Új Ember, 1987 (43. évfolyam, 1/2114-52/2165. szám)

1987-02-15 / 7. (2120.) szám

ANDREAS GRYPHIUS (1616—64): Szonett a Fiú-Istenhez Megváltó jó Uram, ki emberré születtél, S a Szűznek méhiben fölvetted testemet, Testvér, ki átokszó helyén csöndet teremt, Halálodért halál fullánkja­ veszített méh; Atyád döntése, hogy világ Bírája lettél — Noha bírák dühe tombolt, dúlt Ellened, Szemedtől most világ, a sír, pokol remeg —, Emlékezz rá, Igaz, mit esküvel ígértél! Halál félelme­mért kínozza szívemet, Bírám ha Te leszel, miért is reszketek? Ki hisz, jól tudja: rád, ítélet Rád zuhogtak. Meghaltál értem, így nekem halál nem árt. Ítélet Rád zuhog, s engem nem ér a vád. Ó, testté lett Ige, már testem vigadozhat! Fordította: Szénási Sándor (Bicske) Niels Stensen az úttörő természetbúvár Az „Új Ember” 1987. január 27-i száma meg­emlékezett a 300 éve életszenű­ség hírében el­hunyt, dán származású, olasszá vált géniuszról, Niels Stensenről — olasz nevén :Niccolo Stano­­néról. A tanulmány a teológus portréját raj­zolta meg, ám e sorok írójának az elmúlt év­ben alkalma volt Firenzében megtekinteni azt a megragadó kiállítást, amely ennek a páratlan egyéniségnek az európai természettudomány történetében játszott fontos szerepét mutatta be, s az alábbi rövid fejtegetések ehhez a „másik arcképhez” kapcsolódnak. Mindenekelőtt ne felejtsük el, hogy ő eredeti ki­váltásának az orvostudományt tekintette, bár rövid ideig praktizált. 1656-­ban Koppenhágában medicinát tanult, s ezeket a tanulmányaitokét,é­lőbb Amsterdamban és Leidenben tökéletesí­tette, s az orvosi oklevelét is Hollandiában sze­rezte meg 1661-­ben. Egyéves párizsi tanulmá­n­­yi idő u­tán 1665-ben a toscanai nagyherceg udvari orvosa let­t, s ekkor kezdte meg földtani kutatásait. Ez idő táj­t már ismer­t tudós volt, hiszen amstterdlaimi tartózkodása idején fölfe­dezte a fültőlmiriigy (parotis) kivezető csövét, amelyet ma is „ductus Stencmianus” néven em­leget az anatómia, 1662—­1664 közt pedig három alapvető bonctani és élettani munkáját nyom­tatták ki, amelyek főként a különböző miri­gyekkel foglalkoznak. 1667-­ben Firenzében meg­jelent nagy jelentőségű iz­omtani munkáj­a (Ele­­mentonum myologiae specimen...) nemcsak,­­mint főcímeiből következtethetnénk, az izom­tan alapvető kézikönyve, hanem szerzője ahhoz csatlakozó, állatbonctani vonatkozású tanulmá­nyokban az élő és kihalt hálák összehasonlító anatómiai vizsgálatával az őísélettudomány meg­alapítói közé számítható. 1669-ben a koppenhágai egyetemen az anató­mia tanáraként működött, ugyanebben az évben jelent meg Párizsiban francia nyelven az agy­­velő bonctanáról szóló alapvető tanulmánya (itt jegyezzük meg, hogy összes említett természet­tudományi műveit kitűnő illusztrációk egészítik ki, amelyek pontosságukkal és művészi kivite­lükkel egyaránt megkülönböztetett figyelmet érdemelnek). Az említett évben látott napvilá­got alapvető geológiai munkája (De solido ...), amelyet II. Ferdinánd toscanai nagyhercegnek ajánlott. A firenzei kiállításon különösen ta­nulságos volt Stensen-Steno ennek a munkájá­nak összehasonlítása a vélte együtt bemutatott