Új Ember, 1994 (50. évfolyam, 1/2371-52/2422. szám)

1994-12-11 / 50. (2420.) szám

12­0fornte­­ r\ SEi:\TATY A a szegénység értékéről­­ Nyomasztó terhe mai világunknak, hogy a kapzsiság és a hallatlan szegénység régi és új formái hatalmas tömegeket sújtanak. Ebben a világban az önként vállalt és következetesen gyakorolt szegénység társadalmi méretekben is egyre jelentősebbé válik. A szerzeteseknek és az Istennek szentelt életet választó embereknek különleges szere­pük van ebből a szempontból, hiszen szegénységüknek azt a lelkiek­ben gazdag világot kell szolgálnia. Jézus Krisztus szegénységben élt, és azt hirdette, hogy boldogok a lélekben szegé­nyek, vagyis azok, akik Istent keresik, és bizalommal az ő gondviselésére bízzák magukat. Nem a pénzben bíznak, hanem megnyitják szívüket az Isten Országa előtt. Ezt a döntést ugyan csak kevesen tudják meghozni, de Krisztus azt hirdeti, hogy m­indenkinek meg kell szabadulnia az anyagi javak zsarnokságától, amely elzárhatja az emberek szívét Istentől és embertársaiktól. Azoktól, akik követik az Urat az Istennek szentelt életben, azt kívánja az Úr, hogy mondjanak le az anyagi javakról, egészen ajándékozzák oda magukat Istennek, és osztozzanak az Ő szegénységében. Sőt, nemcsak egyesek, hanem egész közösségek is kapnak meghívást arra, hogy tanúságot tegyenek a szegénységről. 1994. nov. 30. V___________________________________________________________________ Olvassuk a Bibliát A helyes megfejtések beküldői közül özv. Juhász Ferencné Aranyosapátiban élő olvasónk nyerte a negyedéves előfizetést. Könyvjutalmat Bagonyai Antalnak Sor­másra, Dlusztus Józsefnek Pécsre és Haider Mártának Budapestre küldünk. 1. Vannak a Zsoltárok közt azonosak is. Kérjük írjanak meg egy ilyet.(Csak két számot kérünk) 2. Mi a hermeneutika? 3. Melyek a szinoptikus evangéliu­mok? A megfejtéseket levelezőlapon, a meg­jelenést követő hét szerdájáig kérjük, adják postára. A nyertesek nevét és a helyes megfejtéseket két héttel későbbi számunkban közöljük. 48. számunk kérdéseire a helyes vála­szok a következők voltak. 1. A 34. illetve más számozás szerint a 33. zsoltár éne­kel arról, hogy Dávid Abimelech előtt őrültséget színlelt. 2. Hiszkija közeli ha­láláról jövendölt szólás, s Hiszkija imád­sága meghallgatásra talált, tovább élhe­tett. 3. A Jelenések könyve elején olvas­hatjuk, hogy Szent János evangélista hét egyházhoz írta azt a részét a Szent­írásnak. Itxixxaixixxiliixxxxtxxxxixiaxxxxxxxxxt 1994. december 11 Mária ablakok A sárga a reménység, a kék a boldogság, a beteljesültség színe az én palettámon. A Mária-történetet felidéző színes üvegabla­kok az ecseri úti Szent Kereszt templom­ban ezt az érzelemhatást idézték föl ben­nem néhány héttel korábban, amikor Zsi­­rai Szabó Zoltán festőművész — a temp­lom káplánja — munkáját megáldotta Bo­kor István prépost, esperes plébános. A szentély hátsó falán lévő, magasba emelkedő ablakok művészi betétei be­szédesek, illeszkednek a templom neoro­­mán stílusához, hangulatához. A mű­vész elképzelését Mohay Attila iparmű­vész öntötte formába. Mindezt egy magát megnevezni nem kívánó adakozó nagy­lelkűsége tette lehetővé. Október 30-án — mint máskor is — megtelt a templom a tíz órai szentmisé­re. A