Új Ember, 2001 (56. évfolyam, 1/2737-52/2787. szám)

2001-01-21 / 3. (2739.) szám

2001. január 21 Kultúra Történelmi Harangszó és mikrofon olvasókönyv Közel fél évszázadnyi rádiós szolgálat legalább olyan is­mertséget és népszerűséget jelent országosan, mint egy színészi vagy előadóművészi pálya. Kiváltképp, ha olyan emberi hang és személyiség áll mögötte, mint Bőzsöny Ferencé, aki egyike az elekt­ronikus sajtó kivételes egyé­niségeinek. Ha ehhez hozzá­tesszük azt is, hogy Bőzsöny eredetileg a papi hivatásra készült, s csak a szemináriu­mok megszüntetése után, né­mi kitérővel került a Magyar Rádióhoz, és ott is, azóta is a katolikus hit és eszmeiség nyílt megvallója, gyakorló­ja,­­ 70. évének betöltése így a mai keresztény közössé­günk ünnepe is. Hogyan ala­kult ez a mindvégig színes életpálya. A véletlen, de tekintsem in­kább isteni gondviselésnek, terelt rá erre az útra. Nem magamtól, mások figyelmez­tetéséből jöttem rá, hogy mi­lyen hangot örököltem. Ere­detileg papnak készültem, s a teológián retorikát is tanul­tunk. Az első próba-prédiká­ció során szabadon választ­hattunk valamely nyomtatás­ban megjelent szentbeszédtől. Aranyszájú Szent János, Temes­vári Pelbárt, Pázmány s Bossuet szónoklatai mellett Prohászka Ottokár és Sík Sándor konfe­rencia beszédei jelentették a széles választékot. Magam egy Mindszenty-beszédet vá­lasztottam, amely 1948-ban hangzott el szülővárosom­ban, Pécsett, annak ismert székesegyházában. Ezt a be­szédet szóról-szóra pontosan megtanultam, és a nagy át­éléssel elmondott beszéd a mintegy kilencven főnyi hall­gatóság előtt tetszést aratott. Spirituálisom, Major Kálmán dicsérete, biztatása is komoly hatással volt rám. Hogyan alakult élete ezt követő­en? Mivel a veszprémi szemi­náriumot állami rendelettel föloszlatták, lakatos átkép­zésnek mentem. Két év a va­sas szakmában, majd két esz­tendős sorkatonaság követke­zett, s mivel „előéletem" mi­att egyetemre nem vettek föl, jelentkeztem a Magyar Rádió­nál. Több mint háromezer je­lentkező közül sikerült fölvé­tetni magam bemondónak. Ennek a szakmának kivételes rangja volt akkoriban. Alig néhány hónap múlva életem mindmáig legszörnyűbb éj­szakáját éltem át az ostrom­lott Bródy Sándor utcai stú­dióépületben. Ott és azokban a napokban végképp meglát­hattam, mire képes a kommu­nista rendszer, és mekkora különbség van szabadság és elnyomó diktatúra között. Nem titok, hogy keresztény hitét és magyarságtudatát élete sorait mindvégig megőrizte. — Nekem magyarnak és kereszténynek lenni termé­szetes állapot. Néhai Szabó Imre püspök úr tanácsát igye­keztem megfogadni: keresz­tény mivoltunkat szívünkben minden nehéz körülmény kö­zött meg kell tartanunk. Felső megerősítést és útmutatást is kaptam ehhez. Amikor hat társamat és Major tanár urat egy éjszaka elvitte az ÁVO, és a többieket — velem együtt — szétkergették, a hitünket töretlenül megőriztük. A 63- as villamoson utazva Buda­pesten, a kezemben lévő Kempis Tamás könyve éppen ott nyílt ki, ahol a kö­vetkező szöveg volt olvasható: „Szár­nyaid árnyékában bízom Uram, amíg átvonul a gonosz­ság."­­ Magánéle­tem nagy küzde­lemmel járt, az idők folyamán bölcsész diplomát és magyar nyelvészetből dok­torátust szereztem az ELTÉ-n. S ezzel felvértezve végez­tem rádiós munká­mat. Végül is sike­rült túlélnem a ma­gyarság és a keresz­ténység kíméletlen elnyomásának hosszú időszakát. Hogyan látja mai közéletünket, a magyarság jövőjét? — Nem túlzás, ha azt mon­dom, hogy a Gondviselés ajándéka az az okos, energi­kus fiatalember, aki ma az or­szág miniszterelnöke. A „cso­davárók" közül lesznek, akik benne is csalódni fognak. De nem ez a döntő. Kemény munka árán jön csak létre részben is mindaz, amit a ko­rábbi évtizedek alaposan el­rontottak. És az előttünk álló negyven évből még csak tíz telt el. Az