Új Ember, 2004 (60. évfolyam, 1/2891-51/2940. szám)

2004-04-04 / 14. (2904.) szám

A kisközösségek­­ a diktatúra idején A perek A kommunista diktatúra időszakának első szakaszá­ban gyakori véres, nagy koncepciós perek után, majd az­­ '56-os megtorlás éveit követően az egyházüldözés kö­vetkező nagy hullámát a kisközösségek és szerzetesek­­ elleni perek jelentették. Az adatokat figyelve észrevehe­tő: ebben a tizenkét évben szinte minden hónapban zaj­lottak letartóztatások, perek , vagy legalábbis börtön­­■ ben szenvedett sok pap és hívő. Az első házkutatási és le­­tartóztatási hullám 1960. no­vember 22-én kezdődött. Szá­mos közösség papi és világi vezetőinél és a csoportok szá­mos tagjánál tartottak házku­tatásokat. Sokukat beidézték a rendőrségre, végül nyolc budapesti papot tartóztattak le. (A kisközösségi pereket részletesen ismerteti Mészáros István: Kisközösségek pusztító viharban — in Devictus vincit Budapest, SZIT. 2002. 172— 181.) „Összeesküvők" 1961. június 7-től 14-ig tar­tott az első nagy per. A fő vádlottakat (a koncepciós pe­rek logikája szerint) az ifjú­sággal foglalkozó csoportok­ból válogatták össze, teljesen rapszodikusan. A vád: a de­mokratikus államrend meg­döntésére irányuló közös ak­ció szervezése — bár a vád­lottak közül többen nem is is­merték egymást. A bíróság ti­zenegy vádlottat ítél el — két és fél évtől öt évig tartó bör­tönre. (Köztük van Barlay Sza­bolcs, Lénárd Ödön, Emődi László, Ikvay László, Havas Gé­za.) Külön ügyként kezelik az előzőekkel együtt letartózta­tott Tabódy István ügyét. Az ő bűne, hogy összefogta a Köz­ponti Szemináriumból 1959- ben kizárt kispapokat, segí­tette őket teológiai tanulmá­nyaikban, s egészen a titkok­ban való pappá szentelésü­kig vezette-támogatta őket. Tabódy mindezért tizenkét évet kapott. Vele együtt há­rom papot ítélnek el két-há­­rom év börtönre: Rédly Ele­mért, a későbbi ismert hittan­­könyvírót, Nagy Imrét, a ké­sőbbi budapesti érseki hely­­nököt és Hrotkó Gézát.­ A Regnum Marianum kö­zösség papi vezetői és világi munkatársai 1961. július 3— 6-án álltak a bíróság előtt. A papok (Werner Alajos házfő­nök, a neves egyházzenész, Keglevich István, Tompa Nán­dor, Hagyó József, László Gábor és Rózsavölgyi László bünteté­se három és hét év között osz­lott meg. Más regnumi mun­katársakat, egy szerzetesnő­vért s egy orvost másfél évre ítéltek. Emődi László regnumi atyát már a korábbi perben hét év börtönre ítél­ték. 1961. július 26. és 29. között tíz szentimrevárosi katolikus világi ifjúsági vezető pere zaj­lott. Nyolcan kaptak három és öt év közötti büntetést, ket­ten két és fél, illetve másfél évet (köztük Alszászi Károly öt, Aszalós János négy évet). 1961. február 6-án éjjel le­tartóztatták a pécsi ifjúsági munka több vezetőjét is. Bol­­váry Pál pálos szerzetessel va­ló kapcsolatuk miatt közel száz fiút és leányt hallgattak ki. Az atya hat évet kapott, Csonka Ferenc káplánnal együtt. Velük ítéltek el egy kispapot és két világit, mind­hármukat két-két évre. Külön perekben ítélték el Arató Lászlót a közösségszer­vezés vádjával három évre. Pálos Bernardin és további há­rom ciszterci szerzetes papot ugyancsak több évi börtönre, mert próbálták a ciszterci