Új Ember, 2008 (64. évfolyam, 1/3099-52/3050. szám)

2008-05-18 / 20. (3018.) szám

Az első zarándokok Szent Márton nyomában Egy magyar és egy francia fiatal, Márky Dániel és Nicolas Francois járja végig elsőként a Szent Márton életútját nyomon követő európai kulturális útvo­nalat, hogy július 4-én Tours-ba megérkezve felhívják az Európai Unió tagországainak figyelmét a­ szent életű ókori püspök életpél­dájára. A Szent Márton Európai Kulturális Útvonal április 25-én nyílt meg Szombathely és a fran­ciaországi Tours között. Az ápri­lis 26-án induló fiatalokat a kora reggeli szentmise után Konkoly István nyugalmazott megyés püs­pök áldotta meg a közel kétezer kilométeres út kezdetén. Gyalo­gos zarándoklatuk első napjairól internetes útinaplójuk vall: http://blog.saintmartindetours.eu Április 26., szombat Ünnepség keretében indultunk fran­cia társammal, Nicolas-val a szombat­­helyi Szent Márton-templomtól. Kísé­rőinkkel végiggyalogoltunk a városon a Martineum Felnőttképző Akadémiáig. Itt, mint az első vándorok, emlékszala­got dedikáltunk és helyeztünk el az út­vonal előző napon avatott táblájánál. Frissen pecsételt útleveleinkkel a zse­bünkben elhagytuk Savariát. Az első úti célunk Ják volt, ahol megnéztük a ro­mán stílusú apátsági templomot. Mire szállásadóinkhoz értünk a kertben már rotyogott a gulyás a bográcsban. Április 27., vasárnap korán reggel indultunk. Utunk so­rán a természeti szépségekben gazdag szentpéterfai erdőt kereszteztük. Nagykölked, Harasztifalu előtt hosszan haladtunk az erdőben. Majd Körmend­re értünk, ahol tábla jelzi a hajdani Szent Márton utca helyét. A város egy­kori Szent Márton-temploma elpusz­tult. Láttuk a Batthyány-kastélyt, ami­nek elnyújtóztunk parkjában. A máso­dik napon a szálláshely Nádasdon volt, körülbelül harminc kilométer gyaloglás után. A XI. században Szent Márton tiszteletére épített rotunda, erődített körtemplom alapfalait és a település történelmi emlékeit Takács László plébá­nos mutatta be. Nádasdon áthalad a Bo­rostyánkő út, amelyen annak idején Márton is ment Itália felé. Szöveg és kép: Márky Dániel 2008. május 18. Mozaik AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI Csaták Bizonyára sok olvasónk ismeri a sevillai szüle­tésű Diego Rodriguez de Silva y Velázquez­­ (1599-1660) híres fest­ményét, Breda kulcsai­nak átadását. A művet a madridi Prado őrzi, ám (kompozícióját tekint­ve) hasonlóval az esz­tergomi Keresztény Mú­zeum is dicsekedhet.­­ Sőt, ez a mű még régebbi is... A fatáblát Vecchietta, azaz Lorenzo di Pietro (1410-1490) köréből eredeztetjük, témája a sienai zászló bemutatása. Ve­lázquez festményével szem­ben a cselekmény nem a vá­ros kapui előtt, hanem annak egyik terén zajlik, a két cso­port mögött házak, illetve egy templom emelkedik. Festmé­nyünk egy, a világ különböző pontjaira szétszóródott, szo­babelsőt díszítő és Anjou Ká­­rolynak emléket állító sorozat­nak képezte részét. A békésebb jelenet után egy szintén itáliai, pontosab­ban umbriai festő egy tizen­hatodik századi lovascsatát örökített meg egykor egy dí­szes láda, azaz cassone oldal­tábláján. Ennek pár darabján egy kíséret által védelmezett koronás trónoló ifjú helyez koronát az előtte térdeplő fia­tal hölgy fejére. Ugyancsak csatajelenetet láttat egy tizen­nyolcadik századi nápolyi festő vászna is... A tizenhetedik, tizennyol­cadik század német, osztrák festői is kedvelték a hasonló témát. Egyikük, a müncheni Karl Ludwig Reuling talán a szentgotthárdi és a sziléziai csatát örökítette meg 1775- ben. A Keresztény Múzeum természetesen magyar művé­szektől is őriz alkotásokat, így például azokét, akik kuruc csatajeleneteket festettek meg. Mind