Új Ember, 2005 (60. évfolyam, 52/2941. szám - 61. évfolyam 51/2992. szám)

2005-08-21-28 / 34-35. (2975-2976.) szám

I Fórum 2005. augusztus 21-28. * A Deszkaversekkel a hamis hangok ellen Péger József, a paksi „élet­művész" rendkívül bohém, s igen öntörvényű ember. Ám a szíve nagy. Galériája Paks egyik éke. Szeretni való kö­zösségi hely, ahol hónapról hónapra testvérmúzsák ad­nak egymásnak randevút, hogy gazdagodjon, nemesed­jen és felviduljon a lélek, hogy könnyebbek legyenek a lépés­próbák a másik felé. A galéria, ahova behallat­szik a paksi templom harang­szava, missziós hely. Jó itt megpihenni vagy éppen ré­szesévé válni annak a kínnal­­gyönyörrel teli alkotófolya­­­matnak, ami a művészt jel­lemzi. S jó azt is érezni, hogy talpig nehéz hűség jellemzi az alkotót. Hűség a szülőföld­höz, a szépséges tolnai tájhoz, hűség a magyarsághoz, a hit­hez, a családi gyökerekhez, hűség és alázat a művészet­hez - az örökös jobbítás szán­dékával. Volt műszaki rajzoló és raktáros, dolgozott a pécsi geodéziai vállalatnál, de köz­­tisztviselőként és könyvárus­ként is kereste kenyerét. Több mint húsz éve azonban a ma­gánszférában próbál szeren­csét. Megnyitotta lakásfelsze­relési boltját, később sört mért, majd belvárosi kávéhá­zat működtetett, ami három éve művészellátó és galéria. Műtermében magával ra­gadó, felkavaró, merész ins­tallációk, hömpölygő „desz­kaversek" születnek, amelyek nemcsak a Duna-parti kisvá­ros életében, hanem a kortárs képzőművészetben is felkiál­tójelek. Péger József a saját igazát kiáltja világgá. Nem­csak lírai akvarellekkel, me­rész olajképekkel, tussal, dróttal és textillel, hanem év­százados, szúrágta, esőkop­tatta deszkákra írt gondolat­futamaival, hogy még telje­sebb legyen az üzenet, még inkább célba érjen a gondolat. Trianon gyűlölettermében összesereglett / vérgőzmámorban tobzódó / győzelemittas sötét lel­kű Káin-ivadékok / a félelem és a rettegés konkolyát szétszórva / artikulálva ordítva / követelték egy ősi nemzet / keresztre feszíté­sét /és a sötétség mérgébe már­tott tollak / kéjes sercegéssel szántották / a végzet papírját / s mint tépett ruhadarabok /hullott szét az ország / az örökké tartó vad viharban - festette rikító vörössel a fekete deszkalapra, melyet egy szál, szögesdróttal körbecsavart gyertya fénye világít meg. Vagy: A hatalom és a pénz forgószele / családok millióit szórja szét / testvér a testvért / barát a barátját tapossa / aprópénzzé vált a gyűlölet /fe­kéllyé a féltékenység/a szeretet a sarokban hever / az érzéketlen vak világban / nem kell senkinek. A hatvan felé tartó alkotó bibliai magvető, ki termést re­mél­­ a szívekben, a fejekben, az attitűdökben -, hogy jobb legyen e bűntől terhes világ. Az ezredforduló éveiben veti be az ősi technikát, s ha tehet­né, még zenét is társítana a látványhoz, a deszkákra rótt sorokhoz, csak hogy hatáso­sabb legyen az élmény. S teszi ezt kíméletlen következetes­séggel, mindenféle kényszerí­tés és megalkuvás nélkül, po­litikusokkal nem paktálva. Mert tudja: a sötétség urának a váladéka a politika. Meg azt is: Sátáni emlőn felnövő / középsze­rű kisstílű lények / tiszavirág éle­tükkel / a felszínre kerülve / szi­varfüstös kénes leheletükkel / édeskés hangjukkal / szirén szík­­eken zúzzák szét /a megtévedtek reményhajóit / ki nem vigyáz a hamis hangokra / örökre elvész a sárga habokban. Péger József alkotásai - amelyekkel számos csoportos és önálló kiállításon mutatko­zott be, legutóbb a paksi mű­velődési házban -, kiállják a próbát. A művész a maga vá­lasztotta úton halad, de Isten kegyelméből. Hiszi, hogy odafönn is követik útját, fi­gyelik lépteit. Ezért bízik oly kitartóan az égi-földi párbe­széd erejében. És a tárlatláto­gatókban, akiket mindig sike­rül felráznia expresszív desz­kaverseivel, festményeivel, s akik Goethével vallják: mű­vésznek lenni nem szakma, hanem sors. Lőrincz Sándor Olvasói levél Köszönet a jubiláló Új Embernek