hívek már ekkor hallhatták Ko­­rondy György operaénekes előadásában a preklasszikus liturgikus dallamokat, az orgonánál Czigány György ült. A szentmisét követően Szeghalmi Elemér bevezető szavai után Tóth Sándor mél­tatta az elkészült új üvegablakok művé­szi hatását, majd Császár Angéla, Fara­gó Laura, Raksányi Gellért közreműkö­désével Mária alakját középpontba állító irodalmi-zenei összeállítás hangzott el. Az apszis új megvilágítást kapott. A fény — téli, őszi, tavaszi, nyári, reggeli és estéli — ezentúl a Mária-misztérium jeleneteit sugarazza a templom és a lel­kek benseje felé.­ ­ Akit igazán szeret az Úr... ; Gog Edit festőművész műveiből nyílt a kiállítás a belváros szívében, a Posta- és a Bankforgalmi Szakközépiskola kiállító­­•i termében. Családja, barátok, ismerősök ,­­ és az iskola diákjai vettek részt a meg­­nyitón.­­ A művésznő 1939-ben született Te­mesváron, a kolozsvári Babes-Bolyai Tu­dományegyetemen szerzett diplomát. A festészetben önképző módon mélyült el.­­ 1965-től otthoni és külföldi tárlatokon­­­­ vett részt. Kiállításai voltak Japántól Ro­­mánián át Svájcig. 1978-ban, Svájcban agyműtétet hajtottak végre rajta. 1993-­­ ban részlegesen megbénult. Ezután átte­­­­lepült Magyarországra, ahol állandó kór­­­­házi kezelést kap. Most kiállított művei — melyek életút­­­­jának, állomásait jelzik — láthatóan mu­­­­tatják be a művésznő sorsát. Régi olaj- * képei az Idillikus, lírai lelkűlét hű megje­­lenítői. Az agyműtét környéki képek,­­­­ melyek új technikával készültek, (üvegre­­ festett képek) már a feszültségek, az In­­­­dulatok, a fájdalmak világnak szóló jel­­­­nései. Baudelaire-illusztrációi különös­­ érzékenységet, lelki azonosságot tükröz­­­­nek. Eddigi főművének, talán a Romlás 2 virágai képi megfogalmazása tekinthető.­­ Legújabb művei már egy nyugodtabb, meditatívabb időszak képei. Szakrális­­­­ töltést hordoznak, s a bonyolult képi­­ megfogalmazások lecsökkentett, nyu­­­­godt vonalakká alakultak. A művésznő képeit román, német, svájci, olasz és amerikai műgyűjtők vá­­­­sárolták leginkább. Gog Edit kiállítása­­­­ december 1 -től 9-ig volt látható. Várjuk­­ a folytatást! b.i. : x8xaxaxaxax8xaxax8x*xsxax8x«x8xaxaxtxa*ax8xaxtxaxái M....A magyar zarándoklat Még javában tartott a Szűzanya zarán­dokúba Magyarországon, amikor szep­tember 17-én és 18-án a magyar zarán­doklatot rendeztük a Szent Szűz ősi kegy­helyére, Máriacellbe. Sok százéves múltra tekintenek vissza ezek a magyar zarán­doklatok. 1954-től ismét rendszeresen megrendezik őket. Abban az esztendőben a megszállt Ausztria területét még zóna­határok osztották négy részre, de a felső­­ausztriai magyarok kerülő utakon már el­jutottak Mariacellbe. A zónahatárok 1955-ben eltűntek, az utóbbi évek során pedig már az országhatárok is átjárható­vá váltak, és így már magyarországról is tömegesen keresik fel a Szent Szűz szen­télyét, így történt az idei zarándoklat al­kalmával is. Bár Közép-Európának ezt a nagy zarándokhelyét különböző nemzetek fiai is százezerszámra látogatják, mi, ma­gyarok mégis különösképpen otthon érez­zük magunkat. A kegyhelyen rengeteg a vallásos magyar múltra emlékeztető épü­letrész, szobor, kép, emléktárgy. A ma­gyarok, zarándokok kegyelettel