hasonló tárgyú kortárs művekkel együtt — köz­tük René Descartes, Athanasius Kircher S. J., továbbá Gottfried Wilhelm Leibniz világhírűvé vált Protopea-jával. Mindezek ugyanis szem­léletesen multiátják, hogy a XVII. század tudo­mánya milyen szenvedélyes érdeklődéssel for­dult Földünk, mint természettudományos való­ság felé, mennyire izgatta e korszak kutatóit a Föld keletkezésének, alakulásának, szerkeze­tének kérdése, miként igyekezték a természet­­tudományos megfigyeléseiket a Teremtés Köny­ve gondolataival egyeztetni. Steno említett mű­vével kapcsolatban sokoldalú tudománytörténé­szünk, Benedek István nemrég megjelent mű­vében (Hippokratésztől Darwinig, Bp. 1986. 106. l.) — többek közt — így ír: „...a bibliai teremtéstörténetbe ágyazva úgy képzelte a Föld keletkezését, hogy kezdetben forgó köd volt, fokozatosan vízzé vált, természetesen gömb alakban, majd külseje kéreggé szilárdult, a kő­zetek a vízben rétegesen egymásra préselődtek, a belső erők hatására utólag meggyűrődtek, jel­legzetes állat- és növényvilágot zártak magukba. 1669-ben jelent meg az erről szóló írása, utólag ezért az őslénytan, a rétegtan, a szelvénytan és több más földtani-földélettani irányzat­­aty­jának­ tekintik.” Dr. Kádár Zoltán egyetemi tanár , zif. Kálmán Félszázadik évfordulója volt február 3-án egy szegény magyar fiatalember halálának, akinek huszonhárom éves korában kellett eltávoznia ebből a világból. Torma Kálmán novicius volt ugyanabban a rendben, amelynek küszöbén nevesebb társa, Ka­­szap István halt meg, a Jézus Társaságá­ban. Szentség hírében hunyt el Torma Kál­mán is. 1914. május 29-én született a Baranya megyei Kővágószőllősön, földműves csa­ládban. Édesapját elvesztette, mielőtt is­kolába kezdett volna járni. Papi hivatá­sa korán jelentkezett, bár egyáltalán nem volt affajta kis jámborka. Meglehetősen vad játékokban próbálgatta erejét és ügyességét, amelyekből nem egyszer a szó szoros értelmében véres tagokkal került ki. Az apa halála után a család átköltözött Szentlőrincre. Az ottani plébános felismer­te a kemény kis fickóban gyulladozó papi hivatást, vállalta tehát, hogy beíratja kö­zépiskolába. Így került Kálmán Pécsre, a ciszterci gimnáziumba. Kezdetben vad csi­kó természete nehezen tűrte a fegyelmet. Mire felocsúdott és tanulni kezdett, a kö­rülményei akadályozták. A család kényte­len volt eladni birtokát, beköltözni Pécsre s kocsmát bérelt. A vállalkozás nem sike­rült, s a fiúnak abba kellett hagynia a gimnáziumot és munkát vállalnia­­ a tég­lagyárban. Úgy indult tehát ez a fiatal élet, mint egy realistának nevezett elbeszélés, amely­ben az író azt akarja „dokumentálni”, hogy a sorssal nem lehet szembeszállni. Torma Kálmánt azonban keményebb fából farag­ták. Nemcsak hogy kitűnően megállta a helyét a nehéz munkában , hanem lélek­ben elmélyült, kiteljesedett, megszilárdult elhatározása: belép a Jézus Társaságába és elmegy hithirdetőnek Kínába. Egy napon a munkások megrökönyödésére reverendá­ba öltözve jelent meg a téglagyárban, hogy búcsút mondjon nekik. Befejezte gimnáziumi tanulmányait. Úgy vélte: a kemény munka, amit a téglagyár­ban végzett, előiskola a kínai hithirdető élethez. A sors azonban más kalandot tar­togatott számára. 