Engedje meg, hogy a hatvanéves jubileum alkalmából szeretettel és tisztelettel megkö­szönjem a Jóisten segítségével végzett munká­jukat. Családunkban már a harmadik generáció (hála érte a Jóistennek, még együtt!) olvassa színvonalas, lelket építő, melengető lapjukat hétről hétre és szinte betűről betűre. Kívánom Önöknek is az élet minden terüle­tén a hűség örömét. Tisztelettel és köszönettel: Molnárné Polgár Katalin Kőszeg Az első péntek kegyelme Az Úr Jézus Alacoque Szent Margitnak tett kinyilatkoztatásai között a legnagyobb és leg­vigasztalóbb az, amely az első pénteki nagy­kilencedre vonatkozik: „Szívem határtalan kö­­nyörületéből megígérem, hogy mindazok, akik kilenc hónap egymásután következő első péntekén megáldoznak, életük végéig állhata­tosan megmaradnak a bűnbánatban, nem fog­nak kegyelem nélkül, sem a szentségek felvé­tele nélkül meghalni, mivel az én isteni szí­vem ama végső órában biztos menedéke lesz." A katolikus keresztények életében ez a mozgalom széles körben elterjedt, és kegyelmi erejét azóta is számtalan élmény igazolja. Úgy érzem, hogy a saját családom életében megélt, az első pénzek kegyelmi erejét bizo­nyító biztos tényről be kell számolnom. Gimnazista voltam, mikor egy éjszaka apámra heves, görcsös rosszullét jött, a men­tők sürgősen kórházba vitték, ahol perforált vakbélgyulladással azonnal megműtötték, s igen súlyos állapotot konstatáltak. A kórházban akkoriban a szatmári irgalmas nővérek szolgáltak, köztük, mint műtősnővér, anyám unokahúga is, Fidel nővér. Ezen az éj­jelen ő volt szolgálatban, s apám altatását is ő látta el. A nővér a műtét utáni hosszas lábadozás során sem hagyta magára apámat. Szabadide­jében sokszor ott ült az ágya mellett, be­szélgetett vele, s végtelenül megnyerő lényé­vel, valamint az átélt életveszély hatása által elérte, hogy apám - hosszú évtizedek után - meggyónt és megáldozott. A következő évek során az első pénteki szentgyónást és szentáldozást, valamint a va­sárnapi szentmisét soha el nem mulasztotta. Amikor ránk tört a második világháború, apánknak is be kellett vonulnia. 1944 decem­berében hadtestüket elindították nyugat felé. Katonatársai elbeszéléséből hónapok után tudtuk meg, hogy az 1944 karácsonya előtti napokban apám néhány nap eltávozást ka­pott, hogy családját meglátogassa, s a nyugati határról elindult Pest felé. Közben az oroszok már körülzárták Pestet. Apám néhány társá­val a Pilisen keresztül szándékozott átjutni, de szovjet fogságba esett. Sok hányattatás után a szegedi hadifogolytáborba került, mely a sze­gedi repülőtér puszta földje volt. Akkor igen legyengült egészségi állapotában a táborban kitört tífuszjárvány őt is elérte. Az első bete­gek közt volt, kiket még bevittek a Csillag­börtön kórházába. 1945. március 30-án kaptunk apámtól egy levelet, melyet a kórházban egy ápolónővér­nek diktált, mert írni már képtelen volt. Anyám azonnal készülődött, hogy bármi áron Szegedre utazzon, ami abban az időben na­gyon kockázatos, nehéz dolog volt. A készülő­dés közben érkezett egy értesítés a Vöröske­reszttől, melyben közölték anyámmal, hogy férje 1945. március 30-án, tehát levelének érke­zése napján meghalt. Anyánk nagy nehézségek árán lejutott Sze­gedre, s a szeged-móravárosi plébánostól tud­ta meg, hogy a kórház megnyitásának elején állandó belépésük volt a hadifogoly betegek látogatására, s a haldoklók szentségekkel való ellátására. Haldokló apánkat is elláthatták a szent kenet szentségével. S a plébános a halot­ti anyakönyvi kivonatot is átadta anyámnak. Azokat a katonákat, akik a kórházban hal­tak meg a szeged-belvárosi temetőnek az 1914-18-as hősi halottak parcellájával szem­ben nyitott táblában temették el, egy-egy nyolcszemélyes sírhalom alatt, egyházi szer­tartással, így a temetői térkép alapján meg tudták mutatni a sírhelyét, ahol a későbbiek­ben felállíthattunk egy síremléket. Mindezt részletesen azért mondtam el, hogy megvilágíthassam, ha