Új Ember, 1999 (55. évfolyam, 1/2632-52/2683. szám)

1999-12-12 / 50. (2681.) szám

A család a világban „Nem azért könyörgök, hogy vedd ki őket a vi­lágból, hanem, hogy óvd meg őket a gonosztól. Nem a világból vannak, amint én sem vagyok a világból" (Jn 17,15-16). „Kísértésbe ne jöjj, hogy er­kölcsi öngyilkossággal alkalmaz­kodj a világhoz!" (G. B. Shaw: Cashel Byron mestersége) Jézus a világba küldött minket, mint az Atya őt. Nem arra buzdít, hogy a tolerancia jegyében beletörődve elfo­gadjuk a világot olyannak, amilyen, hanem, hogy vállal­juk el saját másságunkat a vi­lág előtt, sokszor szenvedések árán is, hogy az Ő szeretete működhessen a világban álta­lunk. Mert a világ más, tény­leg más, mint az Isten orszá­ga, amit várunk. Milyen jó is addig, míg a csecsemő egészen szerettei ol­talmában élhet, mindig me­legség és kedvesség veszi kö­rül, paradicsomi boldogság. Nem ismeri a rosszat. „Volék sirolni tudatlan" - énekli erről az Ómagyar Mária-siralom. Szeretnénk megőrizni gyermekeinket ebben a biz­tonságos, felhőtlen boldog­ságban. Képesek vagyunk egészen megújulni, hogy csak jót sugározzunk rájuk. Aztán jönnek a jelzések, hogy ez a kis paradicsomi élet a család oltalmában, mint anyaméh­ben, egy nagyobb és veszé­lyekkel terhes világba van be­ágyazva. Ó, de szívesen kimente­nénk őket ebből a világból, óvnánk meg őket minden rossz ismeretétől! De szívesen kímélnénk meg őket a szoron­gató nehézségektől, küzdel­mes viharoktól! Ámde akkor csenevész, boldogtalan szo­banövényeket nevelnénk vi­ruló pálma helyett, mely nagyra nő, mint a Libanon cédrusa, és sok gyümölcsöt terem Isten országában. (91. zsoltár, 12-13) Márpedig a pálma súly alatt nő szépen. Ilyen súly, te­her gyermekeink számára a keresztény család, amely bi­zony nem e világból való. Ha nekünk meg kellett küzdenünk a világgal gyer­mekeink életéért, bizony a gyermekeinknek is meg kell vele küzdeniük miértünk. Épp megérkeztünk a kór­házból az újszülött ötödikkel. Szól a csengő, a legidősebb kisiskolás lánykánk dugja be a fejét az ajtórésen. - Hemzseg­hetünk? - kérdezi, s mielőtt megmagyarázhatná, mit is je­lent a kérdés, már tódul is be­felé a fél negyedik osztály. Jöt­tek babacsodálóba. Mint an­nak idején a pásztorok. Megil­­letődötten halkultak el az új­szülött megtisztelő jelenlét­ében, majd vidám ünnepé­lyességgel távoztak. Néhány hónap múlva ugyanez a kis­lány, aki az osztályt így fel tudta lelkesíteni, látom ám, hogy húsz lépés távolságról követ minket, ha immár mi hemzsegünk lefelé az utcán családilag. Mert olyan szép is négy kisgyerek nővérkéjének lenni, de oly nehéz elviselni, hogy más vagyunk, mint a vi­lág körülöttünk. Felsőtagozatban versenge­nek a gyerekek, ki milyen popkoncertre jár. Táborokra oszlik az osztály a különböző együttesek híveiből. Minden­kinek tartoznia kell valahová, ha nem akar osztályidegen lenni. Mit csináljon a mi fiacs­kánk, aki zongorázni tanul, és Sebő Ferenc-lemezeken meg a Carmina buranán nevelkedett. Találomra választ magá­nak egy együttest, és sikerül elvegyülni a többiek között. De mit tegyen, ha a többiek menő sportcipőkkel verse­nyeznek, meg márkás ruhák­kal, s ő csak másoktól örökölt holmikban jár? Ezt nem lehet elpalástolni. (Hiába áll rajta remekül minden.) Szégyen, ki is csúfolják miatta. Harcba kell hát szállni a drága evilági hívságokért, kikönyörögni valami versenyképeset. Ez azonban nem megy. Sok a testvér, egy a kereset. Marad a szorongatott helyzet a világ és a család