rend tagjait összefogni. Az 1960—61-es letartózta­­tási hullám során sok pap, hitoktató került az elítéltek közé , mert eredményes ifjú­sági munkát végzett: Buda­pesten, Esztergomban, Báta­­széken, Vigándpetenden, Csanádpalotán, Abaligeten, többnyire egy és három év közötti börtönbüntetést kap­tak. (Köztük volt Bölcsvölgyi Zoltán, Rosdy Pál, Sigmond Er­nő, Várnagy Antal, Lotz Antal, Hahót Ferenc. — Utóbbi atya bűne az volt, hogy bélyeg­­gyűjtő szakkört szervezett fi­ataloknak.) Négy pap tervet készített a szakmunkástanulók közötti ifjúságpasztorációs munká­ról. Ez főbenjáró összeeskü­vésnek számított, amelyért kettő és öt év közötti börtön­­büntetést kaptak. 1960 novemberétől 1961 februárjáig a BM által „Fekete hollók" fedőnéven számon tartott egyházellenes akcióso­rozat keretében több mint 1000 lakásban tartottak ház­kutatást, összesen 85 sze­mélyt tartóztattak le (22 pa­pot, 25 kereten kívüli szerze­test, 38 világit). Közülük a bí­róság 76 főt ítélt el, volt, aki egy, volt, aki tizenkét évet ka­pott. 180 főt vádoltak meg, s hallgattak ki, közülük 120 el­len kezdeményeztek büntető­­eljárást. Az utóbbi 120 közül 50 egyházi szolgálatban volt, közülük 34-et elbocsátottak állásából (az állam megvonta tőlük a működési engedélyt), 5 főt áthelyeztek, 8 főtől el­vonták az (egyébként cse­kélyke) állami támogatás ösz­­szegét, a kongruát. A civilek közül 12 pedagógus vesztette el állását, 21 egyetemi hallga­tót kitiltottak az egyetemről. Sokan bírósági ítélet nélkül részesültek hasonló „bünteté­sekben". 1962-ben 17 illegális pro­testáns csoportot is leleplezett a rendőrség: 20 lakásban tar­tottak házkutatást, 4 személyt őrizetbe vettek. (A vádlottak között ott volt Gyökössy Endre is, akinek könyveit sok katoli­kus is örömmel olvassa nap­jainkban.) A főpásztorokat felhasználva... Röviddel a letartóztatások után, egy 1961. március 15-ei dátummal megjelent nyilat­kozat szerint „a püspöki kar tudomást szerzett arról, hogy aktív szolgálatban levő katoli­kus papok és szolgálaton kí­vüli szerzetesek ellen államel­lenes szervezkedésben való részvétel miatt eljárás in­dult... A püspöki kar minden egyházi személyt vagy alkal­mazottat, aki álamellenes te­vékenységben részt vesz, mint a magyar nép ellen vétőt elítél." A nyilatkozatot az Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH) emberei fogalmazták. Több püspök állította, hogy ő soha nem írt alá ilyen nyilatkoza­tot, és nem is tudott arról. A rendszer emberei minden­esetre ezzel — a püspökök­nek tulajdonított nyilatkozat­tal — próbálták zsarolni az országot, a letartóztatottakat és a működő közösségeket. Az egyház helyzetét jel­lemzi, hogy — az ÁEH kíván­ságának megfelelően — az Új Ember és a Vigília korabeli cik­kei ugyancsak azonosították magukat az állami ítéletek ál­láspontjával. Ekkoriban kezdődött egy — később mind gyakoribbá váló — új fejezete az egyház és a papság „kordában tartá­sának": az ÁEH átadta a püspök(ök)nek a megbünte­tendő papok névsorát. A név­sor átadásakor nem mulasz­tották el közölni: ha a főpász­­tor(ok) nem büntetik meg őket, akkor bíróság elé állítják a nevezetteket. Az egyházi büntetés legalább áthelyezést jelentett, például egy na­gyobb városi plébániáról egy kicsi faluba. Az állam gyak­ran megvonatta a hitoktatási engedélyt az ifjúsággal foglal­kozó papoktól, máskor kiadta a parancsot, hogy a főpásztor bocsássa el az egyházi szolgá­latból az illetőt, mert egyéb­ként az börtönbe kerül. 