1933-ban kezdte meg újonc életét Budán, a Manrézában. Teljes lendülettel vetette bele magát az önalakí­tás és az aszkézis gyakorlataiba. A legma­gasabb célok felé indult, elsősorban vezek­­léssel kiérdemelni a kegyelmet a lelkek megmentésére, rálépni a szegénység és a szenvedés szűk ösvényére, minden földi célt és kapcsolatot elhagyni, hogy egészen hasonló lehessen ahhoz, akinek szeretete magasra lobbant fel benne: „...a názáreti ház életét szeretném, jobban mondva, aka­rom követni” — írja lelkigyakorlatos fel­jegyzéseiben. Hősies felebaráti szeretet és odaadó bizalom Isten iránt — ebben fog­lalható össze a program, amit maga elé életcélul kitűzött. „Vezekelni akarok azo­kért a bűnökért, amelyekkel Istent meg­bántották. Meg kell adnom Istennek az elégtételt helyettük, feláldozom magam ér­tük, megtérésükért.” Tevékeny embernek való életprogram­nak, célnak szánja, aki a felebarátjáért fá­rad és küzd. Erre készül a fiatal újonc, aki láthatóan jó egészségnek örvend, előszere­tettel vállalja a kemény fizikai munkákat is. Élete sorsdöntő napján is kubikus ta­licskákat vásárolt a Teleki téren és gya­log tolta el a Manrézáig. Éjszaka arra riadt fel, hogy vér buggyan fel a torkán, habos vér. Egy évvel azután, hogy belépett a szer­zetbe, új útra kell lépnie, a nehéz kereszt­­útra, amely abban az időben annyi ma­gyarnak gyötrelmes osztályrésze: lecsap rá a „morbus hungaricus" — a magyar be­tegség, a tébécé. Búcsút kell mondania az újoncháznak, elhatározásának, hogy Kíná­­ban hirdeti majd a jó hírt. Be kell vonul­nia Budakeszin az Erzsébet-szanatórium­­ba. További életét, az 1934 júliusától 1937 februárjáig tartó betegségének megpróbál­tatásait a szanatórium főorvosa így jelle­mezte: hosszas, hidegrázástól és borzon­gástól gyakran kísért lázas állapot, általá­nos rosszullét, kétoldali erőltetett légmell­kezelés, hatvannál több töltés, harminc­négy ízben végzett, néha órákig tartó mell­kas csapolás és mosás, közel hetven napos agónia, amely alatt a nap minden órájá­ban többször kínozta olyan fulladásos ro­ham, hogy orvosai már percekre se be­csülték életét. Mindezekből — fejezi be az orvos — „némi enyhe fogalomfélét nyer­het magának ki-ki arról a testi szenvedé­sekről, amit ez a törékeny kis test, de min­den tekintetben nagy szív oly türelmesen elviselt...” Az orvos tollából, akit gyakorlata hoz­zászoktatott, hogy a beteg ember többnyi­re lélekben is gyenge, sokat mondó jelző a „nagy szív”. Valóban Torma Kálmán an­gyalává lett környezetének, beteg társai­nak, mielőtt maga is megjárta volna azt a sötétséget, amelybe — az ő szavaival él­ve — a pogány bálványistenek visszahú­zódnak Jézus elől. Nem mulasztott el egyetlen alkalmat, hogy beteg társait vi­gasztalja, erősítse, felkészítse a halállal, majd Istennel való találkozásra. Leste a betegek kórlapját, s ha valakinél észrevet­te a közelgő véget, melléje állt, erősíteni kezdte. A róla szóló visszaemlékezések sze­rint szinte második szobája volt az elkü­lönítő, ahol a tüdőbetegek utolsó napjaikat töltötték. Sokan