között. Nehéz ez, sőt erejét felülmúlja egy isko­lás gyereknek. „Aki elveszíti életét én éret­tem, megtalálja azt." (Mt 16,25). Mi is, gyermekeink is megtalálták. Ahogy a mezők liliomai, az ég madarai mód­jára gondoskodott rólunk az Isten szerető szívű küldöttei által, úgy szorongatott hely­zetünkből is kiszabadított minket általuk. Míg másnak drága cipője volt, addig nekünk sok jó ba­rátunk. Gyerekeinkkel csapa­tostul jártunk kirándulni, tu­ristaházak padlóján alud­tunk, a pusztán sátoroztunk, barlangokban kúsztunk. Hej, de vidám dolog volt mindez, össze nem lehet mérni egy ci­pővel! Életre szóló barátságok szövődtek, szinte egy nagy családdá nőttünk. Ekkor tanultuk meg iga­zán, mi a keresztény testvéri­ség, Isten házanépe, MI. Ez a Mi tudat segített gyermeke­inknek vállalni önmagukat és családjukat (másságukat?) a társaik előtt. Ez a MI - ha nem önző, nem gőgös - hívogató fényé­vel, melegével magához vonzza a kívülállókat. S ak­kor igazán jó - ez a keresz­tény közösség próbája -, ha mindenki helyet talál benne, aki magától vagy hívásra szí­vesen jön. (Ez nem olyan, mint a drága cipő, amibe csak egy gyerek fér egyszerre.) Jönnek is, jöttek is a gyere­kek tábortüzet rakni, szalon­nát sütni, énekelni, értékes ze­nét hallgatni, szilveszterezni, sátorozni. Néhány még hit­tanra is. Észrevétlenül embe­rek halászaivá váltak a MI gyerekei. Nem ők torzultak el a világ nyomásában - hisz maga Krisztus imádkozott ér­tük,­­ hanem a teher alatt te­rebélyes pálmává nőve ők üdítették fel a világ fiait. Ó, ha mindenki otthonra találhatna a köztünk lévő Is­ten országában! Vagyunk olyan igazak, olyan vonzók? Ó, ha valóban mindig köz­tünk lenne az Isten országa! Értünk könyörgő Jézus, tégy minket örökséged jó gaz­dájává! Jöjjön el a Te orszá­god! Nényei Gáborné Hívogató fényével, melegével magához vonzza a kívülállókat Adventi gondolatok Milyen jó arra ébredni, hogy eljött advent ideje, amely felkészíti szívünket a kis Jézus születésének ünne­pére. Örömmel készülök el­menni a hajnali rovate-misére. Elindulok hazulról, becsu­kom magam mögött az ajtót, és kilépek egy olyan világba, ahol nem angyalok járnak­­kelnek, hanem a maguk bajá­val küszködő emberek. Hideg van, és erős szél zúg a csak­nem kopasz fákon. Odafönn a hold mintha menekülne, úgy vonul a felhők fölött. Szinte megrendítő ez a néma mene­külés. Öreg vagyok, nyolc­vanöt éves, botomra támasz­kodva botorkálok a síkos ut­cán. Gyermekeim óvatosság­ra intettek: „Maradj otthon, Anyánk, nehogy bajod es­sen!" De hajt a kis Jézusra vá­gyó szívem. Bár a ködös úton egyre nehezebben tudok ha­ladni, mégis, lassan elérem a Jézus Szíve-templomot. Belépek a templomba, el­hagyom a külső világot, kizá­rom a mindennapi élet gond­­ját-baját a szívemből. De szép is! Kint hideg, nyirkos min­den, itt fény, pompa és meleg­ség járja át a lelkemet. Az or­gona hangja bizseregve hatja át egész valómat. Keresztet vetek, beülök a padba, és áhí­tattal hallgatom végig a szentmisét, s felkészítem szí­vemet az Úr Jézus befogadá­sára. Együtt imádkozom-éne­­kelek a hívőkkel, sokunk sze­mében az örömteljes várako­zás fénye lobog. Közben vé­giggondolom eddigi élete­met, amely során hihetetlen sok, az emberi ész számára felfoghatatlan megpróbáltatá­son mentem keresztül. Erős hitem és Isten végtelen jósá­gába vetett bizalmam azon­ban segített elfogadni a ne­hézségeket. Hisz ő az, aki üd­vösséget és vigasztalást hoz. Ő az a fény, amely soha ki nem alszik. A szentmise végén