Új Ember, 1996 (52. évfolyam, 1/2476-52/2527. szám)

1996-08-25 / 34. (2509.) szám

Arany és harmónia Felépült a Magyar Szentek Temploma Lágymányoson Fa és kő, tégla és réz. Várfal és kapu, oszlop és kupola, karzat és kolumbárium. A középkori falu várfallal körülvett erőd­temploma lehetett ilyen. Az üldözés elől a sírkamrába menekülő ókori keresztények titkos gyülekezeti helye lehetett ilyen. A román katedrálisok alázatos nyugalma lehetett ilyen. Az ég felé nyúló gát vágyakozás lehetett ilyen. A klasszicista visszatévedés kupolája lehetett ilyen. Magyarországon, Krisztus után az 1996. évben lehet ilyen. Korokat őrző és korokon átívelő. Szelíd és határozott, kő és fa, réz és tégla és beton és ragasztott gerenda. Magányt tisztelő és közösséget befogadó. Budapest, Lágymányos. Néhány éve még az EXPO számára terve­zett terület. „Kommunikáció egy jobb világért." A kommunikáció megmaradt, a Magyar Szentek Temploma áll, másfél év telt el az alapkövének letétele óta. Paskai László bíboros, prímás: „Minden új templom elkészülte öröm a közös­ség számára. Most örömünket az egész nemzet közösségével meg akarjuk osztani. Templomunk a magyar szentek tiszteletére épült, rájuk támaszkodunk mi, késői utó­dok, hogy a magyar népnek ne csak múltja, jövője is legyen." Ange­lo Acerbi apostoli nuncius: „Valóban csodálatos, gyönyörű épület. Ez a templom egyetemi épületekkel együtt épült. Plébániatemplom lesz, de a környékén tanuló, kollé­giumban lakó diákokat is megszó­lítja majd. Az alapkő letételekor ar­ra gondoltam, hogy a Szentatya fogja felszentelni, de mint tudjuk, a kevés idő miatt erre nem kerülhet sor. Valamilyen módon mégis kap­csolatba kerül II. János Pál pápa a Magyar Szentek Templomával. Egy márványlapot ugyanis az ő győri szentmiséjére visznek innen, ő megáldja, majd a kő visszakerül ide." Balázs Mihály Ybl díjas építész, társtervező: „A tervezés során a legnagyobb feladat az volt, hogy az egyház kétezer és a magyar egyház ezer évének, valamint a saját elkép­zeléseinknek a helyes arányát meg tudjuk találni." Benedetti Tibor léte­sítmény felelős: „Szakmai szem­pontból különös feladat volt, hogy a modern módszerek mellett kö­zépkori technológiákat is alkalmaz­zunk, ezeket újra meg kellett tanul­ni. Emberi szempontból a legna­gyobb élményem az, hogy soha ed­dig nem tapasztaltam az alkotók — a munkástól a tervezőig — között ilyen jó légkört, mint itt." Torök Fe­renc Kossuth díjas építész, vezető tervező: „Nagyon örülök, ha úgy találod, jó itt lenni, ha nyugalmat, harmóniát érzel. Éppen erre töre­kedtünk." A Magyar Szentek Templomát az Esztergom-Budapesti Főegyházme­gye a Vatikán és még sok más tá­mogató segítségével építtette. A templom a Felsőlágymányosi Szent Tádé Egyházközség plébániatemp­loma lesz és az egyetemi ifjúság lel­kipásztori igényeit is szolgálja. A millecentenárium évében, Szent Ist­ván király ünnepe előtt, augusztus 17-én Paskai László bíboros, prímás ünnepélyesen felszentelte a temp­lomot. A szertartáson és a szentmi­sén résztvett Angelo Acerbi aposto­li nuncius, Németh László prelátus, az érsekség irodaigazgatója, Écsy Gábor a templom lelkésze, Göncz Árpád köztársasági elnök, közéleti személyiségek és mindazok, akik a templom építésében, megvalósítá­sában résztvettek. A szertartás után kiállítás nyílt Asztalos Zoltán fotó­művész egyházi tárgyú felvételei­ből. Kísérje Isten áldása, emberi sze­retet és megbecsülés mindazok munkáját, akik hozzájárultak a Ma­gyar Szentek Templomának esz­­m■meiségéhez és megalkotásához. -szikora­ : A reménység jelképe Napról napra közelít a nagy ese­mény: II. János Pál látogatása ha­zánkban. Mintha ennek lelki előké­szítése történnék Máté evangéliu­mának abban a részében, amelyet ezen a vasárnapon hallunk. „Te Pé­ter vagy — mondja Jézus az őt ha­bozás nélkül megnevező Simon­nak. Erre a sziklára építem egyhá­zamat, és a pokol kapui nem vesz­nek erőt rajta." Péter, azaz kőszikla. A mindenkori péterek — az egyház sziklaszilárdságának jelképei. Bár­mily ellenségesek is azok a