Új Ember, 2003 (59. évfolyam, 1/2840-52/2890. szám)

2003-11-23 / 47. (2885.) szám

2003. november 23 Fórum Az ökumenizmus kihívásai hazánkban és Európában Kránitz Mihály a PPKE rektorhelyettese a keresztény egységtörekvésekről 2001-ben Strasbourgban az Európai Egyházak Konferenciája (KEK), valamint az Európai Katolikus Püspöki Kon­ferenciák Tanácsa (CCEE) vezetői aláírták a keresztény egységtö­rekvések irányelveit összegző Charta Oecu­­menicát. Egy évvel ké­sőbb magyarországi egyházi méltóságok alá­írták a Charta elfogadá­sáról szóló nyilatkoza­tot, elkötelezve magu­kat az európai ökumené mellett. Idén november 13-án Csurgón tartottak konferenciát a Charta irányelveiről katolikus, református és evangéli­kus előadók részvételé­vel. A konferencián egy­házunkat Kránitz Mi­hály a Pázmány Péter Katolikus Egyetem rek­torhelyettese, a Charta Oecumenica magyar fordításának egyik lek­tora képviselte. A teoló­gus professzort az öku­mené mai helyzetéről kérdeztük. Szkeptikus vélemények szerint a magyarországi egységtörekvések az év eleji ökumenikus imahét eseményeivel általában ki is me­rülnek. Ön, gondolom derűlá­tóbb... - Igen, főként ha a mosta­ni csurgói konferenciát te­kintjük, ahol Laborczi Géza nyíregyházai evangélikus lelkész, Szászfalvi László or­szággyűlési képviselő, refor­mátus lelkész és jómagam közösen elmélkedtünk az ökumené célkitűzéseiről. De említhetném, hogy a közeljö­vőben Leányfalun kerül sor a Charta nemzetközi szintű át­tekintésére. Hazánkban az elmúlt tíz évben a keresztény egyházak megkezdték a múlt sebeit gyógyító, az egységet építő ökumenikus tevékenységet. II. János Pál pápa első ma­gyarországi látogatása alakal­mával megkoszorúzta a deb­receni gályarabok emlékmű­vét, ezt követően a protestáns egyházak látogatást tettek Esztergomban Körösi Márk, az egyik kassai vértanú emlék­szobránál, majd 1996-ban Csepregen tartottak ökume­nikus összejövetelt a kien­­gesztelődés jegyében a két­száz csepregi evangélikus vértanú emlékhelyén. Új lap­pal kezdhetünk tehát, és meg­újuló érdeklődéssel fordulha­tunk egymás felé. Elmond­hatjuk, hogy a­ személyes kap­csolatokban már régen meg­haladtuk a vádaskodások szintjét. Elfogadjuk azt, hogy valaki a saját lelkiismerete, a vallásszabadság alapján kere­si az igazságot. Az a sok érték pedig, ami a protestáns egy­házak sajátja, gazdagít ben­nünket. A katolikusokat sem tartják már bálványimádók­nak. Testvéri szellemben zaj­lanak a közös, sokszor a fiata­lok által is kezdeményezett rendezvények, tanácskozá­sok, amelyek során kiderül, hogy ha különböző szem­pontból is, de ugyanazt gon­doljuk, még alapvető hittéte­lek esetében is. Látnunk kell azonban azt is, hogy az emberi mentalitás lassan változik. Az ifjú gene­rációk ezen a téren is re­ményt jelentenek. A PPKE Hittudományi Karán idén kezdtem meg az ökumeniz­mus tantárgy oktatását. Val­lom, hogy az egységet tekin­tő látásmód mind a leendő papok, mind a hittanárok számára elengedhetetlen. Munkájuk során az ökumené szellemében kell találkozni­uk az adott vidék egyházai­nak képviselőivel. Az ökumenizmus elsősorban a protestánsokkal való kapcsolatot jelenti, ugyanakkor a Chartát or­todox egyházi vezetők is aláírták, illetve megerősítették. Milyen a kapcsolat az ortodox egyházzal? - Az 1054-es szakadás pusztán egyházfegyelmi krí­zist jelentett, keleten és nyu­gaton egyaránt. Számos tár­sadalmi és politikai tényező azonban olyan falat emelt a két egyház közé, amelynek lebontása csak az elmúlt szá­zadban kezdődhetett meg, talán éppen a II. vatikáni zsi­naton, amikor 1965. decem­ber 7-én, kilencszáztizenegy év