Új Ember, 2006 (61. évfolyam, 52/2993. szám - 62. évfolyam, 53/3046. szám)

2006-10-29 / 44. (3037.) szám

2006. október 29. Útközben A límia 7­ ­ A jövő bizonyossága Nemzeti zarándoklat Fatimába (Folytatás az 1. oldalról.) Hamar híre ment, amikor 1917-ben Portugália egyik el­dugott helyén három pásztor­gyereknek, Lúciának, Ferenc­nek és Jácintának megjelent Szűz Mária, aki rajtuk keresz­tül bűnbánatra, megtérésre és engesztelésre szólította fel a világot. Már 1919-ben kápol­na épült a jelenések helyén, 1930-ban pedig a leirai püs­pök hitelesnek nyilvánította a csodás történéseket, és enge­délyezte a fatimai Szűzanya tiszteletét. A köves, cserjék­kel, kisebb fákkal tarkított völgy, amelyben akkoriban csak egymástól távol eső ta­nyák, majorok, apró kőhá­zacskák álltak, igen gyorsan benépesült. Egyre több zarán­dok kereste fel a szent helyet, s hamarosan város nőtt ki a semmiből. Amikor Kondor atya 1954-ben megkezdte szolgálatát, még szerény tele­pülés volt Fatima­­ egy sze­mináriummal, néhány rend­házzal, zarándokszállásokkal. A hihetetlen fejlődés, a nagy­városiasodás folyamata azon­ban ma már annak is szembe­tűnő, aki korábban nem járt itt. Daruk tucatjait látni, több­szintes apartmanházak, szál­lodák épülnek, üzletek, étter­mek nyílnak mindenfelé. Út­ban a magyar keresztúthoz, a bazilikával szemben feltűnő „képződmény" a befejezésé­hez közeledő Szentháromság tiszteletére emelt hatalmas körtemplom, amelyben ki­lencezer ülőhely (!) lesz. A püspöki konferencia tag­jaival érkezőket a keresztút bejáratánál, az I. stációnál várta a többi zarándok, így mintegy félezer magyar en­gesztelő indult el énekelve, imádkozva a pásztorgyerme­­kek útját követve, fel a kálvá­riához. Keresztút Fatima a második világhá­borút követő elnyomás idején a magyarok egyfajta lelki me­nedéke, találkozóhelye lett. A Spanyolországban élő egy­kori Csanádi egyházmegyés pap, Kardos Illés és az Isteni Ige Társasága által Fatimába küldött ifjú misszionárius, Kondor Lajos fejében szinte egyszerre fogant meg az ötve­nes évek közepén a gondolat, hogy a diktatúra elől mene­külő, világban szétszórva élő magyarok összefogásával kezdeményezik egy magyar keresztút építését. Mindket­ten úgy érezték, a szellemileg, lelkileg megnyomorított ma­gyarság másra nem számít­hat, csak a Szűzanyától vár­hat segítséget. Az a meggyő­ződés vezette a két lelkipász­tort, hogy mire a keresztút el­készül, Magyarország felsza­badul... Miért éppen a magyarok építhettek keresztutat? Kon­dor atya válasza egyszerű: „Mert másnak nem jutott eszébe." A hazánkban oly jól ismert, s a legtöbb településen megtalálható, magaslatra, dombra vagy hegyre épített, a három golgotai kereszttel vagy kápolnával végződő „keresztút típus" Portugáliá­ban korábban ismeretlen volt. Bizonyára ennek is köszönhe­tő, hogy a bazilika és a Jelené­­si kápolna után Fatima leg­fontosabb „látványossága" lett a magyar kálvária, ame­lyet az évi öt-hat millió zarán­dok hatvan-hetven százaléka végig is jár. Az állomások dombormű­veit 1960-61 között készítette Amélia Carvalheira, aki - meg­bízói tanácsára - Emmerich Katalin látomásait is felhasz­nálta a passió egyes jelenetei­nek ábrázolásánál. 1964 máju­sában több száz, emigráció­ban élő magyar vett részt a dombtetőn álló Szent István­­kápolna és a Golgota felszen­telésén, 1971. augusztus 12. és 15. között pedig mintegy négyszáz bácskai és kétszáz­ötven, nyugaton letelepedett hazánkfia gyűlt össze Fatimá­ban Szent István király szüle­tésének 1000. évfordulójára. Kondor atya a „Tito országá­ból" érkező bácskaiak közve­títésével, vagyis a jugoszlávi­ai magyarokon keresztül csempészte be Magyaror­szágra a kegyhelyről szóló el­ső magyar nyelvű könyveket, újságokat, ismertetőket. A rendszerváltozást köve­tően már akadály nélkül, sza­badon jöhettek a magyar za­rándokok Fatimába. A fordu­latra, a kivívott szabadságra emlékeztet a