Új Ember, 2002 (58. évfolyam, 1/2788-52/2839. szám)

2002-01-13 / 2. (2789.) szám

Dokumené 2002. január 13 tu­rntio- Melyik az érvényes keresztség? Szűkszavú közleményt adott ki 2001. június 5-én a vatikáni Hittani Kongregáció arról, hogy vajon érvényes-e az Utolsó Napok Szentjeinek Egyháza (közismerten a mor­monok) keresztelése. A válasz egészen egyszerűen: nem. Va­jon mi vezette el odáig a taní­tóhivatalt, hogy ezt a - II. Já­nos Pál pápa által is elfogadott - rövid iratot, Joseph Ratzinger bíboros aláírásával, közread­ta? A keresztség eredete zsi­dó—görög környezetre vezet­hető vissza, ahonnan a ke­resztények is átvették, és az egyházhoz való tartozás felté­teleként mint beavató szent­séget határozták meg. Maga a feltámadt Jézus küldte apos­tolait, hogy kereszteljenek meg minden népet (Mt 28,18- 20), mert ez jelenti a belépést az Isten és népe közötti új szövetségbe. Az Apostolok Cselekedetei, az apostoli leve­lek és az egyházatyák írásai a tanúi a keresztség általános gyakorlatának, az egyház első napjaitól kezdve. A görög baptidzein szó je­lentése: alámeríteni, bemerí­teni valakit a vízbe. A magyar nyelvbe szláv közvetítéssel jutott el a kifejezés, és inkább Krisztus keresztjéhez kapcso­lódik. Bár rituális jellegű für­dők léteztek a Közel-Keleten (például Mithrász-kultusz), és a világ több pontján ma is található vízzel való tisztulási szertartás (Nílus, Eufrátesz, Gangesz), ám a keresztény keresztséget megelőző Ke­resztelő Szent János által gya­korolt keresztség bűnbánati jellege megkülönböztette ezt az előzőktől. Jézus maga is megkeresztelkedett Jánosnál a Jordánban (Mt 3,15) azért, hogy a bűnösökkel szolidari­tást vállaljon. Feltámadása után azonban az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevére keresz­telnek az apostolok, s az első pünkösdtől kezdve szolgál­tatja ki az egyház a keresztsé­get, mely a Krisztus halálában való eltemetkezés és az új életre születés eszköze. A keresztény egyházak között nincs alapvető eltérés a keresztséget illetően, sőt ép­pen ebből fakad annak a kö­vetelménye, hogy a kereszté­nyek egysége közösségi szin­ten is kifejeződjék. Ennek szép példája az a Limai doku­mentum (1982), mely ökume­nikus módon közelítette meg a keresztség szentségét. A tör­ténelem során azonban a ke­resztség gyakorlata többféle formát öltött. A világ külön­böző pontjain a névadás pó­tolta a keresztelési szertartást. Több európai és észak-ameri­kai szabadegyházban minden megkülönböztetés nélkül gyakorolják például a gyer­­mekkeresztséget. Más afrikai egyházak pedig a Szentlélek keresztségét szolgáltatják ki kézrátétellel, víz nélkül. Az elmúlt száz évben az egyház viszonylag csöndesen élt együtt a különféle vallási csoportok és szekták tevé­kenységével. Az 1970-es évektől kezdődően a „vallási piac" bővülésével megnöve­kedett az ilyen csoportok tér­nyerése, és napjainkban az élet minden területét érintik. Az egyháznak éberen kell őr­ködnie a tanítás és az isten­­tisztelet tisztaságán. A jelen esetben a tanítóhi­vatal világosan kifejezte, hogy a mormonok nem te­kinthetők keresztényeknek, mert politeista nézeteket kép­viselnek. Elgondolásaik telje­sen eltérnek a zsidó—keresz­tény kinyilatkoztatástól, jólle­het arra építik fel saját hit­rendszerüket. Jahve és Elohim náluk két külön sze­mély. Az alapító, Joseph Smith (1805—1844) szerint az Atyá­nak és a Szentléleknek