korok, amelyben Szent Pétert követik, a szilárd alap kikezdhetetlen. Ennek tudatában ezt megmutatni, a helyi egyházakat megerősíteni indul el a mai pápa hosszabb, rövidebb apos­toli látogatásaira. S a világ csodá­lattal, szeretettel, féltő aggodalom­mal fogadja a hírhozót, szomjasan a hiteles, igaz szavakra, amelyek annyira hiányoznak életünkből. Eszmék zűrzavarában élünk. Hol innen, hol onnan halljuk az egyház és a pápa heves vagy burkolt bírá­latát. Hangoztatóinak is visszatérő vádja: II. János Pál konzervatív, nem enged teret az egyéniség sza­bad érvényesülésének, nem engedi, hogy személyesen intézzük el ügyeinket Istennel. Kritikusai mint­ha megfeledkeznének Jézus szavai­ról: „Amit megkötsz a földön, meg­kötött lesz a mennyben is, és amit föloldasz a földön, föloldott lesz a mennyben is." Azaz: bizonyos alapvető igazságokat kötelessége „megkötni", nehogy gyengüljön az alap, s megrendüljön az építmény. Az, hogy Péternek és utódainak adta a mennyország kulcsát azt je­lenti, hogy kezébe adta, ráruházta földi országának törvénykező és ta­nító hatalmát. Bármekkora buzga­lommal igyekeznek is sokan ma­guk gyakorolni ezt a hatalmat, ez csak és kizárólag az ő felelőssége, a mindenkori pápáé. De a törvénykező és uralkodásra kiválasztott, az egyház örök voltát szavatoló és jelképező pápa a sze­retet nagykövete is. Személyében nemcsak a mennyország kulcsának birtokosát, várjuk hazánkba, hanem a legnemesebb erények nagyköve­tét is. Az ellentétektől szabdalt vi­lágban, ahol az értékeket, illetve azok megvalósítását személyes és államérdekek vezérlik, ahol a hábo­rúk, a gyilkosságok, a kizsákmá­nyolásra való törekvések általában igazolást nyernek, a pápa­ megin­gathatatlan, szilárd pont, a szolida­ritás és az igazságosság meg nem alkuvó hirdetője. Nemzetközi sze­repe is óriási, hiszen mindig föl­emeli szavát a szegénységtől súj­tott, a különféle érdekcsoportok há­lójában vergődő népek érdekében. Elítéli a hamis jelszavakkal indított háborúkat. Nem engedi a világ né­pességének mesterséges csökkenté­sére irányuló eljárásokat. Felelős­ségüket hangoztatja és ébreszti. Sokszor eltűnődtem: van-e foga­natja II. János Pál intelmeinek. Né­ha engem is megkísért az az érzés, érdemes-e újra és újra a világ emlé­kezetébe idéznie a keresztény tár­sadalmi tanításból adódó következ­ményeket? Lehet-e szeretetről, szo­lidaritásról szólni, amikor népek és népcsoportok gyűlölködve, acsa­­rogva néznek egymással farkas­szemet? Ki hallja meg, mit mond a pápa? Kit érdekelnek kemény kö­vetkezetességgel megfogalmazott figyelmeztetései? Aztán látom a százezreknek és millióknak tömegét, akik szomja­san fogadják be tanítását. Nem a forradalom tanítása ez, hanem épp ellenkezően: a békéé és a szereteté. És a harcoktól, gyűlölködéstől megromlott világ kiéhezett mind­kettőre. A fehér ruhás, a szenvedés keresztjét hordó II. János Pált úgy fogadják, mint az emberiség leg­szebb vágyainak valóra válthatósá­gát ígérő remény látható jelképét. Nekünk, magyaroknak, nagy szükségünk van mostanában a re­ménységre, annak tudatosítására, hogy jövőnket nem üres ígéretekre, hanem a kősziklára építhetjük. Ezért is várjuk megkülönböztetett szeretettel és figyelemmel Péter utódját, II. János Pált, aki bizonyára erőt ad nekünk, s annak bizonyos­ságát adja, hogy nemzetünket ugyanolyan szeretettel foglalja imáiba, mint történelmünk során elődei is tették. Rónay László 1996. augusztus 25. közhír p.sz. 1900 BUDAPEST Új Ember Llt.évf. 34.szám (1996.08.25) Előfizetése 1996.12.31-ig rendezett dr. Lenhardt Vilmos 1012 BUDAPEST Attila u. 107. Ára. 29.— FI KATOLIKUS HETILAP Lll. évf. 34. (2509.)