1962. február 27-én az Esz­tergomi Főegyházmegye fő­pásztora kapott felszólítást, hogy büntesse meg tizenhá­rom papját, továbbá három teológust és két pap kántort. Ha nem teszi, azok bíróság elé kerülnek. (Az ordinárius ekkor hat papot végleg, né­gyet ideiglenesen eltiltott a papi működéstől, három lel­kipásztort pedig elhelyezett Budapestről. Két kispapot — köztük Balás Béla mostani ka­posvári püspököt — a szemi­nárium elhagyásával, két pap kántort mindenféle egyházi szolgálattól való eltiltással büntetett.) 1963-ban Szabó József jezsu­ita atya került bíróság elé, összeesküvés vádjával, ami­ért hat év börtönt kapott. 1964. szeptember 15-én né­hány kérdésben megállapodás született a Vatikán és a Ma­gyar Állam között — de a helyzeten ez nem sokat vál­toztatott. 1964. december 8-án újra a regnumi atyáknál, vezetőknél és fiataloknál tartottak házku­tatásokat. Hét atyát (Emődi László, Keglevich István, Ha­gyó József, Rózsavölgyi Lász­ló, Thiry István, Weiner Ala­jos, Somogyi Sándor) sújtott ítélet: a legenyhébb két és fél, a legsúlyosabb öt év börtön volt. 1964—65-ben a jezsuiták szerzetesi „közösségeit" tá­madta a rendőrség. Hét szer­zetes papot (Rózsa Elemér, Bá­lint József, Morlin Imre, Mócsy Imre, Rakáts Sándor, Vácz Jenő, Dombi József) ítéltek el: négy, illetve nyolc évre. Megfélemlítés 1970 szeptemberétől újabb házkutatási hullám vette kezdetét. 1971 tavaszán tizenhat na­pos zárt tárgyalás folyt ismét a Regnum ellen. 1971. május 31-én négy atyát és két világi vezetőt ítélt el a bíróság (köz­tük Somogyi Sándort és Kato­na Istvánt), volt aki fél évet, volt aki hat évet kapott. 1972. január 19-én zajlott az utolsó hazai katolikus ifjú­sági per. Takács János domon­kos atyát és három domonkos harmadrendi férfit sújtott íté­let. A vád: ifjúsági csoportok vezetése volt. Az elsőrendű vádlott négy évet kapott, a többiek 3—6 hónapot. A vádlottaknál, elítélteknél minden perben sokszorta több volt azoknak a száma, akiket kihallgattak, tanúként beidéztek (a tanú ilyen ese­tekben gyakran vádlottá vált), majd erről értesítették iskolájukat, munkahelyüket. Több ezer kereszténynek kel­lett ennek következménye­ként évtizedeken keresztül hordoznia az „állam ellensé­ge" bélyeget, amely minden szinten (iskolában, munkahe­lyen) súlyos hátrányokkal járt. — Mindennek megfé­lemlítő hatása volt széles kö­rökre. Az utolsó egyházi elítéltek 1974-ben szabadultak — ki­véve Lénárd Ödön piarista szerzetest, aki előtt csak 1977-ben nyílt ki a börtön ka­puja. Tomka Ferenc A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Kara pályázatot hirdet az Ókeresztény Egyház­történeti tanszékre (fő oktatási irányok: patológia, ókeresztény irodalom- és dogmatörténet) A katolikus egyházzal teljes közösségben lé­vő pályázónak katolikus hittudományi dokto­rátussal, valamint a Szentszék által elismert, megfelelő intézetben szerzett diploma specialisationisszal, szaklicenciátussal vagy szakdoktorátussal