igazi változáshoz legalább harminc-negyven évre és új generációkra lesz szükség. Hivatáshoz szorosan kapcsolódik a magyar nyelv ismerete és sze­­retete. Többek között Kazinczy­­díjas is. — Nem a rádió, a televízió s a hírlapok anyagának, vala­mint az amerikai kultúrának a kritikátlan átvétele, szolgai követése teheti egységessé nemzetünket, hanem édes anyanyelvünk művelése, éb­ren tartása. Az a páratlan kincs, amelyet minden ma­gyarnak féltő gonddal kellene elsajátítania és megőriznie. Ez az összetartó erőnk országha­tároktól függetlenül. E ma­gyar nyelv ápolására, megőr­zésére törekszem nyilvános megszólalásaim, szereplése­im során. Akkor is, amikor ezt a nyel­vet tanítom (például a buda­pesti Központi Szeminárium kispapjainak), akiknek nyelvi kultúráját, előmenetelét külö­nös szeretettel ápolni kívánom. Többször halljuk hangját a déli „millenniumi harangszó" fel­­csendülése kapcsán is. — Maga a tény örömet kel­tő. Valóban nagy visszhangja van ennek, hiszen a Magyar Rádió minden héten más templom harangszavát köz­vetíti. Több ezer templom és kápolna közül sajnos, csak mintegy 60-62 kerülhet sorra. Ezek között székesegyházak és valamilyen szempontból ismert helységek, illetve azok harangjai kerülnek a rádió adásába. (Az ismertető szö­veg a felelős szerkesztő, Ágos­ton István lelkiismeretes mun­káját dicséri.) Nagy öröm szá­momra, hogy ez a megtisztelő felkérés és megbízás nekem jutott. Ami pedig mindennapi életünket illeti: kevesebb be­szédre, több jócselekedetre volna szüksége nemzetünk­nek. A Jézus által sugallt sze­­retetet igénylem magamtól és másoktól egyaránt, s a feltét­len hitet a gondviselő Isten­ben, aki akkor is ott áll mellet­tünk, amikor minden emberi törekvés és erőfeszítés kevés­nek bizonyul. Szeghalmi Elemér Beszélgetés Bö­zsöny Ferenccel Szeghalmi Elemér: Keresztény küzdelmek és megtorpanások 1945-1956. A magunk mögött hagyott évben még az úgynevezett katolikus közvélemény is szinte észrevétlenül engedte elsiklani az időt, megfosztva önmagát az emlékezéstől. Pedig a kétezredik esztendő­ben éppen fél évszázada volt annak, hogy a kommunista diktatúra betiltotta a szerze­tesrendek működését az or­szágban (s nem betiltotta őket, mint sokan tévesen mondják-gondolják), s a ma­gyar egyházra kényszerítette a szégyenletes, kommunista szempontból szégyenletes kényszer-dokumentum alá­írását, amelyet — talán a megszépítő messzeség okán? — olykor még egyházi kö­rökben is megállapodásnak neveznek ma is. Amikor pe­dig megállapodás — tudhat­juk — csak két egyenlő fél között jöhet létre. Ami 1950- ben bekövetkezett, azt a le­tartóztatásokkal, a deportá­lás rémének fenyegetésével csikarták ki a még szabadlá­bon lévő főpapoktól, akik jól emlékeztek a néhány évvel korábbi deportálásokra. Vagy netán a szemérmes megemlékezéshez hozzájá­rulhatnak olyan — bonyo­lultnak mondható — meg­gondolások, amelyekhez adalék lehet az a tény is, hogy az egyház kommunista felügyeleti szerve, az Állami Egyházügyi Hivatal elnöke, Miklós Imre 1991-ben díszes oklevelet kapott Agostino Casaroli bíboros államtitkár­tól, a magyar egyház érdeké­ben kifejtett sokéves fárado­zása elismeréseként... Az emlékezésnek nem le­het az indulat a szülője. Az emlékezés kötelesség, a ma­gunk — átélők nemzedéke — erkölcsi érzékének ébrentar­tása mellett a fiatalabb nem­zedékek erkölcsi tisztánlátá­sának elősegítéséért. Lassan­ként ugyanis úgy tűnik, mindaz, ami 1945 után kö­vetkezett, keserédes melo­dráma volt, nem pedig ke­gyetlen tragédia. A liberaliz­mus csónakjában tovább gondolázó baloldaliság ezt az eszmezavarodottságot igyekszik elhitetni velünk. Ezért is különösen fontosak azok a művek, amelyek nem engedik a ténybeli, szellemi és erkölcsi eliszaposodást — a „borítsunk fátylat rá" ha­mis ideológiai címke segítsé­gével. Szeghalmi Elemér