volt valaha re­ménytelenebb helyzet, amelyben valaki az utolsó kenet és a szentáldozás kegyelmében részesülhetett, akkor ez valóban az volt. Szt­,­lárd meggyőződésem, hogy az első péntek ke­gyelme adta meg apánknak, hogy annyi szen­vedés után és ilyen reménytelen helyzetben is részesülhetett a jó halál kegyelmében. A csa­lád nagy szomorúságában ez a tudat vigaszta­lásunkra és lelki útmutatásunkra szolgált. Krasznai László István obi. OSB A hatalmas termetű Belon Gellértet azután láttam gyak­rabban, hogy Zimándi Piust Budafokról hozzánk menekí­tette apám. Mintha évfolyam­­társak lettek volna, de ebben sem vagyok biztos. Abban azonban igen, hogy a szemi­náriumban együtt járt Hor­váth Zoltánnal, aki Balaton­szárszón lett lelkipásztor, és emlékezetem szerint igen hosszan prédikált. Belon Gellért egyébként annak a kornak egyik legte­kintélyesebb, kikezdhetetlen egyházi személyisége volt, nem véletlen, hogy az egy­házügyi hatalmasságok sem­miképp se engedték, hogy püspök legyen. Pécsi segéd­püspökségig vitte, számára ez volt a csúcs. Elmélyült lelkiségi ember volt, lelkigyakorlatai ese­ménynek minősültek. Kattog­tak a magnetofonok, egymás hegyén-hátán álltak a hallga­tói, közöttük szorgos besú­gók. Nem volt mit besúgniuk. Gellért atya Istenről és a hite­les keresztény életvitelről be­szélt. Ez utóbbi persze vétek­nek is minősülhetett. Amikor nálunk járt, min­dig azt vitatták, merre tartson a Vigilia. Tanulmányok soka­ságával is segítette a folyóira­tot. Egy időre hallgatásra ítél­ték, egy másik alkalommal a Népszabadságban vesézte ki a lap egyik ügyeletes vadász­ebe, akiből szelíd­eleb lett napjainkra. Akkor apámat is­mét behívatták a hivatalba, és Múltidéző Gellért atya kemény feddésben részesítet­ték. „Amennyiben... annyi­ban..." Belon Gellért, a tanul­mányíró ismét elnémult, nem mintha berekedt volna. Tor­kára forrasztották a szót. Az iránta megnyilvánuló tiszteletet, amelyet elmélyült lelkisége táplált, nem tudták kikezdeni. Fölfigyelt rá Kodo­­lányi János, a szintén sokszo­rosan ellenőrzött író is, kinek egy-egy sok szűrőn átesett re­gényének megjelenése nagy irodalmi esemény volt, Jés­us­­regénye például egyetlen dél­után során fogyott el. Zimándi, mint ezt egyik ki­adatlan naplója is bizonyítja, rajongott az íróért, nemegy­szer apámmal is összekülön­bözött, miért nem közli gyak­rabban a Vigilia. Ha apámon múlt volna... A cenzúra „jó szándékú" közbelépéseiről persze nem lehetett beszélni. Talán Zimándi közvetített Kodolányi és Belon között, tény, hogy mind gyakrabban találkoztak hármasban, ha az író Pestre jött, telefonált Pius­­ért, aki közben dedikálandó könyvek sorát is összegyűj­tötte nyelvész barátaitól, s így alaposan föltarisznyázva in­dult látogatásaira. Réges-rég meg kellett vol­na jelennie Zimándi egyik naplójának, amelynek főhőse Kodolányi János, és megren­­dítően szép passzusai idézik, hogyan térítette katolikus hit­re Belon Gellért az írót. Per­sze, nem jelenik meg, Zimán­di Pius egyik-másik örököse nem lelkesedik az ilyen jelle­gű közlésekért, de az író jog­utódjával sem egyszerűbb a helyzet. Belon szellemi és erkölcsi nagyságát az is bizonyítja, hogy Illyés Gyula koporsója fölött ugyancsak ő mondta a temetési beszédet. De e társa­dalmi eseményeknél sokkal fontosabbak a művei, a lelki­ségi könyvei, a bibliamagya­rázatai. Halála után nem sok­kal kettő is megjelent, azóta azonban semmi, s ezt a kivé­teles személyiséget szép las­san elfelejtjük. Sokkal izgal­masabb a bűnösökkel szem­besülni, mint az igazakkal. Talán hasznára lehetne napjaink lelkiségének és Gel­lért atya emlékezetének is, ha valamelyik kiadónk alapos válogatásban jelentetné meg legszebb írásait. Bőven van­nak ilyenek, Zimándi idézett naplójáról nem is merek be­szélni. Rónay László Hazakerült a „Döri kéziratos" A győri egyházmegyében lévő döri egyházközség és fa­lu augusztusban megtartott ünnepének keretében haza­hoztuk a „Döri