a négy Ipolyi Ar­nold nagyváradi gyűjtemé­nyéből került Esztergomba. A csaták névtelen katona­statisztáinak neveivel szem­ben a dicső (vagy éppen dics­telen) hadvezéreket híreszte­­lik a nyomtatott kiadványok. Ezzel szemben a festménye­ken lévő portréik sokszor nem köthetők egyikükhöz sem, így vagyunk ezzel a Ke­resztény Múzeum anyagát te­kintve is, amikor találgatás helyett egyszerű leírás lesz a kép címe. Festményeivel kép­viselteti magát a tizenhetedik századi Nápoly, egy száz év­vel „öregebb" délnémet festő, illetve a német-osztrák August Querfurt (1696-1761). Ez utóbbinak zászlótartó lo­vasa a származását illetően is érdekes lehet, hiszen a San Marco-gyűjteményből került Esztergomba. A Jó Pásztor Nővérek rendjét is segítő San Marco házaspár főként ipar­­művészeti tárgyakból álló kollekcióját adományozta az egyháznak. Nemcsak országok csatá­­rozhattak egymással, hanem szelíd, békés, hétköznapi em­berek is. Különösen ha rabló­banda támadta meg őket uta­zásuk során, ahogyan azt egy tizennyolcadik századi dél­német vagy osztrák festő mu­tatja be nekünk. Dragon Zoltán A mai kor nyelvén Hittanos ötletbörze íme, kiment a magvető vetni (Mk 4,3) - ezzel az igével hívta a II. Kateketikai Ötletbörzére, május 8- ára a Sapientia Főiskola a szakem­bereket és az érdeklődőket. Fogassy Judit SDSH meghirdette a hitokta­tók központi internetes levelezőlis­táját, majd köszöntötte, röviden be­mutatta az este öt csoportvezetőjét. Ennek alapján ki-ki eldönthette, kö­zülük melyik három előadót vá­lasztja, mely módszerekre kíváncsi a következő félórás blokkokban. Németh Mária kreatív oktatói tech­nikákat dolgozott ki olyan alsóta­gozatos gyermekek számára, akik nehéz szociális közegben élnek. Ott, ahol a szokványos módszerek ered­ménytelenek. A kis diákok tanév vé­gére elkészítik a munkafüzetüket, melynek lapjai az évközi feladatokra utalnak. Textil, ragasztás, bábozás, színi előadás, animációk - az alkotás küzdelmes és örömteli folyamatában Isten üzenete elevenedik meg. Tóth Adrienn SDSH pestszentlőrinci példákat ho­zott. A Jézus Szíve gyermekklubok 2-6. osztályosai­nál, valamint a felsősök klubjában nagyon sikeres az „Élő evangélium". Segít megismerni egymást, és saját „kutatómunka" alapján a Szentírást. Egyszerű forga­tókönyvet ír a hittanár, s a diákok kiválasztják, ki me­lyik szereplő szeretne lenni - hazaviszik a monológo­kat, kikeresik hozzá az igehelyet, végül saját szavaik­kal is megfogalmazzák. Különböző kézműves felada­tok kapcsolódnak ehhez; bábok, díszletek készülnek: saját figurájukat megformázzák - megrajzolják, kivág­ják, színezik... Missziós napokon zarándokállomások ébresztik, gyakoroltatják, mélyítik a hitet az érzékek, az érzelmek, a kultúra gazdagságain keresztül. Az Élet fája a ráakasztható erénygyümölcsökkel, az Emmausz-étterem Sára lángosával; a teaházi igekár­tyás filterek; a bibliai fűszerek, növények drogériája. A fotózóban közmondások, szólások bibliai eredetijét kereshetjük meg; a csoportszobroknál a hittanosok ál­lóképében ha valaki felismeri a jelenetet, beállhat Jé­zus helyére; az elveszett tárgyak osztályán gazdát ajánlhatunk - vajon ki vesztette el a rézkígyót? A tele­fonláncban az egymás mellett ülők sorra továbbsúg­ják a szentírási mondatot, s ki tudja, mi lesz belőle a végén! Hogyan lehet a kamaszokkal együtt gondolkodni? - taglalta Sólyom Anikó evangélikus hittanár a külön­böző megközelítéseket. Bennük is a közös lényeget: a saját élettapasztalatra lehet csak igazán építeni akár a diákok, akár a tanár szemszögéből. Az igazi tekintély a Szentírásra irányul. Hogyan lehet a szenvedélybetegek számára biblia­csoportot alakítani, tartani? - Jakus