után kölcsönösen kimond­ták a kiátkozások visszavo­nását. Ezt követően közös te­ológiai bizottságok is alakul­tak. Sajnos a jelen helyzetben az ortodoxokkal való kapcso­latot nehezíti a volt Szovjet­unió területén felállított kato­likus egyházmegyék körül ki­alakult feszültség. A Szent­atya azonban csak a sztálini rezsim alatt eltörölt struktú­rát szeretné visszaállítani, és nem az ortodoxokat akarja „evangelizálni". Magyarországon az orto­dox egyházzal való kapcsolat sem csupán az imahétre kor­látozódik, gondoljunk csak az idén májusban megrendezett, hagyományteremtő­ szerb or­todox hétre, amelynek kereté­ben a testvéri keresztény egy­házak ismerkedhettek az or­todoxiával. Az ökumenikus irányelveket tar­talmazó Charta harmadik fejeze­tének címe: Közös európai fele­lősségünk. Milyen téren látja leginkább sürgetőnek a keresz­tény egyházak egységes fellépését az Európai Unióban? - A Charta nemcsak arra helyezi hangsúlyt, hogy az európai keresztények töre­kedjenek a közös hit megval­­lására, hanem azt is szorgal­mazza, hogy érezzék át azt a felelősséget is, amely ehhez a földrészhez köti őket. Maga a dokumentum is hitet tesz amellett, hogy Európa gyöke­rei keresztények. Ugyanakkor küldetésünk is van az európai népek felé. Ezzel együtt számolnunk kell a szekularizált Európában oly aktuális misszióval, ame­lyet katolikus szóhasználattal új evangelizációnak mon­dunk. A Charta harmadik fejeze­tét jól kiegészíti II. János Pál pápa Ecclesia in Europa kezde­tű apostoli buzdítása. Ez az új dokumentum az egyház jövő­jével kapcsolatban szintén a keresztények párbeszédét szorgalmazza a misszió szemszögéből nézve, hangsú­lyozva, hogy az egységtörek­véseknek együtt kell járniuk a tanúságtétellel. Körössy László Tízéves a Manréza lelkigyakorlatos központ (Folytatás a 1. oldalról.) K­s, mint lelkigyakorlatos központnak nevezi a Manrézát, a más hitűekhez való pozitív vi­szony a vallási sokféleséggel jellemzett világ követelménye. Sajátos előevangelizációs sze­repet kap ezáltal a Manréza, hiszen itt senki sem kerül kényszerítő helyzetbe, de a kereszt a falon, a Biblia az asztalon, a dolgozók sze­mélyre szabott udvariassága mind a hely szellemét sugározza. Újdonság az is, hogy a Manrézába érkezők tárlatlátogatók is lehetnek, hiszen másfél éve időszaki képzőművészeti kiállítások színhe­lye a főépület hallja és kávézója. Sorrendben a tizedik tárlat Felcsúti János festőművész em­lékkiállítása lesz. Aki a megnyitóra kíváncsi, november 30-án 13 órára érkezzen Dobogó­kőre. Ugyancsak a Manréza munkatársai szervezik a keresztenymuveszet.hu internetes oldalt (Lásd: Új Ember október 12.), és a termé­szettudatos nevelés jegyében zajló, kertépítő, madarakkal, állatokkal, a vidék földtanával foglalkozó programokat. A Manréza tehát immár tíz éve kínálja Do­bogókőn a természet nyugalmát és szépségét a lélek csendesülésére, kirándulást, sportot, télen sízést. Kitűnő körülményeket egyházi és más találkozók számára. És természetesen az Isten felé fordulás, az Istenre nyílás esélyét a Pilis magányában. Sz. J. „A növekedés Krisztusban történik..." Borián Tibor igazgató A veszprémi Padányi Bíró Márton-iskola, Szendi József, akkori érsek alapítása, az egy­kori Ranolder-intézet, illetve az államosítás után egészség­­ügyi szakközépiskola épületé­ben kezdte meg működését 1995-ben, hogy mára, több épületszárnnyal bővülve Veszprém város és a közép­dunántúli régió legjelentő­sebb katolikus közoktatási in­tézménye legyen, amely pia­rista szellemben neveli diákja­it. Borián Tibor igazgató, aki je­lenleg egymaga képviseli itt a rendet, ezernyolcvan