is teste van, mint a Fiúnak. Az ő „ta­nítása" szerint Jézus a XIX. században az Egyesült Álla­mokban is megjelent, és ha­sonló csodákat tett, mint földi élete során. Ekkor apostolo­kat választott, és egy „tökéle­tesebb evangéliumot" hirde­tett. A keresztséget alámerí­­téssel végző mormonoknál előfordul, hogy azt megis­métlik, és még a halottak ke­resztségét is gyakorolják. A vatikáni irat elsősorban a katolikusoknak szól, de sú­lyánál fogva más keresztény közösséget is tájékoztat a Krisztus által hozott, többek között a keresztségről szóló tanítás örök érvényéről, meg­másíthatatlan voltáról. Kránitz Mihály : „Messze nem hittérítésről van szó!" Ökumenikus szeretetotthon Dabason „Tudja, azért választottunk egyházi intézményt, mert itt megbékélést, szeretetet, jósá­got remélünk édes­­apánk/édesanyánk számára." — Többségében ezekkel a szavakkal keresnek fel minket a rokonok — mondja Csoó Lászlóné, a dabas­ gyóri Öku­menikus Otthon igazgatója —, ha már úgy alakult, hogy idős hozzátartozójuk elhelye­zését csak ezen a módon tud­ják megoldani. Szeretnék őt biztonságban tudni. Mi pedig mindent megteszünk azért, hogy a sokszor súlyos beteg emberek számára ne csak tes­ti, hanem lelki segítséget is adjunk. Nemcsak gyógyítjuk, hanem dédelgetjük, szeretget­­jük is őket. Csoó Lászlóné több mint harminc éve dolgozik az ott­honban, melynek 1988 óta igazgatója. Az elmúlt tíz év ta­pasztalata alapján állítja, hogy Dabason, ahol három feleke­zet (katolikus, református, evangélikus) van jelen, az ökumené az idősek otthoná­nak szellemiségéből indult ki. A jelenleg három és fél hektá­ron elterülő, tizennégy épület­ből álló intézmény jórészt a múlt század történelmi válto­zásai okán lett azzá, ami: öku­menikus otthonná. A hajdani karmelita rendház 1950-től ál­lami fenntartású egyházi ott­hon lett, ahol idős szerzetes­nők ellátását biztosították. Az államosítás után csak a beuta­­lási jog maradt az egyházé. 1985-re az egyházellenes in­tézkedések következménye­ként olyannyira lecsökkent az igény az idős szerzetesnők it­teni elhelyezésére, hogy a dabasi otthon teljes mérték­ben az állam kezébe került, és az akkori Pest Megyei Tanácsé lett mint szociális otthon. Az addig itt lakó néhány nővért más egyházi intézménybe vit­ték. 1992-ben a karmeliták visszakapták tulajdonjogukat, de a kis létszámú rend nem tudta vállalni a szociális ott­honi feladatok ellátását. Az in­tézmény üzemeltetésére a Ró­mai Katolikus Szeretetszolgá­lat vállalkozott, így 1992. ja­nuár elsejétől az otthon egy­házi intézmény lett. A későb­biekben a karmeliták a tulaj­donjogot is átadták a szeretet­szolgálatnak. Az otthonban kialakuló ökumenikus szellem gyakor­lati alapja az volt, hogy tíz év­vel ezelőtt az egyház az ott la­kó civil, idős emberekkel és dolgozókkal együtt kapta meg az intézményt. Csoó Lászlóné az akkori esemé­nyekre emlékezve elmondja, hogy mind a munkatársak­nak, mind a bentlakóknak le­hetőségük volt intézményt váltani, de senki nem kívánt elmenni. Sok olyan ember ma­radt tehát itt, aki különféle fe­­lekezethez tartozott, vagy nem volt vallásos. A kérés azonban mindenkihez szólt, tolerálni kell az egyházi mili­őt, szokásokat. Ami az ökumenét illeti, az átadás pil­lanatában az otthonban lakók közül a katolikusok voltak a legtöbben, de szép számban voltak reformátusok és evan­gélikusok is. Ezért az átadás utáni első évben