keresik fel a vértanú hercegprímás, Mindszenty Jó­zsef egykori nyugvóhelyét is, ahol a kőlap alatt ereklyeként őrzik eredeti koporsóját. A bencés rendházban megtekintik a Mindszenty múzeumot. Emberöltők óta, rövid megszakítással, mindig volt magyar gyóntató Máriacell­­ben. 1992 óta miként a múltban, ismét a pannonhalmi bencések látják el ezt a szent feladatot. A zarándoklatot az idén is Várszegi Asztrik püspök, pannonhalmi fő­apát vezette. László István volt kismartoni püspökkel együtt mondta az ünnepi szent­misét. A két főpásztor együttesen adta az áldását, s vele a külföldi magyarok püspöké­nek, Miklósházy Attilának áldását is. A jelen lévők között népviseletbe öltözött honfitársa­inkat is láthattuk, s a szentmise áhítatát emelte a Szent Margit kórus szereplése. A Magyarországról jövő egyszerű híve­ink minden tiszteletet megérdemelnek. Igazi zarándokok. Vékony pénztárcájuk nem teszi lehetővé, hogy szállodában bé­reljenek szobát. Hálózsákban, pokrócon, az autóbusz ülőhelyén töltik éjszakáju­kat, vagy hajnalban indulnak és éjszaka térnek vissza otthonukba. Prohászka Ottokár is megjárta annak idején a máriacelli zarándokok útját. Arról elmélkedett, hogy ezt a helyet valamikor sűrű erdő borította. Szarvasok lakhelye volt, és az ég madarai énekükkel dicséreték az Urat. Ember nem járta vidék volt, bűn­­telen, mint az Éden. Egy imádságos szerze­tes jött ide először. Az Úr itt a Mária-tisztelet otthonát ké­szítette elő a középkori és az újkori ember számára. Szőlője művelésére Szent Bene­dek fiait szemelte ki. Hozták térítő buzgó­­ságukat és Mária-tiszteletüket. Annak tisz­teletét, aki — a II. Vatikáni zsinat szavaival — a biztos remény és vigasz jele Isten földi zarándokú­tját járó népe számára. Kerny Gézas k S­­egítség a papképzésben Szlovákiában nincs magyar papképzés, a magyar papnövendékek szlovák nyelven tanulják a teológiai és egyéb tantárgyakat. De a magyar hívek lelki gondozására készülő papnövendékeknek azonban ez nem elegendő, hiszen a magyar papnak (remélhetőleg) többnyire magyarul kell végeznie a szertartásokat, magyarul kell prédikálnia, hittant tanítania. A hívek méltán várják el tőle, hogy kifogástalanul, és szép stílussal beszélje nyelvüket. De ezen túlmenően méltán elvárják azt is, hogy nemzetük történelmét (ennek kere­tében az egyház történetét is), irodalmát és kultúráját is alaposan ismerje. Külö­nösen vonatkozik ez a szórványban élő magyarok esetében, akik számára a pap nemcsak lelkipásztor, hanem kultúrájuk őrzője és továbbadója, nemzeti öntudatuk erősítője. Ezért igen fontos lenne a szlovákiai ma­gyar kispapok ilyen irányú képzéséről megfelelően gondoskodni. Erre szabadi­dejükben (évközi szünetekben) lehetne módot találni. Ezt egyfelől részben az ő szülőhazájukban, oda kiküldött szakem­berek által, másfelől pedig Magyarorszá­gon szervezett tanfolyamokon lehetne­ biz­tosítani. Ezáltal megismerhetnék az anyaországot, annak történetét és jelen valóságát, ápolhatnák anyanyelvüket, bő­­víthetnék „egyházi szókincsüket”, stb. Igen fontos lenne, hogy ennek a kiegé­szítő kiképzésnek egy részét a szülőhazá­jukban kapják meg a papnövendékek. Ez olcsóbbá tenné a továbbképzést, s egyben alkalmat adna a továbbképzőknek, hogy