Keresz­tény küzdelmek és megtorpaná­sok 1945-1956 című, az Új Ember kiadásában közel­múltban megjelent könyve azért is kiemelkedik a közel­múltunkat elemző munkák sokaságából (amelyek jelen­tős része úgy tárgyalja a kort, mintha kizárólag hősi kom­munista belharc folyt volna a jó kommunisták és a rossz kommunisták között, miköz­ben a magyar népről, a pol­gári és paraszti milliók meg­­hurcolásáról, az igazi meg­­hurcoltakról könnyedén elfe­ledkeznek, s marad Nagy Im­re és néhány kommunista társa sorsértelmezése­, mert az Új Ember indulásától, 1945-től kezdve 1956-ig, az újságban megjelent írások se­gítségével — az imént emlí­tett művekkel szemben — tárgyilagosan közeledik a korhoz. Ez a tárgyilagosság az egyik nagy erénye a könyv­nek. A szerző tudja, hogy a tények — különösen a törté­nelmi tények — önmaguk szikárságában a leginkább beszédesek. A katolikus heti­lap hasábjain a köztörténeti tények látleleti pontossággal jelentek meg 1945-től kezd­ve, s kaptak olyan hang­súlyt, amely lexikoni vilá­gossággal tárja elénk a kor valóságos arculatát. A Szeg­halmi Elemér által idézett írásokból például nyilvánva­ló, hogy 1945-től az ország életében nem történt más, mint hogy az egyik megszál­ló hatalmat (a nácit) a másik megszálló hatalom (a szov­jet) váltotta föl. A kezdetek­től jelentkező egyházellenes tendencia, majd rövidesen nyílt üldözés pedig nyilván­valóvá teszi a náci és szovjet ideológia eszmei hasonlósá­gát. Példaként csak­ azt a Mindszenty Józsefet üldözték a kommunisták meggyőző­dése miatt, akit a nyilas időkben a sopronkőhidai fegyházba hurcoltak. Elénk idézi a szerző az egykori cikkek segítségével annak a magyar népnek (amely mára nagyrészt la­kossággá silányodott, mert azzá silányították) természe­tes megnyilatkozásait, ame­lyek tanúi annak, hogyan őrizte ezeréves hagyomá­nyát, kulturális azonosságát a keresztény-nemzeti múlt ápolásával. Az olyan apró közlések, mint például Einstein 1947-es nyilatkozatának felidézése akkor is erős hatású volt, de ma is hozzásegíthet a tisztán­látáshoz média-bombára ma­­szatolt korunkban. Einstein, a náci időkre emlékezve, úgy nyilatkozott: sokaktól várta, hogy Németországban Hitler hatalomra jutása után föl­emelik szavukat. De — álla­pítja meg Einstein — „csak az egyház mozdult meg ellene, amelynek vezetőit azonban Hit­ler százával csukatta börtönbe". Szeghalmi Elemér sajtó­történeti könyvéből ponto­san kirajzolódik, hogyan küzdött az Új Ember a kez­detektől a kommunizmus és ateizmus ellen, míg el nem fojtották hangját, de tette a lap, amit tehetett, még akkor is, amikor kolhozagitációra és Sztálin dicséretére kény­szerítették. Működött az a gondolat — amelyet Illyés Gyulának tulajdonítanak­­: életben maradni, még a rész­leges becsület árán is. Ezt a nem könnyű magatartást is érzékenyen közvetíti Szeg­halmi Elemér könyve. A szerző sosem ítélkezni akar, sokkal inkább bemutat­ni: ez volt a múlt, vésd jól eszedbe — s hozzátehetjük, amit Szeghalmi Elemér egyéb munkássága sugall: hogy el ne tévedjünk a jelen­ben, s a keresztény tanítás er­kölcsi-társadalmi igazságát pillanatnyi érdekek, erkölcsi­szellemi renyheség vagy tör­­pejancsik hatalomdiktáló ké­nye miatt föl ne adjuk. A keresztény küzdelmek és megtorpanások 1945-1956 jól tagolt, rövid fejezeteivel okulást adó történelmi olva­sókönyv. Elmer István V.