Új Ember, 1996 (52. évfolyam, 1/2476-52/2527. szám)
1996-08-18 / 33. (2508.) szám
12 Ijsámfer-Mozaik 1996. augusztus 18. Szinte mindenki tudja, hogy a Biblia — az Ó- és Újszövetség — a világon a legnagyobb példányszámban kiadott könyv. Kétezer éve a keresztények számára szent írásként nyilvántartott könyvei a világ számos nyelvén kis- és nagyalakban, vékony papíron és vastag könyvben, magyarázatokkal és anélkül, vászon- és bőrkötésben olcsón és arannyal borítva jelennek meg. A XX. század végén élő embernek ugyanúgy eligazítást, hitet erkölcsöt ad, mint régen élt elődeinek. A mai kor embere talán abban különbözik egykori társaitól, hogy kevesebb ideje van, kevesebbet olvas, hiszen olyan csodálatos, ám sokszor értelmetlenül használt eszközök állnak szolgálatában, mint a film, a televízió, a rádió és a video. Hány gyermek ismeri Isaurát, a Dallas szereplőit, a horror-filmek hőseit, de nem tud egyetlen egy részt sem idézni a Könyvek Könyvéből — a Bibliából. Hány gyermek, hány fiatal ül egész nap a számítógép előtt, s próbál „gigászi" erővel átrepülni a szigeten, vagy iparkodik végtelen életével megsemmisíteni egy ellenséges várost... De a számítógép egyben csodálatos eredménye is a ma emberének. Elvégez olyan feladatokat, melyek hetekig, hónapokig, évekig tartana még a tudósoknak is. Gépeket vezérel, tájékoztat, oktat... A számítógépek még csak kezdtek elterjedni hazánkban, mikor az Arcanum BT. a Károli biblia számítógépes adatbázisát megjelentette. Egy-egy szóra, összefüggésre, előfordulási helyre pillanatok alatt lehetett rátalálni segítségével. Szerkesztőségünk munkáját is segítette a program, noha Károli fordítása nekünk szépnek, ám ma már nehézkesnek mutatkozott. Aztán a BT. feldolgozott további fordításokat is, így jelentette meg közel fél éve azt a CD-t, melyen a Károli, a Szent István Társulat legújabb, és egy híres angol nyelvű fordítás, a King James verziója található. A Szent István Társulat boltjában is megvásárolható „számítógépes adathordozó" Windows alatt futó programja egyszerű, könnyen kezelhető, több fordítás egyidejű megtekintésére is alkalmas program. Használata gyermekeknek és felnőtteknek is hasznos, de plébániák, papok, hitoktatók is remekül tudják használni, alkalmazni. A Szent István Társulat megújított, magyar fordításban először 1973-ban adta ki a Szentírást. Az azóta eltelt idő megérlelte bennük az elhatározást, hogy a szentíráskutatás legújabb eredményeit tükröző javításokat, pontosításokat hajtsanak végre az egykori szövegen, így a millecentenárium évében nemcsak CD-lemezen, hanem könyvalakban is megjelentették az Újszövetség könyveit, s tervezik, hogy jövőre kiadják az Ószövetséget is. Az olcsó, nagybetűvel szedett, így jól olvasható Biblia is megvásárolható a Szent István Társulat könyvesboltjában, illetve megrendelhető tőlük postai utánvéttel. Az Arcanum ügyvezető igazgatója Biszak Sándor a tervekről is beszélt. Elmondta, hogy cége hamarosan szeretné megjelentetni egy CD- lemezen az eddigi fordítások mellett a héber, a görög a latin és a német bővítéssel is a Bibliát. Úgy véli ezzel olyan kincset adna a számítógép felhasználóknak, mely a kutatásokra is alkalmas lenne, nemcsak az ismeretek bővítésére. Egyben felhívta a figyelmet arra, hogy aki rendelkezik más cég által kiadott ökumenikus fordítású CD- vel, az náluk az anyagárat kifizetve már most négy: a King James, a Szent István Társulat katolikus, a Károli és az ökumenikus Bibliát tartalmazó lemezt kaphatja meg. A Szent István Társulattól pedig várjuk az