kell rendelkeznie. A pályá­zat nyertese 2004 szeptemberétől kezdi munkáját a karon. Az önéletrajzzal, a kép­zettségről szóló igazolással, valamint a tudo­mányos munkásság bibliográfiájával — és papok vagy szerzetesek esetén az illetékes egyházi hatóság előzetes engedélyével — kísért jelentkezést 2004. május 15-ig kérjük beküldeni a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karának (1053 Bu­dapest, Veres Pálné u. 24.) címére. Fórum 2004. április 4. Ahogyan üldözői látták a kereszténységet Segédanyagok a legújabb kori egyháztörténet-íráshoz Á­ltalános tapaszta­lat, hogy egy-egy tudományterület történetét — saját források birtoká­ban, illetve a kompetencia okán — elsősorban az adott szakterület művelői képesek hitelesen és szakszerűen meg­írni. Érdekesek és tanulságosak ugyanakkor azok a korabeli írások és dokumentumok, melyek a kívülállóktól, a „semlegesektől", netán az el­lentétes nézeteket vallóktól származnak. Számunkra az egyik ilyen alapvető doku­mentum egy ismeretlen szer­ző által a II. században írt úgynevezett Diognétosz­­levél. Eszerint a kereszté­nyeknek csodálatra méltó és el­ismerten kiváló a viselkedésük. (...) Házasodnak, mint mások, és gyermekeket nemzenek, de ki nem teszik. Asztaluk közös, nem ágyuk. (...) Szeretnek minden­kit, és mindenkitől üldözést szenvednek. De ilyen a IV. szá­zadi Julianus-féle keresztény­­üldözés idején keletkezett írás is, melyben Ammianus Marcel­­linus a keresztények példáját állítja a pogány főpapok elé, felszólítva őket, hogy ők is olyan jámborak legyenek, mint a keresztények, s ők is oly önzetlenül segítsék az ide­geneket, mint az általuk üldö­zött Krisztus-hívők. S hogy egy nagyot ugorjunk a törté­nelemben, ilyen a Rómát a II. világháború alatt megszálló német parancsnokság tisztjé­nek, Nicolaus Kunkelnek a val­lomása, melyben tanúsítja hogy a 9000 római zsidóból nyolcezret a Vatikán mentett meg. És ilyen dokumentum a kommunista Magyarország Belügyminisztériuma Tanul­mányi és Kiképzési Csoport­­főnökségének 1969-es tanul­mánya. Az MSZMP Politikai Bizottsága (PB) határozatá­nak, illetve a BM utasításának végrehajtásáról beszámoló irat Az illegális szerzetesrendek operatív ellenőrzésének tapaszta­latai címet viseli. Érdemes idézni belőle, mert csupa olyan tényszerű adatot tartal­maz, amely egyházunk tagjai­nak, hősies helytállásáról szól, és amely minden változ­tatás nélkül bekerülhetne a megírandó egyháztörténe­­lem-tankönyvekbe. A jelentés helyesen idézi a nyomozati munka eredmé­nyét, mely szerint az egyházi mozgalmak fő eszmei és gya­korlati vezetői a feloszlatott szer­zetesrendek tagságából szerve­ződnek. Helyénvaló az a meg­állapítás is, amely szerint az illegálisan működő szerzetes­­rendek újjászerveződését a következő tényezők segítet­ték: A II. vatikáni zsinat hatása, különösen [annak] a szerzetesek aktivizálására irányuló határoza­tai és intézkedései; A rendi köz­pontok új típusú aktivizálódása, az idegenforgalom fejlődésével a személyi kapcsolatok kiépülése és rendszeressé válása. Ezzel a köz­ponti irányítás megszilárdulása. Nagy mennyiségű pénz- és egyéb anyagi eszközök beáramlá­sa, amely anyagi alapul szolgált a rendek újjászerveződéséhez. A