Új Ember, 1996 (52. évfolyam, 1/2476-52/2527. szám)

1996-08-18 / 33. (2508.) szám

12 Ijsámfer-Mozaik 1996. augusztus 18. S­zinte mindenki tudja, hogy a Biblia — az Ó- és Újszövetség — a világon a legnagyobb példányszámban kiadott könyv. Kétezer éve a keresztények számá­ra szent írásként nyilvántartott könyvei a világ számos nyelvén kis- és nagyalakban, vékony papí­ron és vastag könyvben, magyará­zatokkal és anélkül, vászon- és bőr­kötésben olcsón és arannyal borítva jelennek meg. A XX. század végén élő embernek ugyanúgy eligazítást, hitet erkölcsöt ad, mint régen élt el­ődeinek. A mai kor embere talán abban különbözik egykori társaitól, hogy kevesebb ideje van, keveseb­bet olvas, hiszen olyan csodálatos, ám sokszor értelmetlenül használt eszközök állnak szolgálatában, mint a film, a televízió, a rádió és a video. Hány gyermek ismeri Isau­­rát, a Dallas szereplőit, a horror-fil­mek hőseit, de nem tud egyetlen egy részt sem idézni a Könyvek Könyvéből — a Bibliából. Hány gyermek, hány fiatal ül egész nap a számítógép előtt, s próbál „gigászi" erővel átrepülni a szigeten, vagy iparkodik végtelen életével meg­semmisíteni egy ellenséges várost... De a számítógép egyben csodála­tos eredménye is a ma emberének. Elvégez olyan feladatokat, melyek hetekig, hónapokig, évekig tartana még a tudósoknak is. Gépeket ve­zérel, tájékoztat, oktat... A számítógépek még csak kezd­tek elterjedni hazánkban, mikor az Arcanum BT. a Károli biblia számí­tógépes adatbázisát megjelentette. Egy-egy szóra, összefüggésre, elő­fordulási helyre pillanatok alatt le­hetett rátalálni segítségével. Szer­kesztőségünk munkáját is segítette a program, noha Károli fordítása nekünk szépnek, ám ma már ne­hézkesnek mutatkozott. Aztán a BT. feldolgozott további fordításo­kat is, így jelentette meg közel fél éve azt a CD-t, melyen a Károli­, a Szent István Társulat legújabb, és egy híres angol nyelvű fordítás, a King James verziója található. A Szent István Társulat boltjában is megvásárolható „számítógépes adathordozó" Windows alatt futó programja egyszerű, könnyen ke­zelhető, több fordítás egyidejű megtekintésére is alkalmas prog­ram. Használata gyermekeknek és felnőtteknek is hasznos, de plébáni­ák, papok, hitoktatók is remekül tudják használni, alkalmazni. A Szent István Társulat megújí­tott, magyar fordításban először 1973-ban adta ki a Szentírást. Az azóta eltelt idő megérlelte bennük az elhatározást, hogy a szent­­íráskutatás legújabb eredményeit tükröző javításokat, pontosításokat hajtsanak végre az egykori szöve­gen, így a millecentenárium évében nemcsak CD-lemezen, hanem könyvalakban is megjelentették az Újszövetség könyveit, s tervezik, hogy jövőre kiadják az Ószövetsé­get is. Az olcsó, nagybetűvel sze­dett, így jól olvasható Biblia is meg­vásárolható a Szent István Társulat könyvesboltjában, illetve megren­delhető tőlük postai utánvéttel. Az Arcanum ügyvezető igazga­tója Biszak Sándor a tervekről is be­szélt. Elmondta, hogy cége hamaro­san szeretné megjelentetni egy CD- lemezen az eddigi fordítások mel­lett a héber, a görög a latin és a német bővítéssel is a Bibliát. Úgy véli ezzel olyan kincset adna a szá­mítógép felhasználóknak, mely a kutatásokra is alkalmas lenne, nem­csak az ismeretek bővítésére. Egy­ben felhívta a figyelmet arra, hogy aki rendelkezik más cég által ki­adott ökumenikus fordítású CD- vel, az náluk az anyagárat kifizetve már most négy: a King James, a Szent István Társulat katolikus, a Károli és az ökumenikus Bibliát tar­talmazó lemezt kaphatja meg. A Szent István Társulattól pedig várjuk az ószövetségi