­­ Júdás anyjának története A bibliai történések már sok tollforgatót, írót csábítot­tak arra, hogy az adott kor számára ismét megfogalmaz­zák az eseményeket. Netán példálódznak velük vagy egyéni szempontjaik szerint, az alkotói szabadság hitével, újrafogalmazzanak valamely történést. Ismert írók életművében is találkozhatunk biblikus té­mák feldolgozásával: Selma Lagerlöftől Kodolányi Jánosig. Az emberi kultúrának ez a kö­zös szellemi emléke olyan for­rás, mely, mint a mesékben, sosem apad ki. Mert a mesék is transzcendentális világba kalauzolnak bennünket, akár­csak a bibliai történések. Viszont aki oly módon vá­laszt ilyen biblikus témát, hogy az ismeretlen körülmé­nyeket egyéni fantáziával igyekszik kiegészíteni, bíz­vást számíthat éppúgy egyet­értőkre, mint ellenzékre. Van, aki elfogadja, mind a téma választását, mind az alkotói szabadság szellemiségében történő feldolgozást, van, aki nem. Az eleddig újságíróként is­mert Vasvári Erika munkáját, a Júdás anyja című kisregényt mindkét szempontból nem­csak elfogadhatónak, de kitű­nőnek is találhatjuk. Valóban sok érthetetlen momentumot és következet­lenséget fedezhetünk föl a bibliai Júdás cselekedeteiben. Kiváltképpen a legfőbb bűnt: miért árulta el Jézust harminc sékelért? Persze azt is mond­hatnánk: jellemtelen áruló volt. A szerző ennek a zavaros életútnak a megfejtését pró­bálta ábrázolni. Pontosabban nem Júdásról írt könyvet, ha­nem egy kiváló és lélekemelő gondolattól vezérelve­­, ha Jézus anyja Szűz Mária volt, úgy Júdás anyjának is meg volt a saját sorsa — és a szer­ző ezt kívánta ábrázolni, ami­ből természetesen fiának élet­útja is kirajzolódik. Kiváló szépírói módon bo­nyolítja a szerző regényét és lélektanilag is elfogadható magyarázattal szolgál, ami­kor Leia szerelemgyerekként szüli meg Júdást, ezután pe­dig Iskarioth falu szélén kénytelenek élni, a falu kö­zösségéből kizáratva, az arab kereskedők piacának közelé­ben. Az anya létfenntartási küzdelmei, a falubeli gyere­kektől távol élő, idegen, át­utazó gyerekekkel játszado­zó, magányos Júdás már ön­magában is egy lelkileg sérült gyermekkort jelez. A szerző szerinti júdási életút: a ván­dorkereskedői foglalkozás, aminek segítségével némi jó­létben él anyjával, majd telje­sen felhagyva jövedelmező munkájával, csatlakozva Jé­zushoz és tanítványaihoz, a kezdeti jézusi tanításokra va­ló rácsodálkozást felváltó, egyre radikálisabb cselekede­teket követelő magatartás a regény szerkezetén belül lo­gikusan vezet Jézus elárulá­sához. Mindez azonban Júdás anyjának szemszögéből jut az olvasó tudomására, bár a re­gény cselekményét átszövő, az egyes szereplők búvópa­takszerű belső gondolatait ki­tűnően ábrázoló egyik júdási töprengésben így fogalmaz a szerző: „a Mesternek okosab­ban kellene csinálni a dolgot. Miért nem bízik bennem? Baj­keverőnek tart? Vagy aggo­dalmaskodónak, kishitűnek? Örülhetne, hogy van mellette valaki, aki nem engedi fejjel menni a falnak. A földön ő is esendő ember, aki tévedhet, rosszul dönthet... Nem sza­bad indulat űzte apró forron­gásokba bocsátkozni, mert hamar a körmünkre koppin­­tanak. Jól megszervezett, ha­talmas erőt felmutató hitval­lásra van szükség, ahol ember és Isten egyként megnyilatko­zik. Nem marad más hátra, csak a főpapoktól remélhet segítséget." A kisregény emberi érzése­inket megérintő írói értékét akkor tapasztalhatjuk meg igazán, mikor anyja Júdás megkeresésére indul Jeruzsá­lembe, majd elvétett szavak­ból tudomására jut, hogy Jé­zus árulója nem más, mint sa­ját fia, s tán ezért lett öngyil­kos. Ezután határozza el, hogy találkozni akar Jézus anyjával, meg akarja magya­rázni fia viselkedését s bár vé­letlenül (?), de létrejön ez a ta­lálkozás. És két anya beszél­get egymással, kiknek gyer­mekei halottak. Az a szellemi­lelki bújócska, ahogy Leia gátlásaival küszködve végül Mária tudomására hozza, hogy az ő fia a halott Júdás, s ahogy erre Mária reagál, érzé­keny, szépírói remeklés. Akárcsak az az érzelmi küz­delem, ahogy Júdás anyja el­jár Máriáékhoz, a Krisztuskö­vetőkhöz, még betegségében is velük dolgozik, majd vélet­lenül (?) beleszédül egy kút­ba. Ez a befejezés — és a kis­regénynek eme utolsó negye­de — görög sorstragédiákat idézhet föl az olvasó gondo­latvilágában. (Kráter Műhely, 2000.) Györffy László

Next