ószövetségi szentírást, s reméljük ugyanolyan jó, könnyen olvasható, olcsó formában fog megjelenni, mint a mostani, újszövetségi b.l. Biblia és a modem technika « Vasúton a Szentatya miséjére * A MÁV RT közleménye A MÁV RT szeretne segítséget nyújtani a híveknek, hogy minél nagyobb számban, a lehető legnagyobb utazási kedvezmény igénybevétele mellett vehessenek részt szeptember 7-én a Szentatya győri szentmiséjén. A szentmise helyétől 200 méterre „Mise-park" néven ideiglenes megállóhelyet létesítünk, ahol szeptember 7-én, 02 és 07:30 között, illetve a mise befejezése után délután, előreláthatólag 13 órától — igény szerinti időpontig — valamennyi arra közlekedő belföldi személyszállító vonat megáll. Tehát az odautazás legkorábban a rendezvény napját megelőző nap 0.00 órától megkezdhető, a visszautazást a rendezvényt követő nap 24.00 óráig be kell fejezni. A MÁV RT erre az alkalomra 50 %-os alkalmi menettérti kedvezményt biztosít. Egyéni utazók részére természetesen valamennyi egyéb, így a nyugdíjas igazolványra váltható és a nagycsaládos 90 %os kedvezmény is igénybe vehető. Kérjük a Tisztelt Híveket, hogy csoportos utazási szándékukat mielőbb szíveskedjenek jelezni a helyi plébánián, illetve a legközelebbi vasútállomáson, hogy az együttes elhelyezésről, illetve kellő számú jelentkező esetén a mise helyszínére közlekedő és onnan induló különvonatok forgalomba állításáról gondoskodni tudjunk. Felhívjuk a figyelmet, hogy a megállóhely és a szentmise helyszíne közötti út, a mozgáskorlátozottak közlekedésére is alkalmas. A kedvezményes menetjegy megváltása a szentmise látogatására jogosító díjmentes belépőjegyek felmutatása mellett, bármelyik vasútállomáson lehetséges. A rendezőség ajánlása szerint kérjük, lehetőleg a vasúttal vegyék igénybe a szentmise helyszínének megközelítését. MÁV RT Vezérigazgatósága Személyszállítási Szakszolgálat * A SZENTATYA a nyári vakációról A napi élet egyre gyorsuló ritmusában mindnyájunknak szükségünk van arra, hogy megálljunk és megpihenjünk, s adjunk magunknak egy kis időt az elmélkedésre és az imádságra. A Teremtés könyve megemlíti, hogy „Isten a hetedik napon megpihent munkája után, amit végzett. Isten megáldotta és megszentelte a hetedik napot, mert azon megpihent egész teremtő munkája után.” A pihenés lelki jelentőségét így nyilatkoztatta ki, s hangsúlyozta annak lehetséges vallási értékét." Amikor bemutatja az Urat, aki megáldja azt a napot, amelyet kifejezetten a pihenésnek szentelt, a Szentírás hangsúlyozza: az embernek szüksége van rá, hogy idejének egy részét arra szentelje, hogy megtapasztalja szabadságát a tennivalóktól, azért, hogy önmagába térhessen, és kibontakoztathassa saját nagyságának és méltóságának tudatát; fölfedezze, hogy Isten képmása.A szünidőt ezért nem tekinthetjük csupán valamiféle menekülésnek, amely elszegényít és elembertelenít. Ellenkezőleg: döntő mozzanata a személy életének. Megszokott napi munkája testbenlélekben igénybe veszi és kifárasztja az embert. Amikor ezt megszakítja, akkor alkalmat kap arra, hogy fölfedezze életének és munkájának legmélyebb rétegeit. A pihenés, s főleg a vakáció idején arra kap ösztönzést, hogy ébredjen rá: a munka csak eszköze az életnek, nem pedig célja. Alkalmat kap arra, hogy fölfedezze a csend szépségét: ez az a hely, amelyben az ember önmagára találhat, s megnyílhat a hálaadásra és az imádságra. Az ember ilyenkor más távlatban látja meg önmaga és mások életét. Megszabadulva napi feladatainak terhétől lehetőséget kap arra, hogy fölfedezze saját