­ ­ A püspöki kar körlevele a magyar társadalomról Múlt vasárnap a miséken hallhattuk (s lapunk előző számában olvashattuk) a püspöki kar körlevelét, amelyben bejelenti: Szent István ünnepén pásztorlevelet ad ki a magyar társadalom helyzetéről. Bizonyára sokan meglepődve kapták fel a fejüket, hiszen nem mindennapi eseménynek lehetünk tanúi. Szokatlan a körlevél terjedelme: könyvnek is beillik ez a tanulmány. Szokatlan a megszólítása: nemcsak a katolikus hívek a címzettjei, hanem „minden jóakaratú ember". „Szólni kívánunk az ország minden polgárá­hoz, hívőkhöz és nem-hívőkhöz egyaránt, akik szintén szívükön vise­lik hazájuk sorsát." Szokatlan a téma: nem a lelkipásztori feladatokról szól, nem az Evangéliumból vett idézetek­kel buzdít, hanem a magyar társada­lom jelenlegi állapotát elemzi. Ennek megfelelően szokatlan a körlevél hangvétele: „világiasabb" a pásztor­levelek stílusánál, érződik rajta, hogy világi szakemberek segítségével ké­szültek az elemzések. A legjelentősebb azonban maga a tény: a püspöki kar „az Evangélium fé­nyében értékeli az ország gazdasági, társadalmi és kulturális helyzetét". Tárgyilagosan, tényekre és adatokra hivatkozva, de kritikus hangon. Nem támadó éllel, hanem a segítés szán­dékával. S talán ez a legfontosabb s leginkább újszerű ebben a kezdemé­nyezésben: az ország minden polgá­rát felszólítja arra, „hogy közös ösz­­szefogással és felelősségvállalással építsük az ország jövőjét". A körlevél mindjárt a bevezetőben kizár két le­hetséges félreértést vagy rosszindula­tú félremagyarázást. Nem az egyház feladata az, hogy a gazdasági problé­mákra konkrét terveket dolgozzon ki. Küldetése az, hogy az Evangéli­um és az egyház szociális tanítása fé­nyében értékelje az eseményeket, s felmutassa azokat az alapértékeket, amelyek nélkül nem épülhet fel bol­dogabb társadalom. A helyzetkép fel­vázolása után ezért mindig „szem­pontok és ajánlások" következnek, amelyek a közös elemzést, tervezést és cselekvést kívánják ösztönözni. Ezt a kezdeményezését azonban „nem szabad kisajátítani pártpoliti­kai érdekeknek". A püspöki kar „fe­lelősségtudatától indíttatva részt akar venni az ország építésében, ... anélkül, hogy közéleti szerepválla­lása címén beleártaná magát a párt­­politikába". Szociális viszonyok és egészségügy „Magyarországon ma gyökeres tár­sadalmi, politikai és gazdasági át­alakulások mennek végbe. Ezt a mélyreható változást súlyos nehéz­ségek, a társadalom életét megren­dítő válságok kísérik", állapítja meg a körlevél. Az elszegényedés folyama­ta rohamosan halad előre. A KSH létminimum számításai szerint 1995-ben már megközelítően 3,5 millióan éltek a létminimum alatt. A szegénység terjedésével párhuza­mosan viszont egy szűk réteg hir­­telenül és aránytalanul meggazda­godott, így aztán egyre jobban nö­vekednek a szociális feszültségek: a gazdagok és a szegények élethely­zete közti különbség nálunk na­gyobb, mint Nyugat-Európában.A válságot fokozza az, hogy a szociá­lis ellátórendszerek és a társada­lombiztosítás átalakítására a gazda­sági visszaeséssel egyidőben kerül sor. A pártállami időszakban meglé­vő szociális védőháló széthullott, a megváltozott viszonyokhoz igazo­dó új rendszerű gondoskodás pedig még nem alakult ki. Az átalakulás során néhány társadal­mi csoport többszörösen hátrányos s ezért különösen veszélyeztetett helyzet­be került: 1. Megnőtt a munkanélküliek szá­ma. 2. A gyermekek vannak a legki­szolgáltatottabb helyzetben. 1994- ben a 19 év alatti fiataloknak 45 szá­zaléka élt olyan háztartásban, amelyben az egy főre jutó jövede­lem alacsonyabb volt a létmini­mumnál. A gazdasági helyzet rom­lása mellett jónéhány kormányzati intézkedés is sújtotta a gyermeket vállaló családokat az utóbbi két esz­tendőben. 3. Jelentősen romlott a nyugdíjból élő idős korosztály helyzete. A nyug­díjak reálértéke az elmúlt öt év alatt legalább 23 százalékkal csökkent. Megengedhetetlen, hogy az idősek úgy érezzék: csak terhére vannak a társadalomnak, holott egész életü­ket szorgalmas munkával töltötték el. 4. Kisebbségi politikánk európai színvonalú. Tény azonban, hogy a roma népességnek jóval kisebbek az esélyei az emberhez méltó élethez. 5. Egyre többen maradnak hajlék­talanok. Számuk jelenleg 30-40 ezer körül mozog. Aggasztóan s 15 éve gyorsuló ütemben fogy az ország népessége: 1981 óta fél millióval lettünk keve­sebben. Romlik a lakosság egész­folytatás a 7. oldalon.)

Next