ökumenikus kápolna létesült a dabasi ott­honban, melyet a három fele­kezet lelkészeinek beleegye­zésével alakítottak ki. A szem­benéző oltár például reformá­tus istentisztelet esetén Úr asztalává alakítható, lekerül róla a gyertya, a feszület. A mindennapi gyakorlat azt mutatja, hogy az otthon hívő lakói szívesen részt vesznek miséken, istentiszteleteken egyaránt. Az áldozást és az Úrvacsorát természetesen ki­ki a saját felekezetének megfe­lelő szertartáson végzi. A fele­kezetek közötti párbeszéd ki­indulópontja lett ez a hely, de a katolikusok, reformátusok, evangélikusok közötti jó együttműködés jellemző az otthon tágabb környezetében is. A dabasi lelkészek rendsze­resen látogatják az itt lakó idős embereket és az otthon szellemét magukkal viszik egyházközségeikbe. Bisztray László dabasi plébános is egyik motorja a közös törek­véseknek. Mindezen felül az otthon­ban élő nem hívő emberekkel is úgy bánnak, hogy ne érez­zék magukat megtűrt sze­mélynek, biztosítják számuk­ra a segítő szeretet légkörét. „Fontos szempont nálunk az, hogy­ minden embert úgy fo­gadjunk el, amilyen. Dolgozó­ink felvételekor is főként ezt hangsúlyozzuk ki. Nálunk messze nem hittérítésről van szó, hanem inkább az emberi méltóság tiszteletéről. Amikor valakinek oda jut a sorsa, hogy szociális otthonba kerül, legyen az bármilyen szép kör­nyezetben, az illetőnek ko­moly lelki gyötrelmeken kell keresztülmennie. Az egyházi­­asság nálunk nemcsak abban áll, hogy lehetőséget biztosí­tunk a hétvégi szentmisére, hanem abban is, hogy min­denki számára biztosítunk olyan valakit (akár lelkészt, akár papot), akivel beszélget­ve az idős, beteg emberek fel­dolgozhatják félelmeiket, éle­tük e fontos szakaszában nem maradnak lelki kísérő nélkül" — mondja az igazgatónő. Ta­lán ez a mindenki felé nyitott, szeretetteljes hozzáállás a ke­resztény felekezetek közötti párbeszédnek, az ökumené­­nek is egyik fő szempontja: nem a másságot, hanem a kö­zöset keressük egymásban. Körössy László Egy régen várt megegyezés Az ökumenikus esketési szertartások rendjéről Az Új Ember december elején közölt beszámolót az ökume­nikus esketési szertartások rendjére vonatkozó megálla­podás aláírásáról. A régóta várt dokumentumot a Ma­gyar Katolikus Püspöki Kon­ferencia és a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Taná­csa által alakított közös bi­zottság dolgozta ki. Jelentő­ségéről Veres András püspök­kari titkár és Zászkaliczky Péter evangélikus lelkész nyi­latkozott lapunknak. Veres András püspök: — Fontosnak tartom leszö­gezni, hogy katolikus szem­pontból a házasságkötés jogi előfeltételeire és következmé­nyeire vonatkozó kitételek a megállapodás aláírása után sem változtak. E megállapodás elsősorban a szertartás szöve­gére vonatkozik, illetve az a célja, hogy tisztázza az elmúlt években kialakult rendezetlen helyzetet. Amikor két felekezet lelkipásztora vett részt egy há­zasságkötési szertartáson, meglehetősen esetleges volt a liturgia menete. Megállapodá­sunk szerint, amennyiben a há­zasságkötés katolikus temp­lomban történik, akkor minden a katolikus szertartás menetét követi, melynek bizonyos pontjain — melyet a megálla-k­odás szövege pontosan meg­­atároz — a másik felekezet képviselője Szentírást olvashat, prédikálhat, illetve áldást ad­hat. Amennyiben a házasság a társegyház templomában köt­tetik, a katolikus félnek föl­mentést