kéziratost". A könyv - amelyet Kováts István déri kántortanító 1763-ban írt­­ igazi egyházzenei és törté­nelmi ritkaság. Ebben a könyvben szerepel először le­írva az Ah, hol vagy magyarok tündöklő csillaga... kezdetű Szent István-ének! Az ének szövege mellett barokk keret­ben a trónon ülő szent király és Szent Imre képe. A király feje fölött angyalok tartják a Szent Koronát. A képet szin­tén Kováts István rajzolta 1768. július 25-én. A könyvről Bánhegyi Miksa OSB, a pan­nonhalmi bencés főapátság könyvtárosa tartott előadást a község templomában. Az egy­házi énekeskönyv a XVIII. század második felében egy dunántúli faluban énekelt - esetleg szerzett - dalok gyűjte­ménye. Néhány kivételtől el­tekintve egy kéznek az írása, mégpedig Kováts István dori kántoré. A kézirat első oldalán rokokó keretben a következő szöveg olvasható: „Ezen könyvet írta be Kováts István Déri oskolamester Pápista Kó­ a A ballagó időben a nyár, a nyugalmas sepregető előhoz­za az emlékeket, s akár egy kerti padon, fel­villogtatja a tájban rejlő üzeneteket, vagy felidézi a hangulatokat, aho­gyan Goethének a parkban az a naiv versezet, melyet egy fia­tal lányka írt - döccenő rím­mel, szakadozott ritmussal, de a poéta rögtön észrevette a belerejtett költészetet, s a gyatra verset megnemesítette, így született egyik legbájo­­sabb verse, A kedves közelléte. Mire képes akár egy hallott - nem olvasott történet is. A vi­segrádi parton üldögélve egy ház látványa, amely annak ide­jén elragadta Móricz Zsigmond meg Krúdy Gyula fantáziáját, ma is rejtelmes évekről beszél­get, s ki tudja: Görgey nagysá­gos úr mi mindent vitt el magá­val e házról, ahol élete utolsó éveit szenvedte, írták, gyötrel­­mes volt számára a visegrádi nyár, s főleg amikor már toló­kocsijában vitte sétára a felfo­gadott gondozófiú az öreg gesztenyésbe. Inasa volt? In­kább törődött vele, hiszen ha Visegrádi ház az utcán is rátámadtak az agg tábornokra, másfelé vette a to­lókocsi útját, és­­ elbújtatta gaz­dáját... Fő utca 5. Erről a házlakóról beszélt nekem egyszer a hatva­nas években, míg élt az utolsó Görgey Artúr-vincellér, Falta András, már túl a kilencvenen. Fiatal volt, amikor a „nagysá­gos úr szolgálatába állt" - mint mondta, de bevált a sző­lőértésben. Görgey elégedet­ten nézegette a fürtöket, csil­lantotta a fényben a teli poha­rat. András bácsi az egyik ké­ső nyári délután váci kertjében üldögélve­­ Visegrád felé mu­tatva mondta el a következő „történetet" - roppant udvari­as szóhasználattal: - Görgey nagyságos úr sokat sírt - tet­szik tudni. Jöttek hozzá a hon­védek, a régi ruhájukban, egyik-másik már szakadozott mentében. Ilyenkor a tábor­nok úr hozta a pénzét, gúnyá­ját, nadrágját­­ osztogatta ne­kik. Tán még a rajtalévőt is le­vetette volna. Egyedül élt, el­bújt a családjától, úgy gondo­lom - tetszik tudni: bánatában. Okos ember volt, nagyon okos. A házvezetőasszony, aki főzögetett neki, ha már látta, megint jönnek hozzá, eldugdos­­ta a pénzt, ruhát, félt - a nagy­ságos úrnak nem marad sem­mije. Ősszel aztán a nagyságos úr mindig megrakatott néhány kosarat szép fürtökkel, s küldte Bécsbe hajón a császárnak. Mondogatta: kegydíjból él, de István öccse is segíti... Görgey nagyságos úr értett a gazdálkodáshoz, sokáig gaz­datiszt volt, amikor már le kel­lett vetnie katonai öltözetét - tetszik tudni. Elhatároztam, ha egyszer magnetofonhoz jutok, mindent kiszedek András bácsiból, de amire a masinához jutottam, az utolsó Görgey-vincellért kikí­sértük a váci deákvári ótemető­be. Ott nyugszik Landerer is. Fal­ta András a barátom nagyapja volt­­ Tibornak, aki néhány év múlva követte a holt­hűségesek sorába távozott nagyapját. Har­mincéves lehetett. Tóth Sándor némelyeknek nótáit­ is kottá­val féltéve 1763 ék esztendő­ben el kezdvén." A 425 lapos könyv valószínűleg a XIX. században került Pannonhal­mára, Sztachovics Rémig gyűj­téséből. 1982-ben restaurálták. Fazakas Z. Márton O. Praem.

Next