Új Ember, 2002 (58. évfolyam, 1/2788-52/2839. szám)

2002-01-20 / 3. (2790.) szám

4 2002. január 20. Élő egyház Az ökumenizmus rövid története A január 20—27. között sorra kerülő ökumenikus imahét, amelyen immár 38. alkalommal vesz részt a ka­tolikus egyház is. Az egészen távoli előzmények több mint 240 évre nyúlnak vissza. 1740 körül Skóciában is­meretes egy olyan pünkösdista mozgalom, amely Észak- Amerikából indult, és célul tűzte ki az imádkozást min­den egyházért, minden egyházzal együtt. 1846-ban megalakul az Evangéliumi Aliánsz. Ötven felekezetből 921 résztvevő gyűlt össze Londonban. Beve­zették a minden év első teljes hetében rendezendő ima­hetet a Krisztusban hívők egységéért. 1886-ban Magyar­­országon először hirdetik meg az Aliánsz Imahetet nyil­vánosan. A Kálvin téri református gyülekezet Baldácsi­­termébe hívják a résztvevőket. 1894-ben XIV. Leó pápa szorgalmazza az »egységért imanyolcad« gyakorlását a pünkösdi ünnepkör kereté­ben. 1908-ban tartják a Paul Wattson katolikus lelkész által kezdeményezett egységért hirdetett imanyolcadot. 1935- ben Paul Couturier francia abbé szót emel az egyetemes imahét a Krisztus-hívők egységéért megtartása érdeké­ben. A hívek Krisztus végakarata értelmében imádkozza­nak együtt. 1958-ban a lyoni Unité Chrétienne központja és az Egyházak Világtanácsa Hit- és Egyházszervezeti Bi­zottsága együtt kezdi meg az imahét anyagának közös előkészítését. 1964-ben a II. vatikáni zsinat ökumeniz­­musról szóló dekrétuma hangsúlyozza, hogy az ökume­nikus mozgalom lelke az imádság, és egyúttal szorgal­mazza az imahét rendszeres megtartását. 1968-ban az Egyházak Világtanácsa Hit- és Egyházszervezeti Bizottsá­ga, valamint a vatikáni Keresztény Egység Pápai Tanácsa közösen kezdi meg az imahét szövegének előkészítését. Az idei Ökumenikus imahét mottója a Zsoltárok könyvéből (36,10) származik:­„Nálad van az élet forrása". Bibliai szövegek a nyolc napra ELSŐ NAP A Szentháromság Isten az élet forrása­­hóz (Tér) 2,4­-10 Megformálta az Úristen az embert a föld porából, és orrába lehelte az élet leheletét. . Zsolt 36,6-10 Nálad van az élet forrása. Mt 6,25-33 Ne aggódjatok életetekért. Kol 1,15-20 Tetszett az Atyának, hogy benne lakozzék az egész teljesség. MÁSODIK NAP Jézus vezet bennünket az élet forrásához 2Móz (Kiv) 14,30-15,13 Az Úr lett a Szabadítom. Zsolt 36,6-10 Nálad van az élet forrása. Mk 1,10 Amikor feljött a vízből, látta, hogy megnyílik az ég. AKor 10,1-5 A kőszikla pedig Krisztus volt. HARMADIK NAP Isten végtelen szeretete 2Móz (Kiv) 17,1-7 Adj nekünk ivóvizet. Zsolt 36,6-10 Nálad van az élet forrása. Mk 10,17-31 Mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet? ApCsel 17,22-31 Isten nincs messze egyikünktől sem. NEGYEDIK NAP Új életben a keresztség által IMóz (Tér) 7,15-23 Csak Noé maradt meg, és azok, akik vele együtt voltak a bárkában. Zsolt 36,6-10 Nálad van az élet forrása. Jn 3,1 -7 Ha valaki nem születik víztől és Lélektől, nem mehet be az Isten Országába. 