kontemplatív dimenzióját, felismerje Isten nyomait a természetben és különösen a többi emberben. Ez a tapasztalat képessé teszi arra, hogy újult figyelemmel forduljon a körülötte élőkhöz, kezdve saját családján. A Dolomitokban, 1996. július 21. Kard, kereszt, oktatás Július 7-i számukban az első oldalon olvasható Elmer István cikke: „Kard foglalta el, kereszt tartotta fönn a hazát" címmel. Emlékeztet az 1896-os honfoglalási törvényre, amelyben e kitétel szerepel(ne). Szeretném elmondani, hogy a Honalapításról szóló 1896: VII. törvénycikk ezt a kitételt nem tartalmazza. A királyi pár jelenlétében tartott hálaadó szentmisén Vaszary Kolos hercegprímás beszédében fogalmazott így. E szép beszédet, Keményfi K. Dániel is közli a Vaszary beszédeit tartalmazó gyűjteményében, érdemes volna teljes egészében közölniük. A VII. törvénycikk utáni VIII.-ban a következő célkitűzést szentesítette a király: „1. paragrafus e. az ország különböző vidékein 400 új népfőiskolát állít fel." Ez az akkori úgynevezett Nagy-Magyarországra érvényes. Későbbi adat: 1922-1931 között gróf Klebelsberg Kuno vallás- és közoktatásügyi miniszter 1300 tanyai iskolát létesített, immár Csonka-Magyarország területén. Ebből egyet magam is jól ismerek: Törőhalom tanyavilágában, Mezőtúrtól 12 km-re. Ebben a tanyai iskolában tanított a nővérem. Iskolát és tanutói lakást építettek a tanyák között. Több kilométerről jártak ide az elemi iskolai gyermekek, 6-12 éves korig. Mint kisdiák, már csodálattal adóztam ennek a művelődési központnak, amit ebből nővérem kialakított. Nemcsak kisdiákok jártak ide hóban-fagyban mindennap, hanem láttam felnőttek, idősek összejövetelét is. Ez az iskola kulturális központtá vált, mert volt, aki teljes gőzzel dolgozott a népért. Az összes közlekedési eszköz pedig: gyalogszerrel vagy pedig lovasszekérrel.* Manapság fordított előjelű folyamat tanúi vagyunk. Vesszen, pusztuljon a magyar kultúra. Ne tanuljon meg a tanyai gyerek írni és olvasni se! Ez a cél. Egy népet el lehet pusztítani vassal, de el lehet pusztítani a tudatlanságba taszítással is. Ne legyen se tudás, se hit! Ez aztán meghozza a szabadságnak egyesek által oly hőn óhajtott pusztulását is! G. T. egyetemi tanár Budapest az alkoholfüggőség hatására az agyban öngerjesztő program alakul ki, — a drogfüggőséghez hasonlóan — mivel a csökkent májfunkció miatt nem termelődik elegendő alkohol-lebontó enzim. Már a minimális alkoholfogyasztás is azzal jár, hogy a beteg nem ura akaratának, szervezetét elönti az alkoholéhség, és mindenáron innia kell.Éppen ezért kell tudomásul venni azt a realitást, hogy egy gyógyult alkoholbeteg sohasem lesz „szociális" ívó. Ahogy a cukorbeteg nem ehet édességet, az alkoholbeteg nem fogyaszthat alkoholt. Hiányérzetét mással kell pótolnia. Anonym Csoportunkban, — ahova a gyógyulni vágyó alkoholbeteg testvéreinket hívjuk — évek során megtapasztaltuk, hogy elvenni csak úgy szabad valamit, ha jobbat adunk helyette; szeretetet és reményt a gyógyulásra. Az alkoholtól való szabadulás nem azt jelenti, hogy életünkből eltűnnek a problémák és megpróbáltatások, hanem hogy ezeket már alkohol nélkül el tudjuk viselni. Nagy Béla az Anonym Csoport nevében Az Olvasó írja Védőbástya Fehérváron Öreghegy Székesfehérvár egyik városrésze, önálló plébániával. Bár a plébánia épülete és annak temploma a síkon, az autópályáról bevezető egykori 70-es országút mellett van, némi sétával a víztorony mellett, a bányatónál valóban található egy hegyecske. Ez az Öreghegy. Teteje történelmi korokat