kell kérnie a kánoni forma alól, melynek feltételei változatlanok maradtak. A szertartás a protestáns egyház rendje szerint történik, úgy, hogy a megállapodásban rög­zített részeknél a katolikus lel­kipásztor kapcsolódik be ál­dással, prédikációval, a Szent­írás olvasásával. A püspöki konferencia és a két társegyház által elfogadott megállapodás igazi értéke te­hát, hogy a korábbi bizonyta­lanságokat felszámolva egysé­ges szertartásrendet rögzített. Zászkaliczky Péter, a Deák téri evangélikus egyházközség gyülekezeti lelkésze: — Létezett egy lassan már tíz éve kialakított szertartás­rend, amelyhez a végső jóváha­­ás hiányzott. Ezt a rendet — jól tudom — elfogadták a magyar katolikus egyház ille­tékesei is, de a római jóváha­gyás még nem volt meg. Ezt a rendet gyakoroltuk, még ha nem is volt hivatalos. Tavaly p­éldául egy nógrádi faluban k­atolikus templomban esket­tem egy vegyes párt az ott lévő pap közreműködésével, aki előzőleg a váci püspök jóváha­gyását kérte. Éppen tíz éve a Deák téri evangélikus temp­lomban pedig Jeleníts István közreműködésével végeztük a szertartást, melyhez akkor neki is engedélyt kellett kérnie. Végtelenül örülök, hogy a megegyezés létrejött. Gyakorló lelkészként sokszor tanúja vol­tam, milyen áldatlan helyzetek alakultak ki, amikor egy ve­gyes házasság megkötésekor mindkét fél egyháza iránt elkö­telezett volt. Gyakran komoly családi feszültségek keletkez­tek, sokszor lelkiismereti konf­liktushelyzet adódott abból, hogy melyik templomba men­jenek, főleg hagyományőrző falvakban. Sokszor a kezdődő kapcsolat bukott bele a meg­egyezés hiányába. Öröm tehát, hogy ez a nehézség megoldó­dott, csak az a fájdalom, hogy ilyen későn. Egyik egyháznak sincs kü­lönösebb elvi fenntartása a má­sik esketési rendjével kapcso­latban. Most ezt a legmagasabb szinten is elfogadták. A megál­lapodás fölszabadít mindenkit attól a lelkiismereti tehertől, hogy olyat kell tennie, ami sza­bálytalan. Mindkét házasulan­dó megkaphatja a saját egyhá­za szerinti áldást. Nyitott kérdés azért maradt. A katolikus egyház továbbra is ragaszkodik egy olyan nyilat­kozattételhez, mely szerint ha katolikus templomban történik az esküvő, akkor a gyermekek — nemüktől függetlenül — ka­tolikusok lesznek. Korábban ezt a nyilatkozatot mindkét fél­lel aláíratták. A helyzet annyit változott, hogy a nyilatkozatot csak a katolikus féllel íratják alá, de a másik félnek ezt tudo­másul kell vennie. A kölcsönösség és a viszo­nosság hiánya ebben a tekintet­ben egyházaink között még megmaradt. Örülnék, ha egy­szer ebben is azonos lenne a gyakorlat. Pallós Tamás „Reformátusnak kereszteltek, katolikus lettem" Ne azt keressük, ki honnan jött Kováts Tibor közgazdász a szocializmus idején részt vett a hatalom által üldözött katoli­kus mozgalmakban. A Keresz­tény Front tagjaként tizenkét esztendei börtönbüntetésre ítélték. Az ökumenikus gondo­lat elkötelezett híve, hiszen an­nak idején reformátusnak ke­resztelték. Erről, s élete további fordulatairól, amelyeket végig­kísért az ökumené szelleme, így vall: — Édesapám református volt, édesanyám katolikus. Az akkori szokásoknak megfele­lően a fiúgyermeket az apa, a leányokat az anya vallási ho­vatartozása szerint keresztel­ték, így lettem református. A karcagi református reálgimná­ziumban mindent a reformá­tus egyház tanítása szerint ta­nultam. A többségében protes­táns