2Kor 5,16-19 A régi elmúlt, és íme: új jött létre. ÖTÖDIK NAP Isten az egység forrása Zsolt 36,6-10 Nálad van az élet forrása. Ezek 36,24-28 Az én népem lesztek, én pedig a ti Istenetek leszek. Jn 17,20-23 Mindnyájan egyek legyenek. ÁpCsel 16,11-15 Kimentünk a városkapun kívülre a folyó mellé. HATODIK NAP Isten a könyörületesség forrása Zsolt 36,6-10 Nálad van az élet forrása. Ézs (íz) 42,1-9 Én teszlek a nép szövetségévé, a nemzetek világosságává. Jn 5,1-9 Nincs emberem, aki bevinne a tóba. ApCsel 5,12-16 Az apostolok keze sok jelet és csodát művelt a nép között. HETEDIK NAP Az új élet gyümölcsei Zsolt 1,1-6 Olyan, mint a folyóvíz mellé ültetett fa, mely megtermi gyümölcsét. Zsolt 36,6-10 Nálad van az élet forrása. Mt 13,3-9 A többi jó földbe hullott, s termést hozott. Ef 3,14-21 Gyökeret verjetek, és alapot vessetek a szeretetben. NYOLCADIK NAP Isten a reménység forrása Zsolt 36,6-10 Nálad van az élet forrása. Ezek 47,6-12 Gyümölcsük eledel, levelük pedig orvosság lesz. Jn 4,7-14 Örök életre buzgó forrásvíz. _____________________) Húsz éve halt meg Takács József adácsi plébános. Falujá­ban temették el — a zord idők nyilvánosságot kizáró csend­jében. Emlékét azonban híven őrzi minden egykori tanítvá­nya, akinek megadta a Gond­viselés, hogy 1950—56 között — a mai Eötvös Loránd Tudo­mányegyetemről száműzött teológiai karon —­a hallgatója lehetett. Az akkor Budapesti Katolikus Hittudományi Aka­démiának nevezett intéz­mény dogmatika tanszékét vezette. 1956-ban eltávolítot­ták Budapestről. Több plébá­nián lelkipásztorként műkö­dött. 1982. január 17-én halt meg Adácson. Fájdalmas volna, ha elte­­metődne szellemi öröksége is, ha emlékezete is elveszne a magyar egyházban. Mivel mi, egykori tanítványai is mahol­nap az e világi elmúlás sorsá­ra jutunk, kötelességünknek érezzük, hogy Takács profesz­­szor halála 20. évfordulóján felébresszük emlékét, és ma­radandóvá tegyük szellemi örökségét. Szeretnénk, ha újra hatékony lenne igazsághoz töretlenül ragaszkodó hitének és tudásának kincse a meg­újuló, hívő magyar élet szá­mára. Nem múlt el nyomtalanul felettünk a zord idő. Az elpogányosodó Európában újraevangelizációt sürget a pápa. Idehaza is elmondható: papságunk létszámban és fel­­készültségben megfogyatko­zott. A megújuláshoz Takács József szellemi hagyatékára nagy szükség lenne. Ezért hozta létre az évfordulóval szinte egy időben az egri ér­sekség a Takács József Alapít­ványt. Takács József volt tanítvá­nyai egy lelkipásztori élet so­rán tapasztalták meg, milyen megbízható alapot adott ne­kik az ő töretlen hite és hittu­dományának mély egyházias­­sága. Most, az immár szabad körülmények közt nevelődő új papságnak, hittanároknak, határainkon innen és túl meg­határozó forrás lehet a keresz­tény világ- és életszem­lélet, amely világos fo­galmakkal, az egyház hivatalos tanításából, a Szentírásból, az aposto­li időktől töretlen ha­gyományból szólaltatja meg a katolikus hitleté­­teményt. Takács professzor te­ológiájának legnagyobb értéke volt, hogy vilá­gos fogalmakat adott tanítványainak. A sko­lasztika és a latin teoló­giai szaknyelv meg­szűntével ma a külön­böző egyetemek saját terminológiája egy bi­zonytalan kifejezés­­módnak engedett teret, ami megannyi tévedés forrása is lett korunk embere számára. A Takácsnál szerzett tudás mindenhol megállta a helyét, és biztos alapot adott a továb­bi kutatás számára a II. vati­káni zsinat utáni időkben is. Csak egyértelmű, a katolikus hitletéteményhez hűséges is­meret lehet alapja a lelkipász­tori igehirdetésnek. A szilárd hitre épülő keresztény élet le­het alapja a nélkülözhetetlen krisztusi tanúságtételnek. A Takács-tanítványok összefogása hozta létre a fent nevezett alapítványt. Öröm­mel ajánlom támogatásra ha­zai és határon túli magyar te­ológusok és Takács József tisztelői számára. A két tanít­ványa által adott alapítványi tőke egymillió forint — főleg ha jelentősen növekszik — pályamunkák illő díjazására szolgál. Amennyiben pedig az alapítvány összege majd lehetővé