szentírást, s reméljük ugyanolyan jó, könnyen olvasható, olcsó formában fog meg­jelenni, mint a mostani, újszövetsé­gi­ b.l. Biblia és a modem technika « Vasúton a Szentatya miséjére * A MÁV RT közleménye A MÁV RT szeretne segítséget nyújtani a híveknek, hogy minél nagyobb számban, a lehető legna­gyobb utazási kedvezmény igény­­bevétele mellett vehessenek részt szeptember 7-én a Szentatya győri szentmiséjén. A szentmise helyétől 200 méterre „Mise-park" néven ideiglenes meg­állóhelyet létesítünk, ahol szeptem­ber 7-én, 02 és 07:30 között, illetve a mise befejezése után délután, előre­láthatólag 13 órától — igény szerin­ti időpontig — valamennyi arra közlekedő belföldi személyszállító vonat megáll. Tehát az odautazás legkorábban a rendezvény napját megelőző nap 0.00 órától megkezdhető, a vissza­utazást a rendezvényt követő nap 24.00 óráig be kell fejezni. A MÁV RT erre az alkalomra 50 %-os alkalmi menettérti kedvez­ményt biztosít. Egyéni utazók ré­szére természetesen valamennyi egyéb, így a nyugdíjas igazolvány­ra váltható és a nagycsaládos 90 %­­os kedvezmény is igénybe vehető. Kérjük a Tisztelt Híveket, hogy cso­portos utazási szándékukat mi­előbb szíveskedjenek jelezni a helyi plébánián, illetve a legközelebbi vasútállomáson, hogy az együttes elhelyezésről, illetve kellő számú jelentkező esetén a mise helyszíné­re közlekedő és onnan induló kü­lönvonatok forgalomba állításáról gondoskodni tudjunk. Felhívjuk a figyelmet, hogy a megállóhely és a szentmise helyszí­ne közötti út, a mozgáskorlátozot­tak közlekedésére is alkalmas. A kedvezményes menetjegy meg­váltása a szentmise látogatására jo­gosító díjmentes belépőjegyek fel­mutatása mellett, bármelyik vas­útállomáson lehetséges. A rendezőség ajánlása szerint kérjük, lehetőleg a vasúttal vegyék igénybe a szentmise helyszínének megközelítését. MÁV RT Vezérigazgatósága Személyszállítási Szakszolgálat * A SZENTATYA a nyári vakációról A napi élet egyre gyorsuló ritmusá­ban mindnyájunknak szükségünk van arra, hogy megálljunk és meg­pihenjünk, s adjunk magunknak egy kis időt az elmélkedésre és az imádságra. A Teremtés könyve megemlíti, hogy „Isten a hetedik napon megpihent munkája után, amit végzett. Isten megáldotta és megszentelte a hetedik napot, mert azon megpihent egész teremtő munkája után.” A pihenés lelki jelen­tőségét így nyilatkoztatta ki, s hang­súlyozta annak lehetséges vallási értékét." Amikor bemutatja az Urat, aki megáldja azt a napot, amelyet kifejezetten a pihenésnek szentelt, a Szentírás hangsúlyozza: az em­bernek szüksége van rá, hogy ide­jének egy részét arra szentelje, hogy megtapasztalja szabadságát a tennivalóktól, azért, hogy önmagá­ba térhessen, és kibontakoztathas­sa saját nagyságának és méltósá­gának tudatát; fölfedezze, hogy Is­ten képmása.A szünidőt ezért nem tekinthetjük csupán valamiféle me­nekülésnek, amely elszegényít és elembertelenít. Ellenkezőleg: döntő mozzanata a személy életének. Megszokott napi munkája testben­­lélekben igénybe veszi és kifáraszt­ja az embert. Amikor ezt megszakít­ja, akkor alkalmat kap arra, hogy fölfedezze életének és munkájának legmélyebb rétegeit. A pihenés, s főleg a vakáció idején arra kap ösz­tönzést, hogy ébredjen rá: a munka csak eszköze az életnek, nem pe­dig célja. Alkalmat kap arra, hogy fölfedezze a csend szépségét: ez az a hely, amelyben az ember ön­magára találhat, s megnyílhat a há­laadásra és az imádságra. Az em­ber ilyenkor más távlatban látja meg önmaga és mások életét. Megsza­badulva napi feladatainak terhétől lehetőséget kap arra, hogy fölfedez­ze saját kontemplatív