alföldi városba még szüle­tésem előtt, a trianoni diktá­tum következtében Erdélyből menekültek a szüleim. Amikor azonban édesanyámmal első alkalommal mentek el a refor­mátus istentiszteletre , a ka­tolikus templomba ugyancsak együtt jártak —, kellemetlen élmény érte. A templomban ugyanis az volt a szokás, hogy mindenkinek foglalt helye volt. Az egyházfi ezért figyel­meztette édesapámat, amikor valahol helyet akart foglalni, ő annyira zokon vette ezt, hogy többé nem látogatták az isten­tiszteletet. Ettől kezdve csak a katolikus templomba jártak. Gyermekkoromban vala­mennyi zsoltárt és dicséretet szorgalmasan megtanultam, ma is emlékszem rájuk. Hetedi­­kes gimnazista koromban azon­ban meghatározó élményben volt részem. Egyik barátommal elhatároztuk, hogy kerékpárral kirándulunk Rómába. Magával ragadott a klasz­­szikus világ hangulata — nyolc éven keresztül latint, négy évig görögöt tanultam. XII. Piusz pápánál kihallgatá­son vettünk részt, s ez tovább erősítette bennem az elhatáro­zást: ha elérem a nagykorúsá­g­ot, áttérek a katolikus hitre.­öbb hétig jártam Róma temp­lomait, miközben meggyőző­désem egyre mélyült. Amikor átszellemült lélek­kel visszatértem Karcagra, a nagy többségű református kö­zösség részéről támadások ér­tek. Kioktattak, mekkorát téve­dek. Az egyik nagygazda csa­lád szemben lakott velünk, s társaságban — zongoradélutá­nok, teadélutánok alkalmával — rendszeresen találkoztam csinos leányukkal. Szégyelljem magam, olvasták a fejemre. Az élet különös sorsa, hogy ez a leány később Kaszap István bátyja, Kaszap Béla ügyvéd fe­lesége lett. Barátom volt az egyik ta­núm, amikor kiléptem a refor­mátus egyházból. Két tanúval kellett ugyanis megjelenni an­nál a nagytiszteletűnél, aki an­nak idején megkeresztelt. Fel­háborodottan közölte: nincs miről beszélnünk, majdhogy­nem azt mondta: takarodjam. Közben megtudtam, hogy az akkoriban alakult pannon­halmi gimnázium igazgatója, Kovács Arisztid atya rokonunk. Amikor meghallotta, hogy az áttérés gondolatával foglalko­zom, felajánlotta, hogy felké­szít erre. Harmadéves egyetemista koromban Pannonhalmán gyóntam, majd áldoztam. Egész más volt a hangulat, mint a puritán református kö­zösségben. Feleségem megtartotta re­formátus hitét, így közösen lá­togatjuk a református istentisz­teleteket, miközben a katolikus templomban részt veszünk a szentmiséken. Ez semmiféle zavart vagy félreértést nem okoz köztünk. Igazi ökumenikus gondolat, ha az ember nem azt keresi, ki honnan jött. Számos olyan zsi­dó barátom van, akik a háború idején nemcsak azért tértek át, hogy megmeneküljenek, ha­nem meggyőződésből csele­kedtek így. Az egyik kolléga­nőm például, akinek 1990 táján kétségei támadtak, hozzám fordult: ne térjen-e vissza a zsi­dó vallásra. Végül megmaradt kereszténynek. Blumgrund János, Ausztriá­ban élő barátom Csehszlováki­ából akkor menekült Magyar­­országra, amikor 1944-ben itt még menedéket találhatott. Nem az üldözések idején tért át, hanem a második világhá­ború után Rómában keresztel­te meg a pápa. Az ökumenikus gondolat­hoz tartozónak érzem például azt a magatartást, amellyel a börtönben találkoztam. A zsidó vallású Lőcsei Pál keresztényi alázattal segített bennünket, amikor a börtönben házi tanító­ként szabadabban mozogva, lopva vitte az ostyát, a mazsolát vagy az abból készült bort az egyes cellákban raboskodó ka­tolikus papoknak.

Next