növen­dékért és százhét pedagógu­sért felel a nyolcosztályos álta­lános iskolát, négy- és nyolc­­osztályos gimnáziumot, vala­mint egészségügyi szakisko­lát és szakközépiskolát magá­ban foglaló intézményben. Óriási kihívás volt hatvanöt éves koromban, 1998-ban eljönni Budapestről, hogy folytassam, amit az első itteni piarista igaz­gató, Görbe László atya elkez­dett - mondja Borián Tibor. Ti­zenhárom éve állt már akkor a Budapesti Piarista Gimnázi­um élén, s éppen napirendre került a gimnázium áttelepí­tése a visszakapott Duna-par­­ti épületbe. Úgy gondolta, nem való már neki az ezzel já­ró nagy építkezés, meg amúgy is szívesen jött Veszp­rémbe, hiszen egykor az itteni piarista gimnáziumban kezd­te középiskolai tanulmányait. A sors fintora, hogy bár nem akart építkezni, az elmúlt években ötszázmillió forint érték épült be a Padányi Bíró Márton iskolába az ő vezetése alatt. Az iskola büszkesége az új tornacsarnok, amelyben nyolc különböző csapatjáték­ban mérhetik össze erejüket a diákok, de próbára tehetik magukat többek között fal­mászásban is. A másik újdon­ság a régi épületszárny tetőte­rében kialakított étterem. Ugyancsak büszkeség, hogy idejár a legtöbb „piaris­ta" diák, Veszprémen kívülről is jönnek a gyermekek. A vég­zettek nagy része a Veszprémi Egyetemen, a Veszprémi Hit­­tudományi Főiskolán, illetve a Pázmány-egyetemen tanul tovább. Akik a szakközépis­kolai részen itt végeznek, ma­radhatnak tizenharmadik és tizennegyedik évfolyamon, hogy Európa minden orszá­gában elfogadott ápolói dip­lomát szerezzenek. Az igazgató a humán tago­zat egyik osztályában heti öt órában magyart tanít. Ezen a tagozaton egyébként média­műfajokkal is foglalkoznak, a veszprémi Padányi­­ tanulnak vizuális kultúrát s négy nyelv szerepel az iskola „kínálatában". Tavaly óta pe­dig az informatika is választ­ható tárgy az érettségin. A „Padányi" gyakorló iskolája a hittudományi főiskolának és az egyetemnek is. Ide járnak a hitoktató jelöltek és a lelki­pásztori hivatásra készülők, valamint az egyetemről a né­met, angol, kémia, környezet­­védelem és informatika sza­kos hallgatók. Borián Tibor eddigi pályá­ját végigkíséri a zene, külö­nösen a kórusmuzsika. Hu­szonöt éve vezeti, ma már há­rom segítő közreműködésé­vel az elsősorban piarista öregdiákokból álló budapesti Sík Sándor énekkart. A karve­zetés jelenti számára a fel­üdülés, lelki feltöltődés lehe­tőségét. A Padányiban is fon­tos szerepet kap az ének: a ki­csik a „Zsenge igricek" kóru­sában, a nagyobbak a felsős énekkarban, a gimnazisták a Zámbó István vezette, arany­diplomás „Padányi szká­­lában" énekelhetnek. Az építkezések többé-ke­­vésbé befejeződvén egyre hangsúlyosabb lesz a Padányi életében a minőségi fejlődés, az evangelizáció - mondja az igazgató. A hitoktatókkal együttműködve fáradoznak a növendékek valláserkölcsi nevelésén, miközben sok ne­hézséggel szembesülnek, hi­szen a társadalom elvallásta­­lanodásának tünetei erősen megmutatkoznak az iskolá­ban. Sok a hitetlen szülő, s a vallásosak egy része is úgy véli: „Egyházi iskolába írat­tam a gyereket, a többi a pa­pok dolga..." Borián Tibor szerint a szü­lők egy része nem tud szem­besülni a mai fiatalok világá­val. „Képtelen vagyok többet tenni - tárja szét a kezét nem egy szülő -, csináljon valamit a pedagógus." Talán javult az anyagi helyzet, a szülők azonban belerokkannak a pénzért, vagy egyáltalán a munkalehetőségért való haj­tásba. Miként a társadalom­ban általában, az iskolában is terjed a hamisság: a rajtaka­pott gyerek első dolga, hogy tagadni próbál. Most, hogy a régi rendszer garnitúrája ve­zeti az