az ő kezei között lehelték ki lelküket. testvér Maga így jellemzi naplójegyzeteiben az elkülönítőben folytatott önkéntes szolgála­tát: „Jan 14—15. Megyek a halál barlang­jába. A Szűzanya se mondta nagypénte­ken, hogy nem megyek a Golgotára, hisz segíteni úgy se tudok rajta. Minden visz­­szariasztó mellett van egy erősebb ellen­érv, a szeretet, amely a Szűzanyát is von­zotta az Úr után a Kálváriára. Engem is húz nap-nap után utolsó útjukra induló agonizáló felebarátaim közé a szeretet. Hisz úgy se jön senki, aki imájával átkí­sérje őket az örökkévalóságba.” Naplójá­ban nyolcvannégy nevet jegyzett fel, aki­ket szentgyónásra vagy nagykilenced el­végzésére bírt rá, kilencvenhatot, „akik­nek halálos ágyánál ott voltam”, azaz aki­ket vigasztalásaival átsegített a haldoklás ingatag pallójára. Hogyan vigasztalt? Egyik betegtársához írott levele szerint ilyen szavakkal: „Tárja karjait Isten felé úgy, mint ő a kereszt­fán felénk. Helyezze magát teljesen abba, ki a csillagok csodáit, napok patakjait, tej­­utak örvényléseit, születő és kialvó vilá­gok párló-vágtató, viharló kavargásait, az atomok végtelen világát, a szerves lények végtelen sokaságát, az energiák mérhetet­lenségeit és a parányi embereket világot átfogó intellektusával belehímezte a sötét semmibe! Akkor, akkor — Fújhat a szél, — Jöhet az árvíz, — Lelki vára áll. — Alapja gránit, — Alapja Jézus! — Isten!” Aztán neki magának is be kellett fe­küdnie az elkülönítőbe. A főorvos így kezd­te szavait, amikor tudtára akarta adni, hogy be kell vonulnia a haldoklók szobá­jába. Sokszor hangsúlyozta, Torma test­vér, hogy öntudatosan akar szenvedni... A beteg közbevágott: — Doktor úr, minden úgy fog történni, ahogy a jó Isten akarja, én végtelenül bol­dog vagyok, hogy őéretté szenvedhetek! Az elkülönítőben már­ csak egy­-egy mon­datot bírt beleírni naponta naplójába. 1936! Szilveszter napján ezt: „Te Deum. Siess már! Hála, ezer hála, Jézusom, töméntelen kegyelmeidért.” Rektorához írott búcsúlevelében így fogl­­alja össze élete eredményét: .. Én úgy érzem, hogy roppant lelki gazdagságra tet­tem szert, és, esküszöm, atyám, hogy itt a halálos ágyamon, alig kibírható szenvedé­sek között olyan boldog vagyok, mint soha életemben és a világon nem cserélnék senkivel... Most, életem végén, melyet oly széppé, boldoggá, magasztossá, talán bá­mulatra méltóvá a Társaság tett, lelki­atyám személyén keresztül is boldogan mondok köszönetet és ígérem buzgó imái­mat az örökkévalóságból is...” 1937. február 3-án, Gyertyaszentelő más­napján halt meg. Reggel megáldozott. „Ve­­ni Domine Jesu! Jöjj, Uram, Jézus!” — fo­hászkodott az Útravaló vétele közben. Ezek voltak utolsó szavai. Estig haldoklott. Bal kezében a feszülettel, jobb kezében a ró­­zsafüzérrel, ahogyan eszményképe, Xavéri Szent Ferenc. Február 6-án temették el a budakeszi temetőben. Halála után számos imameghallgatást je­gyeztek fel róla. Ha az idők folyamán csökkent is a hozzá fordulók száma, máig vannak tisztelői, akik nehéz ügyeikben se­gítségét kérik. Sinkó Ferenc Torma Kálmán, a novicius Mohács előtti zsinati határozatok A magyar egyháztörténelem e fontos do­kumentumaival foglalkozott Borsa Gedeon a Magyar Könyvszemle 1986. 