dimenzióját, felismerje Isten nyomait a termé­szetben és különösen a többi em­berben. Ez a tapasztalat képessé teszi arra, hogy újult figyelemmel forduljon a körülötte élőkhöz, kezd­ve saját családján. A Dolomitokban, 1996. július 21. Kard, kereszt, oktatás Július 7-i számukban az első olda­lon olvasható Elmer István cikke: „Kard foglalta el, kereszt tartotta fönn a hazát" címmel. Emlékeztet az 1896-os honfoglalási törvényre, amelyben e kitétel szerepel(ne). Szeretném elmondani, hogy a Hon­alapításról szóló 1896: VII. törvény­cikk ezt a kitételt nem tartalmazza. A királyi pár jelenlétében tartott há­laadó szentmisén Vaszary Kolos hercegprímás beszédében fogalma­zott így. E szép beszédet, Keményfi K. Dániel is közli a Vaszary beszé­deit tartalmazó gyűjteményében, érdemes volna teljes egészében kö­zölniük. A VII. törvénycikk utáni VIII.-ban a következő célkitűzést szentesítette a király: „1. paragrafus e. az ország különböző vidékein 400 új népfőis­kolát állít fel." Ez az akkori úgyneve­zett Nagy-Magyarországra érvényes. Későbbi adat: 1922-1931 között gróf Klebelsberg Kuno vallás- és közoktatásügyi miniszter 1300 ta­nyai iskolát létesített, immár Cson­­ka-Magyarország területén. Ebből egyet magam is jól isme­rek: Törőhalom tanyavilágában, Mezőtúrtól 12 km-re. Ebben a ta­nyai iskolában tanított a nővérem. Iskolát és tanu­tói lakást építettek a tanyák között. Több kilométerről jártak ide az elemi iskolai gyerme­kek, 6-12 éves korig. Mint kisdiák, már csodálattal adóztam ennek a művelődési központnak, amit eb­ből nővérem kialakított. Nemcsak kisdiákok jártak ide hóban-fagyban mindennap, hanem láttam felnőttek, idősek összejövetelét is. Ez az iskola kulturális központtá vált, mert volt, aki teljes gőzzel dolgozott a népért. Az összes közlekedési eszköz pedig: gyalogszerrel vagy pedig lovassze­kérrel.* Manapság fordított előjelű folya­mat tanúi vagyunk. Vesszen, pusz­tuljon a magyar kultúra. Ne tanul­jon meg a tanyai gyerek írni és ol­vasni se! Ez a cél. Egy népet el lehet pusztítani vassal, de el lehet pusztí­tani a tudatlanságba taszítással is. Ne legyen se tudás, se hit! Ez aztán meghozza a szabad­ságnak egyesek által oly hőn óhaj­tott pusztulását is! G. T. egyetemi tanár Budapest az alkoholfüggőség hatására az agyban öngerjesztő program alakul ki, — a drogfüggőséghez hasonló­an — mivel a csökkent májfunkció miatt nem termelődik elegendő al­­kohol-lebontó enzim. Már a mini­mális alkoholfogyasztás is azzal jár, hogy a beteg nem ura akaratának, szervezetét elönti az alkoholéhség, és mindenáron innia kell.Éppen ezért kell tudomásul venni azt a realitást, hogy egy gyógyult alko­holbeteg sohasem lesz „szociális" ívó. Ahogy a cukorbeteg nem ehet édességet, az alkoholbeteg nem fo­gyaszthat alkoholt. Hiányérzetét mással kell pótolnia. Anonym Cso­portunkban, — ahova a gyógyulni vágyó alkoholbeteg testvéreinket hívjuk — évek során megtapasztal­tuk, hogy elvenni csak úgy szabad valamit, ha jobbat adunk helyette; szeretetet és reményt a gyógyulásra. Az alkoholtól való szabadulás nem azt jelenti, hogy életünkből el­tűnnek a problémák és megpróbál­tatások, hanem hogy ezeket már al­kohol nélkül el tudjuk viselni. Nagy Béla az Anonym Csoport nevében Az Olvasó írja Védőbástya Fehérváron Öreghegy Székesfehérvár egyik vá­rosrésze, önálló plébániával. Bár a plébánia épülete és annak templo­ma a síkon, az autópályáról beveze­tő egykori 70-es országút mellett van, némi sétával a víztorony mel­lett, a bányatónál valóban található egy hegyecske. Ez az Öreghegy. Te­teje történelmi korokat idéz, hiszen Árpád