Ottó, a Katolikus Alkoholistamentő Szolgálat lelkészeként konkrét pél­dákat hozva szólt az Isten jelenlétébe helyezkedés és a tanúságtételek gyógyító, közösségépítő valóságáról. A csoportokban az aznapi evangéliumról beszélget­nek, azt a saját életükre vetítve, a másikat figyelmesen végighallgatva. Fontos a találkozók rendszeressége, hisz így tudja Isten formálni az egyént és a sorstársa­kat. A Jézussal való őszinte kapcsolat fokozatosan ala­kítja ki a felelős gondolkodást és a helyes önértéke­lést. Szabó Éva időutazásra hívott­­ a képzelet, a hangok, a hangulatok szárnyán. A Genezáret-tó partján az al­­konyi elcsendesülésben Jézussal imádkozhattunk, majd kis együtteseket alakítva a zenei, báb- és rajzesz­közökkel előadásban jeleníthettük meg Istennel való találkozásunkat. „Ne féljetek, kiárasztom rátok Lelke­­met!" Szöveg és képek: Plichta Adrien Bazsalikom A bazsalikomot az erény megtestesí­tőjének, továbbá a királyok fűszerének tartották, az olasz konyha pedig elkép­zelhetetlen nélküle. Hogy ősrégi, szakrális fűszernövényről van szó, azt bizonyítják az egyiptomi pirami­sokban talált négy-ötezer éves bazsalikom­koszorúk. Megannyi keleti legenda tapad e fűszer- és gyógynövényhez. A középkori Magyarország is csatlakozott a bazsalikom dicsőítéséhez. Az 1500-as évek vé­gén Pécsi Lukács Az keresztény szüzeknek tisztessé­ges koszorúja című könyvében felsorolt húsz „erényes" virág között ott a bazsalikom is. Királyfű, németbors E két néven is emlegeti a népnyelv a kerti bazsalikomot (Ocimum basilicum), amely csak az egyike a nemzetségbe tartozó ötven­hatvan fajnak. Ma mintegy tucatnyi fajtáját és változatát használják fűszerként, gyógynö­vényként és illatosításra. A bazsalikom lágyszárú, egyéves növény. A fél méter magas, négyszögletes szárak men­tén kanalasan behajló, ovális alakú levelek he­lyezkednek el. Az ajakos virágok a szár csú­csán, álfüzérben bomlanak fehér, rózsaszín vagy halványlila árnyalatokban. Gyógyító erények Nem véletlen, hogy gazdag legendája van a bazsalikomnak. Általában azon növényeket ruházták fel mitikus erényekkel, amelyek fon­tosak voltak az emberiségnek. A virágos hajtásokat és a leveleket szokták drog készítéséhez, illetve olaj kinyeréséhez gyűjteni. A drog többek között szaponint, cseranyagot, illóolajat és keserűanyagot tar­talmaz. A szaporán egy olyan vegyület, amely elősegíti a hatóanyag felszívódását, és fokoz­za a váladékkiválasztást. A levelek forrázatából készült tea étvágyja­vító, idegnyugtató, fertőtlenítő, vizelethajtó és köhögéscsillapító hatású. De régi drogisták az anyatej növelésére és kelések érlelésére is ajánlották. Afrodisztikus hatását annak kö­szönheti, hogy hatóanyagai serkentik a mel­lékvese hormontermelését. Bazsalikom a konyhában Citromillatot áraszt az O. b. var. citrio­­dorum, a belőle készült mártás baromfisültek­hez illik. A Morpha fajtát keleti ételek ízesíté­sére használják. A vörös O. b. purpureum faj leveleivel bort aromásítottak, de serkentő­szerként is becsben állt. A szent bazsalikom (O. tenuifolium) levelei elűzik a szúnyogokat, de előszeretettel ültették hindu templomkertek­be is. Létezik ánizs, fahéj és kámfor ízű bazsa­likom is, ezért bőven merít belőlük a likőr- és kozmetikai ipar is. Az olasz konyha pesztót készít bazsalikom­ból, amit a frissen kifőtt spagettihez kever, íme az egyszerű recept: a friss leveleket fa­vagy kőmozsárban pépesre kell zúzni, majd őrölt olajos magvakat (tökmag, dió vagy fe­nyőmag) adunk hozzá és kemény parmezán vagy pecorino sajtot reszelünk bele. Végül hi­degen préselt olívaolajjal kikeverjük, és fel­­használásig üvegbe zárjuk. Szöveg és kép: Lovas Katalin *

Next