1. számában. Szabó Károly és Hellebrant Árpád négy, zsinati határozatokat egybegyűjtő kötetről tudnak, amelyek 1494 és 1560 között jelen­tek meg. Ezek közül több példányt isme­rünk, amelyek részben hazai, részben kül­földi nyomdákban készültek. Borsa szinte nyomozói leleménnyel végzett igen alapos vizsgálatot ezzel az érdekes könyvészeti kérdéssel kapcsolatban, mégpedig az 1610- es évekből származó kötet példányait ille­tően. A velencei és bécsi kiadások végered­ményben nagy szolgálatot tettek egyházi életünk megismertetésében, s felhívják a figyelmet arra, hogy a kutatók még ma is számos felbecsülhetetlen értékű adatra, dokumentumra bukkanhatnak kutatásaik során a külföldi könyvtárakban. Az esz­tergomi, veszprémi és nyitrai egyházmegye zsinati határozatairól, könyvészeti vonat­kozásairól új adatokat tudhatunk meg. (esdé) Avilai Nagy Szent Teréz cenzúrázott imádsága A Szent Terézről szóló irodalom számot­tevő, de még mindig tartogat meglepeté­seket. E nagy egyéniség ismerői eddig is tudták, milyen akadályokon, buktatókon át vezetett életútja, milyen hatalmas el­lenállásba ütközött reformtevékenysége. Élete annak is nagyszerű példája, hogy a legnagyobb ellenállás ellenére az egyházon belül maradó reformtörekvések végül be­töltik prófétai szerepüket, gyümölcsöt hoz­nak. Erika Lorenz legújabb Szent Teréz­­könyve (Ein Pfad im Wegelosen. Herder, 1986.) most arról is beszámol, hogy 1578- ban, négy évvel Teréz halála előtt, úgy nyilatkozott róla a nuncius, hogy „nyugta­lan vagabund, makrancos és megátalko­dott, aki a jámborság köpenye alatt rossz tanokat talál ki, elöljárói és a tridenti zsi­nat rendelkezéseit megszegve a klauzúrán kívül mozog, úgy tanít, mint egy profesz­­szor, jóllehet Pál apostol a nőknek meg­tiltotta a nyilvános tanító tevékenységet.” (VI. Pál pápa egyháztanítónak nyilvání­­totta.) Ebből a háttérből érthető meg imád­sága, amelyet önéletrajzából a cenzúra szinte felismerhetetlenül kitörött, és csak a modern technika segítségével lehetett el­olvasni : „Lelkem Ura! Mikor még itt a földön jártál, mindig különös rokonszenvet tanú­sítottál a nők iránt. A férfiaknál semmi­vel sem kevesebb hitet és szeretetet talál­tál bennük. Közéjük tartozott Szűzanyád is, akinek érdemeiben részesülünk és aki­nek ruháját hordjuk. A világ téved, ami­kor azt követeli tőlünk, hogy mi ne tevé­kenykedjünk nyilvánosan Érted, ne hir­dessük igazságaidat, amelyekért titkon könnyeink hullnak. Abban is téved a világ, hogy Te, Urunk, a mi jogos kéréseinket nem hallgatod meg. Én ezt nem hiszem, Uram, mert ismerem jóságodat és igazsá­godat, mert Te nem olyan bíró vagy, mint a világ bírái, Ádám fiai, vagyis nem olyan, mint a férfiak, akik úgy vélik, hogy egy nő minden jó képessége gyanús kell, hogy le­gyen. De eljön a nap, Királyom, amikor ez mind kitudódik. Most nem csak maga­­mért beszélek, mert a világ ismeri rossza­ságomat és én örülök ennek. De a mi ko­runk szemére vetem, hogy visszariad min­den jó és tehetséges szellemtől, csupán azért, mert nőről van szó” ,­­ *„,v . R. P.

Next