teszi, Magyarorszá­gon tanuló, külföldi hittudo­mányi hallgatók támogatását is szolgálni fogja. Számítanak rá az egész magyar nyelvte­rületről nálunk tanuló jöven­dő papok és hittanárok. Az évente esedékes pálya­munkák címeit a PPKE Hittu­dományi Kara dogmatika tanszékének professzora tűzi ki, és bírálókról ő gondosko­dik. Az alapítvány gondozását, adminisztrálását az Egri Érse­ki Hittudományi Főiskola professzoraiból álló kuratóri­um vállalta. Takács József professzor ugyanis haláláig az Egri Főegyházmegye papja volt, budapesti tanárkodása előtt Egerben tanított — ez is indokolja a két intézmény összefogását. A közeljövőben Fila Béla professzor és szerkesztőtársai Takács Emlékkönyvet kíván­nak megjelentetni az Örök­mécs Kiadónál. Ezt is támogat­ja az alapítvány. Ugyancsak feladatunknak tekintjük Takács József írott hagyatékának összegyűjtését, latin nyelvű jegyzeteinek ma­gyarra fordítását és közzété­telét. Ez szükséges életműve későbbi feldolgozásához. Takács József halálának 20. évfordulóján az ünnepi meg­emlékezés járuljon hozzá a méltatlanul elfeledett kiváló tudós és sziklahitű pap élet­művének folytatásához úgy, hogy általa gyarapodjon a magyar egyház hitében és Krisztust követő életében. Seregély István egri érsek, a PPKE nagykancellárja Takács József öröksége A Takács József Alapítvány kuratóriumának képviselője: Csizmadia István 3300 Eger, Foglár u. 4. Tel: (36) 515 131, fax: (36) 321 953. A folyószámla száma: OTP 11739009-20233178. A számlára már most lehet befizetni, de hamarosan csekket is küldenek majd a plébániákra. Az alapítvány je­lenlegi alaptőkéjét, az egymillió forintot körülbelül ötven­millióra kellene felemelni ahhoz, hogy annak kamataiból a kitűzött nemes célok megvalósíthatók legyenek. A legkisebb befizetést is hálásan köszöni a kuratórium. Emberközpontú ápolás A Római Katolikus Szeretetszolgálat jelenéről Budapesten, a Magyar Szentek templomában január 4-én hálaadásra gyűlt össze a Római Katolikus Egyházi Sze­retetszolgálat mintegy hatvan munkatársa, a több mint négy­száz dolgozó képviseletében. A szeretetszolgálat idősek ré­szére jelenleg kilenc, fogyaték­kal élők számára egy otthont tart fenn — összesen közel ki­­lencszáz beteg vagy elhagyott személyről gondoskodnak. 2001-ben a szeretetszolgá­laton belül a Katolikus Szociá­lis Módszertani Intézet is megkezdte működését. Neves külföldi szakemberek tartot­tak előadást, az intézet mun­katársai pedig mintegy negy­ven katolikus szociális intéz­ménnyel tartják a kapcsolatot, lehetőséget biztosítva szak­mai konzultációkra. Nagy gondot és sok mun­kát fordítottak a szeretetszol­gálat otthonai arra, hogy fennmaradásukat biztosítani tudják a szociális szférában kialakuló versenyben. A mi­nőség biztosítása és az ember­­központú ápolás nélkül nem lesz jövője az otthonoknak, pedig mérhetetlen nagy igény van katolikus otthonokra, ahol az élet önmagában is ér­ték, ahol az idős beteg embe­rek szeretetteljes ápolása va­lósul meg, biztosítva számuk­ra azt, hogy életük végén is gyakorolhatják hitüket, és méltóképpen készülhetnek végső útjukra. Gondot jelent, hogy a sze­retetszolgálat intézményei olyan épületekben működ­nek, amelyeket nem erre a cél­ra emeltek. Többségük mű­emléképület, felújításuk szin­te lehetetlen, ugyanakkor nemigen felelnek meg a mai igényeknek és előírásoknak. A szobák sokágyasak, közösségi helyiségek csak alig állnak rendelkezésre. Az otthonok előtt az a nagy feladat áll, hogy lépésről lépésre, a lehető leggazdaságosabban korsze­rűsítsék