idéz, hiszen Árpád vezér itt állt meg a hagyomány szerint, s tekintett körbe az akkor mocsaras, lápos vidéken. Később is fontos stratégiai szerep jutott a hegynek, hiszen a város környékének legmagasabb pontjáról jól lehetett látni, ha hívatlan látogató közeledett, vagy ellenséges sereg törtetett a királyváros felé. Tetejére őrtornyot építettek, s benne mindig volt megfigyelő. De a környéken szőlő is termett, így a bástya helyén később Szent Donát tiszteletére kápolnát építettek. Az évszázadok során többször leégett, megsemmisült, de mindig újra épült. Legutóbb a II. Világháborúban lett katonai célpont, s vált a földdel eggyé. Helyére a plébánia területén élők pár éve templomot kezdtek építtetni, melynek belső berendezését, s alatta lévő urnatemetőjét augusztus 4-én Takács Nándor székesfehérvári püspök áldotta meg. A bástyaszerű modern, templom előtti téren mondott beszédében a püspök hangsúlyozta: mindig őrség volt a hegytetőn, mely vigyázott Fehérvár népére. Most is őrségben kell lennie a templom híveinek. Figyelniük kell, s olyan lélekkel állniuk itt a templomban, mint egykor Árpád állhatott. — Ez a mi pátriánk, ez a mi hazánk. Óvnunk, védenünk kell. Bár a szentmisében is megemlékeztek a szőlők védőszentjéről Szent Donátról, mégis szentmise után növekedett meg. Szerény agapéra és néhány pohár borra hívta a megjelenteket Glósz Ervin plébános a templom mögötti terecskére, ahol civil és pap, püspök és a hívők tömege beszélgethetett kötetlenül egymással a templom búcsújának és megáldásának napján, augusztus első vasárnapján. b.l. Alkohol nélkül Örömmel olvastam az Új Ember tudósítását a magyar Karitász által szervezett Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat I.Országos Találkozójáról, melyen magam is részt vettem. Jó érzés volt találkozni határainkon innen és túlról érkezett barátainkkal, akikkel évek óta együtt tevékenykedünk a szolgálatban. A találkozó legnagyobb érdeme — amint a bevezető előadásban is elhangzott —, hogy létrejött, és személyes kapcsolatba kerülhettek azok, akik egymásnak is segíthetnek és egymás munkájából erőt, tapasztalatot nyerhetnek. Ezen levelet mégsem a fentiekben leírtak méltatásért írom, hanem a tudósítás utolsó bekezdésében található elírás miatt. Az alkohol valóban lehet „normális" élvezeti cikk, de csakis azok számára, kik még sohasem voltak alkoholbetegek. Azok számára azonban akiknél már egyszer kialakult az alkoholfüggőség — egyetlen korty alkohol sokéves absztinencia után is a biztos visszaesést jelentheti. Pszichiátriai kutatások igazolják, hogy Tisztelet a mesternek A Kármelhegyi Boldogasszony búcsú napjának estéjén, rendkívül megható jelenetnek lehettek tanúi, a templomot megtöltő hívek. Bíró László püspök atya, a szentbeszédében többször megemlékezett, a jelen század egyik szentéletű karmelitájáról, Marton Marcell atyáról. Az idősebbek még emlékeztek a rendkívül népszerű Marcell atyára, s bizony többen könynyeztek is. A legmegkapóbb esemény, a szentmise végén történt. A szokásoknak megfelelően, a templom igazgatója, Csapó Imre atya megköszönte a püspök úr közreműködését. Mindenki az áldást várta, ám ekkor a püspök úr elkérte a mikrofont és néhány szóban megköszönte a jelenlévő 83 éves Albin atyának azt, hogy Győrben öt éven keresztül lelki támasza, segítője volt. Majd magához hívta, és átölelte az idős, szeretett atyát. Sokan sírtak, hiszen nem mindennapi eseményben volt részük. Köszönjük püspök atya, hogy példát mutatott emberségből, tanító mesterének szeretetéből. Tuboly Lajos Budapest