országot, különösen is megfigyelhető mindez. A „miért hazudsz" kérdésre ez a válasz: Mert szükséges! Hi­szen a felnőttek is hazudnak, amikor szükségük van rá. A Padányi igazgatója a kö­zeli napokban ünnepli hetve­nedik születésnapját. Sok ne­­ mi Márton-iskoláról kétséget lát szűkebb környe­zetében és országosan is, mégis bizakodó. A magyar­ság legnagyobb baja szerinte a családok széthullása, az is­kolában naponta tapasztalha­tók ennek jelei. Romlik a gye­rekek szellemi teljesítménye, zavarosodik a lelkiállapotuk. Sokuknak alig van fogalma a munkáról, kötelességről, fele­lősségvállalásról. Némely szülő nem meri vagy nem tudja beteljesíteni szülői hiva­tását. „Hát az én gyermekem már csak ilyen" - tárják szét a kezüket, ahelyett, hogy meg­próbálkoznának a nevelésé­vel. Ám ahol a legnagyobb a baj, ott van a legnagyobb re­ményünk is - állítja Borián Ti­bor. Nemcsak a társadalom kórképe rajzolható meg ugyanis az iskolai tapasztala­tok alapján, de a gyógyulás receptje is jól látszik ebben a közegben. A komoly, becsüle­tesen dolgozó, vallási szem­pontból is igényes szülők gyermekei képesek a tanulás­ra, közösségi életre, koruknak megfelelően tudnak felelősé­get vállalni önmagukért és környezetükért. A Padányi-iskola igazgató­ja és tanárai, akiknek legalább egyharmadáról elmondható, hogy nemcsak a szakmájuk­ban kiválóak, de keresztény életük is példaadó, a négy igazgatóhelyettes, akiknek a munkája és emberi értékei ugyancsak kiemelendők, úgy végzik mindennapi munkáju­kat, úgy tesznek nem azonna­li eredménnyel kecsegtető erőfeszítéseket, hogy tudják: „Mi öntözgetünk, öntözge­­tünk, de a növekedés Krisz­tusban történik." Szikora József (Borián Tibor hetvenedik szü­letésnapja alkalmából szentmisé­ben ad hálát hivatásáért, rend­társaiért, tanítványaiért, családi és baráti kapcsolataiért novem­ber 29-én, szombaton 18 órakor Budapesten, a Duna-parti pia­rista kápolnában. Bp. V. Pesti Barnabás u. 1. Közreműködik a Sík Sándor kórus.­ A közös munka és öröm kincse Emlékezés Rédei József atyára Kispaptársai úgy emlékeznek Rédei József atyára, az adácsi származású fiúra, aki arra buzdította társait, hogy ne „ex iustitia", ha­nem „ex caritate" osszák meg egymás közt az otthonról kapott csomagokat. A sárisápi hí­vek, akiknek negyven éven keresztül volt plé­bánosa, bizonyára úgy fognak rá emlékezni, mint jólelkű lelkipásztorra, aki mindenkire mosolygott, akinek mindenkihez volt egy jó szava. Ezzel a kedves mosollyal tudta meg­szelídíteni azokat az embereket, akik az egy­házban és a papban is ellenséget láttak. Pap­társai pedig sokan úgy emlékeznek, mint lelki atyjukra, aki bölcsességével, határozottságá­val önbizalmat, tartást adott nekik. A dorogi bányavidék papjai évtizedeken keresztül minden szerdán nála találkoztak, és szellemi­lelki kincsekkel gazdagodtak. Ő volt az, aki Unió Cleri papi mozgalmat átmentette a rend­szerváltás utáni időkre. Élete utolsó éveiben - amíg egészsége engedte - a ferencvárosi Bakáts téri plébánián nagy odaadással foglal­kozott a jegyesekkel, és atyai szeretettel fo­gadta paptársait, így foglalta össze az Unió Cleri papi mozgalomban szerzett tapasztala­tát: „A közös munka mindig eredményesebb, mint az egyéni. A közös munkának mindig nagyobb az ereje, mint az egyéninek. A közös öröm mindig nagyobb, mint az egyéni." Adjunk hálát istennek azért, hogy ismer­hettük őt, és imádkozzunk azért, hogy a kö­zös munka örömét egyre többen megismer­hessük. Beran Ferenc Rédei József kanonok temetési szertartását Erdő Péter bíboros végzi november 21-én p­énteken 9.30 órakor az esztergomi bazilika kriptájában.

Next