intézményeiket. Eh­hez fontos, hogy legyenek megfelelő munkatársak. Érett, gondoskodni képes és akaró személyek sokasága található a szeretetszolgálat munkatár­sai között. Egy éve Alzheimer­­kórban és más típusú demen­­ciában szenvedők ápolását megalapozó képzést tartot­tunk két alkalommal csaknem kilencven dolgozó részére. Képzésre a dabasi otthonban került sor. A szeretetszolgálat idén először bekapcsolódott az Alzheimer Világnap ren­dezvényeibe. Sokan vettek részt a betegekért, családjai­kért és gondozóikért tartott szentmisén a Szent István-ba­zilikában. A Katolikus Szeretetszolgálat Alapítvány pályázaton nyert számítógépet minden otthon számára. Ezeken a gépeken a lakók is megismerkedhetnek az internet rejtelmeivel, sőt e­­mailt is kaphatnak és küld­hetnek majd szeretteiknek. A január 4-i ünnepen a há­laadó szentmisét Veres András püspök mutatta be. Homí­­liájában azt hangsúlyozta: ne leereszkedő, hanem szolgáló szeretettel forduljunk a reánk bízottak felé. „Példát adtam nektek: amint én tettem vele­tek, ti is úgy tegyetek." Ez az ige került a szeretetszolgálat honlapjára is (www.szeretet­­szolgalat. hu). Kovacsics Zsuzsa Vértanúk és hitvallók krónikása Hetényi Varga Károly (1932—2002) Fájdalmasan korán ment el. Ő tette nálunk a legtöbbet azért, hogy II. János Pál pápa szándéka szerint megismer­jük XX. századi vértanúinkat és hitvallóinkat. A nemzeti­szocializmus hazai áldozataival kezdte. De mire kötete, az Akiket üldöztek az igazságért 1985-ben megjelenhetett, ő már megkezdte az anyaggyűjtést a vörös diktatúra áldozatairól. Jól tudta, hogy a kevés iratanyag sem értelmezhető helyesen a személyes visszaemlékezések nélkül. A még élő meghurcoltak vallomásait hatalmas munkával — fe­lesége áldozatos segítségével — rögzítette. Később kér­dőívet dolgozott ki az adatgyűjtés megkönnyítésére. Nem kapott munkájához más támogatást, mint az anyaggyűjtési és kiadási költségek egy részét fedező egyéni adományokat. Elismerésben sem volt része, csak olvasói köszönték meg, am­it tett. „Hiszen a gonosz minket akart megfélemlíteni, amikor őket hurcolta el éjnek idején az otthonukból, a mi hitün­ket akarta megtörni a kirakatperekkel, a mi szívünkben akarta Istent megölni a kínzókamrákban" — írta Hetényi Varga, amikor azt hangsúlyozta, milyen fontos megőriz­nünk azok emlékét, akik értünk szenvedtek. 1992-től há­rom kötetben adta közre az üldözött magyar papok kál­váriáját, és megkezdte a szerzetesekről szóló kötetek ki­adását is. Talán lesz, aki teljessé teszi a sorozatot. Ha csak az említett kötetek jelentenék Hetényi Varga Károly életművét, már ezért is jelentős kortársunkként tart­hatnánk számon. Művei megérdemelnék, hogy új kiadás­ban gondoskodjék a katolikus könyvkiadás az iskolai, egy­házközségi és egyetemi könyvtárakba kerülésükről. De Beszélgetés a Mesterrel című, fordításában és átdol­gozásában négy kiadást megért imakönyve, regényfor­dításai is azt tanúsítják, milyen Úr szolgálatában állt a diktatúra évtizedeiben is Hetényi Varga Károly. 1932-ben született Hosszúhetényben, már diákkorá­ban összeütközésbe került a rendszerrel, 1956-tól taní­tott Komlón, de 1967-ben letartóztatták, egy évre rá pe­dig lemondatták állásáról. Magántanításból tartotta el családját. 2001. március 15-én Sajtószabadság-díjjal tüntették ki 1778 meghurcolt pap és szerzetes életpéldájának feldolgozásáért. Maga is a hitük miatt meghurcoltak közé tartozott. Január 2-án „ment be Ura örömébe", 5-én temették Hosszúhetényben. Rosdy Pál

Next