vezér itt állt meg a hagyo­mány szerint, s tekintett körbe az akkor mocsaras, lápos vidéken. Ké­sőbb is fontos stratégiai szerep ju­tott a hegynek, hiszen a város kör­nyékének legmagasabb pontjáról jól lehetett látni, ha hívatlan látoga­tó közeledett, vagy ellenséges sereg törtetett a király­város felé. Tetejére őrtornyot építettek, s benne mindig volt megfigyelő. De a környéken szőlő is termett, így a bástya helyén később Szent Donát tiszteletére kápolnát építet­tek. Az évszázadok során többször leégett, megsemmisült, de mindig új­ra épült. Legutóbb a II. Világháború­ban lett katonai célpont, s vált a föld­del eggyé. Helyére a plébánia terüle­tén élők pár éve templomot kezdtek építtetni, melynek belső berendezé­sét, s alatta lévő urnatemetőjét au­gusztus 4-én Takács Nándor székes­­fehérvári püspök áldotta meg. A bás­tya­szerű modern, templom előtti té­ren mondott beszédében a püspök hangsúlyozta: mindig őrség volt a hegytetőn, mely vigyázott Fehérvár népére. Most is őrségben kell lennie a templom híveinek. Figyelniük kell, s olyan lélekkel állniuk itt a temp­lomban, mint egykor Árpád állha­tott. — Ez a mi pátriánk, ez a mi hazánk. Óvnunk, védenünk kell. Bár a szentmisében is megemlékez­tek a szőlők védőszentjéről Szent Donátról, mégis szentmise után nö­vekedett meg. Szerény agapéra és néhány pohár borra hívta a megje­lenteket Glósz Ervin plébános a templom mögötti terecskére, ahol civil és pap, püspök és a hívők tö­mege beszélgethetett kötetlenül egymással a templom búcsújának és megáldásának napján, augusztus első vasárnapján. b.l.­ ­ Alkohol nélkül Örömmel olvastam az Új Ember tu­dósítását a magyar Karitász által szervezett Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat I.Országos Találkozójáról, melyen magam is részt vettem. Jó érzés volt találkozni határainkon innen és túlról érkezett barátaink­kal, akikkel évek óta együtt tevé­kenykedünk a szolgálatban. A találkozó legnagyobb érdeme — amint a bevezető előadásban is elhangzott —, hogy létrejött, és sze­mélyes kapcsolatba kerülhettek azok, akik egymásnak is segíthet­nek és egymás munkájából erőt, ta­pasztalatot nyerhetnek. Ezen levelet mégsem a fentiek­ben leírtak méltatásért írom, hanem a tudósítás utolsó bekezdésében ta­lálható elírás miatt. Az alkohol va­lóban lehet „normális" élvezeti cikk, de csakis azok számára, kik még sohasem voltak alkoholbete­gek. Azok számára azonban akik­nél már egyszer kialakult az alko­holfüggőség — egyetlen korty alko­hol sokéves absztinencia után is a biztos visszaesést jelentheti. Pszi­chiátriai kutatások igazolják, hogy Tisztelet a mesternek A Kármelhegyi Boldogasszony bú­csú napjának estéjén, rendkívül megható jelenetnek lehettek tanúi, a templomot megtöltő hívek. Bíró László püspök atya, a szent­beszédében többször megemléke­zett, a jelen század egyik szentéletű karmelitájáról, Marton Marcell atyáról. Az idősebbek még emlé­keztek a rendkívül népszerű Mar­cell atyára, s bizony többen köny­­nyeztek is. A legmegkapóbb ese­mény, a szentmise végén történt. A szokásoknak megfelelően, a temp­lom igazgatója, Csapó Imre atya meg­köszönte a püspök úr közreműködé­sét. Mindenki az áldást várta, ám ek­kor a püspök úr elkérte a mikrofont és néhány szóban megköszönte a je­lenlévő 83 éves Albin atyának azt, hogy Győrben öt éven keresztül lelki támasza, segítője volt. Majd magá­hoz hívta, és átölelte az idős, szeretett atyát. Sokan sírtak, hiszen nem min­dennapi eseményben volt részük. Köszönjük püspök atya, hogy példát mutatott emberségből, tanító meste­rének szeretetéből. Tuboly Lajos Budapest

Next