a pap kezével keresztet rajzol a le­vegőbe és megáld bennünket. És én evvel az áldással ha­gyom el Isten házát. Kilépek az utcára, s mintha még a járásom is könnyebb lenne. A nap is előbukkant, kezd kivilágosodni. Boldognak és könnyűnek érzem magam. Ezt a boldogságot szeret­ném mindenkivel megoszta­ni, szeretnék mindenkinek legalább egy parányi tüzet és szeretetet oltani a szívébe. Mert érdemes élni, szenvedni, küzdeni és szeretni! Krajcsik Istvánné Ifjúság 1999. december 12. A papirusznád Az emberi kultúra egyik legfontosabb hordozója az írás. A bibliai korban már a művelt­ség és az uralkodás természe­tes eszköze volt a „papírra" rögzített gondolat. Mindez az írás fejlődése mellett a papirusznádnak is köszönhető, ami ebben az idő­ben a Nílus-delta és Észak-Pa­­lesztina igen elterjedt növé­nye volt. Bár ezen a néven vált ismertté, rendszertanilag a palkák családjába tartozó vízi (mocsári) cserje, amely eredeti élőhelyein ma már csak muta­tóban fordul elő. A növény vízben lévő vas­tag gyöktörzseiből erednek a 2-5 m magasra megnövő, 5-10 cm-es tőátmérőjű sötétzöld szárak. A náddal ellentétben szára háromszög alakú, nem bütykös és nem üreges. Mivel hajtásainak középső szártag­jai erősen megnyúltak, levelei és többszörösen összetett vö­rösbarna füzérvirágzata a szár csúcsán rozettaszerűen rendeződnek. Csónakok, vitorlák, kosa­rak, kötelek, lábbelik és fonott bútorok készültek papirusz­ból, de a belőle előállított leg­jelentősebb termék mégis a „papír" volt. Az ókori Egyip­tomban kb. Kr. e. 2500 óta ké­szítették a papiruszt az egysé­ges adórendszert szolgáló fel­jegyzésekhez. Ennek előállításához elő­ször a szárak külső kemény héját lehántották, hogy fehér, szivacsos beléhez hozzáférje­nek. (A görögök ezt a belső részt „büblosz"-nak nevezték, innen ered a „Biblia" - „köny­vek" szavunk). Ezt hosszában kb. 30 cm-es darabokra vág­ták, majd mindegyiket vé­kony csíkokra darabolták. Ezeket a csíkokat kemény, nedves falapokon szorosan egymás mellé illesztették két, egymásra merőleges réteg­ben. Ritkábban ragasztós víz­zel megkenve, általában csak nyersen, ruhával letakarva erősen egymásba préselték a rétegeket. A modern papírnál egyenetlenebb, fehéres színű, viszonylag erős és hajlékony, de idővel megsárguló és töre­dező anyag jött létre. Az így keletkezett lapok széleit ösz­­szeragasztották és több (tíz) méteres tekercset készítettek belőle. Általában csak az egyik oldalára írtak (Jel 5,1), nádtollal, melyet koromból nyert fekete tintába mártottak. Az Ószövetség nagy részét ilyen papirusztekercsekre ír­ták és másolták, így Jézus va­lószínűleg ilyen tekercsből ol­vasott fel a názáreti zsinagó­gában (Lk 4,17). Ő maga nem írt papírra, de evangéliumát pár évtized múltán ilyen pa­pír rögzítette. Ezzel együtt egyházunk teljes mondani- és írnivalóját soha nem akarta csak papíron és tintával átad­ni (21, 12), hanem „az élő Is­ten Lelkével... az élő szív lap­jaira" (2Kor 3,3) írva hirdette és élte a rábízott örömhírt. Ugrits Tamás Egyházunk 1848-49-ben Tárgyilagosság, e korfordí­tó időszak tényeinek széles körű föltárása, az előszóban pedig egy tudományos igé­nyű tanulmány biztosítja e te­kintélyes és igen tanulságos kötet időszerűségét. Ahogyan a szerkesztő leszögezi: „Amint 1848-49 a korábbi évtizedek következményeként, azok egyfajta betetőzéseként fog­ható fel, ugyanígy az egyház­történeti vizsgálódásnak is szélesebb távlatot kell befog­nia." Úgy tűnik, itt egyfajta egyháztörténet-írási „ars poe­ticát" alkotott a szerző, s ez a szemléletír­ód­ak m­unkamód­szer például szolgálhat az egyház és annak egyes, jelen­tős korszakai tanulmányozá­sához, életszerű történeti be­mutatásához. A kötetben roppant élet­szerűen, önéletrajzi vallomá­sokban, visszaemlékezések­ben, püspökkari körlevelek­ben, feliratokban, országgyű­lési följegyzésekben és nap­lókban, a törvénycikkek alko­tásának folyamataiban idé­zett tények önmagukért és önmagukról, a korszak mély­vénás áramlatairól tanúskod­nak. A reformokat, a szabad­ságharcot megelőző eszmék, a jozefinista korszak s annak következményei, a korszel­lem alkotórészeinek sűrűsö­dő bonyolultsága visszautal­ják figyelmünket arra a felvi­­lágosodásként megismert fo­lyamatra és ideológiai-szelle­mi kísérletre, a humanista laicizálódás­­ utóhatásainak fellobbanására, amely Roland Mortier könyvének - Az euró­pai felvilágosodás fényei és árnyai - tanulmányait megis­merve sok tekintetben megvi­lágítja a könyvben tárgyalt időszak roppant feszültségeit, és a magyar katolikus egy­házban is tapasztalható szel­lemi, gazdasági, egyházfe­gyelmi, sok esetben forradal­mi törekvések vívódásait. „1849. augusztus 13. után a nemzet lelkében és akaratá­ban - még ha romantikus for­mában, de nagyon is kegyet­len megtorló következmé­nyekkel - tovább él a szabad­ságharc, a nemzeti független­ség eszméje, amely az elkö­vetkező évtizedekben - oly­kor burkoltan, máskor nyíl­tabban­­ a katolikus egyház­ban is jelen volt" - írja Elmer István - és ezzel együtt láthat­juk a fényeket és árnyakat is. Ezeknek a folyamatoknak sok irányú, ugyanakkor mélységi, tárgyilagos föltárá­sát, s ezzel a jelen problémák és tennivalók őszinte megfo­galmazását példázza ez a munka. (A haza, az egyház és a trón érdekében. A magyar katolikus egyház 1848-1849- ben. Szerkesztette és a beve­zető tanulmányt írta: Elmer István, Új Ember, 1999) Dékány Endre REJTVÉNY Tizennégy és tizennyolc év közöttieknek Az alábbi szavak és betűcsoportok négy ki­vételével elhelyezhetők az ábrában. A kima­radt négy szóból az alábbi írás vége állítha­tó össze: Útravaló Ha arra törekszel, hogy az örök mértéket kö­vesd, ne botránkozz azokon, kik nem erre igyekeznek, hanem törekvéseik ingadozva ágaznak a sokféle változó mérték között. Ne azt nézd, hogy mijük nincsen, hanem hogy mijük van, mert még a legnyomorultabbnak is van olyan lelki kincse, mely belőled hi­ányzik. Kifogásolni, fölényeskedni bárki Kétbetűsek: AD, AZ, BE, CA, DL, EK, EL­ET, NE, NO, RS, SZ, VE, ZN Hárombetűsek: AHA, ALÁ, ANT, AOE, CÁR, DAC, IDA, INT, MEG, NAP, NEM, SAS Négybetűsek: ADAT, AIDA, AKAD, ENSZ, ÉKES, INNI, ZEKE Ötbetűsek: ECSET, KAPNÁ, KERES, OL­CSÓ, ORDAS, SEBRE Hatbetűsek: AZUTÁN, BOLOND, ELE­GET, ETETÉS, EREDNI, ÉRTE­NI, JÁTSZÓ, NEDVES, TAMA­RA, TANULJ, VERSET Hétbetűsek: CIBÁLJA, EGÉSZEN, ELLEN­ZI, TANULNI Nyolcbetűsek: OTTHONOS, REALISTA Tizenegybetűsek: MINDENKI­TŐL, NEVEZETESEN A megfejtéseket nyílt levelezőla­pon december 17-éig lehet pos­tára adni. Címünk: Új Ember Ki­adó, 1364 Budapest, pf. 111. A helyes megfejtést és a nyerte­sek nevét január 2­9-i, összevont számunkban közöljük. A november 21-i rejtvény meg­fejtése: 1- Hágár, 2- Rút, 3- Esz­ter, 4- Mirjam, 5- Szafira, 6- Má­ria Magdolna, 7- Tabita, 8- Anna. Könyvjutalmat nyert: Markovics Rita dunaharaszti, Kocsis Ferenc jászkarajenői, Pencz Bernadett budapesti, Ács Tamás győri és Kravjánszki Ádám perei olvasónk. A nyere­ményeket postán küldjük el. W. Vámos Lídia

Next