feltámadást hir­dető XV. stáció, amely 1992- ben a lajosmizsei hívek ado­mányaiból készült el. Most, október 18-án Jakubi­­nyi György mutatott be szent­misét a Szent István-kápolná­­nál. A gyulafehérvári érsek a magyar szentekről, boldo­gokról szólt. Felidézte Mária önátadó szavait: íme, az Úr szolgálója, legyen nekem a Te­­géd szerint. Ez a mondat min­den keresztény számára a tö­kéletesedés felé vezető utat kínálja fel. Az érsek Szent Ist­ván örökségére utalt, amikor Szűz Máriát, a Boldogasz­­szonyt a „legnagyobb magyar szentként" emlegette... A szertartás közben újra és újra eleredt az eső. Többen a fák alatt kerestünk menedé­ket. Esőköpenyben és eser­nyővel egyre csak érkeztek a keresztút utolsó állomásaihoz a különböző nemzetiségű za­rándokok. Akkor, egy óra le­forgása alatt francia, német, spanyol, olasz nyelven idéz­ték fel Krisztus kínszenvedé­sét idősek, fiatalok, családok. És egyik csoport vezetője sem felejtette el felhívni a figyel­met arra, hogy az út, amelyen járnak, a magyar nép ajándé­ka Fatimának. Minden állo­máson fehér márványtábla je­löli az adományozót. Mielőtt visszaindultunk, megnéztem, mi áll a XIV. stáció alatti táb­lácskán. Az 1956-os szabadság­­harcosok emlékére építette a Lon­doni Rózsafü­zér Társulat és a vi­lág minden részén élő magyar­ság. Ahogy többen is megje­gyezték, e keresztút a ma­gyarság legjelentősebb, s ta­lán legfontosabb '56-os em­lékműve. Jó magyarnak lenni Fatimában... Felajánlás Mária a három pásztor­gyermektől azt kérte, imád­kozzanak, engeszteljenek és hozzanak áldozatot a bűnö­sök megtéréséért. Többször szólított fel arra is, hogy a vi­lágot és Oroszországot ajánl­ják fel az ő Szeplőtelen Szívé­nek: ha megteszik, Oroszor­szág megtér, és béke lesz, ha nem, Oroszország elterjeszti tévtanait, üldöztetés vár az egyházra, szenvedés az em­beriségre... Kondor atya a nemzeti za­rándoklat résztvevőinek tar­tott előadásában, majd az azt követő sajtóbeszélgetésen vá­zolta fel Mária kérésének hosszú és viszontagságos, vi­lágtörténelmi kihatással bíró történetét. A felajánlás „érvé­nyességének" feltétele az volt, hogy a pápa a világ püs­pökeivel egyetértésben, Oroszország külön említésé­vel ajánlja fel a világot Mária Szeplőtelen Szívének. XII. Piusz az emberiség megpró­báltatásaival szembesülve „kísérletet tett" a kérés teljesí­tésére. 1942-ben, a római Szent Péter-bazilikában meg­tette a felajánlást, de az nem volt „teljes értékű", mert a püspökök nem csatlakoztak hozzá... A második vatikáni zsinat alatt aztán újra felme­rült a felajánlás megtételének lehetősége. Kilencszázötven püspök fordult VI. Pálhoz az ügyben, de a pápa az „öku­­menizmus apostolaként" is­mert Augustin Bea bíboros ta­nácsára, diplomáciai okokra hivatkozva elhárította a kez­deményezést. Attól tartott, hogy a zsinaton jelen levő kü­lönböző keresztény egyházak képviselőinek ökumenikus érzékenységét esetleg sértheti ez a lépés. Miután II. János Pál ellen 1981-ben sikertelen merényle­tet követtek el, a Gemelli kli­nikán a lábadozó pápa magá­hoz kérette azt az évtizedek óta lezárt levelet, amelyben Lúcia nővér 1944-ben leírta a harmadik fatimai titkot. (A ti­tok tartalmát csak 2000 júniu­sában hozta nyilvánosságra a Vatikán.) Az üzenet nyomán a fehérbe öltözött püspök sze­mélyében - akit a kereszt tö­vében megölnek - a pápa ma­gára ismert. Úgy vélte, egye­dül Máriának köszönhette életben maradását, s ettől kezdve feladatának tekintette a fatimai üzenet teljesítését. A Szentatya a nunciatúrákon keresztül kapcsolatba lépett a világ püspökeivel, majd ve­lük összhangban és „morális egységben" 1984. március 25- én, a római Szent Péter téren a kegyszobor előtt felajánlotta a világot Mária Szeplőtelen Szí­vének. A felajánláshoz a pápa örömére öt keleti pátriárka is csatlakozott. Amikor Lúcia nővért a történtek után meg­kérdezték, mi lesz a jele a fel­ajánlás „érvényességének", azt felelte: Figyeljenek keletre, onnan jön a válasz! És a válasz öt évvel később valóban meg­érkezett... A berlini fal egy darabja ma a szentély oldalsó bejáratánál emlékeztet a kom­munizmus összeomlására. Kondor atya szerint a fel­ajánlás lényege: magunkat másra bízni. A kereszten füg­gő Jézus átadta az emberisé­get Mária szívének. Amikor Jé­zus meglátta anyját és az ott álló tanítványt, akit szeretett, így szólt anyjához: Asszony, íme, a te fiad! Azután azt mondta a ta­nítványnak: íme a te anyád! (Jn 19,26-27). Minél jobban szen­ved a világ, annál inkább bí­zik majd a fatimai üzenetben, a Szeplőtelen Szív győzelmé­ben... Erdő Péter bíboros a nem­zeti zarándoklat keretében, a Jelenések kápolnájában be­mutatott szentmisén megújí­totta Szent István országfel­ajánlását, és hazánkat, népün­ket Mária Szeplőtelen Szívé­nek oltalmába ajánlotta. A prímás a homíliájában többek között a következőket mond­ta: Közösségként jelenünk meg Isten színe előtt Fatimában is, amikor végigjárjuk a magyar ke­resztutat, amikor megújítjuk Szent István felajánlását, és II. János Pál pápa világfelajánlásá­hoz csatlakozva ajánljuk orszá­gunkat és nemzetünket Mária Szeplőtelen Szívének. Bármit hozzon is az emberi történelem, Nagyasszonyunk nem feledkezik meg rólunk. Az ilyen felajánlá­soknak titokzatos ereje van. Sok­szor utólag hasít belénk a döbbe­net, hogy talán közösségileg is személyes választ kapunk kéré­sünkre. .. Kitüntetés Kondor atya szeret a hát­térben maradni. Ez még ak­kor is így van, amikor elő­adást tart. Röviden vezeti be a témát, inkább hagyja, hogy a közreműködésével, összekö­tő szövegeivel készült filmek szóljanak a történelmet fordí­tó fatimai eseményekről, amelyeknek nemcsak tanúja volt, hanem legtöbbször alakítója is. Ha kérdezik, per­sze szívesen beszél az egy­mást váltó püspökök munka­társaként Fatimában eltöltött évtizedeiről, a Lúcia nővérrel folyatott baráti beszélgetések­ről, II. János Pál pápával való találkozásairól vagy a pász­torgyerekek boldoggá avatá­sáról, amelynek előkészítésé­ben fontos szerepet vállalt. Ma is folyamatosan dolgozik, szervez, fordít, újságot szer­keszt, működteti a Pásztor­gyermekek Irodáját, válaszol a világ különböző pontjairól érkezett levelekre, kérdések­re... Egy teológiai munka is foglalkoztatja, amelyben dog­matikailag próbálja tisztázni a Máriával kapcsolatban egy­re gyakrabban használt, ugyanakkor vitatott „társ­megváltó" fogalmat. Sólyom László államfő a nemzeti ünnep kapcsán a Ma­gyar Köztársasági Érdemrend Tiszti Keresztjét adományoz­ta Kondor Lajosnak, az egye­temes emberi értékek gyara­pításáért, a fatimai üzenet ter­jesztéséért és a magyar-por­tugál kapcsolatok erősítéséért kifejtett tevékenységéért. A díjat az országfelajánló szent­misét követő ebéd keretében a Mária Házában vette át az ünnepelt Gecse Attilától, Ma­gyarország portugáliai nagy­követétől. Kondor atya szeré­nyen fogadta a köszöntéseket és a hosszú tapsot. Bizonyára jóleső érzéssel töltötte el a megbecsülés, bár az ő igazi jutalma Mária valósága. Nem felejtem, amint a szentmisén a felajánlás közben a kegyszo­bor alatt, az oltár lépcsője mellett térdelt, lehunyt szem­mel. Alázata, odaadása többet mondott minden szónál. Hazatérés Lisszabon, Fatima, Batalha, Alcobaca, Nazaré, Porto - egy zarándoklat állomásai Portu­gáliában. Örökkévalóságról valló, lélekmelengető színte­rek, helyek és érzetek, elefánt­csontszínű katedrálisok és ko­lostorok, merész ívű óriáshi­­dak, zegzugos utcácskák, napsütés és eső, morajló hul­lámok földöntúli zenéje az óceánparton, tájak, emberek, derűs órák, elmélyülés... Re­mény... És bizonyosság... Mert hinni kell a fatimai üze­net igazságát: a Szeplőtelen Szív végül győzedelmeske­dik! Fotó és szöveg: Pallas Szentmise a Mária Háza kápolnájában A kitüntetett: Kondor Lajos Két stáció között Eső után: a Szent István-kápolna a dombtetőn A felajánlás pillanata

Next