feloszlatott szerzetesrendek — milyen pontos az informá­ció! — megszereztek több vil­lát, családi házat, öröklakást, és nagyobb számban egyéb lakáso­kat, úgynevezett „minirend­­házakat", amelyek döntő többsé­gét az utóbbi években vásárolták, vagy különböző módokon szerez­ték. Ezekben a „minirendhá­­zakban" esetenként 8-10 fő sza­bályos és aktív rendi életet él. A rendtagok aktivizálódtak, a ren­di vezetőségek új fiatal tagokkal egészültek ki, akik egyre nagyobb szervezettséget vittek a rend munkájába. Bizony. Széles körű munkát végeztek a „zsinat szellemében" az ateizmus elleni harc, a keresztény egység és a di­alógus kibontakoztatása érdeké­ben. De meglehetősen valóság­hű (mondhatni: szakszerű) a jezsuita rend jellemzése. A Magyarországon élő jezsuitákat — csökkenő erejüket és hatásu­­kat figyelembe véve is — olyan szervezett erőnek kell tekinte­nünk, akik felkészültségük, ta­pasztalataik alapján képesek (...) programot adni. (...) A világ kü­lönböző részein élő magyar szár­mazású jezsuiták (közel 130 fő) többsége a rendi központokban, emigrációs szervezetekben jelen­tős pozíciót tölt be. Gyakorlatilag az adott ország jezsuita tartomá­nyához kapcsolódnak, azonban szervezeti összefogásukat az Amerikában élő viceprovinciális biztosítja. Fontos pozícióik, szé­les körű tevékenységük, aktivitá­suk, szervezettségük, rendszeres élő kapcsolatuk, jelentős befolyá­soló tényező a magyarországi je­zsuitákra. (...) A jezsuita emigráció egyes tagjai rendszeres adatgyűjtést folytatnak a magyar belpolitiká­ról és az egyház helyzetéről. E célból kihallgatják a szocialista országokból kiutazó papokat. Az utóbbi években megnőtt a külföldről hazalátogató jezsuiták száma. Főleg rokonlátogatás, egyesek tudományos kutatás cí­mén utaznak be. Bármilyen cél­lal jönnek is, idejük nagy részét rendtársaiknál töltik, a részükre készített program alapján. Infor­mációkat gyűjtenek a rend, az egyház helyzetéről, kapcsolatokat újítanak fel. Pontos a rend missziós küldetését rögzítő, akkor fris­sen kiadott irányelv idézése is, melyben olyan előírások állnak, hogy: — tagjainak adjanak megfele­lő képzettséget, hogy képesek le­gyenek helyesen megítélni — a hit elvei szerint — a világ jelen­legi körülményeit, így képesek le­gyenek hathatósabb apostoli munkára; — vegyenek részt az egyház életében, lehetőségeik arányában segítsék annak missziós és szoci­ális tevékenységét; — a szabályzatoknak megfele­lően engedelmeskedjenek elöljá­róiknak, a számukra kijelölt fel­adatokat maradéktalanul hajtsák végre; — éljenek annak tudatában, hogy saját életük példája a leg­jobb propaganda, buzdítás a szerzetesi élet követésére. E néhány idézetből is lát­ható, hogy a dokumentum szinte minden sora eredeti megfogalmazásban beépül­hetne akár egy mai kiadású katolikus egyháztörténelem­könyvbe is, csupán egy-két kiigazítást kellene tenni: pél­dául a „klerikális reakció" ki­fejezés helyére az „egyház" szót, az „ellenséges propa­ganda" helyére az „evange­­lizáció"-t írni. (A jelentés teljes szövege mint a Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár 234. tétele a következő interneteimen olvasható: w­ww. communio.hu/ppek/k234. htm) Szende Ákos

Next