az ottani viszonyokat közvetlen tapasz­talataik alapján ismerhessék meg. Az ön­képzés bármilyen fontos is lehet, mégsem pótolhatja általában az ilyen formában nyújtható ismereteket. Természetesen a magyar papok tovább­képzésének ezt a módját tanulmányaik befejezése után is folytatni fontos lenne. Mindez természetesen a kárpátaljai magyar lelkipásztorok esetében is fontos volna.... Balogh Elemér MünchenE _■_El lehet-e lopni egy búcsút? Furcsa kérdés. Úgy látszik lehet. Aki az előzményekre kíváncsi és arra, mi is az a „krumplibúcsú”, nézzen utána például a Budapest lexikonban. Eszerint a krump­libúcsú a múlt század elejére visszavezet­hető hagyomány. A ferencesek az Ország­út (mai Margit körút) szegényeinek osz­tottak karácsony másnapján élelmet. A mai országúti ferences templom decem­ber 26-án, karácsony másnapján ünnepli védőszentje, István vértanú ünnepét, a templombúcsút. Az ilyenkor a szegények­nek kiosztott élelemben főtt krumplit an­nak a szép legendának illusztrálására ad­ták, miszerint a Szent István apostol első vértanú megkövezésére felhasznált kövek a vértanúság másodnapján hajnalra ke­nyérré váltak a Jeruzsálem­ szegények számára. (A krumpli a kövekre emlékez­tet.) A hagyomány szerint az Országúti egyházközség 1838-ban, a hatalmas jeges árvíz alkalmával nagy segítséget nyújtott a vízivárosiaknak. Az árvíz után a hálás vízivárosiak az országútiak búcsúnapja alkalmával meghívták itteni jótevőiket családjaikhoz, de miután a tömeges meg­hívás egy-egy háznál már nem volt lehet­séges, vendéglőkbe kényszerültek. Itt a templomi búcsú és a karácsony áhítatá­val találkoztak, és krumplit fogyasztottak (libazsírral), a krumpli itt is István vérta­nú megkövezését jelképezte. A szokás fennmaradt e században a két háború között is, majd a hatvanas években felele­venítették az országúti egyházközség lakói a közvetlenül a templom közelében levő , korábban Kis Pipa étteremben, később a Paksi halászcsárdában és másutt. A ha­gyomány helyi őrzői, idősebb kisnyugdíja­sok azonban egyre kevésbé tudták a roha­mosan emelkedő vendéglői árakat megfizet­ni, így a családoknál őrizték tovább a ked­ves régi szokást. Mindaddig, amíg egyszercsak arra éb­redtek, hogy szokásukat ellopták az óbu­daiak. Mint a Neue Zeitung idei 44. szá­mában hírül adta, az idén a magát a kü­lönben nagyon vallásos óbudai német polgárok, braunhaxlerek utódainak kiadó „Braunhaxler Szövetség" akarja megren­dezni Karácsony másnapján a krumpli­búcsút, mint óbudai népszokást. A krumplibúcsú ebben a változatában azonban már teljesen elszakadt Szent Ist­ván vértanú ünnepétől, karácsony áhíta­tától és kocsmai duhajkodássá változott krumplikirály választással (tavaly a helyi polgármestert választották meg). Semmit sem őriz Szent Ferenc szegényeknek ajándékozó szeretetéből. A hír szerint az újsütetű „braunhaxlerek" — mert hiszen a valódiak korábban karácsony másnap­ján soha sem mentek kocsmába — nem­csak hogy ellopták és szekularizálták az országútiak és vízivárosiak szép temp­­lombúcsúját, de a hírek szerint vissza sem akarják már adni az eredeti szokás­őrzőknek, az országúti híveknek és elfer­dítve magyarázzák eredetét. „Országútiak” (Az íráshoz hozzászólásokat várunk.) z Olvasó írja

Next