárosa, Nairobi repülőterére. Másnap, va­sárnap reggel kezdődött a Szabad­ság parkban az az ünnepélyes szent­mise, amellyel a pápa bezárta a 43. Eucharisztikus Kongresszust. A pá­pával együtt misézett 20 bíboros, 200 püspök, ezer pap, közülük 200 ál­­doztatta a híveket. A 6000 hivatalos kongresszusi küldött az oltár köze­lében helyezkedett el. Az oltár fölé egy afrikai kunyhót idéző szalma­tetőt emeltek. A 2000 tagból álló énekkart 200 zenész kísérte, jelleg­zetesen afrikai hangszerén. A Szent­atya homiliájában a búzaszemről szóló evangéliumi példabeszédből indult ki, amely segít bennünket ab­ban, hogy megértsük Krisztus misz­tériumát. Jézus maga a búzaszem, am­ely a földbe esik és elhal. A vi­lág életéért vállalt kereszthalál gaz­dag termése a megváltás. A búza­szem egyben a kenyér ígérete, így Krisztus példabeszéde az Eucharisz­­tia misztériumához vezet el bennün­ket. Az Eucharisztiában Jézus átad­ja nekünk békéjét, segít bennünket, hogy leküzdjük félelmeinket. A ke­resztre feszített és feltámadt Úr ta­nítványai és tanúi kezdettől fogva hűségesek maradtak a kenyértörés­hez. Az Eucharisztia életük közép­pontjában állt. Ma a Krisztusban egyesült 70 mil­liós afrikai közösség az Eucharisz­tia gyümölcsöző erejéről tanúskodik. A Nairobiban megrendezett 43. Eucharisztikus Kongresszus az afri­kai kereszténység érettségének fon­tos jele. Afrika püspökein keresztül Péter utódja köré gyűlve immár az egész világ előtt hirdeti az Eucha­­risztia üdvözítő igazságát. A kong­resszusi üzenet Krisztus­ szavainak erőteljes és világos visszhangja: „Én vagyok a mennyből alászállott élő kenyér. Aki e kenyérből eszik, örök­ké él.” Az üzenet egyben meghívás az új parancs, a szeretet teljesíté­sére is. Ez a meghívás elsősorban a keresztény családoknak szól. A férj és feleség kizárólagos és fel­bonthatatlan egysége a kölcsönös önátadásban fejeződött ki. A szülők kötelessége, hogy gyermekeiket Is­ten szeretetében neveljék. A ke­resztény család feladata, hogy Isten népe iránti szeretetének jele legyen a világban. Olyan közösség legyen, amely párbeszédet folytat Istennel. Az Eucharisztiában megújul Krisz­tus szeretete, a bűnbánat szentsége a megtérés kegyelmét nyújtja. A közösen végzett ima még egysége­sebbé teszi a család tagjait. Az Eucharisztia az élet szentsége, az örök élet ígérete. Jézus Krisztus egyháza örömmel és hálával küldi a világnak a Kongresszus eucharisz­tikus üzenetét. Afrika fiatal hitéből merítve, az egész egyház meg akar­ja újítani missziós buzgóságát. Az Afrika földjére hullott búzaszem hozzon gazdag termést az örök élet­re. A Credo után 24 házaspár újítot­ta meg házastársi elkötelezettségét. Hosszan tartott a felújítási körme­net. Kenya 16 egyházmegyéjének képviselői és a nemzetközi küldöt­tek nyújtották át a Szentatyának jel­képes ajándékaikat, közben afrikai táncokat mutattak be zenekísérettel. A szentmise végén — már dél volt — a Szentatya a hivő sereggel el­­imádkozta az Úrangyalát. Utána kö­szönetet mondott a különböző orszá­goknak kongresszusi jelenlétükért.

Next